YOUR LOGO SMART –SPP Innovation gennem indkøb Kan tæt dialog mellem offentlige kunder og leverandører før et evt. udbud give mulighed for teknologisk fremdrift?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
København den 17. november 2010 Dias 1 DFFU Rammeaftaler, indkøbscentraler og kvalifikationsordninger – kan konkurrencen sættes ud af kraft? Sune Troels.
Kan der spares på lyset?. 450 lamper  Der er ca. 450 lamper på hele skolen og ca. 300 er lysstofrør.
Teknisk dialogmøde den 14. august 2013 Rengøring.
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
KONFERENCE 15. NOVEMBER 2013 VVELKO Velkommen til konferencen: GRØN OMSTILLING GENNEM PARTNERSKABER.
Erstatning og tilbudsgivers dilemma når udbudsgrundlaget er fejlbehæftet eller uklart Peter Dann Jørgensen.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Beregn de totale omkostninger
Solcelleudbud på tværs af kommuner v/ Flemming Jørgensen, REEEZ REEEZ Renewable Energy and Energy Efficiency in Zealand.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Velkommen til workshoppen Blindgyde eller karrierevej - kundecentret som en integreret del af koncernen Drivsel – drift og trivsel i call centre konference.
Carbon20 projektet i Green Cities Kommunerne. CARBON 20 | 28. FEBRUAR | 2011 | INDLÆG | DEN GRØNNE DAG Carbon20 projektet har til formål: - at udbygge.
UDBUD.
Accessoriske kontrakter
Rådgiverseminar Schneider Electric Danmark A/S 1 Den globale specialist i energiovervågning video – inspiration - produkter.
Gode kravspecifikationer ved indkøb af hjælpemidler
Smart Grid - IT møder Energi v/Göran Wilke, Exergi Innovation og rådgivning
ESCO Energy Service COmpany
Udbud og konkurrence 31. JANUAR Monopoler/dominerende stilling og udbud › Hvad er monopol/dominerende stilling ? ›Konkurrenceretligt ? Tilstrækkelig.
Energibesparelser i offentlige bygninger
Kapacitets- og driftsændringer med effekt på kvotetildelingen
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Potentialevurdering.
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Vedvarende energi og energioptimering – muligheder og udfordringer? Marts 2013.
Program Indkøb i Frederiksberg Kommune Nuværende miljømål og indkøbspolitik Fremtidens grønne indkøbspolitik.
Teknisk dialogmøde den 11. september 2013 Vinduespolering.
Se.dk/bigblue 1 SE Big Blue Fordi energireduktion skaber værdi og synergi.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Stedet som indgang til digital forvaltning
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Baggrunden for en ny international aftale EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
Formål og indhold Det overordnede formål med forslaget er at medvirke til en bæredygtig produktion og forbrug ved at opsætte kriterier for god miljømæssig.
Business to Business På den JYSKe måde…...
Velkommen Udbudspræsentation: Rengøringsmidler mv. Indkøb og Logistik.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Zero Carbon Network P. ELLEGAARD A/S. Hvad er Zero Carbon Network? Zero Carbon Network er et initiativ for virksomheder i Region Sjælland, der arbejder.
Medico-teknisk Afdeling Velkommen Udbudspræsentation: Endoskopisk udstyr.
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
CASE V: Økonomiske gevinster ved elektronisk fakturering og fjernsupport v/ Heidi Løje og Anette Bank Knudsen NaviCom A/S Mandag den 28. april 2008.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
16. juni 2016 Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov.
Informationsmøde 27. maj EU-Udbud af Håndværkerrammeaftaler Prækvalifikation.
Gode råd om indkøb 1.Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven 2.Brug allerede indgåede indkøbsaftaler 3.Bliv en del af et fællesskab 4.Konkurrenceudsæt.
Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen.
SILVER Supporting Independent LiVing for the Elderly through Robotics Helena Christensen, Syddansk Sundhedsinnovation Martin Nitze, Odense Kommune.
PRIMES Mærker i det nye EU udbudsdirektiv Præsenteret af.
Temadag for TR.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Forpligtende aftaler - og loyalitetsaftaler
Effektive indkøb på selvejende uddannelsesinstitutioner på bygnings- og serviceområdet Jens Hedegaard Madsen, SKI.
Under udbudsgrænserne
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Klar til smart vækst / GATE21
Klar til smart vækst. Workshop 4 – intelligente og effektive lyskilder
Gode råd om indkøb Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Vejbelysning – med og uden LED
Præsentationens transcript:

YOUR LOGO SMART –SPP Innovation gennem indkøb Kan tæt dialog mellem offentlige kunder og leverandører før et evt. udbud give mulighed for teknologisk fremdrift? Bente Møller Jessen, Kolding Kommune

SMART-SPP projektet Indhold:  Hvad er SMART-SPP?  SMART-SPP i aktion  Vejledning – Tilskyndelse til energieffektiv innovation gennem indkøb  LCC/CO 2 beregningsværktøj  Kolding Kommunes erfaringer  Kan vi tilskynde innovation gennem indkøb?  Hvad lærte vi af det?

