Skolens digitalisering og medialisering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning og fælles mål
Advertisements

Kollegavejledning i teori
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Børns sociale liv med digitale medier
Set i forældreperspektiv
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Undervisningens medialisering - en udfordring på mange måder
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Digitalisering og medialisering
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Børns og unges mediebrug og mediekultur
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Mediepædagogik og didaktik
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Digitalisering, medialisering og skoleudvikling 13. marts 2012.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
UNDERVISNINGENS MEDIALISERING - en udfordring på mange måder
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Mediebrug i hverdagslivet. MEDIALISERING Samfundet er i stigende grad blevet medialiseret – og dermed tæt vævet sammen med medierne og deres logikker.
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Gendering ICT in everydaylife ogforskningsprogrammer/didaktikoglaeringsrum/2136/genderi ngictineverydaylife/
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Kollegavejledning og fælles mål
Unges mediekultur 25. April 2012.
Unge og undervisningens medialisering
Børns og unges mediekultur Hørsholm, Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Digitalisering og medialisering
Lærerprofessionen.
PROGRAM Udgangspunkt Digitalisering og medialisering
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Inklusion og inkluderende processer
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Skolens digitalisering og medialisering

H V E R D A G U D A N E L S

Den pædagogiske dagsorden udfordres Asymmetrien udfordres Lærer Elev MEDIALISERINGEN Det didaktiske projekt Uformelle læringskompetencer Undervisningen

Digitalisering og medialisering Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger. Medialisering rummer en kultur– og læringsdimension

Samfundets medialisering Ved medialisering af samfundet vil jeg overordnet forstå den proces, hvor samfundet i stigende grad underlægges eller bliver afhængigt af medierne og deres logik. Denne proces er kendetegnet ved en dobbelthed af, at medierne integreres i andre samfundsinstitutioners virke, samtidig med at medierne selvstændiggør sig som en institution i samfundet. (Stig Hjarvard)

Gendering ICT in everyday life A comparative study of practices in Nordic families

PROJEKTET Projektet ”Familiers brug af medier i hverdagen – med særligt fokus på kønsperspektivet” udføres i Danmark, Norge og Sverige i perioden 2009-2012. Det er hensigten at undersøge, hvordan børn og forældre bruger medier i de nordiske lande. I fokus er brugen af computer og tv – og en særlig interesse er rettet mod, om der er kønsforskelle i den forbindelse. Projektet er et samarbejde mellem Norge, Sverige og Danmark. Fra Norge deltager SIFO (Statens Institut for Forbruksforskning), fra Sverige Göteborg Universitet og fra Danmark CBS (Copenhagen Business School) samt Professionshøjskolen UCC. I foråret 2010 er der blevet gennemført spørgeskemaundersøgelser med deltagelse af børn, forældre og lærere. I Danmark deltog tre 6. klasser Skolen på La Cours Vej. I efteråret 2010 og i 2011 gennemføres familiebesøg. I Danmark følges 5 familier på Frederiksberg. Hver familie besøges 5-6 gange.

1998 - 2001 Forskningsprojektet: FAMILIER I FORANDRING

Tema: Medier i hverdagen / 1998-2001   Medie- og kommunikationsudstyr er en integreret del af familiernes hverdagsliv. Ofte er brugen ”usynlig” for de enkelte familiemedlemmer og blot en del af dagligdagens rutiner og ritualer. De elektroniske medier er i nogle familierne genstand for samtale og samvær mellem børn og voksne, mens de i andre familier har karakter af en ”naturlig” del af hverdagens forskellige former for adfærd og samvær, som ikke kommenteres. Fjernsynet er det medie, som spiller den største rolle i familien. Fjernsynsbrugen er et signal om, hvorledes familien ”holder hverdag”. Mange fjernsyn i familien har en tendens til at individualisere mediebrugen og sprede de enkelte familiemedlemmer. Dette gælder især, når børnene når puberteten. Radioen spiller ingen større rolle i familierne. Dog lytter børnene ofte til musik i radioen. Den internetopkoblede computer ændrer på den ene side familiens samværsformer, aktiviteter og relationer mellem børn og forældre (generationsmødet). På den anden side er den ofte anledning til konflikter mellem familiemedlemmerne. Mobiltelefon har især børnene bemægtiget sig og gjort til deres medie. Mobiltelefonbrugen er udtryk for en ny samtalekultur (Familier i forandring)

