Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d. 18-03-2013 i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekt: <indsæt projektnavn>
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Udfordringer ved implementeringen af SAP hos Region Midtjylland
Projekt: <indsæt projektnavn>
Modul 1 - Processer.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
It-ledelse for ikke-it-chefer
Projektplan Værktøjets formål Fremgangsmåde og brug Husk at… Pas på…
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
Vores projektorganisering
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Systemudvikling 3 – Systemudvikling og systemanskaffelse
Først - hvad er et projekt?
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.1.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Den Regionale LEAN Enhed
Version 2.1 Oplæg til AU projektmodel - Slide 2 behandlet på LEA 17/ Øvrige slides opdateret senere Formål: Fælles metodik for administrative projekter.
Obligatorisk digital selvbetjening
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
KIGO og kommunernes opgaver
Funktioner og roller i projekter
Projektafslutning – Navision Attain
At deltage i projektarbejde
September 20031KUP - Videndeling i udvikling Udviklingsprocessen Fremstillingsdiscipliner Identificerer kundens krav Omsætter gradvist og struktureret.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
AU IT projektmodel Fælles projektmodel på tværs af Enhedsadministrationen for projekter der har IT-involvering Version 3.2 opdateret 13/ Formål:
Arbejdsgruppen: STS projektleder fra Vordingborg STS projektleder fra Næstved STS Tekniker fra Næstved SAPA Projektleder fra Roskilde SAPA Projektleder.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | Foreningen af Rådgivende Ingeniører | TEKNIQ.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. JUNI 2016 AARHUS UNIVERSITET AU FÆLLES BESLUTNINGSMODEL - FOR PROJEKTER DER KAN INVOLVERE AU IT VEDTAGET.
AULA.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Ejendomsdataprogrammet
Præ-projekt Planlægning Afslutning
Version 3.2 opdateret 13/ IT projektmodel Fælles projektmodel på tværs af Enhedsadministrationen for projekter der har IT-involvering Formål:
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Projekt (xxx-navn) afslutningsgodkendelse - PFU
Systemejer organisation
forretnings-modeller
Projektnavn Projektstatus August 2018 Projektleder:
Kvalitetssikring >Indtast projektnavn her<
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Replanlægning GD1 Test & Implementering torsdag d. 18. september 2014
Adresseprogrammet - styregruppemøde
Adresseprogrammet - styregruppemøde
Statens HR – Implementeringskoncept
Værktøj: Milepælsplanen
Projekt (xxx-navn) afslutningsgodkendelse - PFU
Projekt (xxx-navn) afslutningsgodkendelse - PFU
De lokale implementeringsansvarlige - organisering
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d. 18-03-2013 i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2 med enkelte kosmetiske rettelser Formål: Der er ingen fælles projektmodel for administrative projekter. Der er behov for fælles metodik i forhold til porteføljestyring af top 12 og formidling til ledelsen/UNILED Mål: Fælles beskrivelsesmetodik Fælles rapporteringsmetodik – synlighed om fremdrift Mere valide tidsplaner Mere klarhed over brugerinvolvering Primært fokus på it-projekter (tilrettes til øvrige administrative projekter). Version 1 tages i brug og modellen bliver løbende kvalificeret og uddybet med forklaringer efter behov. Version 1.2 d. 20-12-2013

