Skoleparathed.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Skoleparathed. Hvad er det?
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
God trivsel = God læring
Er mit barn klar til skolestart ?
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Jeg støtter barnet ved:
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
PSS-Promoting Social Skills
TERM modellen Introduktion til øvelse
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
DANSK SELSKAB FOR SPISEFORSTYRRELSER Årsmøde 12. og 13. april 2010
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
forældre og klassens sociale liv.
Pædofili Pædofili.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Omgangstone og kollegialitet
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Velkommen til Nordregårdsskolen
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Skoleparathed Sunds skole.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Præsentation af forårs-sfo
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Stress En folkesygdom?.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Kilder til ensomhed  Livsstil/kultur –Teknologi –Mobilitet –Fjernsyn  Livssyn –”Jeg gør det jeg vil, og du gør det du vil, jeg er ikke sat i verden for.
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Præsentationens transcript:

Skoleparathed

Skoleparat Have tilegnet sig grundlæggende sproglige og symbolske færdigheder, ordforråd omfatter ca.10.000 ord. Grammatik i talt sprog god.

Skoleparat Kunne forstå og beskrive almene hverdagshændelser og situationer, humor eksempelvis mest konkret, ironi begyndende.

Skoleparat Kunne fortælle og berette om egne oplevelser og tildragelser.

Kompetencer Opfatte opgaver og udfordringer og kunne klare den udholdenhed, der er nødvendig for at gøre opgaven færdig.

Sociale færdigheder Kunne tilpasse sig en gruppe og opfatte egen rolle som en del af gruppen. Mange børn med fem socialiseringsrum: Hos mor, hos far, skolen, SFO, fritidsaktivitet.

Social færdigheder Brug for kompetente voksne, som vil påtage sig et ansvar og lære børnene de sociale spilleregler. Vigtig voksenkompetence at kunne formidle egne og samfundets grænser på en måde, som barnet kan respektere, uden at barnets egne grænser krænkes.

Empati Hjælpe barnet med at genkende og styre sine følelser på en god måde – lærer barnet at opfange andre børn og voksnes signaler. Grundlægges fra fødslen – længe inden skolestart.

Familier 2009 Den servicerende familie Føler som, ikke med! Behovsudsættelse ”Se mig” Ser det ydre ”Hvad vil skolen gøre ved det, hvad kan I tilbyde? Mangel på ægte nærvær- service er ikke kontakt

Familier 2009 Den iscenesættende, alt er planlagt og kontrolleret. Voksnes behov. Stille og selvudslettende barn – evne til kommunikation hæmmes. Den lille hjælper Udadreagerende og kampberedt – ”Har mit barn mon ADHD?” – modtræk flere grænser – men barnet føler sig afvist.

Stress Den udviklingsrelaterede stress, når kravene er for store til udviklingsniveauet. Den præstationsrelaterede stress, når forældre opfører sig som barnet og barnet må opføre sig som den voksne. Bestemte livsfaser i barnets liv, eks. Skolestart.

Selvværd Opleve at have kapacitet til klare opgaverne og selv tro på, at det går. At kunne overvinde fiaskoer uden at blive slået ud. Vigtigt at de voksne signalerer tillid - Har kun brug for at blive fulgt ind i skolen kort tid!