1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

PR KAMPAGNE.
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hjælp der er en journalist i røret
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Kommunikation af resultater
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
”Markedsføring og pressetræning”
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Goddag, det er TV-Avisen Almene Boligdage, lørdag den 3. september 2011 Presse- og informationsafdelingen BL – Danmarks Almene Boliger.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Læringsmål Kendskab til:
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Folkeskolen - fagblad for undervisere
Dataopsamling og GPS-styring
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Guldkorn til vækst PR som vækstmiddel.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
SEO PÅ AU.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Weekendkonference i 2. kreds LO-skolen, lørdag og søndag den 29. – 30. januar 2011 Presse- og informationsafdelingen Boligselskabernes Landsforening.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Tema- og netværksmøde i Socialøkonomisk Netværk: "Kommunikation – markedsføring og pressehåndtering" 23.4 kl
Kommunikation Intern kommunikation
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Vejlederens kommunikation
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Who Makes The News Global undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedierne Offentliggjort d. 29. september 2010.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Verdens værste bødler Sagprosa.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Få det bedste ud af pressen - op til og under de Paralympiske Lege - Lær at lokke medierne - Lær at give det lækre budskab.
Hvem er vi André Bentsen Redaktør, 11 år på Lokal Nyt Christian Valsted Journalist, 8 år på Lokal Nyt.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Synlighed i foreningen: kommunikation og markedsføring V. kommunikationskonsulent, Mette Vittrup Schmidt Seminar for seniorer Glostrup den 5. oktober 2015.
Din kreative online praksis! – del 2
Brug af sociale medier i hospitalsbyggeri
Hvad er nyhedskriterier?
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Præsentationens transcript:

1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010

2 Pressen og dig •Hvordan har vi det med pressen? Er de ven eller fjende? Eller de noget helt tredje? •Har vi en god historie? Men synes journalisten også det er en god historie? •Hvad er en god historie? •En god historie i et dagblad er ikke det samme som en god historie et fagblad eller ugeblad

3 Pressen og dig •Forskel på trykte medier og elektroniske medier. •Radio = lyd •TV = billeder •Nettet = hastighed •Sociale medier = Styret af brugerne

4 Pressen og dig •Den gode historie •Den skal være sand •Den må pustes op •Det bliver afsløret •Ny farve til en bil ctr. ny model

5 Pressen og dig •Aktualitet •Nyt •Udvikling i historien

6 Pressen og dig •Væsentlighed – smal eller bred målgruppe •Skolestruktur •Lærernes arbejdsvilkår •Kommunalvalg •Nyt bilmærke

7 Pressen og dig •Identifikation •Whats in it for me? •Jo flere der berøres, jo bedre er historien

8 Pressen og dig •Sensation •Overskrifter ctr. indhold •Små og store sensationer •Lokale medier ctr. Landsdækkende medier

9 Pressen og dig •Konflikt •David mod Goliat, den lille mod den store •Kommune mod borgere – arbejdsløse ctr. Systemet, f.eks. jobcentre •Forældre/børn – politikere •Skolestruktur – skole/skoler – Lærere/lærere •Kommune mod staten - udligningsordning •Lokalpolitik mod landspolitik – Seminarier, sygehuse

10 Pressen og dig •Casen •Den personlige historie •Mennesket •Hvad betyder skolelukning for mit barn •Hvad betyder skolestrukturen for mit job •Bare det var mig - lottopræmier •Godt det ikke var mig – ulykker

11 Pressen og dig •Jo flere af de seks kriterier din historie har større chance for at pressen bider på – AVISKC •Men det afhænger også at andre forhold •Note den ene dag – tophistorie den næste

12 Pressen og dig •Billeder •Gode fotos til trykte medier •Gode billeder til TV •God lyd til radio – der kan skabe billeder i hovedet på lytterne

13 Pressen og dig •Vinkling af historien •Skær historien til – vigtigste første •Se på historien med journalistens øjne •Hvad er interesssant? •Hvad ville du gerne vide, hvis du ikke kendte til sagen? •Konkret frem for abstrakt

14 Pressen og dig •Sæt tid af •Pressen tager tid. •Vil du bruge tiden på det? •Mere i nogle perioder end andre •Du er selv aktiv – opsøgende •Journalisten kontakter dig.

