Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Større Skriftlig Opgave
Teststrategi Engrosmodellen
Forældremøde på Stestrup Skole
Modul 1 - Processer.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Nyt ansvar.
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Opgave: Handel, detail, kontor Ungdomscamp i forbindelse med maraton
Analyse- og udviklingsmodel
CARETAKERPROJEKTETS & DATSY ’S ”FASE II” Udkast til projektbeskrivelse, marts 2007.
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
1 Trivselsfest 2009 Datoer for festen:  Torsdag den 5. november:  kl – 16.00: forberedelse  Fredag den 6. november:  kl – 14.00: forberedelse.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Mødeledelse og deltagelse
Projektlederens rolle(r)
Uddannelsesdag 26. februar 2011 V. Stine Røn Christensen
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel Reaktiv - proaktiv.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Først - hvad er et projekt?
Intern kommunikation PR og presse
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Grundlæggende projektledelse og –styring Leder Delux Søndag d. 1. marts 2009 V. Stine Røn Christensen Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634.
Kommunikation Intern kommunikation
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
1 Arbejdet med frednings-, planlægnings- og miljøopgaverne.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Dan Zielke og 1.
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Lederforum Torsdag den 10. maj 2007 Dagsorden: Generel orientering Koncernmål/ servicestrategi for 2008 Opfølgning på seminar om ledelsesværdier Medarbejdertrivsel.
dinbundlinje.nu Din bundlinje nu! Nr. 1 Velkommen til Arbejdsgruppen Kampagne 2010 Hvad gør vi i Sønderjysk Landboforening?
Gør drømmen til virkelighed i KFUM og KFUK i distrikt nord/vestjylland.
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Problemorienteret projektarbejde
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Den regionale Lean enhed
Borgerinddragelse: Baggrund 9. maj Behov for borgerinddragelse? Tilfredshed med ”den måde demokratiet fungerer på” 5% er medlemmer af partier.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde Være sammen med nye mennekser Lave frivilligt arbejde.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Hvad er LEADER metoden? Præsentation Sammenhæng til landdistriktsprogrammet Principper: 1.Territorielt program 2.Lokal udviklingsplan 3.LAG (Lokal AktionsGruppe)
Inspirationsdag på Gimle Opstart af event/musik projekt.
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
markedsføringsplaner
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Udbygning Mariagerfjord Renseanlæg Borgermøde 12
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
Præsentationens transcript:

Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel

To måder at arbejde med udvikling og forandring: DEN VÆRDSÆTTENDE UNDERSØGELSESMETODE: De forelskede DEN PROBLEMORIENTEREDE UNDERSØGELSESMETODE: Hos lægen Identificering af problemer Undersøge det bedste af ”hvad er” Fremtidsdrøm! ”Hvad kunne der være” Dialog! ”Hvad er det vi vil” Opfinde / Skabe ”Hvordan vil vi gøre” Analyse af årsager Analyse af mulige løsninger Enhver situation kan beskrives på mange måder (eks. flod) To udviklingsmåder Problemorienterede: opfinder næsten et problem for at et team kan udvikle sig. Når arbejder med mere end et individ bliver svære at få defineret årsagen og det bliver ofte tale om placering af skyld - eks. medarbejdere tager ikke ansvar....eks. dialog om møder Trivselsprojekt Problemorienteret: Eks. dårligt samarbejde - manglende ledelse/manglende kompetencer/etc. - synlig ledelse/kompetenceforøgelse - kurser Værdsættende: Begynd at kig efter det, som du ønsker at skabe, f.eks. ’god kunderelation’: ”Hvad har vi af gode erfaringer med...?” Skaber det vi taler om: eks. herlev og stolthed skaber en ny kontekst for vores handlinger - kreativ proces uden begrænsninger -> hjælper til at se muligheder Valg mellem mulige veje + udvælgelse af det, der er særligt vigtigt. Finde de handlinger, der kan skabe den ønskede virkelighed Behandlingen

Projektets fire faser Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 Idé & problem- formulering Planlægning Gennemførelse Afslutning & opfølgning

- hvad skal gøres hvornår af hvem? Projektpil Interessenter Løsninger Arbejds-gruppen Problemer Faser, roller og ansvar - hvad skal gøres hvornår af hvem? delmål eller dato KOMMUNIKATION MED MEDIER?

