information og problemstillinger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udkast til rammeaftale på det specialiserede socialområde for Specialkonsulent, Hilde E. Thun Holst Politiske visioner Faglig udviklingsstrategi.
Advertisements

Et samarbejde med AL Finans Factoring giver dig mange fordele
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Det gode samarbejde København Syd Samarbejde
MESTERGRISE OG ANDRE KARTEL-PROBLEMER
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
ØKONOMIEN I HJEMMEDIALYSE
Søjle 1: Offentlige ydelser
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Rådgiverpuljen Mette Thybo. Hvem kan søge puljen? Det er en forudsætning for at opnå tilskud til køb af privat rådgivning, at:  virksomheden er registreret.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Selvejende institutioner i Danmark
Individuel handicapkørsel
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Transport på landet Møde med Movia Den
Strategiplanen er fundament og retning.
Takstberegning RAMMEAFTALE 2015.
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Hvordan bruger vi Øresundsbanen
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Udvalgspræsentation 17 august
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Økonomiseminar maj måned 2009 Mål: Langtidssikret fornuftig økonomi i SVØM. Skaffe nye indtægter i form af frie midler, som samlet set ikke belaster SVØMs.
Århus KommuneSocialforvaltningen Resultatopgørelse +/- 5 % RAMMEAFTALE 2008.
Trafikselskab i Region Midtjylland Udvalg for regional kollektiv trafik og infrastruktur 15. Marts 2006.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Befordring af småbørn og skoleelever. Mødets indhold Velkomst Om formalia Gennemgang af kontrakten Erfaringer og samarbejde Dialog med forældre. Erfaringer.
Behovsstyret Persontransport (Handicapkørsel)
Stedet som indgang til digital forvaltning
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Et samlet overblik over landdistriktsordningerne
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Momsopgørelse (alene)
Handel med korn mellem landmænd
Omkostningsstyring og valg af mekanisering?
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
Introduktion til offentlig servicetrafik AMU mål 46803
Udbud af logistik og servicerelaterede biblioteksydelser til Koldingbibliotekerne Høringsmøde d. 27. maj 2015 Kolding Bibliotek, Slotssøvejen 4 Kl
Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere.
Introduktion til selvbetjening for Flextur og Handicapkørsel.
Introduktion til selvbetjening for Flextur og Flexhandicapkørsel.
Gode råd om indkøb 1.Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven 2.Brug allerede indgåede indkøbsaftaler 3.Bliv en del af et fællesskab 4.Konkurrenceudsæt.
Introduktion til selvbetjening for Flextur og Flexhandicapkørsel.
Movia Flextrafik - Brugerundersøgelse Telefonundersøgelse foretaget d. 6. oktober til d. 10. oktober respondenter.
Nøgletal for Flextrafik Periode: Opdateret til og med Maj
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Virksomhedsberedskabet Teamledernetværksmøde d. 6. maj 2014.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Kreds Vestsjællland 7. september 2016 Sorø
Introduktion til selvbetjening for
Netplan A/S.
”BrunT Papir” - workshop
Statistik, bøder m.m. Statistik
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
Trafikale og miljømæssige effekter
Bestilling og ordrebekræftelse
Fælles teamledernetværk
Socialtilsyn Østs takster for 2017
Vejledning til jer, der bevilger kørsel
Nyhedsbrev Ladegårdsparken Nr
Præsentationens transcript:

information og problemstillinger Flextrafikkørsel, information og problemstillinger Jens Peter Langberg jpl@moviatrafik.dk Middelfart 30. maj 2011

Oversigt Præsentation af Movia Baggrunden for Flextrafik De forskellige kundegrupper og deres kendetegn. Film Hvor kører Flextrafik Passagertal Nøgletal for Flextrafik Samarbejdet med kommuner og regioner Samarbejdet med vognmænd og chauffører Hvad siger kunderne

Præsentation af Movia Lovgrundlag Fælleskommunalt, 2 regioner + 45 kommuner Repræsentantskab - bestyrelse - administration Opgaver