15 Pressen og dig •Når du er aktiv i forhold til journalisten •Du har en mening •En holdning •Et eksempel som andre også kan fortælle •Du er eneste kilde på sagen – og det er du sjældent

16 Pressen og dig •Forberedelse •Det kræver forberedelse - grundig •Ring tilbage til journalist •Fortæl andre i din organisation at pressen er i gang •Snebold-effekt fra pressen – Andre medier vil også tale med dig

17 Pressen og dig •Timing •Tænk i timing – det er vigtigt •Tilbyd ny viden •Giv nye vinkler på historien - så hjælper du journalisten og dig selv •Tilbyd dit netværk/eksperter/rigtige mennesker •Viden på nettet

18 Pressen og dig •Agurketider •Ugens nyhedsforløb •Kampen om nyhederne •Weekend og mandag formiddag •Sværere midt på ugen

19 Pressen og dig •Fødekæde •Fra lokal til regional •Landsdækkende til global (CNN) •Læserbreve •Debatindlæg •Blogs

20 Pressen og dig •Medievalg •Hvilket medie vil du have din historie i? •Politiken – Fyns Amts Avis (FAA) – Ugeavisen •Mitsvendborg.dk – Svendborgsnetavis.dk •TV2 Fyn, Radio Fyn, Radio Diablo •TV2 Nyhederne – DR Deadline

21 Pressen og dig •Målgrupper •Hvem er din målgruppe? •Hvad læser, lytter eller se de? •Budskabet – hvad er dit budskab? •Nyhed – hvad er det nye?

22 Pressen og dig •Har de relevante medier din målgruppe som modtagere? •Det nytter ikke at være Politiken – hvis din målgruppe læser FAA •Snob-effekt – store medier ctr. små medier

23 Pressen og dig •Nyhedsmedier/Ikke-nyhedsmedier •Forskellige spilleregler •Mere kamp om pladsen i nyhedsmedier •Solo-historier •Pressemeddelelser •Tidspres •Journalisten er generalist

24 Pressen og dig •Ikke-nyhedsmedier •Mere tid •Mere fordybelse •Mere viden hos journalisterne - specialist

25 Pressen og dig •Privatliv •Arbejdsliv •Er det kun dit job/produkt der er interessant •Hvad med dig som privatperson? •Kan også være en ide •Men overvej nøje hvor meget du vil eksponeres

26 Pressen og dig •De dårlige nyheder •Med til bryllup og skilsmisse – ugebladene •Byg god relation op – jf. Søren Gade •Sociale medier – Facebook, Twitter, YouTube.

27 Pressen og dig •Når krisen kradser •Krisen spirer – forebygge og afværge – luk historien inden den springer ud •Krisen i fuldt flor – vil du være med eller ej – modparten alene i pressen •Krisen slutter – Lær af krisen og bliv bedre næste gang

28 Pressen og dig •Vær på forkant •Du kan ikke stoppe en dårlig historie •Erkend – tænk - handl •Sandheden

29 Pressen og dig •Hele sandheden – eller dele af sandheden •Aldrig lyve •Hvem har interesser? Modspillere og medspillere

30 Pressen og dig •Ingen kommentar •Godt eller skidt •Hvad sidder læseren tilbage med •Derfor som udgangspunkt ja til at være med •Menneskeligt at fejle – dumt ikke at tænke

31 Pressen og dig •Du eller rådgiveren •Skal du selv klare pressen? •Eller skal du rådgivere? •Spar tid hos dig selv med rådgivere •Kan lide at tale med journalister •Være i medierne •Pressearbejde/PR er ikke din kernekompetence

32 Pressen og dig •Fast samarbejdspartner •Freelance •Afhænger af dit behov •Den store pakke – al kommunikation •Den lille pakke – mediehåndtering

33 Pressen og dig •Udenom journalisterne •Kronikker •Debat-indlæg •Kommentarer •Læserbreve •Blogs •Hjemmesider

34 Pressen og dig •Husk uden kilder – ingen journalister •Gå hjem og øv dig •Du kan aldrig blive for dygtig