Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk SPØRGESKEMA UNDERSØGELSER - fra konstruktion af spørgsmål til analyse af svarene UCSF December 2008 UCSF, december 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Læringsmål Kendskab til:
Velkommen hos Juvel A/S
Elevernes digitale dannelse
Formularer (Access, del 3)
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Kvantitative metoder
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
FOA © TNS Dato: April 2013 Projekt: FOA Evaluering af kommunalreformen April 2013.
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Statistik.
Velkommen til E-business
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Vejlederens kommunikation
Økonometri 1: Dummy variable
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Danmarks offentlige organisationers omdømme blandt danske borgere
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Fundamentale datastrukturer
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Præsentationens transcript:

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk SPØRGESKEMA UNDERSØGELSER - fra konstruktion af spørgsmål til analyse af svarene UCSF December 2008 UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Dag 1 1. Hvad er en spørgeskemaundersøgelse? 2. Forskellige former for spørgeskemaundersøgelser 3. Hvordan gennemføres en spørgeskemaundersøgelse? 4. Praktiske, juridiske og etiske forhold UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Dag 2 5. Hvordan man kommer fra spørgeskema til statistisk analyse 6. Variable og skalatyper 7. Udvalgsmetoder, 8. Stikprøver og usikkerhed 9. Tabeller Men alene på det overordnede og introducerende niveau … UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Først et overblik Hvorfor spørgeskemaundersøgelser? Hvordan ser et ’godt’ spørgeskema ud? Typer af spørgsmål Gode spørgsmål Gode svarkategorier Masser af eksempler… UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Hvorfor spørgeskemaundersøgelser? Indsigt i samspillet mellem holdninger og adfærd Data der minder lidt om dokumentation og faktuel viden – en mangelvare Efterprøvning af hypoteser UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Hvordan ser et ’godt’ spørgeskema ud? De ’rigtige’ spørgsmålsformuleringer Minimal stikprøveskævhed Godt interviewarbejde Usikkerheder og fejlkilder er minimeret UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Typer af spørgsmål Svarmuligheder Lukkede Åbne Halvåbne Skalaspørgsmål Numeriske spørgsmål Multiple spørgsmål UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Skalaspørgsmål: Vurdering af etik og troværdighed hos faggrupper UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Kilde: Institut for Konjunktur-Analyse for Søndagsavisen, september 1999

Åbent, multipelt spørgsmål ”Hvilke politiske problemer anser De personligt for at være de vigtigste i Danmark lige nu?” UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Kilde: Gallup for Berlingske Tidende, februar 2005

Skalaspørgsmål, oplevet årsagssammenhæng Jeg nævner nu en række emner, der kan få betydning for det kommende folketingsvalg. Jeg vil for hvert enkelt emne bede Dem fortælle, om det betyder meget, en del, kun lidt eller slet ikke noget for hvilket parti, De vil stemme på? UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Kilde: Gallup for Berlingske Tidende, februar 2005

