1. november 2007 Carl P. Knudsen Status på projektet
Deltagere Region Hovedstaden Region Sjælland Region Syddanmark Allerød Gymnasium Helsingør Gymnasium Gl. Hellerup Gymnasium Nærum Gymnasium Rungsted Gymnasium Rysensteen Gymnasium Teknisk Gymnasium Hamlet Virum Gymnasium Region Sjælland Himmelev Gymnasium Kalundborg Gymnasium og HF-kursus Sorø Akademis Skole Region Syddanmark Amtsgymnasiet i Sønderborg Odense Tekniske Gymnasium Rosborg Gymnasium Sct. Knuds Gymnasium Svendborg Gymnasium Region Midtjylland Egå Gymnasium Favrskov Gymnasium Holstebro Gymnasium Holstebro Tekniske Gymnasium Horsens Gymnasium Horsens Statsskole Ikast Gymnasium Marselisborg Gymnasium Randers Tekniske Gymnasium Risskov Gymnasium Silkeborg Gymnasium Århus Tekniske Gymnasium Region Nordjylland Aalborghus Gymnasium Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus Associerede gymnasier Munkensdam Gymnasium m.fl.
Mission Udvikle nye undervisnings- og læringsmetoder og nye undervisningsmaterialer på grundlag af fagdidaktiske forskningsresultater og nye fagligt pædagogiske ideer Støtte lærernes kompetenceudvikling gennem kurser, seminarer og konferencer Være rammen om et samarbejde mellem fagdidaktiske forskere og praktikere i skolen Styrke samarbejdet mellem gymnasier og universiteter og virksomheder Synliggøre god praksis for undervisningen i matematik og naturfag
Strategi Der skal knyttes fagdidaktisk og matematisk-naturvidenskabelig ekspertise til de enkelte udviklingsprojekter både ved tilrettelæggelsen, gennemførelsen og evalueringen Udviklingsprojekterne skal have karakter af åbne oplæg med henblik på at sikre deltagernes ejerskab Gennemførelsen af udviklingsprojekterne skal sammenkædes med lærernes kompetenceudvikling Vidensdeling og formidling af resultater skal fortrinsvis ske gennem udarbejdelse af undervisningsmaterialer og udbud af efteruddannelseskurser
Indsatsområder IT i matematik og naturvidenskabelige fag Moderne teknologi - i samarbejde med virksomheder og universiteter Naturvidenskab for alle Læringsstrategier i matematik og naturvidenskabelige fag
CAS - i matematikundervisningen 56 deltagere Opdelt i to grupper 24 begyndere og 32 fortsættere Projektet blev evalueret i 2006/07 Se www.dasg.dk Evalueres ikke i 2007/08 Fortsætter i 2008/09
D & D - dataopsamling og databehandling 93 deltagere Opdelt i tre grupper 35 begyndere, 28 bi-ge og 30 fy-ke Projektet blev evalueret i 2006/07 Se www.dasg.dk Følgeforskningsprojekt i 2007/08 Evalueres ikke i 2007/08 Fortsætter i 2008/09
Jordobservation - nedtagning af satellitbilleder - i samarbejde med Geografisk Institut KU 30 deltagere Opdelt øst/vest og på undervisningsprojekter Evalueres i 2007/08 Fortsætter i 2008/09
Nanoteknologi - besøgsordninger - i samarbejde med KU, DTU og ÅU 25 deltagere Opdelt i tre grupper Ungdomlaboratoriet/KU, 5-7 deltagere Nanoteket/DTU, 5-7 deltagere iNano/ÅU, 13 deltagere Skal organiseres regionalt med lokale kontaktpersoner/projektledere Samarbejdsaftaler med universiteterne
Naturvidenskab for alle - fokus på naturvidenskabeligt grundforløb 24 deltagere Opdelt på undervisningsprojekter Projektet blev evalueret i 2006/07 Se www.dasg.dk Evalueres i 2007/08 Fortsætter ikke i 2008/09
Aktion Naturvidenskab - under naturvidenskabelig inspirationsordning Projektets mission er at etablere besøgsordninger på virksomheder Se www.ak-nat.dk 21 deltagende gymnasier fra Region Hovedstaden Region Midtjylland Region Syddanmark Fortsætter muligvis i 2008/09
Pilotprojekter Moderne teknologi - i samarbejde med virksomheder og universiteter Bioteknologi (i samarbejde med DTU) Kommunikationsteknologi/Fotonik (i samarbejde med ÅU) Læringsstrategier i matematik og naturvidenskabelige fag JiTT – Just in Time Teaching (i samarbejde med IND/KU)
Projektledelsen Udvælger projekter Iværksætter pilotprojekter Leverer materialer Arrangerer kurser og møder Vedligeholder en hjemmeside Styrer konferencer på Skolekom Forestår evaluering Sikrer publicering af resultater
Deltagernes forpligtelser Skolerne: Deltager i mindst ét projekt Finansierer tid til lærerne (40 timer/deltager) Lærerne: Deltager i kurser og møder Deler viden Har Skolekom-adresser Lægger undervisnings-materialer mv. på konferencen Deltager i evaluering
Skoleledelsens opfølgning - fra fagligt projekt til skoleudvikling Lokal vidensdeling Støtte til science kommuner Lokale udviklingsprojekter efter samme model Udviklingsorienteret institution Profilering af skolen som science gymnasium Fokusområde i ressourceregnskab og resultatlønskontrakt