Tema: Mediekulturel indsigt og kompetencer /1998-2001 Tekniske færdigheder; dvs. færdigheder i at kunne betjene teknik og udstyr. Almene mediekulturelle kompetencer; dvs. viden om mediet og medieudtrykket/teksten og evnen til at navigere i medielandskabet. Håndværksmæssige færdigheder; dvs. færdigheder i selv at kunne udtrykke sig i medier. Analytiske mediekulturelle kompetencer; dvs. færdigheder i at analysere og vurdere medier og medieudtryk i en kulturel sammenhæng samt evnen til at anlægge et kritisk perspektiv. (Familier i forandring)

TEMA: Forældreholdninger i generationsmødet/1998-2001 Den frigjorte holdning, hvor børn og voksne kan bruge medier i familien som de vil. Ingen direkte spilleregler i familien. Medierne griber ikke forstyrrende ind på familielivet, men betragtes som "naturlige" og en integreret del af familielivet. Den omsorgsfulde/beskyttende, hvor der er regler for mediebrugen som en form for beskyttelse og for at få familiens hverdag til at fungere. Medieudviklingen skal ikke have lov til sætte dagsordenen for familiens hverdag, derfor er det nødvendigt at regulere mediebrugen. Den demokratiske/pluralistiske, hvor mediebrugen er til diskussion og debat, men hvor der ikke direkte er faste spilleregler/aftaler. Forældrene forsøger derimod at overbevise ved hjælp af argumenter. "Den sunde fornuft" er rådende. Den fællesskabssøgende, hvor familiens samhørighed og "vi-følelsen" er i højsædet. Mediebrugen tillægges i dette lys ikke den helt store betydning, men i givet fald bestemmes regler for mediebrugen af familien som enhed. Forældrene understøtter børnenes mediebrug, blot den ikke tager "overhånd". (Familier i forandring)

2009 - 2012 Forskningsprojektet: Gendering ICT in everyday life

To perspektiver: Fokus på mediebrug og mediemønstre (hvad vi har og hvad vi gør) Fokus på hverdagslivet sammenhænge og dynamikker (rutiner og ritualer)

Undersøgelsesdesign Medie-brug Rutiner og ritualer Køn Generationer

Status på familiestudie – marts 2011

Familiens rutiner og ritualer Hvad vi siger og hvad vi gør? Hvem siger hvad og gør hvad? Hvordan kan det iagttages? Interview Setting Videodokumentation

Ny viden? Køn: pige/mor – dreng/far Kapital (økonomisk-, uddannelses- og kulturel) Familiære værdier og dannelse Forældreholdninger og regler (implicitte og eksplicitte) Generationer (børn, forældre, bedsteforældre)

De højt uddannede Det allernyeste medieudstyr er oftest til rådighed i familien, og der bruges mange medieplatforme til information, skolearbejde, underholdning og kommunikation. De fleste familiemedlemmer bruger medier bredt, varieret og målrettet. Der er tale om økonomisk velstillede familier, hvor begge forældre er højt uddannede.

Mellemgruppen Oftest er der velfungerende medieudstyr til rådighed i familien, og der bruges forskellige medieplatforme. De fleste familiemedlemmer bruger medier på forskellig måde, og der kan lokaliseres et samspil mellem internet, tv og andre digitale medier – og oftest med hovedvægten lagt på levende billeder. Der er tale om økonomiske mellemlag, og begge forældre er veluddannede.

De marginaliserede Har sjældent adgang til den nyeste og dyreste medieteknologi i familien, og der kan lokaliseres en smal mediebrug med hovedvægten lagt på underholdning. Denne gruppe bruger mest tid på medier og fokus er rettet mod bestemte medier og genrer. Der er primært tale om ikke velstillede familier, og forældrene har enten kortere uddannelser eller er arbejdsløse – og føler sig på forskellig måde ekskluderet.

