1. november 2007 Carl P. Knudsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Regionens opgaver Håndtering af jordforureningen
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Indsatsområde ”Matematik med CAS”
Grundforløbsevaluering elever 2006/ elevsvar 2007/ elevsvar 2008/ elevsvar 2009/10 – 160 elevsvar.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Praktikpladsdialog Formål 1.At øge effektiviteten af det lokale opsøgende praktikpladsarbejde over for virksomheder med ubesatte praktikpladser gennem.
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
Date :31 1.
N ATURVIDENSKABELIGT G RUNDFORLØB SAGER, MATEMATIK OG IT. Formålet med udviklingsarbejdet Beskrivelse af projektet Konklusion Eksempler.
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
De unges vandring i uddannelsessystemet – uddannelsesmønstre i Region Midtjylland og betydningen af geografi og social baggrund Handels- og Ingeniørhøjskolen.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.
Talent og talentudvikling
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Skolebiblioteket og naturfag
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Studieretning Naturvidenskab
Nanoteknologi i de naturvidenskabelige fag gymnasiet – (fysik og kemi i 2.g)
Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Rosborg Sciencegymnasium Danske Sciencegymnasier 10. marts 2006.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Velkommen til Kick-off for projekt Science-kommuner Vejle Mødets formål: Etablere fælles opfattelse af mål, opgavedeling og arbejdsform.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Efteruddannelse som bidrag til netværksudvikling blandt naturfagslærere i en kommune Tanker og erfaringer fra SDU’s Masteruddannelse i Naturfagsundervisning.
IT wokshop, Radisson SAS, Odense, IT workshop Opsamling og afrunding Bo Öhrström Vicedirektør Biblioteksstyrelsen.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Temadag om indkøb og udbud Torsdag den 25. oktober 2012 Peter Molbæk Driftsleder ITS.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
50 ÅRS JUBILÆUM – ÅRGANG ’56 Uddannelsesdekan Helge Elbrønd Jensen.
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Udviklingen i sommerhuspriserne fra de toppede til 4. kvartal 2009
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Implementering i Region Midt
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Telemedicinsk sårvurdering Region Hovedstaden Judith Lørup Rindum 1. Arbejdsgruppemøde 4. september 2013.
Den regionale overvågningsopgave - strategier og redskaber Hans Henrik Nørgaard Center for Regional Udvikling Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Midtvejskonference Naturvidenskabelig inspirationsordning Naturvidenskab i et uddannelsesmæssigt og erhvervsmæssigt perspektiv Odense den 7. nov 07.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Oplæg fra Evalueringsudvalget
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Netværksgrupper (1) Allerød Gymnasium Aurehøj Gymnasium
Præsentationens transcript:

1. november 2007 Carl P. Knudsen Status på projektet

Deltagere Region Hovedstaden Region Sjælland Region Syddanmark Allerød Gymnasium Helsingør Gymnasium Gl. Hellerup Gymnasium Nærum Gymnasium Rungsted Gymnasium Rysensteen Gymnasium Teknisk Gymnasium Hamlet Virum Gymnasium Region Sjælland Himmelev Gymnasium Kalundborg Gymnasium og HF-kursus Sorø Akademis Skole Region Syddanmark Amtsgymnasiet i Sønderborg Odense Tekniske Gymnasium Rosborg Gymnasium Sct. Knuds Gymnasium Svendborg Gymnasium Region Midtjylland Egå Gymnasium Favrskov Gymnasium Holstebro Gymnasium Holstebro Tekniske Gymnasium Horsens Gymnasium Horsens Statsskole Ikast Gymnasium Marselisborg Gymnasium Randers Tekniske Gymnasium Risskov Gymnasium Silkeborg Gymnasium Århus Tekniske Gymnasium Region Nordjylland Aalborghus Gymnasium Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus Associerede gymnasier Munkensdam Gymnasium m.fl.

