Domstolsstyrelsen - Tinglysningsprojektet Oktober 2006

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skattemappen – Hent økonomiske oplysninger
Advertisements

Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Den forenklede inkassoproces Lov nr. 450 af
Digital Tinglysning - e-TL
v/ Flemming Faber Souschef, IT-Sikkerhedskontoret
Fuldmagter i tinglysningen
ESR Ejendoms Stam Registret
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Digitale pantebreve Hvad er nyt?.
Internet til alvor og sjov
Digital tinglysning i praksis
Offentlig InformationsServer
Modernisering & Digitalisering
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Underskriftsdatabasen Digitale underskriftsprotokoller.
Tinglysningsafgifter Nyheder i den digitale tingbog.
Uddannelseskort Transportrabat i ungdomsuddannelser Nordisk konference 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte.
LIMAks Ny LIMA-version der passer til MIA i miniMAKS version -
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Energimærkning af bygninger i Danmark
Digital Post til borgerne i vejen dertil
SKAT Data og dokumenter i Skattemappen
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Sektorstandardisering for Tinglysning
Ejendomsdannelse Præsentation af projektet, lovgrundlaget og det matrikulære system Projektet Lektor, landinspektør, lic.geom. Lars Ramhøj litt.: MS, s.
Modernisering af P-fondsreglerne
Effektiv afsendelse af meddelelser
e-Tinglysning WebService Arkitektur
Gladsaxe kommune Temamøde den 5. januar Lov om offentlige betalinger Lov 1203 Ikrafttræden 1. februar 2005 V/ Eric Tingleff.
Geografien i de ny registre - Geforum 10/ miniMAKS – et nyt matrikulært system miniMAKS - fra proprietære produktionssystemer til element i digital.
Stedfæstelse af servitutter
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
DIGITAL TINGLYSNING Bent Carlsen Præsident for Østre Landsret Danske BOLIGadvokater 24. marts 2006.
Domstolsstyrelsen August 2006
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © E-TL - Test og Teknikgruppemøde 9. Februar 2007.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digitalt processamarbejde i finanssektoren. Jens Baunbæk underdirektør e-nettet A/S Ansat siden 2001 Ansvar Produkt-/forretningsudvikling IT-arkitektur.
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Affaldsdatamodel høringsmøde - Organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
Præjournalisering - automatisk journalisering?
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
CSC Proprietary 1/11/2015 3:39:14 AM 008_5849_ER_RED[1] 1 Møde vedr. e-TL test for eksterne interessenter. 11. januar 2007.
Workshop for System-system brugere – april
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Visionerne for matrikulær infrastruktur KMSs oplæg til processen med at skabe en fælles vision for matrikulær infrastruktur 16. september 2003.
Fuldmagtsdatabasen Digitale fuldmagter.
Geoforum – den 5. oktober Bent Hulegaard Jensen, Geopartner, landinspektørgården a/s Anvendelse af de ejendomsrelaterede datasamlinger - OIS-data.
Projekt elektronisk tinglysning: e-TL Søren Lauesen November 2010 IT-University of Copenhagen
REALKREDITNETTET A/S Geodata i finanssektoren Workshop den 11. juni 2002 v/ Jørn Knudsen, Realkreditnettet A/S.
Rekvirent Landinspektøren Indsamler data Opmåling, beregning Høring hos berørte myndigheder Godkendelse i kommunen Godkendelse og regi- strering hos KMS.
Vicedirektør Søren Reeberg Nielsen
Anvendernes adgang til ejendomsdata
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
25. februar 2010RJA1 Servitutter En servitut er en aftale vedr. fast ejendom (en begrænset rettighed over fast ejendom) En servitut opstår: –Ved aftale.
Kapitel 21 Pant. 1.Pant og vigtige begreber 2.Hvad kan kreditor få pant i? 3.Misligholdelse af pant i ejendommen 4.Dobbeltoverdragelse – prioritetsvirkning.
Decentral lønadministration i Roskilde Kommune v/Theis Dankert Theis Dankert Lønkoordinator i Roskilde kommunes HR -afdeling. Projektleder på decentral.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Tingsretlige konflikter
Ejendomsdataprogrammet
Elektronisk tinglysning Lånesagen og underskrift på tinglysningsdokumenter ved Mai Robrahn Hansen.
Kapitel 15 Pant.
Vejen til plejebolig - en sammenhængende digital brugerrejse
Kapitel 16 Pant og tinglysning.
Tingsretlige konflikter – hvem har ret til aktivet?
Præsentationens transcript:

