Lektion 6 - Tid, fart og distance

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
MÆRKELIGT ! Her er en lille matematisk øvelse, som helt sikkert
Hvordan man opretter en cache
Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Cosinusrelationerne De sidste formler i skal kunne er cosinusrelationerne eller Den udvidede Pythagoras’ sætning som den også kaldes. I modsætning til.
Reglernes del 2: Når både mødes
Yachtskipper /2013 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Rente- og annuitetsregning
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs
Yachtskipper /2010 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Lektion 16 – Søvejsreglerne (vigereglerne)
Fart, distance, vind & strøm Navigation 2: Stedbestemmelse
Tegning af en grafen 1) Hvis der skal tegnes i hånden: Lav et sildeben og sæt punkterne ind i et passende koordinatsystem. Brug her x-aksen til at vise.
Teknik event i det mørke Jylland IV Geocaching uden at det koster et ton papir og litervis af printerblæk Understøttes af: Smart phones PDA’ere Flere af.
Arbejdspladsudvikling
Definitioner 5 Når både mødes 3 (Afsnit C+D)

Mekanisk energi Af Stine og Pernille.
Yachtskipper /2013 Navigation - 1. del.
Jorden, en eklipse Jorden betragtes som rund, men er faktisk en smule fladtrykt ved polerne og er derfor eklipseformet. Fladtrykningen skyldes jordens.
Misvisning og deviation
Farvandsafmærkning Farvandsafmærkning er søens vejskilte og trafiklys, som markerer hvor på havet du kan sejle sikkert - og hvor du skal holde dig væk.
Sejlads I uge 34 har 7. og 8. klasse på Fjelsø Friskole haft sejlads på skemaet. Vi kørte i vores bus til Hvalpsund hver dag. Vi blev delt op i to hold.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Klargøring til sejlads
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Navigatoriske publikationer
Lektion 8 – Bestiksejlads
Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
Lektion 3 – Kompasretninger og kompasset
Behørigt udkig, søvagt, skibsførerens ansvar
Bestiksejlads og sejladsplanlægning
Lektion 22 – Nødmeldinger og nødsignaler
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Lanterner og dagsignaler
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Særlige regler for sejlads i indre danske farvande
Relationer – børn og voksne
22 spørgsmål til mundtlig overhøring til duelighedsprøven
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Rente – og Annuitetsregning
Eksponentielle Funktioner Jimmy og Andreas
Statistik og kvantitativ metode Politik & Administration og Samfundsfag 3. semester 2007 Lektion 5, tirsdag den 23. oktober Punkt- og intervalestimering.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Reduktion AM 2009.
Sportsmanship Hovedregler Definitioner
GPS. Hvad er GPS? ➔ Global Position System ➔ Består af 27 satelitter ➔ Atom ur med milliarddel sekunds nøjagtighed ➔ Kræver 4 satelitter for godt signal.
Yachtskipper /2010 Terrestrisk navigation: Stedlinier
Synsvidden = 2,08 • (√H + √h) sm
Konstant acceleration
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
Grunde til at jeg elsker dig
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Rente og annuitetsregning
Præsentationens transcript:

Lektion 6 - Tid, fart og distance Når du udarbejder din sejladsplanlægning, er det hensigtsmæssigt at kunne beregne hvor langt du kan sejle på din kurs med en given fart. Især på længere sejladser bør du altid kunne beregne, hvor langt tid turen tager i alt og på de enkelte kurser. Din sejlede distance afhænger af din fart og den tid du sejler denne fart. Det kan også være nyttigt at vide hvor langt jeg kan sejle på en given tid, f.eks. 3½ timer. På samme måde er det nyttigt at beregne, hvornår jeg kan være fremme til en bestemt position eller slutdestination. Hvis du ikke har en log (fartmåler) i dit fartøj, vil det også være praktisk, at du kan udregne din fart, når du kender afstanden mellem to punkter, og på uret har taget tiden, det tager at sejle denne distance. Afstande Tid og klokken Sejlet distance Fart © Dragør Navigationsskole

Tid, fart og distance En sejladsplanlægning i distance og tid er ikke meget anderledes end en ferieplanlægning i bil. Du skal kunne beregne, hvor langt du kan sejle på en given tid og tidspunktet, hvornår du er fremme til et bestemt punkt (bøje, fyr, waypoint, havn osv.). Det er også nyttigt, at kunne beregne hvad din fart har været over en strækning (distance), hvis du ikke har en nøjagtig fartmåler. Et ”speedometer” i en båd hedder ”log”. En gammeldags mekanisk log viser kun din sejlede distance. Baseret på den tid det tager at sejle denne distance, kan du således beregne din gennemsnitsfart. En moderne elektronisk skibslog (herunder GPS log) viser både farten (i knob) og sejlet distance (i sømil). Fart og distance kan være beholden fart og beholden distance, som henholdsvis er ”farten over grunden” og ”distancen over grunden ” (som udtages fra søkortet eller GPS plotter). Sejlet fart og sejlet distance udlæses fra din mekaniske log og tager ikke højde for at strømmen kan sætte dig, men måler farten og distancen ”gennem vandet ”(og ikke ”over grunden”). Hvis du f.eks. sejler 6 knob (sejlet fart) i strømfyld farvand og din kurs er direkte mod strømmen, som er 2 knob, vil din beholdne fart kun være 4 knob. Hvis du sejlede med strømmen, vil din beholdne fart derimod være 8 knob! Du kan ikke blande sejlet fart med beholden distance og omvendt!! Skal du f.eks. beregne tiden over en distance med en bestemt fart, er det altid beholden fart og beholden distance, henholdsvis sejlet fart og sejlet distance, som du skal anvende til at beregne tiden.

Tid, fart og distance, de tre formler I modsætning til beregning og fart i en bil med kilometersystemet, anvender du altid sømil som distance og knob som fart til søs. Det skyldes flere forhold, men hovedsageligt at dit søkorts måleskala er i sømil, som jo er det samme som et bueminut eller et breddeminut, som din breddeskala i søkortet er opdelt i. De tre formler du skal kunne: Distance = fart x timer Fart = distance / timer Timer = distance / fart Eksempler: Distance = 12 kn x 3 timer = 36 sømil Fart = 45 sm / 3 timer = 15 kn Timer = 50 sm / 20 kn= 2,5 timer = 2t 30m

Timer = 50 sm / 20 kn= 2,5 timer = 2t 30m 1 time = 60 minutter Det er ikke altid nemt et regne med timer og minutter i formlerne.Enten skal du omsætte tiden i timer og minutter til udelukkende minutter, og regne videre med disse (se næste dias) eller forlade dig på nogle runde decimaltal af timerne. 6 minutter er således 0,1 time. Timer = 50 sm / 20 kn= 2,5 timer = 2t 30m 1 time = 60 minutter 0,1 time = 6 minutter 0,1 time = 6 minutter 0,4 time = 24 minutter (0,4 x 6) 0,9 time = 54 minutter (0,9 x 6) 6 minutter = 0,1 time 18 minutter = 0,3 time (18/60) 54 minutter = 0,9 time (54/60)

Distance = -------------------- 60 Det er ikke altid nemt et regne med timer og minutter i formlerne, hvorfor det ofte betaler sig at omsætte tiden i timer og minutter til udelukkende minutter, og regne videre med disse. fart x minutter Distance = -------------------- 60 distance x 60 Fart = -------------------- minutter distance x 60 Minutter = -------------------- fart

Distance/fart/tid trekanten