Innovation i samfundsfag og AT

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Digitalisering.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturvidenskab.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Innovation i AT Dorte Gade og Henrik Rasmussen Egaa Gymnasium 2013.
Generalforsamlingskursus Middelfart 2013
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Regionskursus Aalborg 2013
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Innovation i AT/SO.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Almen studieforberedelse
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 9. februar.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" FVU Årsmøde.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
AT og innovation Hvorfor innovation? - eksempler
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Innovation i samfundsfag og AT Løsningernes land og Ny Nordisk Skole Bekendtgørelser og læreplaner – ændre? Synopsis med innovation – tilføje i vejledning? Notat – ændre? AT-forsøg: Erfaringer og fremtid Eksempel i samfundsfag-dansk Bedømmelse Innovationsforståelser i gymnasiet Tekstdias Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

Regeringen om innovation "På ungdomsuddannelserne skal fokus på innovation udvikle elevernes evne til nytænkning og problemløsning... dels gennem nye undervisnings- og prøveformer, der bidrager til udvikling af en mere innovativ tankegang” Regeringen: "Danmark — løsningernes land" December 2012 Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

Christine Antorini: Ny Nordisk Skole Manifest ”Fremme udviklingen af livsduelige børn og unge med vilje og evne til at skabe værdi for de fællesskaber, de indgår i under deres opvækst og uddannelse og senere, på arbejdsmarkedet og i deres civile liv.” (Manifest punkt 2) www.nynordiskskole.dk ”Skabelsesorienteret dannelse” ~ udvikle elevernes innovative kompetencer Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

Bekendtgørelser og læreplaner Formål for stx, hf, hhx og htx ifølge bekendtgørelser: ”Uddannelsen skal tillige udvikle elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans” Formål med AT ifølge læreplan: ”at udfordre elevernes kreative og innovative evner og deres kritisk sans i anvendelse af faglig viden gennem fagligt samarbejde... ” Faglige mål for samfundsfag: ”anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå” ad ”undersøge … løsninger”: Andres/eksisterende eller egne (= innovativt) Tilføje i vejledningen juli 2013? Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

Ændre læreplaner (på sigt)? ”anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og udarbejde og vurdere løsninger herpå” undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet og udarbejde og diskutere (innovative?) løsningsforslag undersøge sociale og kulturelle problemer og udarbejde og vurdere løsningsforslag Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

”Praksis, teori, praksis, teori” Konkrete problemer Induktivt Teori Kernestof Praksis Egne/nye løsninger Innovativt Interviews: Gellerupplanen (Egå) Ellemarken (Køge) Politikere (Frederiksværk) Kvalitativ metode Integration Medier Video Præsentation Notat til borgmester App, hjemmeside Spørgeskemaundersøgelser: Lectio, surveybank, Samf.stat Kvantitativ metode Chi2-test SamfundsCup Oplæg fra ekstern partner Præsentere for: Ekskursioner og studieture Kommunen Virksomhedsbesøg Politikere Artikler og links Reklamefolk Tv-klip Forældre Deltagerobservation Andre elever Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

Synopsis med innovation Undersøgelse af problemstillinger ved brug af det udleverede materiale, viden, begreber, metoder og teorier… Undersøgelsen kan jf. fagligt mål om løsninger indeholde egne løsningsforslag på et eller flere problemer Diskussion af en eller flere problemstillinger Diskussionen kan jf. fagligt mål om løsninger indeholde diskussion af konsekvenser af egne løsningsforslag Tilføje i vejledning 2013? Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

Notat til lokal aktør 1 Du er politisk rådgiver for statsminister Helle Thorning-Schmidt (S). Skriv et notat, der indeholder en begrundet strategi for, hvordan Socialdemokraterne kan øge vælgertilslutningen. Notatet skal tage udgangspunkt i bilag B3, og du skal anvende viden om forholdet mellem partier og vælgere. Du er politisk rådgiver for borgmesteren i din kommune. Skriv et notat, der indeholder en begrundet strategi for, hvordan borgmesteren kan øge sin vælgertilslutningen. Notatet skal tage udgangspunkt i bilag B3, og du skal anvende viden om forholdet mellem partier og vælgere. Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

Notat til lokal aktør 2 Diskutér, i hvor høj grad det er muligt for offentlige institutioner at bryde den negative sociale arv. Diskussionen skal tage udgangspunkt i videoklippet i bilag A4, og du skal anvende sociologisk teori. Du er sociolog og ansat som konsulent i din kommune. Skriv et notat til kommunaldirektøren med forslag til hvordan børnehaver og skoler skal forsøge at bryde den negative sociale arv. Diskussionen skal tage udgangspunkt i videoklippet i bilag A4, og du skal anvende sociologisk teori. Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

