Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Elektronisk tinglysning 2010 - Lånesagen og underskrift på tinglysningsdokumenter ved Mai Robrahn Hansen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Elektronisk tinglysning 2010 - Lånesagen og underskrift på tinglysningsdokumenter ved Mai Robrahn Hansen."— Præsentationens transcript:

1 Elektronisk tinglysning Lånesagen og underskrift på tinglysningsdokumenter ved Mai Robrahn Hansen

2 Berigtigelse af adkomstrubrik
Højesteretsdom – boligafdelinger kan ikke have et CVR-nr. Tinglysningsretten har registreret boligorganisationen som ejer af ejendommen. Det ses ved, at det er boligorganisationens CVR-nr. som står under ejeroplysningerne i adkomstrubrikken i Tingbogen. Løsning: RD beder Tinglysningsretten berigtige den fejlagtige registrering af ejerskabet ved fremsendelsen af pantebrevet – det betyder, at tinglysningen af pantebrevet skal behandles manuelt hos retten.

3 Ejendommen identificeres og vælges på Tinglysning.dk

4 Systemet viser debitor, som er adkomsthaver på ejendommen

5 Valg af anden debitor Debitor (=adkomsthaver) er registreret ved et CVR-nr. CVR-nr. er boligorganisationens og det ønskes ikke benyttet. Teksten ”Debitor fremgår ikke af listen” markeres og der åbnes et nyt vindue, hvor debitor i stedet kan angives med navn og adresse.

6 Debitor oprettes uden brug af CVR-nr. alene med navn og adresse.

7 Korrekt debitor vælges, i stedet for den debitor som Tingbogen foreslår

8 Debitor markeres med flueben og der trykkes ”Tilføj debitor”

9 Information til Tinglysningsretten om ændring af oplysninger om ejer i Tingbogens adkomstrubrik

10 Ved valg af underskriftsmetode er debitor fortsat kun opført ved navn og adresse

11 I det digitale pantebrev, er debitor angivet med navn og adresse
Debitor er anført med navn og adresse

12 De forskellige signeringsmetoder
Når et digitalt tinglysningsdokument er dannet kan det signeres på én af tre følgende måder: Signering med Egen digital signatur Fuldmagt Anmelderordning

13 Signering med egen digital signatur
Egen digital signatur kan bruges til at signere alle typer digitale tinglysningsdokumenter signere digitale fuldmagter Tinglysningsretten har ansvaret for at kontrollere, at den der har signeret tinglysningsdokumentet er berettiget til det. Tab som følge af falsk kan kræves erstattet af det offentlige.

14 Hvordan får man sin egen digitale signatur?
Gå ind på og bestil digital signatur Skriv personnummer og postnummer og Vælg ”Installer med standard indstillinger” Accepter vilkår Derefter modtager du en mail med bekræftelse på bestillingen

15 Hvordan får man sin egen digitale signatur? - fortsat…
Hos Dan-ID foretages en række kontroller for at sikre, at den digitale signatur udstedes til den rette person. På baggrund af det indtastede personnummer og postnummer indhenter Dan-ID - via Det centrale Personregister - navn og adresse på ansøgeren, og det kontrolleres om denne er myndig.

16 Hvordan får man sin egen digitale signatur? - fortsat…
Ansøgerens -adresse anvendes til at sende installationsvejledning og link til signaturen. Et brev sendes til ansøgerens adresse med den pin-kode, som skal bruges ved oprettelsen af den digitale signatur Vejledning fremgår af brevet

17 Bestilling af signatur hos Dan-ID 1.

18 Bestilling af signatur hos Dan-ID 2.

19 Bestilling af signatur hos Dan-ID 3.

20 Bestilling af signatur hos Dan-ID 4.

21 Hvordan signerer man tinglysningsdokumentet med sin egen digitale signatur?
Hvis de tegningsberettigede for boligafdelingen selv har digital signatur skal pantebrevet underskrives i den såkaldte ”Underskriftsmappe.” De tegningsberettigede behøver ikke være samlet ved underskriftssituationen. Der kan signeres på et hvilket som helst tidspunkt i døgnet, når det passer den tegningsberettigede. Ej vitterlighedsvidner