Hvad er et trafikselskabs opgaver Varetager offentlig servicetrafik Udbyder Koordinerer Afregner

Lov om trafikselskaber § 5. Et trafikselskab varetager følgende opgaver inden for trafikselskabets geografiske område: 1) Offentlig servicetrafik i form af almindelig rutekørsel, 2) fastsættelse af takster og billetteringssystemer, 3) koordinering og planlægning af offentlig servicetrafik, 4) individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede og 5) privatbaner. Stk. 2. Trafikselskabets opgaver omfatter også samarbejde om offentlig servicetrafik, der krydser grænsen mellem to trafikselskabers område. Dette gælder dog ikke for offentlig servicetrafik efter stk. 1, nr. 1, der krydser grænsen til trafikselskabet på Sjælland. Stk. 3. Trafikselskabet kan efter aftale med en kommune eller en region varetage opgaver vedrørende indkøb af trafik, som kommunen eller regionen skal varetage efter anden lovgivning. Stk. 4. Trafikselskabet kan endvidere efter aftale med en kommune varetage opgaver vedrørende driften af en færgerute på kommunens vegne. Stk. 5. I Region Syddanmark kan trafikselskabet eller trafikselskaberne med henblik på betjening af grænseregionen varetage opgaver vedrørende offentlig servicetrafik i form af almindelig rutekørsel over landets grænse.

Kommunalreform 2007

Harmonisering i Movia 3 handicapkørselsordninger i 2 IT-systemer HUR PASS VT Planet STS Falck

Sammenhæng i aktiviteterne Servicekriterier for samlet handicapkørsel Fælles IT-system i Movia Samlet handicapkørsel i Movia Tilbud muligt i hele Movias område

Hvad er Flextrafik Flextrafik er behovsstyret trafik som først og fremmest er rettet mod at skabe mobilitet. Det være sig på tider eller steder, hvor normal rutebunden kørsel vil være uforholdsmæssig dyr eller ufleksibel, i forhold til kunder med et handicap, som gør dem ude af stand til at benytte bus og/eller tog, eller endelig som løsning for dele af kommunernes/regionernes øvrige lovpligtige kørsel.

De 5 ordninger i Flextrafik Flextur / åbne brugere Visiterede borgere Visiterede patienter Medlemmer af handicapkørselsordningen Rute til institutioner og specialskoler

Film om Flextrafik

Flextrafiks bestilling og koordinering

Hvor kører Flextrafik i Movias område Alle kommuner kører handicapkørsel 11 kommuner kører Flextur og kommunalt Faxe, Greve, Holbæk, Kalundborg, Lejre, Odsherred, Ringsted, Slagelse, Sorø, Stevns og Vordingborg 7 kommuner kører Flextur Allerød, Dragør, Gribskov, Køge, Næstved, Roskilde og Solrød Kommunerne i Hovedstadsregionen Kørsel af specialskoleelever (excl Kbh. og Frederiksberg) Region Sjælland Siddende patientbefordring

Flextrafik passagerer

Flextur passagerer

Nøgletal for Flextrafik Opdateret til og med Marts 2011 421510

Udvikling fra sidste måned Hvordan er udviklingen i Flextrafik? Udvikling fra sidste måned Afvigelse fra mål, pct. Måned til måned YTD 2011  Rettidig afhentning 4  Rettidig aflevering -3  +2 Kundernes ekstratid i bilerne  Andel af koordinerede kørsler -3 +9  Omkostning for den ydelse vi leverer +2 -9 Grøn farve: Målsætning opfyldt Gul farve: Mindre end 10 pct. fra målsætningen Rød farve: Mere end 10 pct. fra målsætningen

I hvilket omfang afhenter Flextrafik kunderne til tiden? Definition: Er kunderne hentet i det lovede tidsrum, registreres det som en rettidig afhentning. Man skal være opmærksom på, at tidsrummets længde kan være afhængig af, hvilken type kørsel det er (handicap, åben, kommunal, patient)

I hvilket omfang afleverer Flextrafik kunderne til tiden? Definition: Nogle kunder vælger, hvornår de vil være fremme i stedet for, hvornår de vil afhentes. En aflevering er rettidig, hvis den sker inden det lovede tidspunkt.

