Vadesteder, ventetider og sorte huller

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Digital læremiddelkompetence i fagene
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Digitalisering og medialisering
Borgernes barrierer for brug af IT
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Real Kompetence Vurdering
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
Anslag: ”Søgehistorier”.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
Digitalisering og medialisering
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Det kan være, du tror, du har set denne før…. da især mænd har synes, det har været vældig sjovt at videresende den…. MEN… se den igen og se den kloge.
Fortællinger fra kanten
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Vurdering af digitale læremidler
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
Lærermiddelkultur(er)?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Lidt om at flytte bjerge
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Digitalisering og medialisering
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Visioner og hands-on: Digitale læremidler Ove Christensen René B. Christiansen.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Skoleledelse og skoleudvikling i dag
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Planlægning, proces og evaluering
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Samarbejde om Udlandsophold. Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
© Effektiv undervisning
© Effektiv undervisning
© Effektiv undervisning
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Vadesteder, ventetider og sorte huller - digitale læremiddelkulturer på vej i skolen. rene b christiansen forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign overgang.wikispaces.com

XXX Digitale ledelseskompetencer og Hvad er det, der siges at være så stærkt brug for, når man ser sig lidt omkring? XXXX Digitale ledelseskompetencer og digitale lærerkompetencer i en digital og papirløs skole med digitale indfødte!

Skolen i vidensamfundet x Skolen i vidensamfundet - mellem globalisering og rutinisering x

LÆREMIDDELKULTURER i skolen Den lille, langsomme bagtrop ”Digitale læremidler er ikke i denne gruppes faglige synsfelt. Men man skal ikke misforstå denne uvillighed og træghed med fagdidaktisk inkompetence, denne gruppe lærere kender fagene, men de har hverken lyst eller måske basale it-tekniske færdigheder til at komme i gang”

LÆREMIDDELKULTURER i skolen Den lille, fortrop i fuld fart ”Denne gruppe har et bredt læremiddelrepertoire. Deres store entusiasme kan slå over i apati, når teknik mv. driller, men grundlæggende tilhører de en lille elite af læremiddelkyndige praktikere, som ofte vil være med i skoleudviklingsprojekter og som udfordrer deres kollegaer på lærerværelset og på pædagogiske møder. De har brugt digitale læremidler i flere år, og de har mange læremiddelkategorier og typer at vælge imellem”

LÆREMIDDELKULTURER i skolen Den store midtergruppe på vej ”Denne gruppe af lærere har et smalt læremiddelrepertoire bestående af primært ”.dk” læremidler, dvs. lettilgængelige, formidlende læremidler, som er enkle for eleverne at bruge og hurtige for læreren at sætte sig ind i. Gruppen har ofte tilegnet sig et bestemt system, som de bruger meget i deres undervisning, og som svarer til at bruge det samme grundbogssystem i mange år”

Konklusioner: case 1 Digitale læremidler bruges, men fordelingen er skæv: Få lærere bruger mange digitale læremidler Mange lærere bruger 1-2 læremidler, som de til gengæld er gode til at anvende En lille gruppe benytter sig ikke af digitale læremidler

Skolens ”logik”: fag og fagdidaktik!

Skolens ”logik”: fag og fagdidaktik! (it i fagene er fagdidaktik!)

Den papirløse skole Carlsen et. al. 2013 Hvis man er en digital kommune er det analoge ikke en mulighed Carlsen et. al. 2013

Den papirløse skole Didaktiske rutiner ”Da jeg ankom efter ferien, var der vældig mange problemer med overhovedet at kunne udføre mit arbejde. For eksempel kunne jeg ikke printe stregkoder ud, og det skal jeg altså kunne. Der var ikke nogen printmuligheder, der var en mand den anden dag, der spurgte, om det var min personlige printer, så det skændtes vi om. Jeg har virkelig brug for at kunne printe forskellige ting og sager ud. Nu kan jeg så igen ved min skrankecomputer.” Didaktiske rutiner Hvis man er en digital kommune er det analoge ikke en mulighed Carlsen et. al. 2013

Den papirløse skole ”Pædagogisk funktionsnedsættelse” Didaktiske rutiner Alternativer ”Pædagogisk funktionsnedsættelse” Hvis man er en digital kommune er det analoge ikke en mulighed Carlsen et. al. 2013

Den papirløse skole Didaktiske rutiner Alternativer Svaret på hvad? ”der er givetvis et potentiale i den papirløse skole, som kan føre til øget brug af it i skolens fag, men der skal i en overgangsfase kunne tilbydes alternativer til den traditionelle printning. Vi mangler viden om, hvordan fagene finder frem til, hvad der skal til for at printerbehovene kan afløses af digitale løsninger” Didaktiske rutiner Alternativer Svaret på hvad? Hvis man er en digital kommune er det analoge ikke en mulighed Carlsen et. al. 2013

Næppe en universalformal, men vi kan se at en del efterhånden peger mod følgende: Videndeling (netværk) for ledere Prioriteringer kan iagttages (”synlighed”) Formalisér samarbejdet mellem lærerne Fælles mål som ‘aktiv’ ressource Eksempelvis faglige fora for lærere

Ressourcer Carlsen, Dorthe, Christiansen Rene B, Gissel, Stig Toke, Graf, Stefan, Slot, Marie Falkesgaard 2013. It og digitale læremidler i Vordingborg Kommunes Skoler. Læremiddel.dk Christiansen, Rene B & Gynther, Karsten 2013. Synkrone læringsmiljøer i erhvervsuddannelserne. UVM/EMU Christiansen, Rene, Gynther, Karsten 2011. Barrierer og potentialer for integration af it i Slagelse Kommune. Læremiddel.dk XXXX