Hvad er SMART-SPP?  Treårigt projekt – – finansieret af EU’s IEE program  Projektet havde til formål at udvikle og afprøve en metode til at fremme introduktionen af nye innovative teknologier med lav CO2 udledning på det europæiske marked  Metoden går ud på, at offentlige indkøbere forud for et egentligt udbud anvender før-indkøbsfasen til at gå i dialog med leverandører og udviklere af nye innovative produkter  Som et resultat af projektet er der blevet udarbejdet en vejledning og udviklet et CO2/LCC-beregningsværktøj som hjælp til offentlige indkøbere

SMART-SPP SMART-SPP i aktion

SMART-SPP’s syvtrins program Vejledningens syv trin A – Identificer relevante produktgrupper B – Etabler en projektgruppe C – Definer behov D – Informer markedet E – Kontakt markedet F – Udbud og ordregivelse G – Udbud af komplekse projekter

A – Identificer relevant produktgruppe Mål: At identificere, hvilke indkøbsområder der bedst kan passe til de innovationsrelaterede opgaver og at finde det mulige ambitionsniveau.  Vi valgte at fokusere på LED erstatningslyskilder, fordi:  Belysning udgør en væsentlig del af kommunens samlede energiforbrug  Kolding Kommune har ambitiøse mål på reduktion af CO2 udledninger og på reduktion af elforbrug  Eksisterende kontrakt på lyskilder skulle fornys  LED teknologien er en velkendt og afprøvet teknologi, men stadig under udvikling

B – Etabler en projektgruppe Mål: At sammensætte et hold af medarbejdere med passende ekspertise.  Indledende:  Energikoordinator med ansvar for kommunens energihandleplan  Miljømedarbejder med erfaring i grønne indkøb  Indkøbschef tilknyttet ad hoc  Efterfølgende:  Projektansat ingeniør  Teknisk assistance tilkøbt hos Dansk Center for Lys

C- Definer behov Mål: At definere de reelle behov i organisationen, som indkøbsopgaven skal opfylde.  Udskiftning af lysstofrør var ønsket grundet højt potentiale for besparelser  Markedet er ikke klar med effektive LED lysstofrør  Fokus blev herefter rettet mod LED erstatningslyskilder til traditionelle glødepærer, halogenpærer og halogenspots  Erstatningslyskilden skal kunne anvendes direkte uden udskiftning af lamper og skal opfylde samme krav til lysstyrke og lysfarve

D – Informer markedet Mål: At give markedet tilstrækkeligt varsel, så de kan opfylde fremtidige krav. At identificere virksomheds- kontakter til den senere markedsdialog.  En “Pre Information Notice” blev annonceret i EU-tidende  Markedsaktører blev fundet ved hjælp fra Dansk Center for Lys  Annonce blev bragt på kommunens hjemmeside under fremtidige udbud  Interesserede markedsaktører blev inviteret til et informationsseminar

E – Kontakt markedet Mål: At vurdere de mulige løsninger, som kan være til rådighed på markedet til at opfylde de fastsatte krav og til at lære om den fremtidige udvikling  Informationsseminar  Informerede om projektet og dets formål  Præsenterede minimumskrav til produktet  Indledende dialog med markedet om muligheder  Dialogseminar  Dybdegående dialog med markedet om muligheder og fremtidig udvikling

F – Udbud og ordreafgivelse Mål: At afgøre, hvilke udbudsprocedurer der bør anvendes til at udvikle et komplet sæt udbudsmateriale  Åbent udbud for det økonomisk mest fordelagtige tilbud  Udbuddet omfattende løbende indkøb af energieffektive, innovative LED lyskilder til erstatning af eksisterende traditionelle gløde- og halogenpærer samt halogenspot med sokkeltyperne E14, E27, GU5, GU5,3 GU10, B15d, G4, GY6, GY6,35 og GY9.  Kravspecifikation:  Energieffektivitet: 50 Lm/W  Levetid (L70): timer  Farvegengivelse (RA-indeks): 80  Farvetemperatur: grader Kelvin

F – Udbud og ordreafgivelse Tildelingskriterier: Kontraktklausul:  Hvis nye, mere energieffektive, godkendte og evt. billigere produkter kommer på markedet, skal disse omgående tilbydes til udbyder ud fra de samme kalkulationsprincipper, som ligger til grund for kontrakthavers tilbud. DelkriteriumVægtning i % Levetidspris, herunder en vurdering af -Anskaffelsespris -Levetid -Driftsudgifter (til el) 55% fordelt med 35% 33% Energieffektivitet (Lm/W)25% Lyskvalitet (RA)20%

CO 2 /LCC værktøjet  Som et tillæg til vejledningen er der udviklet et værktøj til at evaluere levetidsomkostningerne (LCC) og CO 2 udledninger  Værktøjet viser produktets totale udgifter og CO 2 udledninger over en nærmere defineret periode (op til 25 år)  Værktøjet kan anvendes til at finde det økonomisk mest fordelagtige tilbud

CO 2 /LCC værktøjet

Sub title  bullet point list

Kolding Kommunes erfaringer Kan vi tilskynde innovation gennem indkøb?  Ja, vi fik tilbudt lyskilder med meget lav energiforbrug, lang levetid og dermed kort tilbagebetalingstid, men....  Svært at sige, hvor markedet ville have været hvis ikke vi var gået i dialog og efterfølgende udbud  Svært at sige, hvor lang tid i forvejen man skal advisere markedet for, at de kan nå at tilpasse sig kommende krav

Kolding Kommunes erfaringer Hvad lærte vi af det?  Ny teknologi, hvor ingen standarder eksisterer.  Vær meget specifik om, hvordan oplysninger om tekniske data skal gives.  Brug markedesdialogen til at finde niveau  Markedsaktørerne er ofte små og ikke bekendt med offentlige udbud  Vær meget præcis i udbudsmaterialet om, hvordan tilbud evalueres og point tildeles  Brug markedesdialogen til at oplyse om, hvordan et udbudsmateriale skal forstås

SMART-SPP Tak for jeres opmærksomhed Bente Møller Jessen Kolding Kommune Tlf: Mail: dk