1 Beslutningstagning - hvordan undgår jeg at træffe forkerte beslutninger?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
”En reference er en mulighed for en BNI-kollega til at præsentere sin virksomhed for en, som har et behov for dennes produkt eller ydelse, og hvor der.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Modul 1 - Processer.
1 Video-regelquiz - Inkl. svar. 2 I denne lille video-regelquiz bliver I stillet over for ni regelsituationer i slagspil. Hver situation beskrives i en.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Velkommen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Forhandlingsteknik - hvordan får jeg det bedste resultat med hjem?
1 Beslutningstagning - hvordan undgår jeg at træffe forkerte beslutninger?
1 Beslutningstagning - hvordan undgår jeg at træffe forkerte beslutninger?
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Bjergprædikenen (13) Loven om rene motiver (a) Matt 6,1-18.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
1. BERETNING VED FORMAND OLE KJÆR 2 GAMMEL KÆRLIGHED RUSTER IKKE Man skal stoppe, mens legen er god! Hvor blev den gode idé af? En mavepumper til vores.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Hvordan man bekæmper mobning
SKABELON.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Metoden fælles beslutningstagning
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Meningsskabelse som relationskompetence
Præsentationens transcript:

1 Beslutningstagning - hvordan undgår jeg at træffe forkerte beslutninger?

2 Dagens program: (Strategisk) beslutningstagning Øvelser

3 Skjulte fælder i beslutningstagning: 1.Holde fast ved det nuværende billede (Anchoring) 2.Holde fast ved status-quo 3.Sunk-Cost fælden 4.Bruger alene information der bekræfter en beslutning 5.Sætter de forkerte rammer for beslutningtagning 6.Estimerings og Forecast - fælder - Dumdristigheds-fælden (overconfidence) - Forsigtigheds-fælden (prudence) 7. Hukommelses-fælden (recallability)

4 Skjulte fælder i beslutningstagning: Holde fast ved det nuværende billede (Anchoring) Der er en tendens til at der lægges meget vægt på tidligere begivenheder eller data (her det første i blev præsenteret for) Anvendes også som forhandlingstaktik

5 Skjulte fælder i beslutningstagning: Holde fast ved det nuværende billede (Anchoring) Hvad kan man gøre ved det? • Se altid et problem fra forskellige perspektiver •Gennemtænk altid selv et problem først inden andre inddrages •Vær open-minded - søg information og meninger fra andre for at få en større referenceramme •Fortæl rådgivere så lidt som muligt om dine egne ideer

6 Skjulte fælder i beslutningstagning: Holde fast ved status-quo Mange beslutninger går ud på at bevare status-quo - f.eks. Skatteomlægninger! Når vi forlader status-quo tager vi ansvar - og åbner op for kritik og mulighed for fortrydelse

7 Skjulte fælder i beslutningstagning: Holde fast ved status-quo Hvad kan man gøre ved det? •Undersøg om Status-quo understøtter dine ønsker •Tro aldrig at status-quo er eneste alternativ - find alternativer og vurder plusser og minusser •Vurder om du vil vælge status-quo hvis det ikke var status-quo •Hvis du har bedre alternativer end status-quo så undlad ikke bare fordi det kan være svært at vælge

8 Skjulte fælder i beslutningstagning: Sunk-Cost fælden •At foretage valg der retfærdiggør tidligere valg •"At kaste gode penge efter dårlige penge" •Tingslysning og andre store IT-projekter •Manglende vilje til at indrømme en fejltagelse •Fyrer en medarbejder der ikke leverer - en som du selv har ansat! Det samme som offentligt at indrømme dårlig dømmekraft ! •Hård straf for fejlbeslutninger kan forstærke Sunk-cost - fælden fejlkultur kan understøtte at man falder i Sunk-cost fælden

