Workshop almene boligdage

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Arbejdspladsudvikling
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
En konflikthåndterende kultur
Darum skole 4. november 2013.
Oplæg om konflikthåndtering
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Omgangstone og kollegialitet
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Konflikthåndtering.
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
At tale om sexualitet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Center for Konfliktløsning. En socialøkonomisk virksomhed Formålet fremme fredelig konfliktløsning uddanne i konflikthåndtering uddanne mæglere bidrage.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Rusmiddelkoordinator: Ken Grøndahl Lassen FokuspunkterForRusmiddelpolitikken2014 Et visuelt overblik.
AKT på Dybbøl Skolen.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Konflikter og kommunikation
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Optrappende og afspændende sprog
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
Redskab: Fra konflikt til fælles løsning
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Hvordan får jeg indflydelse?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Redskaber og overvejelser
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Præsentationens transcript:

Workshop almene boligdage Ved Gerrit Hensen

F4 Hvem løser konflikterne? Afdelingsbestyrelserne bliver ofte involveret, når der er uoverensstemmelser mellem naboer, selvom det ikke er afdelingsbestyrelsens opgave at løse konflikter. Hvad kan man som bestyrelsesmedlem gøre, inden problemet går i hårknude og måske ender som en konflikt? Hvilken rolle skal man påtage sig, og hvor langt skal man gå, inden det bliver svært at blive boende?

Gerrit Hensen Uddannet konfliktmægler og forhandler. Beskæftiget med konflikter siden 2001. Konfliktmægler på RH59. Konfliktrådgivning Beboerkonflikter Mægling Udvikling Undervisning Udarbejdelsen af dette undervisningsmateriale er blevet til under brug af materiale fra ”Center for Konfliktløsning”

Program Program Lidt om konflikter Hvad skal jeg gå ind i? Oplæg til gruppearbejde Gruppearbejde Fremlæggelse Hvad kan jeg gøre? Afrunding

Konflikter En konflikt er en uoverensstemmelse, der giver spændinger i og mellem mennesker. Konflikter er et livsvilkår. Alle har dem. De kan være komplicerede Vi kan lære af dem

Konflikttrappe - hvordan konflikter kan eskalerer   Polari-sering Åben fjendt-lighed Fjende-billeder Samtale opgives Problemet vokser Personi-ficering Uoverens-stemmelser - At skade hinanden - De dårlige mennesker - Det nytter jo ikke noget - Det ikke første gang, og der er meget i vejen ”der er meget i vejen og det er ikke første gang - Det din skyld Vi er ikke enige

Hvorfor? Det hører sjældent til bestyrelsens opgaver at løse beboernes interne konflikter – hvorfor gør i det så?

Komplikationer Folkevalgt. Man skal repræsentere alle. En af flere. Er de andre enige? Beboer. Man bor på stedet. Bekendtskaber. Man kan have personlige relationer. Loyalitet. F.eks. arbejdsgiver kontra repræsentant

Gruppearbejde Fortæl om en konflikt, der var problematisk at gå ind i (må også gerne være fra job m.m.) Opdel konflikter i følgende grupper: Det er noget vi bør gå ind i Det er noget vi måske vil gå ind i Det skal vi lade andre klare Kan en bestyrelse opstille retningslinjer for konfliktbehandling? Hvad gør man, når et medlem går ind i langt flere konflikter end man selv ville?

Hvad gør jeg? Førstehjælp Vurdering Anden hjælp Hvad drejer sagen sig om? Vurdering Hvad gør jeg? Anden hjælp Håndtering af sagen ad den valgte vej.

Førstehjælp Hvad drejer sagen sig om? Lyt for at forstå Fakta, hvad er der sket? Antagelser, hvad tror beboeren, det betyder? Følelser, hvordan påvirker det beboeren? Interesser, Hvad er vigtigst for beboeren? Handling, aftale næste skridt. Opsummere loyalt Ingen forslag til løsninger

Vurdering Ved jeg nok? Drøfte med andre. Hvilken vej egner sig bedst? Den anden parts version Drøfte med andre. Enighed i bestyrelsen Hvilken vej egner sig bedst? Skal jeg? Skal vi? Skal andre? ansatte, konfliktmægler m.m. (stadig muligt at lytte). Mundtligt/skriftligt Tilbagemelding til beboeren

Anden hjælp Sagen håndteres ad den valgte vej Mægling: Upartisk, fortroligt og frivilligt. Redegørelse. Fakta, følelser og behov. Fælles forståelse. Opsummering, problemudpegning. Finde løsninger. Brainstorm Forhandling Aftale Opfølgning

Det er svært at være menneske, men prøv alligevel. Tak for i dag Det er svært at være menneske, men prøv alligevel. Storm P. Dansk tegner og humorist 1882-1949

Kommunikation Kommunikation er en formidling af data fra én person til én eller flere andre personer. Kommunikation er først en realitet, når modtageren forstår, hvad afsenderen udtrykker.

Direkte påvirkninger

Indirekte påvirkninger Personer, der er involveret og vores forhold til dem. Erfaringer fra lignende situationer Formål og hensigter. Hvad vil vi? Hvad vil den anden? Overbevisninger og holdninger til emnet m.m.

Handlemuligheder overfor konflikter Undvige Angribe Møde konflikten åbent. Alle tre ovenstående muligheder kan anvendes, men hvis de to første danner et tilbagevendende mønster, er der behov for forandring.

Hvad handler konflikten om? Hvor trykker skoen

Optrappende faktorer Du-sprog Afbrydelser Ligegyldighed Ledende spørgsmål Bebrejdelser Fokus på fortiden Gå efter personen

Nedtrappende faktorer Jeg-sprog Lytte til ende Interesse Åbne spørgsmål Udtrykke ønsker Fokus på nutid/fremtid Gå efter problemet