LEVEKÅR, LIVSFORMER & LIVSSTIL

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

DLF ind i debatten om fremtidens skole
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Trivselspolitik på Løsning Skole
PEST Analyse værktøj.
John.M.Nielsen Metode & Co.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Real Kompetence Vurdering
Undervisningsplanlægning
Et væksthus for børn og voksne
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
Handicap, idræt og social deltagelse
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Det gode klasserådsarbejde
Sådan står det til med sundheden i Nordjylland - hvad kan sundhedsprofiler bruges til? - hvad er social kapital? Tine Curtis Forskningsleder.
Velfærd kontra fattigdom
Fattigdom i Danmark Fattigdom på kanten af Lolland og Falster
Sociologi – Individ og samfund
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Introduktion til centrale begreber
SOCIAL KAPITAL i landsbyerne
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Dansen omkring handicapbegrebet
Forretningsmodel.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Seksualpolitik.
Børns omsorgssituation og trivsel
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
Psykoedukation til patienter med skizofreni
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
forståelse & støtte til mønsterbrydere
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Skolen og den sociale arv
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Livsstilsanalyse i Danmark
1. lektion: Livsformer i Danmark
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Socialgrupper og social klasser
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Sundhedsfremme og forebyggelse i kommunen
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Segmentering.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Forløb om levekår og social arv 1l Formål At forstå og forklare måling af levekår, livsstil og livsformer Indblik i social arv og ulighed – hvilke.
Jan Christiansen Soso Fyn Sociologi. Nye ord; Integrere Værdier og normer Primær og sekundær Subjektiv og objektiv Individuel Sanktioner Fysisk eksistens.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Livsstilsanalyse i Danmark
Naturvidenskabelig metode
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
Tag snakken – bryd vanerne
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Præsentationens transcript:

LEVEKÅR, LIVSFORMER & LIVSSTIL http://www.sfi.dk/graphics/SFI/Pdf/Rapporter/2005/0510_Social_arv_sammenfatning.pdf I skal læse afsnittet ”De store linjer” s.21-28

Det komplekse og modsætningsfyldte liv De 3 arbejdsredskaber til at beskrive de sociale mønstre og forskelle – den sociale differentiering. 1) levevilkårsforskning 2) livsformsteorien 3) livsstilsteorien Ved levevilkårsforskning gælder det om at beskrive fordelingen af en række ”målelige” levevilkår, som er anerkendt for at være en del af ”det gode liv”, som f.eks. boligforhold, helbred, uddannelsesgrad, netværk, arbejde osv. Livsformsteorien søger indsigt i de forskellige måder livet leves på. Hver af disse livsformer har gode sider, ifølge de mennesker, som selv lever i dem. Så menneskers subjektive vurdering af ”deres egen” livsform er vigtig, for derved opnås der forståelse af mangfoldigheden. Livsstilsteorien fokuserer derimod på menneskers prioriteringer mht. forbrug og kultur, og det er dem som adskiller os. Vaner og kulturelle handlinger er naturligvis individuelle, men man kan placeres i bestemte livsstilsgrupper efter forbrugsmønstre og underliggende fælles kulturelle værdier.

Socialforskningsinstituttets socialgruppeinddeling For at inddele befolkningen i grupperinger har SFI valgt at tage udgangspunkt i arbejdslivet, og den overordnede inddeling sker efter indflydelsen på egen arbejdssituation. Kriterierne sker efter følgende: Erhvervsuddannelse Erhvervssektor Arbejdsstilling Antal underordnede På grundlag heraf opererer man med 5 grupper.

LEVEKÅR OG VELFÆRDSBEHOV Når man taler om levevilkår i en målbar sammenhæng, så bruger man begrebet velfærd, målt ud fra en opfyldelse af behov. Så velfærdsniveau bestemmes ved graden af behovsopfyldelse. ”Behov” er dog en subjektiv ting, så derfor er det nødvendigt med objektive målinger. Løsningen blev at man definere gode og dårlige levekår ud fra alment accepterede normer og værdier. Herved fik man skabt de 3 grundtyper af behov: - At have: Omfatter de ressourcer, som man har både som egentlig ejendom og som andre individuelle ressourcer, såsom helbred og uddannelse. Man kan konkret undersøge: sundhed, indkomst og formue, boligstandard, rådighed over varige forbrugsgoder. - At elske: Omfatter relationerne mellem individer. Behovet for tryghed gennem gode familieforhold, venner, solidaritet. Man kan konkret undersøge: fritidsaktiviteter, venner, ensomhed, angst for vold og lign. - At være: Er relationerne mellem det enkelte individ og det omgivende samfund. At være ”nogen”, at have mulighed for at realisere sig selv. Man kan konkret undersøge: indflydelse på tilrettelægningen af eget arbejde, medlemskab af foreninger, arbejdsmiljø, uddannelse.

