Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

LÆSNING.
Læsning i danskfaget i Island
Faglig læsning i naturfagene
Faglig læsning Dagsorden
Struktur: ”Quiz og byt”
Kreativitet og innovation i ALT
Elsker DU også at læse lektier?
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Strukturer velegnet til…
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Innovation og iværksætteri
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Dansk 1. klasse.
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
Engelbert H – og den sidste chance
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
en elevrådskonference Afholdes af Netværk A - Sjællandsgruppen
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Taksonomisk mindmap i religion
Cooperativ learning - også kaldet CL
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Læsestrategier.
Faglig læsning i alle fag Nørholm Skole. Læsning er en del af alle fag Dansklæreren har ansvaret for, at eleverne lærer ”at knække koden” Alle lærere.
Læsning – hvordan? Læseprøver og læsetest
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Læring, kommunikation og samarbejde
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Gruppe 6 Pecha Kucha -.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
Faglig læsning – KIS/UV-forløb 4. årgang H.C Andersen Skolen 2008
Læring gennem dialog og samarbejde -
Erik Skammelsøn.
Kære børnehaveklasseleder / lærer Her har du nogle billeder og en oplæsningstekst om Søren Kierkegaard. Bemærk at du kan finde den tekst, der passer til.
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Medicinkursus Dag : Velkomst v. Anne og registrering.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Lav en fugle-folde-bog
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
Ansøgning for dummies.
Hvorfor dansk på GF1?.
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Velkommen til fagligt samspil
Præsentationens transcript:

Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops

Faglig læsning At læse er en aktiv proces, hvor vi genskaber indholdet af teksten ved at identificere de enkelte ord i teksten og ved at aktivere vores forhåndsviden om tekstens indhold.

Faglig læsning At læse er en aktiv proces Vi identificerer de enkelte ord i teksten Vi aktiverer vores forhåndsviden om indhold Vi genskaber indholdet af teksten

Faglig læsning Motivation Forforståelse Lærer man ved at gentage ting mange gange eller er det spild af tid, hvis man ikke er motiveret? Forforståelse Skal der være en vis begrebsforståelse eller kan de lære at læse ord og derved opnå forståelse?

Læsestrategier. Skimming Nærlæsning eller intensiv læsning Oversigtslæsning eller orienteringslæsning Punktlæsning eller scanning 5. Indholdslæsning eller ekstensiv læsning

Eksempel ”Rollelæsning” Man arbejder i en gruppe på fire. For at opsamle viden og for at støtte hukommelsen laver man "rollelæsning". Hvert medlem af gruppen får på skift en funktion "Der er 4 roller: Oplæser, referent, overskriftmester og sammenhængsmester. Trin 1: Oplæseren læser første afsnit Trin 2: Referenten giver et referat af det vigtigste indhold Trin 3: Overskriftmesteren finder en dækkende overskrift, som han, eller alle teammedlemmer skriver ned. Trin 4: Sammenhængsmesteren forklarer sammenhængen med det forudgående eller prøver at forudsige, hvad der følger. Trin 5: Rollerne roterer med uret, og næste afsnit læses osv. 1. Man sikrer at alle forstår hvert afsnit, før man læser videre. 2. Stoffet sikres bedre i hukommelsen. 3. Opøver evnen til at fange essensen i hvert afsnit.

Eksempel ”Matematik” Med Fælles Mål 2009 er faglig læsning nu et krav i matematikundervisningen. Møde på midten: Eleverne arbejder hver for sig med et matematikstykke. Herefter sammenligner eleverne og snakker opgaven igennem. Guldkornsmappe/formelsamling: I klasse udarbejdes mappen. Mappen indeholder formler, metoder og begreber, som forklares, tegnes, eksemplificeres. Indeholder en fællesdel, som er udarbejdet på klassen og en egen del med elevernes egne ord, tegninger, metoder m.m.