God trivsel = God læring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Hjerterum og opsøgende funktion
Set i forældreperspektiv
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Er det ikke noget i klassen?
Trivselspolitik på Løsning Skole
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Aftens temaer Hvordan lærer børn bedst?
Læringsstile og lektier
I dag er temaet Visualisering
Lærings- og praksisfortællinger:
Den gode klasse Forældrenes rolle
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Forædremøde den
Børn, bevægelse og motivation
Forældremøde X årgang.
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Det gode klasserådsarbejde
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Forældremøde på Outrup Skole
Relationer – børn og voksne
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
GRUPPEDRØFTELSER En af forældrene bedes lave notater på det omdelte papir. Vælg eventuelt en ordstyrer blandt forældrene.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Hva er god klasseledelse ?
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
FÆLLESSKAB.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Lærings- og praksisfortælling
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Sådan bruger du præsentationen
Hvordan man bekæmper mobning
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF - Midtjylland. Forældrekursus COACHING Herning Badminton Klub 29.september 2008.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Team Nordahl og Skibet Skole
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

God trivsel = God læring Lene Skovbo Heckmann www.leneheckmann.dk

Når dette oplæg er slut, så skulle du gerne have fået… En forståelse for hvad trivsel er Værktøjer til hvordan du selv kan arbejde med at sikre den gode trivsel for barnet LeneHeckmann.dk

Trivsel Velbefindende Handlekraft Tryghed Gå-På mod Glæde ved livet Gensidig respekt Giver mulighed for udvikling personligt, socialt og fagligt LeneHeckmann.dk

Selvtillid-Selvfølelse Handler om det vi kan. Det, vi er gode eller dårlige til. Selvfølelse Handler om vores viden om og oplevelse af, hvem vi er. LeneHeckmann.dk

Den/de voksne har det fulde ansvar for at sikre den gode trivsel Asymmetrisk forhold mellem den voksne og barnet Den voksne barnet LeneHeckmann.dk

Spejlneuroner Spejler bevægelse Spejler følelser LeneHeckmann.dk

Derfor….. Vis interesse 2. Tal pænt -Hjemmet skal vise interesse og deltage i aktiviteter i dit barns skole og SFO/Klub -Skolen skal vise interesse i barnets liv 2. Tal pænt -Tal pænt eller neutralt hjemme om andre børn og deres forældre samt skolens personale -Tal pænt i skolen om andre børn, forældrene og kollegaerne LeneHeckmann.dk

Bærefri zone Børn skal lære at blive selvhjulpne! Vi skal arbejde på at give børnene handlekompetence – om at kunne gøre selv. LeneHeckmann.dk

Positivt læringsmiljø Hensyn til børnenes forskellige forudsætninger Motivere og anerkende alle børn Give børnene indflydelse Udvise respekt, tolerance og empati LeneHeckmann.dk

Positivt læringsmiljø Mangelsyn Problembørn - Fokus på det barnet ikke kan - Fokus på problemer og mangler Ressourcesyn Børn med problemer Børn der er udfordret - Fokus på det barnet kan og næsten kan - Fokus på fremtiden og ønsker LeneHeckmann.dk

Gode relationer Gode relationer mellem skolen og hjemmet Gode relationer mellem de voksne og børnene Gode relationer mellem børnene i mellem LeneHeckmann.dk

Gode relationer Jeg- Kompetence Vi - kompetence Et barns kompetencer kan blandt andet deles i jeg- og vi-kompetencer. Jeg-kompetencen er barnets tro på egne evner, at det kan mærke og give udtryk for sine følelser, ønsker, behov og grænser, at det føler sig elsket, og at det evner, at bruge de ressourcer det har. Vi-kompetencen er barnets evne til at indgå relationer, forstå andres tanker og følelser, til at være en del af fællesskabet og at tillade andre at være med. LeneHeckmann.dk

Gode relationer Legekammerater Fødselsdage Legegrupper Madgrupper Legepatrulje Familieklasser Fælles aktiviteter på skolen Fælles aktiviteter uden for skolen LeneHeckmann.dk

Kommunikation Kan være med til at skabe det positive læringsmiljø Kan være med til at skabe gode relationer LeneHeckmann.dk

Ærlig, konkret og præcis Kommunikation Positiv feed-back Øjen-kontakt Positiv omtale Jeg-budskaber Ærlig, konkret og præcis LeneHeckmann.dk

Lektier 1)Planlæg lektierne 2)Find et stamsted 3)Skab hygge 4)Sluk for mobilen 5)Hjælp ikke for meget 6)Snak med læreren Kilde: Guiden er lavet i samarbejde med Lene Skovbo Heckmann, konsulent og Lola Jensen, selvstændig familievejleder. LeneHeckmann.dk

1. Planlæg lektierne Hæng et ugeskema op, hvor både børn og forældre kan se, hvornår der skal laves lektier. På den måde slipper man for diskussionerne om, hvornår lektiearbejdet skal begynde. Samtidig får man overblik, så arbejdet påbegyndes i god tid. LeneHeckmann.dk

LeneHeckmann.dk

2. Find et stamsted Det er en fordel for de fleste børn, at de har et fast sted at lave lektier. Til gengæld er det forskelligt, hvor og hvordan børn arbejder bedst. Nogle har brug for at sidde ned, mens andre arbejder bedst stående eller liggende. Har du et barn, der let distraheres, er det vigtigt, at der ikke ligger ting rundt om barnets arbejdsplads, som kan forstyrre koncentrationen. LeneHeckmann.dk

3. Skab hygge Sørg for, at det daglige lektiearbejde bliver en hyggestund i stedet for et nødvendigt onde. Man kan for eksempel servere lidt saftevand og gulerødder, mens arbejdet står på. Vær nærværende over for dit barn. Sæt tid af til hjælpen, så du ikke render og laver alt muligt andet imens. Er tankerne andre steder, bliver man nemlig lettere irriteret, og så forsvinder hyggen LeneHeckmann.dk

4. Sluk for mobilen Når dit barn skal lave lektier, er det vigtigt, at der er ro omkring arbejdspladsen. Sørg for at tv, radio og ikke mindst barnets mobiltelefon er slukket. Det er svært at arbejde koncentreret, hvis der hele tiden tikker sms’er ind på mobiltelefonen. Til gengæld arbejder nogle børn bedre til musik. Især klassisk musik kan have en beroligende effekt i en arbejdssituation. LeneHeckmann.dk

5. Hjælp ikke for meget Det er vigtigt, at man som forælder ikke overtager lektiearbejdet, så man selv sidder og laver opgaverne. Rollen som hjælper er primært at sikre, at barnet har forstået, hvad opgaven går ud på. Kom eventuelt med eksempler på, hvordan lignende opgaver kunne løses. I forbindelse med lektiesituationen er det væsentligt at rose barnet, så motivationen opretholdes LeneHeckmann.dk

6. Snak med læreren Er det blevet en kamp at lave lektier med dit barn, kan du spørge barnets lærer om gode råd. Måske kan man aftale at sætte lektiemængden ned, så den passer bedre, eller man kan i fællesskab beslutte at arbejde på tid, i stedet for at barnet skal nå et bestemt antal opgaver. LeneHeckmann.dk

God trivsel = God læring LeneHeckmann.dk