Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til den postive psykologis metoder
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Trivselspolitik på Løsning Skole
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Reglernes del 2: Når både mødes
Læringsstile og lektier
Psykoedukation til unge i OPUS
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
God trivsel = God læring
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Motivation og opmærksomhed i overbygningen
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Frans Ørsted Center for Grundskole-forskning /DPU / AU Ph.d / adjunkt
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Anders Myszak (org. psykolog)
Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 9
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Sårbarhed hos børn og unge
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Gymnasiet (Stx)
Fluernes herre 1954, af WILLIAM GOLDING.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Rammefortællingen – Jobs Bog Bibeltekster Livsfilosofi Etik
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Positiv Psykologi - Flow i leg og læring
Stress En folkesygdom?.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Flow og meditation Frans Ørsted Andersen DPU / Aarhus Universitet Ph.d / lektor Autoriseret psykolog Sunday, September 18, Flow og meditation, Frans.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Photo: Hans Henrik Knoop, Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet,
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Læge Poul Lundgaard Bak
Præsentationens transcript:

Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017 Flow som navigasjon… “Flow i hverdagen. Navigasjon mellem kaos, stress og kedsomhed”. Et dansk-norsk forskningsprosjekt og snart også en publikajson. Nina Hanssen og Frans Ørsted Andersen Frans Ørsted Andersen DPU / Aarhus Universitet Ph.d / lektor Autoriseret psykolog www.dpu.dk fran@dpu.dk

Viden om flow anvendes nå globalt Flow-teorien og –forskningen er kommet på den globale dagsorden. Prosjektet vort – og boka – er et bidrag til det. Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Indhold i foredrag Hvad er flow ? Litteratur og weblinks Forskningsprosjektet Csikszentmihalyis teori Kilden: den person- og klientsentrerte psykologi Andre flow-lignende begreber fra psykologien: kongruens, synkronisitet og clicking Flow i anvendelse: kunst, undervisning, coaching, ledelse, HR, træningslære og terapi mv. Forbindelsen fra flow til kreativitet og entrepreneurskab Et par korte summeøvelser Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017 Hvad er flow? Flow er en særlig mental/ kropslig tilstand, der kan opstå, når vi i en utfordrende og energikrevende situasjon, får ”beslaglagt” bevidstheden, og dermed glemmer oss sjelv og mister tidsfornemmelsen. En vei å gå mellem kaos, stress og kedsomhed.

Flow og mindfulness: parallelle begreber Flow forbindes med virkelyst og selvforglemmende – rettet mod aktiviteter, andre mennesker og materialer (udadrettet) Mindfulness er en mere meditativ tilstand, der søker nærvær, grounding og ikke- fordømmende bevidsthed om selvet (indadrettet) Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Leseevnen kræver flow Vi har ikke noe lesesenter eller nogen medfødt læseevne Lesning er en mye konsentrasjons-krevende proses, hvor en hel rekke områder i hjernen ”fintunet” skal samarbeide Det sentrale i lesning er ”flowevnen”: ”absorbering” i aktiviteten Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Flow og læring Flow er også en læringstilstand Peak- performance opnås bedst i flow Man lærer og performer betre når man er helt absorbert i en aktivitet og alene fokuserer på den Flow og læring Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