Socialgruppeinddelingen Socialgrp. Selvstændige Funktionærer Arbejdere Eks. på stillinger 1 Godsejere. Selvstændige med mindst 21 underordnede. Funktionærer med mindst 51 underordnede eller akademisk uddannelse. Chefredaktør Adjunkt Adm. direktør i større firmaer. Kommunaldirektør 2 Gårdejere med mindst 4 underordnede. Selvstændige med 6-20 underordnede eller mellemlang uddannelse. Funktionærer med 11-50 underordnede eller mellemlang uddannelse. Ingeniør Folkeskolelærer Visse kontorchefer 3 Gårdejere med højest 3 underordnede. Selvstændige med højest 5 underordnede. Funktionærer med 1-10 underordnede eller ekspertbetonet arbejde. Den ”lille” købmand. Små håndværksmestre. Bankfuldmægtig 4 Funktionærer uden underordnede. Faglærte arbejdere Kontorassistent Ekspedient Smed og maskinarbejder. 5 Husmænd Ufaglærte arbejdere Murer-arbejdsmand

LEVEKÅR Man bruger forskellige komponenter ifht. levekår: Helbredet (”at have”) Sociale relationer og indflydelse (”at elsker” og ”at være”) Boligforhold (”at have”) Arbejdsmiljø (”at være”)

SOCIAL MOBILITET Når man taler om socialgrupper, så fokuserer sociologien også på muligheden for at bevæge sig fra én gruppe til en anden = social mobilitet. Nu til dags har man den opfattelse (i den vestlige verden), at alle – uanset placering i samfundet – gennem flid, klogskab, stræbsomhed osv. kan nå til tops i samfundet. Indenfor mobilitet opererer man med 2 former: - Generationsmobilitet: voksne personers sociale placeringer sammenlignet med deres forældres sociale placering. Hermed belyses ”den sociale arv”- aspektet. - Karrieremobilitet: personers skift af individuel social placering i voksenårene.

LIVSFORMER – DEL 1 Når man taler om livsformer og livsformsanalyser så bevæger man sig ind på et subjektivt område. Hvor levekårsanalyser modsat fokusere på objektive og målelige faktorer, med det sigte at undersøge og beskrive, så vil livsformsanalyser forklare. Eks. herpå: hvorfor oplever et individ/en gruppe netop deres tilværelse på en bestemt måde, hvilke levevilkår er betydningsfulde – og hvorfor… Man går altså væk fra ideen om, at der er en fælles holdning til hvad der er godt og skidt, at vi har de samme værdier. I stedet tager man et individ af gangen og ser f.eks. på ønsket om mere fritid, et godt arbejdsmiljø, gode boligforhold osv. for den enkelte.

LIVSFORMER – DEL 2 Livsforms-forskernes pointe er, at man i det danske samfund ikke kan tale om en fælles kultur. Kultur kan defineres som et fælles mønster af adfærd, erfaringer, kundskaber og holdninger, der er knyttet til et bestemt socialt system/en gruppe af mennesker, som har en vis form for kontakt. Men denne kontakt er flygtig, og derfor mener forskerne at det er betænkeligt når staten går ind og foretager lovgivninger ud fra det præmis, at der er en fælles opfattelse af ”de gode liv”. Når man taler om livsformer så er det typisk, at vi har en ”hverdagspraksis” opfattelse af vores livsform, samt en forestilling om ”det gode liv”. For begge tilfælde er det centrale de forskellige måder hvorpå vi forholder os til arbejdet. Denne holdning bestemmer inddelingen i livsformsgrupper. Man har til forskellige grupper: Den selvstændige livsform, hvor arbejde og fritid er uadskillelige Lønmodtagerlivsformen, hvor man arbejder for at leve Den karrierebundne livsform, hvor man lever for at arbejde