22 Signering i ”Underskriftsmappen”
Gå på internettet Gå ind på Tinglysningsrettens hjemmeside: Log på tinglysning Gå ind under ”Mine tinglysninger”. Tryk på ”Underskriftsmappen”. I billedet ”Underskriftsmappen” ses pantebrevet fra RD under ”Dokumenter der kan underskrives”. Det er muligt at åbne pantebrevet og se dets indhold, inden man underskriver.

23 Signering i ”Underskriftmappen” - fortsat
Vælg pantebrevet, du vil signere og tryk på ”Underskriv” Underskriv dokument ved at indtaste dit kodeord Når pantebrevet er underskrevet, fremkommer en besked fra Tinglysningsretten om at ”Underskriften er godkendt og gemt” RD får besked, når pantebrevet er underskrevet af samtlige tegningsberettigede. Herefter sender RD pantebrevet til tinglysning.

24 Signering med digital signatur 1.

25 Signering med digital signatur 2.

26 Signering med digital signatur 3.

27 Signering med digital signatur 4.

28 Signering med digital signatur 5.

29 Udfordring ved brug af egen signatur
I øjeblikket er underskrift med de tegningsberettigedes egne digitale signaturer ikke mulig på grund af teknisk fejl på tinglysning.dk. Man har ikke lavet en IT-løsning, hvor det er muligt at underskrive som tegningsberettiget for en juridisk person uden CVR-nr.

30 Signering ved fuldmægtig
Fuldmægtigen skal have digital signatur og må ikke have egen interesse i dispositionen (derfor ej fuldmagt til RD). Fuldmagt kan bruges til at signere alle typer digitale tinglysningsdokumenter. Fuldmagten kan begrænses til kun at angå signering af bestemte typer dokumenter, f.eks. pantebreve Fuldmagten skal signeres af de tegningsberettigede for fuldmagtsgiver (fx låntager ved signering af pantebrev.). Det kræver, at de tegningsberettigede ifølge boligafdelingens vedtægter kan give fuldmagt til, at andre signerer pantebrevet digitalt på deres vegne. I modsat fald vil Tinglysningsretten afvise fuldmagten.

31 Forslag til hvordan en ændring af vedtægterne kunne se ud
Boligorganisationen og dens enkelte afdelinger forpligtes ved underskrift enten af den samlede bestyrelse eller af 2 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være bestyrelsens formand eller næstformand, i forening med forretningsføreren/direktøren, hvis en sådan er ansat. Boligorganisationens bestyrelse kan meddele en forretningsførende boligorganisation fuldmagt til af forpligte boligorganisationen og de enkelte afdelinger. Er det besluttet, at en boligafdeling skal optage lån mod at give pant i sin ejendom, kan boligorganisationens bestyrelse tillige meddele et finansielt institut fuldmagt til at signere digitale tinglysningsdokumenter med forpligtende virkning for boligafdelingen." eller mere generelt: "Boligorganisationens bestyrelse kan tillige meddele fuldmagt til at andre f.eks. en advokat eller et finansielt institut kan signere digitale tinglysningsdokumenter med forpligtende virkning for de enkelte afdelinger."

32 Signering ved fuldmægtig – fortsat…
Er fuldmagt udstedt til en virksomhed (fx forretningsførende boligorganisation eller advokatfirma med CVR.nr.), kan tinglysning alene ske ved anvendelse af digitale signaturer, som er knyttet til bestemte medarbejdere i eller repræsentanter for virksomheden. Skal andre medarbejdere - end dem der normalt er tegningsberettigede for fuldmægtigen/virksomheden– med bindende virkning kunne signere i henhold til fuldmagten, skal Tinglysningsretten have meddelelse herom. Ansøgning sker ved at udfylde blanketten ”Ansøgning om adgang til Den digitale Tingbog”, som ligger på under ”Digital Tinglysning”.

