Læringsstile og lektier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
”Mange måder at forstå og lære på”
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Aftens temaer Hvordan lærer børn bedst?
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Hvad gør livet så værdifuldt?
Elsker DU også at læse lektier?
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
God trivsel = God læring
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Engelbert H – og den sidste chance
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Hvad gør livet så værdifuldt?
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Og hjemmearbejde. Er forældrehjælp altid god hjælp? Hvordan ser og oplever barnet verden? Hvilke små forklaringer og hjælpemidler kan synliggøre matematikken?
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
INDSKRIVNINGSMØDE.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Hva er god klasseledelse ?
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Et mærkeligt skib.
At tale om sexualitet.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Læsning.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Hej her er et lille diasshow Tryk på Enter-tasten, når du vil videre!
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Læringsstile og lektier Lene Skovbo Heckmann www.leneheckmann.dk mail@leneheckmann.dk

Når dette oplæg er slut, så skulle du gerne have fået… En forståelse for hvad læringsstile egentligt er Værktøjer til hvordan du kan hjælpe dit eget barn bedst muligt med lektier LeneHeckmann.dk

Der findes ingen mirakelkur! Det handler om at have mange værktøjer Det handler om at være bevidst om, hvilken rolle man som forældre har LeneHeckmann.dk

Spejlneuroner Spejler bevægelse Spejler følelser Kilde: Daniel Goleman, New York LeneHeckmann.dk

Derfor….. Vis interesse 2. Tal pænt -Hjemmet skal vise interesse og deltage i aktiviteter i barnets skole og SFO/Klub 2. Tal pænt -Tal pænt eller neutralt hjemme om andre børn og deres forældre samt skolens personale LeneHeckmann.dk

Bærefri zone Børn skal lære at blive selvhjulpne! Vi skal arbejde på at give børnene handlekompetence – om at kunne gøre selv. LeneHeckmann.dk

Derfor….. Opgaver 2. Tydelighed -Hjemmet skal give barnet forskellige opgaver og lade det få medansvar for sit eget liv 2. Tydelighed -Hjemmet skal løbende gøre barnet forberedt på, hvad der skal ske hjemme, hvilke krav der er osv. LeneHeckmann.dk

Rita og Kenneth Dunns Læringsstilsteori LeneHeckmann.dk

Læringsstile – hvorfor? -Fordi det kan være et værktøj til at forstå, hvorfor noget virker for nogen, og måske ikke virker for andre! -Fordi vi skal være bevidste om, at den læringsstil vi voksne har, ikke altid er den samme som den vores børn har. LeneHeckmann.dk

Læringsstile – hvad er det? Et menneskes læringsstil handler om, hvordan det enkelte menneske: Koncentrerer sig om ny og svær information Bearbejder denne information Lagrer denne information Bruger denne information LeneHeckmann.dk

Læringsstile – hvad er det? Ens læringsstil består af en helt personlig sammensætning af forskellige variationer inden for flg. 3 områder: Analytisk/ Holistisk tænkende Indlæringskanaler Kombinationer af fysiske, Sociologiske og fysiologiske faktorer LeneHeckmann.dk

Rita og Kenneth Dunns Læringsstilsteori LeneHeckmann.dk

Analytisk/Holistisk Holistiske børn Analytiske børn Jeg er god til at planlægge mine opgaver Jeg er god til at læse hurtigt Jeg er god til at tale flydende Jeg kan godt lide at få tingene gennemført trin for trin Jeg kan godt lide at afslutte en ting ad gangen Jeg kan godt lide at have orden i mine ting Jeg kan godt lide at forberede mig i god tid Jeg reagerer mere ud fra, hvad der er logisk, end det, jeg føler Holistiske børn Jeg er god til at koncentrere mig om flere opgaver på en gang Jeg er god til at finde på forskellige og lidt anderledes løsninger Jeg taler meget Jeg kan godt lide at beskæftige mig med kreative ting Jeg kan godt lide først at få overblik over hele indholdet Jeg kan godt lide, når læreren fortæller vittigheder og små sjove historier Jeg forbereder mig ofte først i sidste øjeblik Jeg reagerer mere ud fra det, jeg føler, end det, der er logisk Analytiske børn LeneHeckmann.dk

Sådan hjælper du det analytisk barn bedst muligt Rutiner og struktur Skab en fast plads Lav en tydelig arbejdsplan gerne nummereret Giv logiske og korte forklaringer, når du hjælper dit barn Find et tidspunkt på dagen, hvor der kan laves lektier hver dag Lad dit barn lave lektierne i den samme rækkefølge hver dag LeneHeckmann.dk

Sådan hjælper du det holistiske barn bedst muligt Skab en hyggelig atmosfære Giv ægte valg Brug utraditionelle og sjove indgangsvinkler, når du giver dit barn en forklaring Lad dit barn selv opstille en plan for lektielæsningen LeneHeckmann.dk

Rita og Kenneth Dunns Læringsstilsteori LeneHeckmann.dk

Auditiv - Høre børnene Jeg er god til at huske det, jeg får fortalt Jeg er god til at huske lange tekster til sange, som jeg hører Når jeg skal huske en kode, kan jeg høre den for mig Når jeg får noget fortalt, kan jeg huske det igen ved at høre det for mig Jeg lærer bedst i skolen, når læreren fortæller om emnet Jeg kan godt lide at lege med rim og remser LeneHeckmann.dk

Sådan hjælper du det auditive barn bedst muligt Sørg for at barnet har adgang til lydbøger Lad dit barn selv formulere, hvad en opgave går ud på Lad barnet læse højt Lad dit barn læse det højt, som han/hun har skrevet LeneHeckmann.dk

Visuel – Se børnene Jeg er god til at huske det, jeg har læst Jeg er god til at huske en film, jeg har set Jeg har let ved at huske billeder og ansigter Når jeg skal huske en kode, kan jeg se den for mig Jeg forstår bedst en forklaring, når jeg læser den Jeg kan bedst lære i skolen, når læreren skriver på tavlen eller bruger billeder Jeg kan godt lide at tegne og skrive LeneHeckmann.dk

Sådan hjælper du det visuelle barn bedst muligt Sørg for at barnet har let adgang til bøger Spil memory spil/ lav puslespil med barnet Giv barnet god tid til først selv at prøve at løse en opgave Lad dit barn skrive eller tegne, når barnet arbejder Tegn og skriv selv, når du hjælper barnet Find evt. illustrationer og billeder, som beskriver opgaven/problemet Brug fx farvet papir eller pap LeneHeckmann.dk