Offer – krænker – frelser Dynamik specielt fokus på krænkere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Anden nordiske konference om mentalisering København d
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
At være magtesløs med den magtesløse
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Børn og sorg - og sprældøde døde
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Selvopfattelse.. STIGMA
Velkommen.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Præstationsangst!.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Vejledning – udfordringer og sårbarheder Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference Mads Hermansen, professor, dr. pæd. Nordic School of Public Health.
Pædofili Pædofili.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børns omsorgssituation og trivsel
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
At tale om sexualitet.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Nyfødte børn Nyfødte børn ammes normalt og får føde på den måde
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Jeg lever (et bedre liv) med borderline Jeg lever (et bedre liv) med Borderline.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Omsorgssvigt Grundforløbet.
Præsentationens transcript:

Offer – krænker – frelser Dynamik specielt fokus på krænkere CESA 1. december 2010 Offer – krænker – frelser Dynamik specielt fokus på krænkere

offer det misbrugte barn – far der sex`er – den professionelle Vingeskudt fugl, hajen og englen frelser krænker

Krænker personlighedsstruktur Fremtoning: haj Indre oplevelse: Mærker kun egne behov Bruger hele sin følekapacitet på ikke at mærke sårbarhed Føler mest vrede og raseri Det er aldrig min skyld Du er problemet Hvordan møder vi en krænker – fysisk, kontakt finde den lille sårede angste inde bag trehornet 3

Offer personlighedsstruktur Fremtoning Vingeskudt fugl Indre oplevelse Mærker dine følelser Mærker ikke egne følelser i forhold til reelle behov Oplever sig ansvarlig for både egne og andres følelser og handlinger Jeg er problemet Det er altid min skyld Hvordan møder vi offer barnet – fysisk, posetivreformulering

Frelser personlighedsstruktur Fremtoning: englen Indre oplevelse: Jeg vil hjælpe dig Jeg ved, hvad der er bedst for dig Hvis du ikke vil hjælpes, mærker jeg – utilstrækkelighed eller vrede Hvordan kender vi vores frelser dele og arbejder med dem – hvor kommer de fra osv 5

Offer - krænker – frelser tilknytning Offer: Tilknytningsforstyrrelse i retning af sammensmeltning og tab af selv. Krænker: Tilknytningsforstyrrelse i retning af ikke at være knyttet til nogen. Frelser: Tilknytningsforstyrrelse i retning af en patologisk ”tagen sig af”.

Traume og Udviklingen af personligheden Larson, 2001 Traume Traume Traume Traume Eva Hildebrand, Ikast Brande d. 21. januar 2008 7

Krænker personlighedsstruktur Krænkeren er skadet i sin kærligheds evne. Omsorgssvigtet er så tidligt og svært, at han/hun ikke har kunnet skabe illusionen om et godt objekt. Krænkeren er magtfuld – urørlighed og under- kontrolleret. Han/hun er ok, mens verden er forkert. Er omnipotente/narcissistisk i forsvaret og indre oplevelse – det, verden, og omgivelserne der er noget i vejen med – ”deres skyld (eller din skyld)”. For Krænkeren er den mest kendte følelse vrede, og den værste er magtesløshed. Krænkeren har for lidt energi i overføringen på en pædagog( faren for pædagogen er at overmande krænkeren)

Krænker personlighedsstruktur Det er vigtigere for mig, hvad jeg har brug for, end hvad du har brug for. Jeg er vigtig – du er ikke vigtig. Jeg er ikke ansvarlig for noget. Det er ikke mit ansvar, det har aldrig været mit ansvar, og det vil aldrig blive mit ansvar.

Offer personlighedsstruktur Offerstrukturerede mennesker er overkontrollerede og undermagtfulde Bruger ”Værnmagt” Almagt – Værnmagt – Afmagt 10

Offerpersonlighedsstruktur Offerstrukturerede mennesker er overkontrollerede og undermagtfulde (bruger værnemagt) Vil i kontakten med andre mennesker koncentrere sig primært om at tilfredsstille virkelige eller opdigtede behov hos andre Offerstrukturerede har for meget overføring/forventning til terapeuten, faren for terapeuten er – at ville ”redde” klienten Bliver af og til ”afmægtige -eksplodere” (krænker siden) hvis de oplever sig udnyttet for meget. Vivian Hansen og Pia Reumert Wied 11

Frelser personlighedsstruktur Fremtoning: englen Indre oplevelse: Jeg vil hjælpe dig Jeg ved, hvad der er bedst for dig Hvis du ikke vil hjælpes, mærker jeg – utilstrækkelighed eller vrede Hvordan kender vi vores frelser dele og arbejder med dem – hvor kommer de fra osv 12

