Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Vejret i Danmark - En oversigt.
Kurver Hvorfor og hvordan?.
Yachtskipper /2013 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Bølger – Lys Redegør for bølgeudbredelsens centrale begreber herunder interferens. Redegør for gitterligningen og for det tilhørende forsøg. Redegør for.
Dampmaskinens historie
Vejret Vandet i luften.
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
I dag er temaet Visualisering
Yachtskipper /2010 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Lektion 16 – Søvejsreglerne (vigereglerne)
Fart, distance, vind & strøm Navigation 2: Stedbestemmelse
Lektion 6 - Tid, fart og distance
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Yachtskipper /2013 Navigation - 1. del.
Jorden, en eklipse Jorden betragtes som rund, men er faktisk en smule fladtrykt ved polerne og er derfor eklipseformet. Fladtrykningen skyldes jordens.
Misvisning og deviation
Tagformer i forskellige lande
Farvandsafmærkning Farvandsafmærkning er søens vejskilte og trafiklys, som markerer hvor på havet du kan sejle sikkert - og hvor du skal holde dig væk.
Geografi C Vejr og Klima, time 3.
Atmosfæren.
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
Vind og vejr - klima Klimaet er et gennemsnit af temperatur, vind og nedbør målt over 30 år.
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Navigatoriske publikationer
Lektion 8 – Bestiksejlads
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
Side-egenskaber Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Lektion 3 – Kompasretninger og kompasset
Behørigt udkig, søvagt, skibsførerens ansvar
Bestiksejlads og sejladsplanlægning
Quiz i navigationslys Hvad ser du her? 1. Fiskeskib 2.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Når felter forandres 2 Fysik – kemi i 9..
Træning - Patching forberedelse
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Særlige regler for sejlads i indre danske farvande
22 spørgsmål til mundtlig overhøring til duelighedsprøven
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Reduktion AM 2009.
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Kap. 7. Tidejord. Torge Kap og (S. Abbas Khan)
Yachtskipper /2010 Terrestrisk navigation: Stedlinier
Konstant acceleration
Indsæt eller fjern værktøjslinier
Sikkerhedsbøjen ”Strøm  Pilen” Copyright 2007 præsenterer Alfa-Kinetic.
... til dig med rygsmerter SPINAL STENOSE (tryk pil t.h. )
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Landskabsdannelsen i Thy Syd for linien: Isen Havet Vinden mennesket Nord for linien: Undergrundens bevægelser Isen Havet Vinden mennesket Med udgangspunkt.
Styring og trim Seniorsejlerskolen, Vedbæk sejlklub. Dines, REGGAE.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
Polarklima.
Principperne ved trigonometrisk nivellement
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Forsøg til Håndværk og Design
Tagformer i forskellige lande
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Andre trafikanter.
Klima under forandring
Præsentationens transcript:

Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs Når du sejler gennem vandet, kommer du ikke altid derhen, hvor du styrer! Vind og strøm påvirker din sejlads og ”skubber” dig i en anden retning end din planlagte kurs og det du styrer imod. Du skal således tage ”højde” for både vindens påvirkning af din båd (især sejlbåde og motorskibe med højt fribord og/eller overbygning) og strømmens ”sætning” af dit fartøj (gælder alle fartøjer). Start animation, klik her Strøm Styret kurs Vind Beholdne kurs

Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs Begreber du skal kende!! Beholden kurs: Søkortet viser et billede af havbunden (dybder, sten, vrag m.m.) og genstande på overfladen (bøjer, fyr m.m.). Slår du en streg mellem to punkter i kortet og følger denne (kaldes også ”søkortkurs”), følger du også havbunden under ”søkortkursen”). Søkortkursen på havoverfladen og den bevægede retning på havbunden er således den samme og kaldes ”beholden kurs” eller ”den beholdne kurs”. Når den beholdne kurs er rettet for misvisning og deviation kaldes kursen for den ”beholdne kurs retvisende” (beh. K. rv.). Det er ALTID den ”beholdne kurs retvisende”, du sætter ud i dit søkort eller søkortplotter! Er kursen ikke rettet for misvisningen (mv) hedder kursen således ”beholdne kurs misvisende (beh. K. mv.), som ikke er det samme som søkortkursen og bevægelsen hen over havbunden (med mindre misvisningen er nul). Søkortkurs = beh. K. rv. = bevægelsen hen over havbunden !!

Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs Strøm og sejlet kurs I danske farvande er der ofte strøm. Strøm er når vandmasserne flytter sig fra et sted til et andet sted. Strøm skyldes flere forhold, men grundlæggende skabes strøm, når der er lavvande et sted og højvande et andet sted. Vandområder med højvande vil forsøge at trænge mod lavvandede havområder, og hermed har du bevægelsen af vandmasserne og strømmen opstår. I Østersøen er der oftest udadgående strøm, da Østersøen ”fyldes op” af smeltevand fra især de russiske floder, Finland og Sverige. Vandet kan kun løbe ud gennem Øresund, Storebælt og Lillebælt, hvilket bevirker en nordlig strøm disse steder, med mindre andre forhold gør sig gældende. Der vil også være en meget vestlig svagtgående strøm i Østersøen, men den er næsten umærkelig. Strømmen forstærkes væsentlig, når vandmasserne skal passere en ”flaskehals” som f.eks. Øresund. Vindpresset kan også presse vandmasserne ind i Østersøen, og ved stærk nordlig vind over længere tid presses betydelige mængder vand ind i Østersøen, med sydlig eller østlig strøm til følge, hvor der således bliver højvande. Når vinden lægger sig, eller skifter retning, vil vandmasserne ”løbe” ud af Østersøen igen med vestlig/nordlig strøm. Månes tiltrækning af vandmasserne giver høj- og lavvande ca. 4 gange i døgnet, hvilket også bidrager væsentlig til kraftig strømme, især i farvandsområder som den Engelske Kanal. Derudover er der de klassiske havstrømme på de åbne oceaner. Disse skabes af sammenblanding af det kolde vand ved polerne og det varme vand ved ækvator, samt fordampning af havvand fra varme havområder, hvorledes der et stort pumpesystem, der langsomt flytter de store vandmasser rundt på kloden.

Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs Strømmen ”sætter” dig, så du ikke kommer hen til det punkt du styrer på, f.eks. fyrtårnet. Nedenfor sejler du i farvand med østlig strøm. Strømmen sætter derfor dit skib mod øst i samme fart som strømmens hastighed. Du kommer således ikke hen til fyret, med mindre du ”holder en kurs op mod strømmen”! Sejler du den viste ”sejlet kurs” på dit kompas uden at rette for strømmen, får du en beholden kurs som vist. Start animation, klik her Beholden kurs Sejlet kurs

Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs Når du skal rette for strømmen, skal du således rette dit skib ”op mod strømmen” for at korrigere for denne. Med lidt erfaring kan du ”gætte” dig frem til denne korrektion, men den kan også beregnes med den såkaldte ”strømtrekant” (som ikke er pensum til duelighedsbeviset). Strømmens sætning er identisk for alle skibe; store og små, sejlbåde, robåde, motorbåde osv. Eks. På tegningen til venstre sejler du kurs 260° (sejl.K.). Hvis du ikke retter for den nordgående strøm, vil du få en beholden kurs på 275° (beh.K.), som er din bevægelse hen over havbunden og som du vil se i dit søkort eller på din GPS søkortplotter. Skal du rette for strømmen skal du i dette tilfælde trække strømmens sætning (15°) fra din beholdende kurs (søkortkursen) for at komme hen til din ønskede destination. På tegningen til højre er sejl.K 105° og hvis du ikke retter for samme nordlige strøm bliver din beh.K. 085°. Strømmen sætter di således 15°. Du skal i dette tilfælde lægge strømmens sætning til din søkortkursen (beholdne kurs) for at komme til din ønskede destination. Kunsten er er gætte sig til strømmens sætning!