9 Skjulte fælder i beslutningstagning: Sunk-Cost fælden Hvad kan man gøre ved det? •Involver personer der ikke har været en del af de tidligere beslutning (jf. modellen for undersøgelses kommissioner) •Warren Buffet:" When you find yourself in a hole, the best thing you can do is stop digging" •Vær opmærksom på når medarbejderne er influeret af "sunk-cost" •Se på kvaliteten i beslutningstagningen og ikke kun resultaterne - tilskynd ikke til at gentage fejl ved en nul-fejls-kultur

10 Øvelse Linda er 31 år, single, udadvendt, og meget kvik. Hun har en bachelor i filosofi. Som student var hun dybt engageret ligestilling, social retfærdighed og deltog i anti-krigsdemonstrationer. Hvad er mest sandsynligt at: a) Linda er bankansat b) Linda er bankansat og aktiv feminist

11 PAUSE

12 Skjulte fælder i beslutningstagning: Bruger alene den information der bekræfter en bestemt beslutning •Tendens til kun at søge information der bekræfter dine første antagelser (fordomme) eller præferencer •Eller ikke er i konflikt med antagelser eller præferencer •Typisk for politisk beslutningstagning (legitimeringsproces)

13 Skjulte fælder i beslutningstagning: Bruger alene information der bekræfter en bestemt beslutning Hvad kan man gøre? •Check at du altid undersøger al information med samme omhyggelighed - undgå at acceptere bekræftende information uden at stille spørgsmål •Få en person til at spille djævelens advokat •Vær ærlig omkring dine motiver - hvad skal du reelt med den indsamlede information - legitimering? •Stil aldrig ledende spørgsmål når du skal rådføre dig med andre •Hvis rådgiver aldrig udfordrer dig - men taler dig efter munden - så find nogle andre •Medarbejdere der er "ja-sigere" - samme vej

14 Skjulte fælder i beslutningstagning: Sætter de forkerte rammer for beslutninger Hvad kan man gøre ved det: Accepter ikke automatisk den satte ramme for beslutningstagning - tænk ud af boxen Formuler problemstillinger neutralt eller reformuler problemstillingen

15 Skjulte fælder i beslutningstagning: •Dumdristigheds-fælden (overconfidence) •Ofte overvurderes den præcision hvormed man kan forudsige et resultat •Eksempler: budgettering af bygninger, broer etc. •Vinde en krig på 3 måneder •Investeringer i opgangstider/leasing- aftaler etc. •Hvad kan man gøre: Udfordre ekstremerne (høj og lav vurdering) - bed andre uvildige vurdere sagen

16 PAUSE

17 Skjulte fælder i beslutningstagning: Forsigtigheds-fælden (prudence) Worst case analysis Risiko-aversion i offentlig virksomhed Innovations/ investerings-angst 0- FEJL tænkning Hvad kan man gøre: Bed om andres mening Test hvad konsekvenserne kan være af at bryde rammerne Udfordre det som opleves som problemer

18 Skjulte fælder i beslutningstagning: Hukommelses-fælden (recallability) Dårlig historik og dårlige erfaringer kan have negativ indflydelse "det har vi prøvet …" Hvad kan man gøre: Gennemgå alle forudsætninger Find yderligere data der kan belyse beslutningen fra for skellig side

19 Skjulte fælder i beslutningstagning: Gruppe øvelse: I skal købe en bolig - giv eksempler på nedenstående fælder: 1.Holde fast ved det nuværende billede (Anchoring) 2.Holde fast ved status-quo 3.Sunk-Cost fælden 4.Bruger alene information der bekræfter en beslutning 5.Sætter de forkerte rammer for beslutningtagningen 6.Estimerings og Forecast - fælder 7.Dumdristig-fælden (overconfidence) 8.Forsigtigheds-fælden (prudence) 9.Hukommelses-fælden (recallability )

20 Skjulte fælder i beslutningstagning: Øvelse: Hvilken af fælderne er der størst risiko for at falde i?

21 Tak for i dag