AT: Innovationsforsøg ”Jeg synes, dette forsøg er vellykket, da det virkelig kommer mig ved. Jeg føler, at det kan relateres rigtig godt til virkeligheden.” AT: Innovationsforsøg Stærkt motiverende –også for elever der normalt ikke kommer frem i lyset Stort udbytte pga. ejerskab - eleverne spørger om mere faglighed Fag og metoder motiveres og anvendes i praksis Bedre metodisk forståelse - fagenes metoder anvendes ude af fagets traditionelle sammenhæng Handlingsorienteret almendannelse Fremlæggelse for Nyborgs kommunaldirektør Tekstdias Bent Fischer-Nielsen og Kresten Cæsar Torp. fagkonsulenter i almen studieforberedelse 03-04-2017

AT: Opgave med krav om innovativt løsningsforslag Formålet for AT : ”Almen studieforberedelse har til formål at udfordre elevernes kreative og innovative evner ….”. En opgave i AT kan indeholde krav til elevernes innovative evner Hvis der kommer en opgave med innovation i 2014, bliver det en valgfri opgave B, jf. opgave A og B i ”Fremtiden”. Tillæg til AT-vejledning om synopsis, fremlæggelse og bedømmelse af AT-opgave med innovation Tekstdias Bent Fischer-Nielsen og Kresten Cæsar Torp, fagkonsulenter i AT 03-04-2017

AT: Krav i opgave med innovation Undersøge en sag/udarbejde en problemformulering Udarbejde et innovativt løsningsforslag Vurdere løsningsforslaget Innovativt løsningsforslag defineres her som: Forslaget har værdi for andre Forslaget er nyt i den konkrete sammenhæng (konteksten) Bent Fischer-Nielsen og Kresten Cæsar Torp, fagkonsulenter i AT 03-04-2017

Frederiksværk Gym: Branding af politiker Branding af politikere i Halsnæs: Hvordan kan en politiker bedst muligt brande sig selv i forhold til unge vælgere og i forhold til alle vælgere? Hvad gør politikeren i dag? Hvilke nye tiltag vil I foreslå? Meningsdannelse, retorik, fb, branding mm. DA-SA. Mandag 3.12.2012: Grupper interviewer borgmester Helge Friis (A) og Steen Hasselriis (V) Synopsis med innovative løsningsforslag: app, video, site … Mandag 10.12.2012: Fremlægge for lærere og politiker Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

Fagsærtræk: Særligt egnet til innovation i samfundsfag. Lokale autentiske sager: Kommune, organisation, institution, boligområde … Tale med ekstern partner Kommunalvalg 5. november 2013 Spørgeskemaundersøgelser, interviews eller observation undersøge holdninger og adfærd hos målgruppe (ny viden) jf. htx innovative løsningsforslag http://www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Gymnasiale-uddannelser/Studieretninger-og-fag/Forsoegsfag-i-de-gymnasiale-uddannelser/Innovation-i-AT Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

AT: Bedømmelse 1 Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang eleven lever op til de faglige mål i læreplanen for AT: tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder Hvordan fagene og deres metoder er anvendt til at undersøge sagen udarbejde løsningsforslag vurdere løsningsforslaget Bedømmelse ud fra elevens valg af hvor faglighed anvendes. Bent Fischer-Nielsen og Kresten Cæsar Torp, fagkonsulenter i AT 03-04-2017

AT: Bedømmelse 2 foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge resultatet heraf Udgangspunktet: Udvikle en innovativ løsning på et autentisk problem ”behandle en problemformulering” = undersøge problemet og udarbejde og vurdere et innovativt løsningsforslag (AT med innovation) ~ undersøge og diskutere problemet (AT traditionel) Bent Fischer-Nielsen og Kresten Cæsar Torp, fagkonsulenter i AT 03-04-2017

AT: Bedømmelse 3 Bedømmelse af om et løsningsforslag er innovativt: Forslaget har værdi for andre Forslaget er nyt i den konkrete sammenhæng (konteksten) Forslaget behøver ikke at være fuldstændig nyt. Evt. skønne ud fra elevens argumentation for at forslaget er nyt i konteksten. Bent Fischer-Nielsen og Kresten Cæsar Torp, fagkonsulenter i AT 03-04-2017

Bedømmelse i samfundsfag Hvordan bedømmer vi innovation i samfundsfag? Ud fra fagligt mål for samfundsfag: ”anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå” Undersøge egne/innovative løsningsforslag (eller andres/eksisterende) Undersøge/diskutere/vurdere konsekvenser af løsningsforslag Bedømme originalitet som i SamfundsCup? Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

Innovation i gymnasiet. Torben Spanget Christensen, Peter Hobel og Michael Paulsen. IFPR, SDU 2012: Innovation i gymnasiet. Rapport 3 og 4. Evaluering af projekt Innovationskraft og entreprenør-skab i gymnasiet i Region Hovedstaden Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017

Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT 03-04-2017