De ’rigtige’ spørgsmål Relevante Forståelige Klare Entydige Konkrete Nærværende Svaret kendes Neutrale Sprogligt korrekte Med dækkende svarkategorier UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Eksempler …(alt sammen fra Gallup) Respondenten kender ikke svaret ”Hvilken betydning tror du Danmarks deltagelse i Irak-krigen får for dansk eksport?” Ukonkret, ikke nærværende ”Synes De, at regeringens politik gennem de seneste 3-4 år har været for kritisk, for lidt kritisk eller tilpas kritisk over for USA’s udenrigspolitik” UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Eksempler … Uklar begrebsanvendelse ”Den kommunale sektor i Danmark er generelt set god til innovation” ”Mener De, alt i alt at Deres kompetence er større i dag end for et år siden?” UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Eksempler … Tvetydighed ”TDC er en virksomhed der har en monopollignende status og ikke ville kunne klare sig på markedet uden særordninger” ”Jeg nævner nu en række samfundsproblemer og beder Dem fortælle, om det er noget der bekymrer dem meget, en del, kun lidt, eller slet ikke – vold og kriminalitet?” ”Hvor længe har De alt i alt levet i parforhold?” UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Eksempler … Kompliceret, uklart, tvetydigt ”Forsvaret er en samfundsinstitution, der er fleksibel og handlekraftig og som hurtig har formået at omstille sig til den nye tids fjendebilleder?” (Enighed) Den akademiske faldgrube ”På trods af sine mangler, er liberalt demokrati alligevel den bedste styreform?” (Enighed) UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Eksempler … Ledende ”Mener De, det var rigtigt eller forkert af regeringen at fjerne demokratiet fra universiteterne og drive dem mere som virksomheder?” Sproglige finesser (svarkategorier) Stemte med begejstring Stemte med tilfredshed Stemte med blandede følelser Måtte nærmest vælge det mindste onde UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Gode svarkategorier… Udtømmende Ikke-overlappende Veldefinerede Symmetriske gradbøjninger Husk de ikke-substantielle kategorier Andet (evt. åbent svarkategori) Ved ikke Vil ikke svare Ikke relevant UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Eksempler … Udtømmende svarkategorier ”Hvad er det særligt ved volden og kriminaliteten der bekymrer Dem?” Volden er stigende Utryghed ved at færdes på gaden Bekymring for familiens sikkerhed Frygten for at miste værdigenstande Politiets manglende efterforskning Andet UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Eksempler … Ikke-overlappende svarkategorier ”Hvad har De benyttet internet til inden for den seneste uge?” E-mail Søge informationer Handel/indkøb i øvrigt Chat/debat/beskeder Downloade/fildeling Spil/underholdning Surfe Bestille billetter/reservation Homebank/netbank/aktier Nyheder/sport/vejret Arbejde Uddannelse Jobsøgning UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Eksempler … Asymmetriske svarkategorier ”Synes du, at dit skattebidrag til kunst og kultur er givet godt ud?” Meget godt Godt Mindre godt Dårligt Ved ikke UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Eksempler … Udtømmende svarkategorier ”Hvordan har du mødt de venner, du for tiden ser mest?” Skole, uddannelse, klubber, arbejde, rejser, fester, militærtjeneste Gennem venner, kærester, familie Naboer, barndomsvenner, etc. UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Hvad er en god spørgeskemaundersøgelse så? De rigtige spørgsmålsformuleringer Minimal stikprøveskævhed Godt interviewarbejde Færrest mulige usikkerheder og fejlkilder UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Systematiske skævheder i telefoniske surveys/spørgeskemaundersøgelser Frafald Nægtere Ikke-hjemme Hemmeligt telefonnummer Manglende fastnetdækning Vil ikke svare Forkerte svar UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Kvaliteten af interviewarbejdet Aflønning Kontrol Instruktion Supervision Arbejdsforhold Rekruttering UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Usikkerheder og fejlkilder Statistisk usikkerhed Tilfældig Normalfordelt (omtrent) Fejlkilder Systematisk Både kendte og ukendte fejlkilder UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Øvelse Udfyld et spørgeskema - max 5 minutter og så en pause UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Opsamling på besvarelserne UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Résume: hvad er en spørgeskemaundersøgelse En undersøgelse af mange personer, Der er udtrukket statistisk tilfældigt, Fordi formålet ofte er generaliserende. Spørgsmålene er (typisk) overfladiske Undersøgelsen resulterer i en analyse, der kan være … UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Résume: hvordan gennemføres en spørgeskemaundersøgelse? Man skal vurdere og kunne overskue hele undersøgelsesprocessen, før end dataindsamlingen starter Start med formålet med undersøgelsen UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk … det kan være BESKRIVENDE FORSTÅENDE/FORKLARENDE KRITISK PERSPEKTIVERENDE UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Af og til er formålet, at … Kunne sammenligne resultater (benchmarking) Vurdere processer Udvikle hypoteser Afprøve hypoteser UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Undersøgelsens design skal ALTID afspejle formålet med undersøgelsen og undersøgelsens problematik UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

