Vejbefæstelsens opbygning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Olie- og naturgasdannelse
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
- Det fleksible byggesystem
Fedtstoffer Hvad er fedt?
Biobact Tabs.
Dansk Brodag 2006 Odense, 28. marts 2006
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Copyright 2005 © Nicolai Green Hansen
Teorien bag valg af drænmetode under forskellige jordbundsforhold
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Stivelse og amylaser Kulhydrater amylose og amylopektin
Projektlederens rolle(r)
5 psykologiske dimensioner af lyd
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Vandløb i Hareskovby og bestemmelser om rørlagte vandløb
Hvad er mål/resultat (output)?
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk
Kap. 7. Tidejord. Torge Kap og (S. Abbas Khan)
Varedeklaration Optagelse af mad Madens funktion Kulhydrat
Tekniske anvisninger for naturtyper 1. april 2003 DMU.
  Robuste drivveje giver sunde køer Dette projekt medfinansieres af ”Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram, (GUDP) under Fødevareministeriet. v.
Støjreducerende asfalt, international status Seniorforsker Hans Bendtsen Vejdirektoratet Vejteknisk Institut Trafikdage på AUC august 2006.
Vision 2020 En 5 års plan for arbejdet i Dansk Orienteringsforbund Planen justeres ved årligt strategi seminar i august. Vision 2020 skal godkendes på.
Citrontræet Et indtil 6 m højt træ Kræver varmt klima Findes ved middelhavet Dværg-arter på ca. 2,5 m Mere hårdføre Populære i nord- europæiske drivhuse.
DGF Grundvandsmøde 2007 Boreteknik i praksis
Fedt, protein og kulhydrater
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk. De gamle grækere lavede et tanke eksperiment der gik ud på, at alt i verden er opbygget af små dele som ikke.
Handel med korn mellem landmænd
Jordbearbejdning og trafik Effekt på jordstruktur og jordens funktion
Forplantning af stress i jorden: effekt af bl.a. dækstørrelse og hjullast Mathieu Lamandé og Per Schjønning Aarhus Universitet Det Jordbrugsvidenskabelige.
God jordstruktur i praksis – erfaringer med jordløsning
Projekt forslag. Vejleder Frank Mikkelsen Elektronisk vægt: Vægten baseres på et elektronisk signal fra en strain gauge Wheatstones målebro. Signalet Vsignal.
Information om anlæggelse af Bassinledning langs Kystvejen
Nedsivning af regnvand.. En faskine er et nedsivningsanlæg, der kan modtage regnvand. En faskines størrelse skal dimensioneres ud fra den tilledte vandmængde.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
Fremkommelighed, trafiksikkerhed, miljø og økonomi Strategi for vintertjeneste Freddy Knudsen, Vejdirektoratet.
Energioptimering af boliger 06 og 08_Energiløsninger.
Location-based Scheduling En gennemgang af fordele og forskelle V/Erik Jung
Vægt og dimensioner Kilde: LDV-bogen 1965.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Jordbundslære -For skov-/gartnerholdet -Sammenfatning af Plantebiologibogens kapitel 12: jordbundslære, side 71 –
S TRÅLING Hvordan beskytter vi os mod stråling i rummet?
Overskrift Max 1 linje HVORFOR undervise i færdsel ?
Vejens konstruktion Vejens konstruktion. Vejens konstruktion Harpa Birgisdóttir Línuhönnun Haraldur Sigursteinsson VegagerðinIS Erik Simonsen Cementa.
Anlægteknik Trinvis vejledning for anlæg af en belægning med fald 1.
Fordampning Stald Tank Mark. Omrøring Skabe ensartethed Også i vognen.
Næringsstoffer Fedt & Protein.
KKU lederforum
FKA LOFT og VÆG FKA Byg har agenturet på den unikke væg- og loftsløsning Stretch Ceiling fra DPS.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Typer af stiklinger Stikkemetoder Vækstmedier Dækning
Fra motor til trækkraft.
FEF Vand- aflednings aftale
BR10 Opgave Kapitel 4 Konstruktioner 4.1 Generelt
Tre lags arkitektur hardware i systemer
Trinvis vejledning for anlæg af en belægning med fald
Tagformer i forskellige lande
Mel og kornets opbygning
Naturvidenskabelig metode
Klima under forandring
Fedt Sine Foder Nissen, foråret 2009.
Danmark på overfladen Hvad har formet de danske landskaber?
Faste Filtre Opbygning Rensegrader Fordele/ulemper 7. februar 2001
Dimensionering af belægninger med stabiliserede lag
For skov-/gartnerholdet
Pladetektonik Bjergsnæs Efterskole.
Præsentationens transcript:

