Anskaffelse af ny teknologi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Administrationsseminar
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Head Lean Netværks-gruppe.
Digitale flytterapporter
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Modul 1 - Processer.
Arkitektur - data.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
IM-Strategi.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Virksomheder – Leavitt’s model
Date :31 1.
IT-Strategi.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Virksomheder - definition
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Projektplanlægning og projektstyring
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Kommercielle OPP’er – finansielle udfordringer? November 2012.
Arkitektur - software. RHS - Informationsteknologi 2 Software-arkitektur Formålet med software-arkitekturen er at definere en software-”platform”, som.
Systemer.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Problemorienteret projektarbejde
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Dokumentation af opgaver
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Business cases.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
SUF - gevinstrealisering
Cloud Computing Model-View-Controller
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Implementering og dokumentation
Implementering og dokumentation
ERP og BPR.
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Præsentationens transcript:

Anskaffelse af ny teknologi Virksomhedens processer Leavitt’s model, FAKIR-modellen og systemudvikling

Anskaffelse af ny teknologi

Værdikæden Her ses den primære værdikæde i en virksomhed, som ikke selv producerer deres varer. Man køber, opbevarer og sælger. Anskaffelse af ny teknologi

Værdikæden Den primære værdikæde: direkte værdiskabende Støtteprocesser: usynlige men livsnødvendige Anskaffelse af ny teknologi

LEAN production Lean eller Lean production er en forretningsfilosofi der er opstået på Toyota-fabrikkerne i 1960'erne Filosofien har oprindelig taget udgangspunkt i produktionsopgaver, der løses i faste og mekaniske processer. D.v.s. samlebåndsarbejde, automatiseringer og intern struktur Oftest er det også ovennævnte der refereres til, når danske virksomheder (både private og offentlige) implementerer LEAN i håbet om at kunne forenkle og effektivisere produktionsprocessen. Og dermed spare omkostninger … Anskaffelse af ny teknologi

Leavitt’s model Anskaffelse af ny teknologi

Leavitt’s model som overlappende delsystemer Anskaffelse af ny teknologi

Virksomhedens interessenter Anskaffelse af ny teknologi

Indførelse af ny teknologi Små projekter: Indkøb af 2 nye computere til kontoret Nye programmer (software) f.eks. Office 2010 Virker en ny printer med den gamle PC Større projekter involverer: Nøje planlægning og opfølgning på processen/projektet Skræddersyet ”systemudvikling” … f.eks. ved brug af FAKIR-modellen Anskaffelse af ny teknologi

Her gik det galt … Der er adskillige eksempler på større projekter med IT, som gik helt galt. Bl.a. indenfor det offentlige: Amanda (arbejdsformidlingen) Politiet Told & Skat Forsvaret Systemerne var utidssvarende og nærmest ubrugelige, da de først var færdige … eller de blev aldrig helt færdige ! Anskaffelse af ny teknologi

Hvad er et ”system” ?? EKSEMPEL Vi forstår det som en samling af del-elementer som er indbyrdes afhængige af hinanden og som tilsammen udgør en helhed EKSEMPEL Anskaffelse af ny teknologi

Fase-modeller Systemudvikling foregår oftest efter såkaldte ”fase-modeller”, hvor hele processen opdeles i mindre bidder FAKIR-modellen er en sådan fasemodel Anskaffelse af ny teknologi

Systemudvikling Eksempler på spørgsmål, der kan stilles i FORANALYSEN: Hvad er karakteristisk for organisationen? Hvilke problemer oplever vi? Hvilke funktioner skal udvikles? Hvilke data berøres? Hvad ønsker vi at opnå med systemudviklingsprojektet? Hvor mange penge har vi til rådighed? Hvor lang tid kan vi bruge? Hvordan organiserer vi udviklingsarbejdet? FAKIR er forbogstaverne for faserne: Foranalyse, Analyse, Kravspecifikation, Implementering og Revision. Anskaffelse af ny teknologi