33 Signering ved fuldmægtig - fortsat..
Blanketten udfyldes som anført i den tilhørende vejledning. Der afkrydses i feltet ”Oprettelse i underskriftsdatabase med henblik på anvendelse af fuldmagtsordning” På bestilles de fornødne medarbejdersignaturer. Medarbejdersignaturen er knyttet til medarbejderens cpr.nr.

34 Medarbejdersignatur Når medarbejdersignaturen anvendes, kan Tinglysningsretten kontrollere hvilken person, der repræsenterer den pågældende virksomhed. Det almene boligselskab kan få registreret oplysninger om medarbejdersignatur i underskriftsdatabasen, således at medarbejdere kan signere i stedet for de tegningsberettigede. Det samme kan den forretningsførende boligorganisation gøre. Medarbejdersignatur bruges, når en medarbejder underskriver på vegne af den virksomhed, medarbejderen er ansat i.

35 Fuldmagten Tinglysningsrettens standardfuldmagt bruges og findes som blanket på under ”Digital tinglysning”. Underskrives af de tegningsberettigede for fuldmagtsgiver, og underskrives af to vitterlighedsvidner Der må ikke skrives uden for felterne i fuldmagten. Der må ikke skrives med kuglepen i andre felter end dato- og underskriftsfeltet. Ved flere tegningsberettigede underskrives nederst på side 4. Der udfyldes én fuldmagt pr. ejendom, der disponeres over Nyeste vedtægter/tegningsoversigt for fuldmagtsgiver skal indsendes til Tinglysningsretten sammen med fuldmagten. Fuldmagten indsendes til registrering hos Tinglysningsretten, før pantebrevet kan signeres og sendes til tinglysning.

36 Fuldmagtsdatabasen Fuldmagter scannes ind i Tinglysningsrettens Fuldmagtsdatabase, som e-TL-motoren automatisk kontrollerer signaturerne op imod, når anmelderen i pantebrevet skriver, at signering er sket i henhold til fuldmagt. Tinglysning ved fuldmagt i stedet for ved brug af egen digital signatur øger sagsbehandlings-tiden hos RD og hos Tinglysningsretten, bl.a. fordi tinglysningen af pantebrevet skal afvente rettens kontrol og registrering af fuldmagten.

37 Hvor findes fuldmagt og ansøgningsskema på domstol.dk? 1

38 Hvor findes fuldmagt og ansøgningsskema på domstol.dk? 2.

39 Hvor findes fuldmagt og ansøgningsskema på domstol.dk? 3.

40 Fuldmagtsblanket 1.

41 Fuldmagtsblanket 2.

42 Fuldmagtsblanket 3.

43 Fuldmagtsblanket 4.

44 Fuldmagtsblanket 5.

45 Ansøgningsskema 1.

46 Ansøgningsskema 2.

47 Virksomhedssignatur Brug af den såkaldte virksomhedssignatur kræver tilladelse fra Tinglysningsretten, som kontrollerer, at dette er i overensstemmelse med virksomhedens tegningsregler. I Tinglysningsrettens underskriftsdatabase kan der være fastsat begrænsninger for brugen af virksomhedssignatur (f.eks. beløb, dokumenttype osv.). Kun finanssektoren har fået tilladelse, da virksomhedssignatur i andre virksomheder vil være er i strid med tegningsreglerne.

48 Signering ved brug af anmelderordningen
Kan kun bruges af autoriserede anmeldere godkendt af Tinglysningsretten (kræver sikkerhedsstillelse) Kan kun bruges til signering af pantebreve for debitor, kreditor, eller disses værger, samt påtaleberettigede, ægtefæller og adkomsthavere. RD kan kun bruge anmelderordning til signering af pantebreve med en hovedstol på op til 50. mio. kr. RD får fuldmagt til at signere ved brug af anmelderordningen, når låntager underskriver ”Aftale om pantsætning til RD”. RD skal have nyeste vedtægter og tegningsoversigter til brug for kontrol af underskrifter på aftalen.