Domstolsstyrelsen - Tinglysningsprojektet Oktober 2006 Digital tinglysning 2008 Domstolsstyrelsen - Tinglysningsprojektet Oktober 2006

Tinglysningen 2006: Tinglysning i byretternes 82 retskredse 3,6 mio. dokumenter blev tinglyst i 2005 95% tinglyses inden for lovens 10-dages frist Gennemsnitlig ekspeditionstid 4,7 dage Tinglyst ”værdi” på ca. 600 mia. årligt Årlig tinglysnings- og opslagsafgift ca. 6 mia. Stort set ”fejlfri” tinglysning – få erstatninger

Den papirbaserede tinglysning 75 mio. A4-sider i 2,2 mio. aktmapper (kopier) Papirbaserede transaktioner med brugerne 2 mio. brevforsendelser årligt ”Edb i tinglysningen” for sagsbehandlerne Publikumsadgang: terminaler på dommerkontorerne, bestilling af papirudskrifter, adgang til tingbogsoplysninger ved brug af digital signatur via OIS Online-adgang for realkredit, banker m.v.

Projekt digital tinglysning Mange interessenter – private og offentlige Første tilløb venter på den digitale signatur Tinglysningsudvalgets betænkninger 05-06 Projektorganisationen starter arbejdet august 2005 Kravspecifikation i første udkast primo 2006 Udbud juni 2006 – frist for bud 1. september Overgang til digital tinglysning 26. marts 2008 Brugergruppen med i hele forløbet

Digital tinglysning i Hobro2008 Omfatter alle de nuværende tingbøger, fast ejendom, bil- og personbog, andelsboliger, ægtepagter og testamenter Fuld digitalisering (input er fuldt digitaliseret) Forventet automatiseringsgrad på 70% Resterende sager behandles manuelt, på grundlag af digitalt indberettede dokumenter Alle nuværende papirakter indskannes som PDF-dokumenter Hovedregel – tinglysning sker ved anvendelse af digital signatur. Kompromis’erne: Anmelderordning (borgerne ikke direkte ”digitale”) Fuldmagtsordning (fuldmagt sendes til Hobro enten som papir eller digitalt) De helt særlige tilfælde (ingen cpr, ingen signatur)

Grundlæggende arkitektur

Digital tinglysning: Hvordan? Anmeldelse via internet-portal eller systemopkobling Automatisk kontrol af anmeldelsens data (digital signatur, standardkrav m.v.) Automatisk prøvelse (samme regler som i dag): Anmeldelse sammenholdes med registrerede data (ejer/disponent, tingbogsoplysninger om ejendom) Anmeldelse sammenholdes med registrerede data i andre systemer (eksterne systemer - Data hentes i CPR, CVR, KMS, DMR, ESR, TDC), Tidsstempling - løbenummer (retsvirkning) Kontrol af betingelser for tinglysning -> prøvelse Kontrolberegning af tinglysningsafgift Stedfæstelse af servitutter på det digitale matrikelkort

Digital tinglysning: Hvordan? Meddelelse retur ved automatisk tinglysning: Dokumentidentifikation, tidspunkt og løbenummer Eventuelle anmærkninger Eventuel fristdato og årsag til lysning med frist Meddelelse om eventuel manuel behandling Afviste dokumenter returneres med årsag Forkert afgift: meddelelse sendes til anmelder med mulighed for rettelse og først herefter til afgiftsmyndigheden Lagring af ”dokumentet” i tinglysningsakten Relevante myndigheder underrettes

Databaser og registre: Den elektroniske tinglysningsakt (e-akten): Alle oplysninger i nuværende bøger (tingbog m.v.) Alle nye tinglyste ”dokumenter” (fra 2008) Alle medsendte indscannede dokumenter, kort mv Scannede genparter fra arkiver (75 mio. A4-sider) Microfilm med de gamle tinglysningsprotokoller Anmelderdatabase: autoriserede anmeldere, system/system-kunder, storkunder Underskriftsdatabasen: tegningsberettigede Fuldmagtsdatabasen: registrerede fuldmagter

Nyheder Data kan hentes fra e-TL til udarbejdelse af tinglysningsdokumenter Alle forespørgsler sker via internettet Prøvetinglysning Elektronisk postkasse (ventefunktion) Abonnement på tinglysninger Brugerformularer/egne standardvilkår (ved tinglysning af pantebreve og servitutter)

Den digitale tinglysning 08 Gevinster for borgerne i tid og penge Sparede kurssikringsudgifter Sparede gebyrer Besparelser i tid Gevinster for professionelle aktører Gevinster for staten: Personaleforbrug reduceres til 1/3 Bringer Danmark i den digitale spydspids