I dag taler vi meget om brugerundersøgelser og evalueringer set fra et organisationsperspektiv kan der være særlige formål … UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Hvorfor? - fortælle andre om organisationen - måle ”effektiviteten” - måle ”kvaliteten” - sammenligne med andre organisationer - foretage justeringer UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Tænk også HVIS PERSPEKTIV? (a) klientens/patientens (b) organisationens (c) personalets (d) dit eget UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Men uanset om det er eksterne eller interne formål Vil der være nogle helt generelle regler for Hvordan en sociologisk undersøgelse gennemføres? UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk DER ER FIRE FASER i en undersøgelse: 1. Problemformulering 2. Planlægning af undersøgelsen 3. Indsamling af data 4. Status, analyse, evaluering og rapportering UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk 1 Problemformulering hvad ønsker man at vise? hvad er formålene med undersøgelsen? hvilke formål er vigtigere end andre? hvilken forforståelse haves? hvilket teoretisk udgangspunkt haves? UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

2 Planlægning af undersøgelsen hvad vides allerede om emnet? hvad vil blive afprøvet her? hvilke variabler indgår? hvordan måles de? hvilke metoder kan/skal anvendes? og overfor hvem? tid, penge og personer? UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk 3 Indsamling af data fremgangsmåde, beslutninger, aftaler, resultater osv. skal registreres ”forskningsdagbog” kan anbefales 5 UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

4 Status, analyse, evaluering og rapportering analysemetoder teoretisk integration kommunikatorisk metode: hvordan skrives en rapport? UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Brugerundersøgelser skal måle tilfredshed Tilfredshed er (1) ’kundernes’ forventninger til organisationens service og kvalitet (2) ’kundernes’ oplevelse af organisationens service og kvalitet UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Forventninger og oplevelser = HOLDNINGER OG HANDLINGER Begge dele er vigtige, fordi vi gør ikke altid, hvad vi mener – og vi mener ikke altid det, vi gør UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Résume: praktiske, juridiske og etiske forhold omkring spørgeskemaundersøgelser www.datatilsynet.dk Sund fornuft Etik og moral UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Spørgsmålskonstruktion fortsat … Generelle regler: Der skal være en entydig sammenhæng mellem det, der foregår i forskerens hoved, når hun/han stiller spørgsmål, og det som interviewpersonen forstår ved spørgsmålet og det svar, som efterfølgende gives. UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Interviewformen spiller også en rolle - face-to-face - telefoninterviewing - postspørgeskema - it-skema UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Generelt … ”Som man spørger får man svar” Vi kan altså selv bestemme resultaterne – eller også kan vi ingenting bestemme! UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Videnskabelige krav: Gyldighed Præcision Pålidelighed Relevans Objektivitet UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Specifikke regler 1 UNDGÅ Lange spørgsmål Spørgsmål med fagudtryk (nogle) Følelsesmæssige spørgsmål Tvetydige ord og vendinger Tvetydige spørgsmål Meget generelle spørgsmål UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Specifikke regler 2 UNDGÅ Ledende spørgsmål Spørgsmål med flere spørgsmål i Spørgsmål med negationer Spørgsmål med ’tekniske’ termer Spørgsmål, der forudsætter særlig viden Spørgsmål, der trækker på hukommelsen UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Specifikke regler 3 ANVEND DERFOR Kortest mulige spørgsmål – FÅ ORD Kortest mulige ord – FÅ BOGSTAVER Svarkort med –kategorier og spørgsmål UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Om svarkategorier Er lige så vigtige som spørgsmålene, fordi de definerer svarene - eksempelvis JA NEJ VED IKKE (plus Spies) UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Om at kombinere handlinger og holdninger Klimaundersøgelsen se kapitel 2 UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Er spørgeskemaer altid det bedste? Der findes andre metoder MANTRA: Problemstillingen skal ALTID bestemme metoden UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk Afslutningsvis et par ord om VIDENSKABSTEORI OG FAGTEORI UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk

HANDLINGER-HOLDNINGER; kvantitativ-kvalitativ Kvantitav metodik HOLDNING Kvalitativ metodik Teoriers rolle i forskningen Deduktiv Induktiv Epistemologisk orientering (Hvad er accepteret viden?) Positivisme Interpretisme (hermeneutik) Ontologisk basis (Hvad er/hvad eksisterer?) Objektivisme Subjektivisme Konstruktionisme UCSF, december 2008 Merete Watt Boolsen mwb@ifs.ku.dk