Kontakten i en familie der udvikler en overachiever Far og mor er i henholdsvis offer og krænker spidsen Barnet bekræftes primært for at handle på forældrenes behov – og holder sig fra afgrunden Barnet har nogen positiv tilknytning til både offer og krænker Barnet ”løser tilknytningen” ved ikke at mærke egne behov Barnet har tidligt ”besluttet” hverken at ville være offer eller krænker Så snart et behov stikker næsen frem, bliver det lig med offer-forælderen – den ene vej mod afgrund Eller en grænse skal sættes lig med vrede og krænker forælder –den anden vej mod afgrunden 13

Kendetegn ved overachiever ofre Har ikke oplevet barndommen som barn seksuelt, psykisk, emotionelt misbrug, patologisk afvisning og ekstrem forældre narcissisme Identitet udvikles gennem ”at gøre” og ikke ”at være” aktiv og involveret Smerte og sårbarhed er dissocieret – fremstår stærk og sikker Livslang følelse af ”ikke at passe ind” Få hvis nogen tætte venskaber Energi opbygges gennem patologisk ”tagen sig af” 14

Hvad overachieverbarnet lærer i sin opvækstfamilie Et barn kan ikke lære at modtage, når hun alene kender at undvære. Et barn kan ikke elske som ligeværdig partner i en verden, hvor hun ikke har nogen beskytter og ingen venner. 15

Incest familietypologi Kærligheds- baseret Erotisk- Vredes- Raseri- Positiv intention Negativ intention Objekt forbindelse Ingen objekt forbindelse Objekt forskydning Ikke voldelig Ofte voldelig Kan være livstruende Magt motiv minimalt Magt motiv muligt Magt motiv tilstede Magt motiv primært Den individuelle psykopatologi er ikke kritisk Den individuelle psykopatologi almindeligvis ikke kritisk Den individuelle psykopatologi kan være kritisk Den individuelle psykopatologi er kritisk og primær Krænker perspektiv – hvilken funktion har overgrebene? Familieperspektiv – hvordan er dynamikken/kontakten i familien – hvordan er forandringspotentialet? Det misbrugte barns perspektiv – hvordan forstår barnet overgrebene? 16

”skabelon” til intervention Offer, konstant arousel handle/vælge, kan ikke regne med sine følelser Krænker, ingen arousel angst, skuffelse, svigt, kan ikke mærke sine følelser Frelser, både og arousel, følelser fra traume indkapslet Empati Observerende jeg Differentiering Analyse Hypotesedannelse intervention 17

Hvordan skal man møde traumatiserede børn? Der skal være forudsigelighed, rutiner, en følelse af kontrol og stabile forhold med støttende mennesker grænser Nogle børn søger kontrol ved at gentage det kaos, som er bekendt for dem, og andre ved at fremprovokere den traumatiske hændelse for derved at få kontrol over den, når den foregår. Analyse forstå barnets handling som bedste beskyttelse mod indre ubærlige følelser Derefter skal der gentagne genkald af små doser af traumet sammen med en kontrol til for at hele. Bygge nye lyskæder Barnet skal altid være i kontrol af de situationer, hvor traumet bliver aktiveret. Sikker base 18

Hvordan skal man møde traumatiserede børn? Man skal ikke skynde sig med at lave traume debriefing – det kan i virkeligheden være skadeligt, hvis det blot gentager historien. Det kan ofte være bedre med små minutter af terapeutiske oplevelser i begyndelsen. Krop, rytme, sikkerbase Det er mennesker, og ikke teorier som forandrer mennesker. 19

Pædagogens opmærksomhed på sit indre Åndedræt Hjerterytme Følelsesresponser impulser Tanker Respons 20

Dissociative personlighedsstruktur Fremtoning: kamæleon Indre oplevelse: kan ikke huske, at jeg følte mig forstået af dig i går I dag oplever jeg kun, du vil skade mig kan ikke bruge mine erfaringer fra andre gange jeg var vred eller forvirret Det er enten eller Du er forkert eller jeg er forkert Hvordan møder vi en borderline

Borderline peronlighedsforstyrrelse kaldes i dag emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse I borderline ser vi på en struktur hvor personen er henholdsvis 50% krænker og 50 % offer

Hvad indeholder skaden og hvorfor Undersøgelser viser at for det meste ligger en alvorlig traumatisk hændelsetil grund Seksuelle overgreb Vold Indespærring Alvorlige tab Bortadoptering børnehjem

Hvad indeholder skaden fortsat Ved borderlineforstyrrelser finder man ofte en meget narcisistisk forælder De to rædsler – kontakten til mor er rædselsvækkende – opslugthed – forladthed Panikken ”livet på spil” PTSD

BORDER LINE FORTSAT INDbygget stabilitet i strukturen, som gør den svær at arbejde med Splitting som primær forsvarsmekanisme offer/krænker Splittet mellem idealisering/devaluering Projektiv identifikation Acting-out ofteselvskadende