Mission Udvikle nye undervisnings- og læringsmetoder og nye undervisningsmaterialer på grundlag af fagdidaktiske forskningsresultater og nye fagligt pædagogiske ideer Støtte lærernes kompetenceudvikling gennem kurser, seminarer og konferencer Være rammen om et samarbejde mellem fagdidaktiske forskere og praktikere i skolen Styrke samarbejdet mellem gymnasier og universiteter og virksomheder Synliggøre god praksis for undervisningen i matematik og naturfag

Strategi Der skal knyttes fagdidaktisk og matematisk-naturvidenskabelig ekspertise til de enkelte udviklingsprojekter både ved tilrettelæggelsen, gennemførelsen og evalueringen Udviklingsprojekterne skal have karakter af åbne oplæg med henblik på at sikre deltagernes ejerskab Gennemførelsen af udviklingsprojekterne skal sammenkædes med lærernes kompetenceudvikling Vidensdeling og formidling af resultater skal fortrinsvis ske gennem udarbejdelse af undervisningsmaterialer og udbud af efteruddannelseskurser

Indsatsområder IT i matematik og naturvidenskabelige fag Moderne teknologi - i samarbejde med virksomheder og universiteter Naturvidenskab for alle Læringsstrategier i matematik og naturvidenskabelige fag

CAS - i matematikundervisningen 56 deltagere Opdelt i to grupper 24 begyndere og 32 fortsættere Projektet blev evalueret i 2006/07 Se www.dasg.dk Evalueres ikke i 2007/08 Fortsætter i 2008/09

D & D - dataopsamling og databehandling 93 deltagere Opdelt i tre grupper 35 begyndere, 28 bi-ge og 30 fy-ke Projektet blev evalueret i 2006/07 Se www.dasg.dk Følgeforskningsprojekt i 2007/08 Evalueres ikke i 2007/08 Fortsætter i 2008/09

Jordobservation - nedtagning af satellitbilleder - i samarbejde med Geografisk Institut KU 30 deltagere Opdelt øst/vest og på undervisningsprojekter Evalueres i 2007/08 Fortsætter i 2008/09

Nanoteknologi - besøgsordninger - i samarbejde med KU, DTU og ÅU 25 deltagere Opdelt i tre grupper Ungdomlaboratoriet/KU, 5-7 deltagere Nanoteket/DTU, 5-7 deltagere iNano/ÅU, 13 deltagere Skal organiseres regionalt med lokale kontaktpersoner/projektledere Samarbejdsaftaler med universiteterne

Naturvidenskab for alle - fokus på naturvidenskabeligt grundforløb 24 deltagere Opdelt på undervisningsprojekter Projektet blev evalueret i 2006/07 Se www.dasg.dk Evalueres i 2007/08 Fortsætter ikke i 2008/09

Aktion Naturvidenskab - under naturvidenskabelig inspirationsordning Projektets mission er at etablere besøgsordninger på virksomheder Se www.ak-nat.dk 21 deltagende gymnasier fra Region Hovedstaden Region Midtjylland Region Syddanmark Fortsætter muligvis i 2008/09

Pilotprojekter Moderne teknologi - i samarbejde med virksomheder og universiteter Bioteknologi (i samarbejde med DTU) Kommunikationsteknologi/Fotonik (i samarbejde med ÅU) Læringsstrategier i matematik og naturvidenskabelige fag JiTT – Just in Time Teaching (i samarbejde med IND/KU)

Projektledelsen Udvælger projekter Iværksætter pilotprojekter Leverer materialer Arrangerer kurser og møder Vedligeholder en hjemmeside Styrer konferencer på Skolekom Forestår evaluering Sikrer publicering af resultater

Deltagernes forpligtelser Skolerne: Deltager i mindst ét projekt Finansierer tid til lærerne (40 timer/deltager) Lærerne: Deltager i kurser og møder Deler viden Har Skolekom-adresser Lægger undervisnings-materialer mv. på konferencen Deltager i evaluering

Skoleledelsens opfølgning - fra fagligt projekt til skoleudvikling Lokal vidensdeling Støtte til science kommuner Lokale udviklingsprojekter efter samme model Udviklingsorienteret institution Profilering af skolen som science gymnasium Fokusområde i ressourceregnskab og resultatlønskontrakt