Del- mål Del- mål målfest!

Gode råd fase 1 – idé og problemformulering Gør det enkelt! Tænk enkelt Arbejd enkelt Bevar det enkelt

Gode råd fase 2 - Planlægning Det formelle: Idé (baggrund) Mål (hvorfor?) Organisation (af hvem?) Målgruppen (for hvem?) Aktiviteter (hvordan?) Tidsplan (hvornår?) Budget (hvor meget?) Det uformelle: Planlægning er ofte symbolsk Lav mål og visioner, der motiverer Husk menneskene bag Vær i planlægningen parat til, at tingene ikke altid går som planlagt

Projektbeskrivelse Hvad ? Hvordan ? Hvem ? Hvornår ? Hvor meget (koster det) ?

Hvad? Hvad er formålet med projektet? Hvad vil I gerne opnå? (mål – succeskriterier)

Hvordan? Hvilke aktiviteter skal der igangsættes? Hvordan formidler vi projektet og til hvem?

Hvem? Vigtigt at overveje med hensyn til henvendelses-form, formidling etc. Afhængig af projektet, så kan det vurderes, om det er den bedste måde at nå målgruppen på. Fordeling af opgaver og ansvar på deltagerne Hvilke aktører er der i projektet? Afdelingen alene? Andre afdelinger/lokalgrupper? Lokale samarbejdspartnere? Kræver projektet assistance fra sekretariatet?

Hvornår? Hvornår projektet forventes påbegyndt og afsluttet? Nyttigt at få afklaret med hensyn til forventninger fra deltagerne indbyrdes. Sæt gerne pejlemærker – dvs. delmål - for de enkelte etaper.

Hvor meget? Hvor mange penge skal der bruges, og til hvad?

Hvor finder jeg mere om projekter? Dn.dk/aktiv

Projekt Vi baner vejen oktober 2006

Et projekt bliver født: Vi baner vejen

Fra bane til spor Forår 2007 Efterår 2009

At skabe en sti fra Køge Bugt til Vellerup Vig En guddommelig idé At skabe en sti fra Køge Bugt til Vellerup Vig Projektets særheder: 4 afdelinger Lodsejere Penge Tid At holde ildsjælene tændte

Et guddommeligt projekt

En guddommelig projektpil: Tidslinier Guderne 091 Pleje af samarbejds-partnere frem til maj 2009 1/5 1/2 1/3 1/4 27/4 Pæletekster fra Kristine Teksterne lægges på dn-net Grønt Råd i Roskilde Møde mellem Karl, Erik og Charlotte H. Antal pil-pæle indberettes til Karl (efter optælling i felten) Søren har færdiggjort et udkast til Greve-delen af hjemmesiden. Pæle: Placering, Projektering, Bestilling, Præcisering, Klargøring og nedramning. Pyntning Karl kender det nøjagtige antal Pæle. Viden leveres af: Bjarne, Bertil, Jens, Per og Niels Jørgen Sam-arbejds-partnerne 7/5 Indvielsesfest-gruppen udarbejder budget i samarb. m. Karl 2/6 Deadline for indsigelser til redigerede tekster på DN-nettet Bertil træffer aftale ca. 29.4. om orienteringsmøde Møde i Kæphøj kl. 19.00. Forplejning: Erik Møde I Kæphøj kl. 19.00

Tidslinier Guderne 092 Løbende: Indviel-sesfest-gruppen arbejder PR-indsats! Hjemmesidearbejde 15/6 1/7 1/8 Brochure afleveres til trykning Indviel-sesfest-gruppen arbejder Sommerferie

Tidslinier Guderne 093 Indviel-sesfest-gruppen arbejder 15.8.09 13.9.09 Sidste pæl er sat op Projektet afsluttes! Fælles-taler mv. Kl. 13.00 Indviel-sesfest-gruppen arbejder