Analyse af kvalitative data

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Strukturerede datakilder. Spørgeskemaer, interview og dokumentanalyser. Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området lærings- og uddannelsesforskning.
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Laila Ottesen Master i Idræt og velfærd 2006/2007
Analyse og fortolkning
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Arbejdspladsudvikling
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
AT-1 - efterspil 2013.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Analyse og fortolkning
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Analyse og fortolkning
Analyse og fortolkning
Analyse og fortolkning Kvalitativt og kvantitativt
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kvantitative metoder
Subjektivitet, Teknologi Samfund A RBEJDSTEKNIKKER 4. Ø VELSESGANG.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Videnskabsteori og faglige metoder
Kreative metoder og analyse af kvalitative data
Økonomiske kompetencer
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Analyse og fortolkning Kvalitativt og kvantitativt
Konference om Almen Studieforberedelse
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Videnskabsteori & metode
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Validitet og reliabilitet
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Validitet og reliabilitet
”Det professionelle venskab”
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Kvalitative metoder.
SKABELON.
Samfundsvidenskabelig metode II: Det kvalitative interview
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
SRO SKRIV!.
Den naturvidenskabelige metode
Den gode tone Lse.
Metoder og produktion af data
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Hvad er en Feltrapportage?
Præsentationens transcript:

Analyse af kvalitative data Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk Formidling og metode – uge 43, efterår 08

Bearbejdelse af empiri Optag det helst på bånd, video, næstbedst skriv noter. Foretag en umiddelbar fortolkning lige efter interviewet. Her har man interviewet frisk i erindring og kan allerede drage nogle væsentlige konklusioner. Transskriber eller foretag en meningskondensering - afhængigt af formålet (evt. tematiseret efter interviewguide) Begynd allerede analyse/fortolkning selv om I er midt i interviewfasen.

Analyse og fortolkning Bruger distance og kritisk sans Søger at systematisere og rationalisere meningsindholdet   Fortolkning Fordrer indlevelse Søger at forstå mening og dybere betydning

Ingen faste modeller Der findes ingen faste løsninger på analyse og fortolkning af kvalitative metoder Din egen opgave Dog er der gode råd at hente på de følgende slides

6 analysetrin Interviewpersonerne beskriver Interviewpersonerne selv opdager Kondenserer og fortolker intervieweren under interviewet Fortolkes det transskriberede interview af intervieweren Geninterview Handling

5 metoder til interviewanalyse Meningskondensering Meningskategorisering Narrativ meningsstrukturering Meningsfortolkning Ad hoc-analyse

Meningskondensering Ved meningskondensering sammenfattes essensen af betydningerne i de interviewedes udtalelser. De mest betydningsfulde citater transskriberes evt. Denne metode kan benyttes til at analysere omfattende og ofte komplekse interviewtekster ved at se efter betydningsenheder og hovedtemaer

Meningskategorisering Interviewet kodes i kategorier Denne analyse reducerer og strukturer omfattende tekster til nogle få tabeller og figurer. Meningskategorisering er en form for kvantificering af interviewteksten.

Narrativ meningsstrukturering Her fokuseres på de historier, der fortælles under interviewet Fortællingsfinder” og ”fortællingsskaber” Kan også bruges, hvis en enkelt historie skal forklare essensen

Meningsfortolkning Forskeren har et perspektiv på, hvad der undersøges og fortolker interviewene ud fra dette perspektiv Fortolkeren går ud over, hvad der siges direkte med henblik på at udarbejde betydningsstrukturer og –relationer, der ikke umiddelbart fremtræder i en given tekst Eksemplet med Susan, der smiler og seks forskellige terapeut-fortolkninger

Ad hoc Anvendelse af forskellige metoder og teknikker til skabelse af mening. Miles og Hubermans 13 eksempler på taktikker til skabelse af mening. Eksempelvis til kreative metoder m.m.

Kreative metoder - analyse Hvordan analyserer man projektive teknikker?   Hvad ville I lægge vægt på, hvis I har vist gymnasieelever 20 forskellige billeder omhandlende humor, med det formål at undersøge, hvad de finder sjovt? Det, de siger? Måden, de siger det på? Andre forhold?

Kilde: Bente Halkier, Fokusgrupper, Samfundslitteratur, 2008

Spørgsmål til interaktionsanalyse Kilde: Bente Halkier, Fokusgrupper, Samfundslitteratur, 2008

Analysekontrol Samarbejde, diskussion med kollegaer --> intersubjektiv enighed eller fremstilling af flere parallelle forståelser. Redegørelse for procedurer i metodeafsnittet: Hvilke teknikker, hvilke begreber. Hvilke briller har du på, og hvor kigger du hen? Forhold jer til fortolkningskonteksten Få ekspliciteret hvordan og på hvilken baggrund du foretager din fortolkning. Eksempelvis, hvad ens egne forforståelser til området er, og hvilke teoretiske vinkler man finder frugtbare.

Steinar Kvales tre tolkningsniveauer Selvforståelse Common Sense Teoretisk tolkning

Selvforståelse Interviewpersonens selvforståelse (set ud fra intervieweren) - Tolkeren af udsagnet forsøger at sammenfatte, hvad den interviewede sagde - Validitet: Man fremlægger resultaterne for den interviewede (i teorien: umuligt i praksis) – derfor forsøger fortolkeren at holde fortolkningerne inden for den interviewedes forståelseskontekst – sådan som forskeren ser den!

Common Sense Man tolker det, der siges mellem linierne samt tolker i en større forståelsesramme Argumentationsanalyse Validitet: At man kan argumentere og dokumentere for ens tolkninger

Teoretisk tolkning En teoretisk ramme for tolkningen, eks. en psykoanalytisk eller marxistisk teori om samfundet Socialkonstruktivisme - diskursanalyse Validitet: Teoriens gyldighed