Den frigjorte holdning Børn og voksne bruger medier i familien som de vil, og der er vide rammer for mediebrugen. I den medialiserede familie griber medier ikke forstyrrende ind, men betragtes som en naturlig del af familielivet og er nærmest usynlige i hverdagen. I familien sætter forældreholdninger ikke grænser for omfanget af familiens medieudstyr, og i familien har børn ingen eksplicitte spilleregler, men styrer i vidt omfang selv deres mediebrug. Børn og voksne er af og til sammen om mediebrugen, og gerne i foran en stor fladskærm i stuen.

Den fællesskabssøgende holdning Mediebrugen tillægges ikke umiddelbart nogen særlig betydning. I fokus er fællesskabet i familien og på, at familien gør noget sammen. Medier fungerer i den forbindelse som kommunikationsværktøj og bindeled mellem familiemedlemmerne – og oftest som en blanding af omsorg og kontrol. Omfanget af familiens medieudstyr hænger sammen med forældreholdningerne. Opstilles der eksplicitte regler for mediebrugen er de aldersbestemte og rettet mod bestemte medier. Børn og voksne er af og til sammen om mediebrugen.

Den regulerende holdning Der er implicitte eller eksplicitte regler for mediebrugen som en måde at styre familielivet. Medieudviklingen skal ikke have lov til at sætte dagordenen for familiens hverdag. En måde at forvalte dette på er ”frihed under ansvar” som det enkelte familiemedlem selv regulerer, og som i særlige tilfælde kan afløses af indgreb fra forældrenes side. Opstilles der eksplicitte regler for mediebrugen er de oftest aldersbestemte og rettet mod bestemte medier. En anden måde er opstilling af overordnede principper og retningslinjer for mediebrugen, og oftest i form af eksplicitte spilleregler, der kun i mindre omfang er aldersbestemte og rettet mod bestemte medier.

I et udviklingsperspektiv… Forholdet mellem segmenter og forældreholdninger Forholdet mellem implicitte og eksplicitte regler Håndhævelsen af regler og forældrenes roller Familiære værdier og normer i hverdagen Forældrenes egen opvækst og familiebaggrund i relation til familiens værdier Fællesskaber i familien: søskende, far og søn, mor og datter

Digitale kompetencer og dannelse Dreng/Pige Digitale medier Skole Hjem

Digitale kompetencer og dannelse KØN GENERATIONER FORÆLDREHOLDNINGER SKOLENS CURRICULUM

Hvad siger børnene selv om brugen af computer i skolen? Børnene mener ikke, at computeren bruges for ofte i skolen 30% angiver, at det ikke er i skolen, at de har erhvervet sig færdigheder og viden Over 40% giver udtryk for, at det er vigtigt at vide meget om computere for at klare sig Mere end 60% giver udtryk for, at undervisningen er sjovere, når der bruges computer i skolen

TO FORÆLDREHOLDNINGER Vi kritiserer ikke længere skolen og lærerne, når teknologien ikke virker Vi har ikke længere forventninger til, at skolen og lærerne er på omgangshøjde med den teknologiske og mediemæssige udvikling

Undervisningens medialisering Fokus på sammenhænge mellem kultur, medier og læring Fokus på hvorledes digitale medier i dag understøtter pædagogisk praksis og udfordrer den pædagogiske dagsorden Fokus på udvikling af et mediepædagogisk begrebsapparat og en ny didaktisk platform

Mediepædagogik Mediekultur og mediesocialisation: Hvorledes indgår medier i børns og unges hverdagsliv og hvilken betydning de har for deres identitetsdannelse og sociale fællesskaber? Medieundervisning; hvorledes arbejdet om og med medier udvikles og tilrettelægges som læreproces. Undervisningsmedier; hvorledes digitale læremidler og digitale læringsplatforme udvikles og håndteres i pædagogisk praksis

Et udvidet didaktikbegreb FRA: et snævert didaktikbegreb  (med en fokus på) mål og midler TIL : et udvidet didaktikbegreb  (med en fokus på) undervisning og læreprocesser

Ny didaktisk platform