Eksempler for rettelse for strømmen Huskeregel: Sejlet kurs ligger altid op mod strømmen, beholden kurs væk med strømmen!!!

Strømtrekanten Den præcise beregning af strømmens indflydelse på dit skib er ikke pensum til duelighedsbeviset. Men princippet er, at du tegner ”strømkanten” i dit søkort eller på ternet papir med de korrekte grader/retninger for din beholdne kurs og beholdne distance, samt din sejlede kurs og sejlede distance (f.eks. efter en times sejlads), hvorefter du kan udmåle strømmens retning med din parallellineal/vinkelmåler og strømmens retning med din kortpasser.

Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs Vindens tryk på sejlet, skibets skrog og overbygning bevirker, at skibet får en afdrift for vinden. Med vestlig vind (vinden kommer fra vest og blæser mod øst) vil du således få en afdrift mod øst, som vist nedenfor. ”Styret kurs” er din ”kompaskurs” og vinden sætter dig hen på en ”sejlet kurs”. Ved at rette din sejlet kurs for strømmen (eller hvis der ikke er strøm) får du således din beholdne kurs (se foregående dias), som også er din søkortkurs (som du altid skal kende). Hvis der ikke er strøm i farvandet, vil beholden kurs og sejlet kurs være identisk. Start animation, klik her Styret kurs Sejlet kurs (afdrift for vinden)

Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs Vind og styret kurs Vindens tryk på sejlet, skibets skrog og overbygning bevirker at skibet får en afdrift for vinden. I modsætning til strømmens påvirkning af et skib (strømmen sætter alle skibe lige meget), vil skibets opstående (overbygning, sejl, rig, dækshuse m.v.), arealstørrelse af skibssiden, undervamdsskrogets facon m.v. være faktorer for afdriftens størrelse. En langsom, fladbundet let jolle med sejl vil have en meget større afdrift for vinden end en hurtiggående lavtliggende speedbåd. Med lidt erfaring lærer du at gætte dig frem til dit skibs afdrift for vinden under forskellige vindforhold. ”Styret kurs” er din ”kompaskurs” og ”sejlet kurs” er din kurs rettet for strømmen (se foregående dias). Hvis der ikke er strøm i farvandet, vil beholden kurs og sejlet kurs være identisk. Huskeregel; Styret kurs ligger ALTID op mod vinden (ligger til luv for sejlet kurs)!!

Opsummering strøm og afdrift Du kan får et godt estimat for afdriftens størrelse (vinkel i forhold til skibets diametralplan) ved at se på kølvandet på din båd i forhold til skibets diametralplan. På tegningen vil afdriften for vinden være ca. °.

Eksempler for rettelse for vinden/afdrift

Opsummering strøm og afdrift Fra kompas til søkort: St. K. rv. Afdrift (vind)_____________ (se tegning) Sejlet K. rv. Strøm___________________ (se tegning) Beh. K. rv________________ Fra søkort til kompas: Beh. K. rv. Afdrift___________________ (se tegning)

Rettelse for strøm, afdrift, misvisning og deviation For at komme fra kompaskursen (magnetkompas) til beholden kurs (søkortkursen) skal du rette for deviation, misvisning, afdrift (vind) og strøm i den nævnte rækkefølge – og omvendt fra beholden kurs (søkortkurs) til kompaskurs (styret kurs devierende)!! Fra kompas til søkort: St. K. dv. Dv._____________________ (rigtig fortegn) St. K. mv. Mv_____________________ (rigtig fortegn) St. K. rv. Afdrift (vind)_____________ (se tegning) Sejlet K. rv. Strøm___________________ (se tegning) Beh. K. rv________________ Fra søkort til kompas: Beh. K. rv. Afdrift___________________ (se tegning) Mv______________________ (modsat fortegn) Dv.______________________ (modsat fortegn) St. K. dv.__________________

Strøm og afdrift Opgaver: B1 - B12