49 Signering ved brug af anmelderordningen – fortsat…
Forskellen på fuldmagtsordningen og anmelderordningen er, at ved brug af fuldmagtsordningen kontrolleres fuldmagtens indhold og autensitet af Tinglysningsretten, mens det ved brug af anmelderordningen er RD, som foretager kontrollen. Det eventuelle erstatningsansvar for tab som følge af fejl ved kontrollen eller falsk signatur ligger hos den, som foretager kontrollen af fuldmagten. Hvis RD ikke vil/kan påtage sig ansvaret må en anden signeringsmetode anvendes.

50 Lånesagens dokumenter
Følgende dokumenter skal underskrives i hånden af de tegningsberettigede for boligafdelingen (låntager): Aftale om pantsætning (uanset brug af egen digitale signatur på pantebrevet) Tillæg til aftale om pantsætning Evt. Aftale om finansiering og tinglysning Evt. Tinglysningsrettens standardfuldmagt

51 Overgangssager Når pantebrevet er udstedt på papir – d.v.s. før 8/9-09, skal følgende dokumenter underskrives af de tegningsberettigede: Papirpantebrevet Aftale om lånets rentetilpasning, hvis det er et rentetilpasningslån Aftale om tinglysning af digitalt pantebrev – som indeholder fuldmagt og lånevilkår Evt. Tinglysningsrettens standardfuldmagt.

52 Lånesagens gang Når RD har modtaget samtlige dokumenter i underskrevet stand, kan der ske tre ting, alt efter hvordan pantebrevet skal signeres: RD signerer pantebrevet ved brug af anmelderordningen og sender det til tinglysning RD sender det digitale pantebrev direkte til den digitale underskriftsmappe, så tegningsberettigede kan signere. Herefter sendes pantebrevet til tinglysning. RD sender den underskrevne fuldmagt til registrering hos Tinglysningsretten. Først når fuldmagten er registreret hos retten, sendes pantebrevet til tinglysning forsynet med fuldmægtigens signatur.

53 Tinglysningen Når tinglysningsmotoren modtager pantebrevet, sammenstiller den oplysningerne fra anmelderen med: Tingbogens oplysninger om ejendommen Tinglysningsmotorens egne oplysninger om, hvad der må foretages for denne type pantebreve og en oversættelse af disponentens digitale signatur til navn og personnummer. Herefter iværksættes den automatiske prøvelse af pantebrevet. Motoren prøver først, om de formelle krav til et tinglysningsdokument er opfyldt, derefter om dispositionen og ejeren af ejendommen er samme person og endelig om de vilkår, der fremgår af det anmeldte dokument, er i overensstemmelse med de oplysninger, der i forvejen er tinglyst på ejendommen og vilkårene i øvrigt kan tinglyses. Afvises dok. Returneres det til anmelderen med besked om hvorfor.

54 Tinglysningen - fortsat
Tinglyses pantebrevet – eventuelt med frist eller anmærkninger - får anmelder besked herom, med oplysning om dokumentidentifikation, tinglysningstidspunkt, løbenr., anmærkninger, fristdato og årsag til frist. Er der i pantebrevet skrevet individuel tekst til Tinglysningsretten udtages pantebrevet til manuel behandling, da motoren ikke kan forstå dokumentet. Anmelder får besked herom samt om forventet sagsbehandlingstid. Pantebrevet (originalen) lagres i tinglysningsakten, når det er tinglyst. Der gives besked til anmelder, når anmærkninger slettes automatisk i Tingbogen – f.eks. når respektpåtegning er tinglyst.

55 Spørgsmål ?


Download ppt "Elektronisk tinglysning 2010 - Lånesagen og underskrift på tinglysningsdokumenter ved Mai Robrahn Hansen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google