LEGO er eksempel på næringsliv, der anvender flow som “corporate strategy” – Csikszentmihalyi i LEGO’s “Advisory board” Flow anvendes også innen ledelse, terapi, treningslære, utdanning, HR, arkitektur, mv. Det hele omtales i boka vor ! Flow i anvendelse Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Frans’ baggrund for flow-forskning Ph.d-utdanning på Claremont Graduate University i Kalifornien 2004-2009 på prof. Mihaly Csikszentmihalyis ”Quality of Life Research Center” Har oversat to af Csikszentmihalyis bøker fra engelsk til dansk: ”Flow og engagement i hverdagen” (2005) og ”Selvets udvikling” (2008) begge på Dansk Psykologisk Forlag Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Norske flow-forskere: 1. Joar Vittersø, Tromsø 2 Norske flow-forskere: 1.Joar Vittersø, Tromsø 2.Lisa Vivoll, Trondheim 3.Helga Løvoll, Volda Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Positiv psykologi er udtryk for en generel bevegelse innen psykologien Karakterstyrker Potentialer Ressurser Verdier Trivsel Samarbeide Læringsstile Multiple intelligenser Bæredygtighed Positive emosjoner Inklusjon Fellesskab Flow Mindfulness Humor Mangler Diagnoser Konflikter Symptomer Katastrofer Traumer Negative emosjoner Sygdom Dysfunksjoner Lidelse Tap Krise Isolasjon Marginalisering Svigt Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Der blir mer og mer stress ! Den positive psykologi er optaget av forskning i sammenhæng mellem det positive og det negative: flow-stress, indre motivasjon – ydre motivasjon, vetholdenhet-opgivenhet, optimisme-pessimisme, osv. konsentrasjon, positive emosjoner, osv. – og den nye viden kan anvendes i kampen mod stress Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Victoria Colligan – ny bog vinter 2010: ”Ladies who Launch”: entrepreneurship & flow ! Victoria Colligan har baggrund i ”feminisme” og ”feministisk forskning” Bogen handler bl.a. meget om kvinders ”entrepreneurship”, ”innovation”, ”kreativitet” og ”flow” Pointe: klar sammenhæng mellem flow, kreativitet og entrepreneurship Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Barbara Fredrickson: flow kan måles – det handler om positive emotioner Omfattende forskning bag hendes arbejde Bogen ”Positivitet” for nylig udkommet på dansk (sommer 2010) Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Andre fænomener i kølvandet på flow skærpelse af sansningen legeagtige følelser og stemninger læring / dyb indsigt / problemløsning sus / rus / ekstase beherskelse / kontrol tankemæssig grænseoverskridelse usædvanlige associationer og / eller erindringer Være ”in the zone” Styrkelse af identitet og selvværd Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Flowtilstanden udløser positive neurotransmittersstoffer i hjernen Hjerneforskning viser, at der ved flowtilstande er tale om dels meget koncentreret blodgennem- strømning, dels fravær af aktivitet i visse centre af hjernen Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Et flow eksempel: skrev en krim i toget ! ”- Ja det var en sterk flow-opplevelse og kanskje den sterkeste og mest langvarige jeg noen gang har hatt i mitt voksne liv”. Hans Olav Lahlum (37) er både historiker, politiker og forfatter til fx: “Haakon Lie. Historien, mytene og mennesket” (2009) og krimien ”Satellittmenneskene” (2011). ”- Jeg hadde aldri tidligere skrevet en kriminalroman men fik i toget så stor inspirasjon at den kom helt av seg selv.” - Hvad skete der ? - ”Min ven fortalte om oppgaven sin om sterke norske kvinner og så begynte tankene at fly. Jeg så det hele for meg og så skriblet jeg først ned noen notater. Det var i starten en hyperkreativ og usystematisk tankegang men så plutselig kom hele historien i struktur og sammenheng og jeg skrev som en gal”. Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

2. Flow eksempel: flow som grundtilstand i den kreative proces Pia Myrvold: ”Som kunstner bruker jeg ofte flow som arbeidsmetode. Det er essensielt for meg at gå inn og ut av flow- tilstanden. Men egentlig skruer jeg aldri flow-knappen helt av. Jeg tror nemlig man blir mer utslitt av ikke at være i flow. ” Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Andre eksempler på flow Leg, spil, hobbies og sport Kreative aktiviteter Musik og kunst Læsning Madlavning Have- og naturaktiviteter Cafe-samvær Rigtig mange computeraktiviteter Også helt almindeligt arbejde og undervisning I princippet kan alle aktiviteter være flowskabende! Flow: udfordring + anstrengelse = mestring Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Problemer med flow-evnen i en multi-taskende kultur Problem 1: multi-tasking kan føre til udbrænding og ”nedsat hjernekapacitet” (Sci Am, Oct. 2010) Problem 2: moderne ”on-line” liv med sms’er, e-mails, netsurfing, cut&paste, I-pods, osv. kan føre til ”manglende fordybelsesevne” (=manglende flow?) ”Mindre dybtgående og koncentrerede arbejdsprocesser. Koncentrationen ”vandrer”. Folk mister lettere tråden” – skyldes ”flygtige on-line arbejdsvaner”. Sarah-Jayne Blakemore: ”The Learning Brain” og Nicholas Carr: ”Is Google making us stupid?” (begge 2010) Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Depressionsforskning: udfordringer og flow er forebyggelse Mangel på udfordringer og meningsfulde, ”belønnende” aktiviteter kan føre til depressive tilstande (Scientific American, Mind, may 2008) Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Flow i psykiatrien Hollandsk, italiensk (og dansk) forskning viser at flow-teorien med fordel kan anvendes som supplement i psykiatrisk behandling af fx depression og scizofreni (men: restriktioner ved borderline) Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Generelle flowfremmende faktorer 1. Opstilling af klare, konkrete, meningsfulde og realistiske mål 2. Feedback - dvs. løbende og relevant tilbagemelding om hvordan man klarer sig. 3. En passende balance mellem færdigheder og viden på den ene side og udfordringer på den anden. (Udfordringer og kompetencer, der matcher hinanden. For store udfordringer giver stress, for små kedsomhed ). 4. Fjernelse af distraherende faktorer. 5. Håndterbare, forståelige og præcise regler for arbejdet / aktiviteterne 6. Mestring af mindfulness. Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017

Sammenhæng mellem kreativitet og flow ! “You can be in flow without being creative – but you can’t be creative without being in flow” Mihalyi Csikszentmihalyi: “Creativity” (1996) Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen 03-04-2017