Hvor meget ekstra tid sidder kunderne i bilerne? Definition: Spildtid opgøres som forskellen mellem den faktiske rejsetid og den tid, det ville have taget at køre direkte. Målsætningen er, at turene max. i gennemsnit tager 40 procent længere tid, end hvis man kørte direkte.

I hvilket omfang koordinerer Flextrafik kørslen? Definition: Andelen af koordinerede kørsler er et udtryk for, hvor omkostningseffektiv Flextrafik er. En kørsel er koordineret: hvis der køres andre samtidig eller hvis bilen har en tur umiddelbart før eller efter.

Hvad koster den ydelse, som Flextrafik leverer? Definition: Driftsomkostningen er den samlede betaling, som operatørerne (vognmændene) modtager. Driftsomkostningen per direkte rejseminut angiver, hvad det i gennemsnit koster at transportere en kunde et direkte rejseminut . En køreturs direkte rejseminutter er det antal minutter, det ville tage at køre turen direkte.

Samarbejdet med kommuner og regioner De synlige fordele Koordinering af kørsler Fælles udbud af kørslen Lettere afregning af kørsel Bedre styring af adgangen til kørslen Omvendt fakturering De skjulte fordele Forsyningssikkerhed Adgang til stor vognpark Adgang til avanceret IT-system De mulige fordele Udnyt overblikket over de offentlig betalte kørsler til at tilbyde alle borgere Flextur som supplement til eller erstatning for busserne

Samarbejdet med vognmænd / operatører Udbud Kontrakter Fællesmøder Individuelle møder Oplevelse af fællesskab

Chaufføruddannelsen i Movias område Introduktionskursus hos Movia Mere end 2500 har gennemført Gensidig indsigt i opgaver Kendskab til hinanden Meget bedre arbejde

Flextrafiks kundeundersøgelse 2010

Problemstillinger Vigtige forudsætninger for succes Meget stort potentiale knap 4 mia. Økonomien bliver synlig En hemmelig verden for mange Stigende professionalisering kræves Bus og taxilovgivning ikke helt klar Meget stort uddannelsesbehov

Flextur Visiterede Patienter Handicapordning Rute

Hvad er Flextur Flextur er et tilbud til alle og er et alternativ til både busser og kørsel med taxa. Da du med Flextur kan køre fra adresse til adresse, er prisen højere end busbilletter, men fordi kørslen kan koordineres med andre borgere, kan du med Flextur køre til ca. halv taxapris. Dette betyder også, at du ikke altid vil blive kørt den korteste vej, hvilket du dog aldrig skal betale ekstra for. For at du kan benytte Flextur skal du køre mellem to adresser i de deltagende kommuner. Se hvilke kommuner, der deltager på www.moviatrafik.dk

Kørsel i tilsluttede kommuner Bus og tog Flextrafik Taxi Stoppested Adresse Fast rute Omveje Direkte Kørsel ad ruter Kørsel i tilsluttede kommuner Kørsel over alt Driftdøgn 6 - 23 Hele døgnet Sammen med mange Sammen med nogle Alene Køreplantid Aftalt tid - 5 / + 15 Aftalt tid

Bus og tog Flextrafik Taxi Ingen bestilling Bestilling 2 timer før Fri bestilling Fast tid Tilpasset tid – 15 / + 45 min Valgt tid Ingen hjælp Hjælp fra kantsten Hjælp på taximeter Fast takst Km. takst med start takst 35 kr. Variabel takst med starttakst Pris i tabel Pris oplyses ved bestilling Pris kendes når turen er slut Lav takst 7 kr/km Høj takst