Vejbefæstelsens opbygning Geometrisk vejprojektering Kursusgang 4 [Hæfte 3.3, Dimensionering af befæstelser og forstærkningsbelægning]

Opbygning af befæstelse Vejbefæstelse består af flere lag materiale. Typisk af tre lag (Egentlig vejbefæstelse). Slidlag Bærelag Bundsikringslag Lagenes egenskaber skal opfylde krav til: Trafikanters sikkerhed (friktions- & reflekskrav) Komfort (jævnhed & støj) Vejens holdbarhed (akseltryk) Klimapåvirkning

Vejbefæstelsen skal optage den trafikale belastning, ved at fordele belastninger til den underliggende jord og et større areal. Derfor kan der benyttes materialer af aftagende kvalitet med dybden. Slidlag Bærelag Bundsikringslag Underbund

Bundsikringslaget opbygges af sand, grus eller slagge*. Underbunden er resultatet af det jordarbejde, lavet forud for udlægning af befæstelsesarealerne. Underbundens overflade kaldes planum. Underbunden har indflydelse på befæstelsestykkelsen. Bundsikringslaget opbygges af sand, grus eller slagge*. Fordeling af akseltrykbelastning på bærelaget til underbunden. Fungere som fladedræn – leder nedsivet vand til dræn og grøfter. Mindske opfrysning af frostfarlig jord. *Kun benyttes til veje uden tung trafik.

Slidlaget udlægges som et sikkert og behageligt køreunderlag Bærelaget kan bestå af to – tre lag, typisk bestående af ubundne sten-/ grusmateriale, asfalt eller cementbeton. Bærelag karakteriseres som fleksible (asfalt) eller stive (cementbeton). Bærelaget udgør sammen med slidlaget vejens belægning. Lagene er bundet sammen af bitumen og har som funktion at være lastfordelene. Grusasfaltbeton (GAB) og Stabilgrus benyttes ofte. Slidlaget udlægges som et sikkert og behageligt køreunderlag Der benyttes grus som slidlag ved lavt trafikerede veje og asfalt ved højere trafikerede veje. Lagene udlægges ofte i to lag, hvor det nederste fungere som et bindelag mellem bære- og slidlaget. Bindelaget skal hindre deformation - sporkøring. Slidlaget er ofte bestående af pulverasfalt ved mellem ÅDT og asfaltbeton ved større ÅDT

Dimensionering af befæstelse Tre metoder/niveauer 1. Niveau - Katalogmetoden Katalog over standardbefæstelser til dimensionering. Dimensioneringsperiode på 10 eller 20 år Opdelt i 8 trafikklasser – antal lastbiler pr. døgn – belastning udtrykkes ved NÆ10, antal ækvivalente 10 ton akseltryk pr. kørespor Katalog kan herefter bruges til opslag.

Fleksible belægninger 10 års trafik Angiver materialer Bitumenhårdhed for bindelag

Dimensionering af befæstelse Tre metoder/niveauer 2. Niveau – Analytisk-Empirisk dimensionering Empirisk bestemmelse af spændinger og tøjninger i hvert enkelt lag og antallet af belastninger og nedbrydningshastigheden. (Bygger på erfaringsgrundlag) Analytisk bestemmelse af de faktiske spændinger og tøjninger på baggrund af elasticitetsteorien. (Kan benyttes til utraditionelle materialer og anderledes forhold) 3. Niveau – Dimensionering ved simulering MMOPP4 (Program) Kan dimensionere efter analytisk metode, samt foretage en simulering af nedbrydningsforløbet for fleksible befæstelser.

Spørgsmål: Dimensionering af vejbefæstelse