Foranalyse er analogien til projektering og planlægning i byggeriet Version 1.2

Foranalyse På vej I gang Indkøring T E 1 2 F S L U   Hvad Behov kvalificeres og beskrives i en indstilling og i en PID Grundlaget for projektet analyseres og rammerne fastlægges. Løsninger, der påvirker projektets rammer, designes. Forretningsbeslutninger, der påvirker projektets rammer, skal træffes. Udbud gennemføres. Detailplanlægning og udarbejdelse af leverancer. Design og forretningsbeslutninger for projektets leverancer. Teknisk igangsætning. Implementering af hovedleverancerne. Uddannelse. Overdragelse til drift og support. Organisatorisk ibrugtagning. Leverancer ved fasens afslutning Projektejer udpeget. Projektleder udpeget. Vedr. it: Forretnings- og it-Arkitekter udpeget. Projektet indmeldt til porteføljestyring. Godkendt Indstilling. Godkendt PID version 1. Tidsplan for foranalyse eller Tidsplan for projekt. Systemejer udpeget. Systemansvarlig udpeget Arkitekturleverancer for: Processer (AS IS og TO BE) Systemlandskab Projektafhængigheder Begreber Relevante forretningsbeslutninger Strategi for udfasning af gamle systemer, herunder data og afhængigheder Kravspecifikation. Underskrevet udbudskontrakt. Tidsplan for projektet. Godkendt PID version 2.  Detaljeret projektplan - milepæle. Projektets delleverancer, herunder: TO-BE processer TO-BE løsningsdesign Integrationer Projektets hovedleverancer. Overdragelse til drift og support. Forretningsgange implementeres. Gamle systemer udfaset og servere slukkede. Driftsaftalehåndbog. Tjekliste Er projektets mål, leverancer og effekter beskrevet? Hvordan understøtter ideen organisationens strategi? Er der fokus på effekterne og ikke blot på teknologien? Hvem skal involveres for at kvalificere indstillingen? Skal processer ændres? Hvad vil de største risikofaktorer være og hvordan kan vi minimere dem i en eventuel analysefase? Hvilke nøgleressourcer er der behov for i næste fase? Er projektet godkendt i alle de rigtige fora? Er der en plan for næste fase? Er foranalysen detailplanlagt? Er organiseringen for foranalysen på plads? Er ressourcesikringen for foranalysen tilstrækkelig? Hvordan kan forretningsbeslutningerne gennemføres kalendermæssigt? Er udbudsforretningens aktiviteter på plads? Er implementeringsstrategien for projektet fastlagt? Er brugerorganisationen tilstrækkeligt involveret i analysen? Er der foretaget systemklassifikation og risikoanalyse? Er der en plan for projektet? Er der en grovplan for hele projektet og en detailplan for den nærmeste periode? Er alle projektdeltagere klar over hvilke aktiviteter de skal arbejde med? Er aktiviteterne ressourcesikrede? Er beslutningsbehov identificerede? Er arkitekturaktiviteter planlagt og bemandede? Er dokumentationsleverancer indarbejdet i planen? Er interessenterne velinformerede? Er der fokus på forandringsledelse? Er modtagerorganisationen klar til implementering af projektet? Er undervisning og anden brugerinvolvering aftalt og kalendersat? Er modtagerorganisationen velinformerede om ændringerne? Er driftsorganisationen klar til at overtage projektets leverancer? Har projektet opfyldt sine mål? Er der lavet aftaler for evaluering af: Hvorvidt projektets effektmål er realiserede? Behov for efteruddannelse af drifts og supportorganisationen? Hvorvidt modtagerorganisationen har taget leverancerne til sig, eller der skal iværksættes yderligere tiltag? Vigtige leverancer for at få sammenhæng mellem systemer: fælles begreber, tværgående processer, klargøring af forskellige systemers roller i processerne og ejerskab til data. Version 1.2

Foranalyse På vej I gang Indkøring UDKAST Version 1.2 1 2 F S L U   Hvad Behov kvalificeres og beskrives i en indstilling og i en PID Grundlaget for projektet analyseres og rammerne fastlægges. Løsninger, der påvirker projektets rammer, designes. Forretningsbeslutninger, der påvirker projektets rammer, skal træffes. Udbud gennemføres. Detailplanlægning og udarbejdelse af leverancer. Design og forretningsbeslutninger for projektets leverancer. Teknisk igangsætning. Implementering af hovedleverancerne. Uddannelse. Overdragelse til drift og support. Organisatorisk ibrugtagning. HVEM involveres Brugere deltager: Kortlægning af AS IS og TO BE – processer/arbejdsgange/ fælles begreber Beskrivelse af krav ved anskaffelse af system. Udfordring : at få fælles metodik og tage stilling til, hvor der skal være forskel. At få kalendersat hvordan og hvornår forretningsbeslutninger herom træffes Beskrivelse af TO-BE processer, herunder endelig afklaring af funktionalitet, hvad leveres ikke i denne omgang - TO-BE løsningsdesign (skærmbilleder – brugervenlighed) - Systematisk test af løsning og justering af fejl - gentest Planlægning af indkøring: hvem , hvornår Udarbejdelse af eller kvalitetssikring af vejledninger, undervisningsmateriale Udfordring: Det tager tid. Relevante ledere skal kende og tage forandringerne til sig. Nogle brugere underviser andre Brugerne tager de nye arbejdsgange i brug, evt. trinvist. Planlægning af evaluering ……. UDKAST Version 1.2