For-analyse (1) For-analysen er en slags mini-analyse og lægger rammerne for det videre arbejde med processen. En slags afgrænsning af problemet. I denne fase er der plads til at tænke stort, få ideer og visioner … det koster ikke noget indtil videre ”Hvad kunne vi godt tænke os ?” Der er mange måder at udarbejde ideer på: brainstorm og mindmap er én af dem Mindmap bruges til at strukturere og overskue ideerne og deres sammenhæng Anskaffelse af ny teknologi

Brainstorm og mindmap Anskaffelse af ny teknologi

For-analysen munder ud i en rapport, som indeholder: Virksomhedsbeskrivelse Problemformulering Mål for projektet Virksomhedens mål og politikker (formelle og uformelle) Foreløbig afgrænsning Foreløbige krav til det nye system Grove skitseforslag til løsningsmodeller De første økonomiske overslag Projektplanlægning Anskaffelse af ny teknologi

Projektstyring Milepæle Gantt-kort Vigtige delmål undervejs i projektet Delmålene skal virke naturlige og målbare Gantt-kort Overblik Tidsforbrug Tidsplan Anskaffelse af ny teknologi

Analyse-fasen (2) Unøjagtigheder og fejl rettes Den mere detaljerede plan formuleres mere konkret Alle 4 del-områder fra Leavitt’s model inddrages og analyseres Anskaffelse af ny teknologi

Hvad er et ERP-system ? ERP = Enterprise Ressource Planning Betegnelsen for en form for integreret virksomheds-software, som håndterer størstedelen af virksomhedens funktioner ERP bygger oftest på én fælles database for hele virksomheden og alle dens afdelinger m.v. Store leverandører på dette marked er: SAP (3 produkter som dækker alle typer virksomheder) Oracle (især på det amerikanske marked) Microsoft (bygger bl.a. videre på danske Damgaard’s Navision og Axapta) Anskaffelse af ny teknologi

Kravspecifikation (3) Hvilke dele af systemet skal være manuelle, og hvilke dele skal udføres af et program? Systemets dele Beskrivelse af de administrative rutiner, systemet skal lave Beskrivelse af de data, systemet skal behandle, og hvordan databehandlingen skal foretages (regler) Opbygning af nummersystemer Sikkerhed Beskrivelse af systemets registre Maskinkonfiguration Metode til valg af leverandør af programmer og maskiner Tidsplan Kravspecifikationen bør kunne danne et grundlag for en efterfølgende revision (evaluering) Anskaffelse af ny teknologi

Implementering (4) Denne fase omfatter: Installation af hardware og software Omlægning af opgaver og forretningsgange Jobforandring Konvertering af data Afprøvning af brugervejledning Workshop - Uddannelse af brugere Anskaffelse af ny teknologi

Konvertering Overgå til det nye system uden at vedligeholde det gamle Parallelkørsel Pilotkørsel Anskaffelse af ny teknologi

Test af brugervenlighed Let at lære Hvor lang tid det tager for brugeren at lære at bruge programmet? Effektivt Hvor hurtigt kan brugeren løse en given opgave? Let at huske Genindlæringstid. Hvor lang tid det tager brugeren at lære at bruge programmet igen efter at have været væk fra det i en given periode (f.eks. et halvt år)? Pålideligt Korrekthed. Får brugeren de korrekte resultater? Virker systemet altid (stabilt)? Tilfredsstillende Subjektiv tilfredshed. Gennem interview eller spørgeskemaer undersøges brugerens holdning til programmet. Er brugeren meget tilfreds, tilfreds, hverken-eller, utilfreds eller meget utilfreds? Anskaffelse af ny teknologi

Revision (5) Det er meget almindeligt, at man aftaler i kontrakterne med leverandørerne, at et system først kan anses for at være leveret korrekt, når det er afprøvet i praksis et halvt år efter, at det er blevet implementeret (læs: taget i brug). I praksis er der oftest en masse fejl-rettelser og justeringer bagefter … især i forhold til at behandling af gamle data Anskaffelse af ny teknologi

Og virksomheden har nu forhåbentlig fået det nye IT-system, som de ønskede sig og betalte for ! … eller var det bare penge ud af vinduet …? Anskaffelse af ny teknologi