Ledertræf Slagelse Kommune 18. april 2012 Ledelse som jagt på synergi og partnerskab Ny velfærd og nyt offentlig lederskab Ledertræf Slagelse Kommune 18. april 2012
Indhold Ingen bæredygtig velfærd uden nye synergier Historisk tilbageblik: Spillerummet for synergier Borgerrollens forvandling Frivillighed med afsæt i brugerrollen Frivillighed med afsæt i professioner Engagerende samtaler Hvad vindes? Synergiernes konkrete udtryk Den partnerskabsudviklende kommune Konturer af et nyt lederskab
Ingen bæredygtig velfærd uden nye synergier Økonomiudfordringen: Budgetunderskud, demografisk forvandling, klima- og miljøkrise Krav om fokuseret og stram styring Innovationsudfordringen Velfærd som ret til deltagelse Nytænkning med fokus på forebyggelse, inklusion og rehabilitering Chance for fornyelse Kun mulig gennem nye samspil mellem det offentlige og det civile samfund
Historisk tilbageblik Spillebaner for synergi: 1849-1890’erne: Værdigt versus ikke værdigt trængende 1890-1960’erne: Retsbestemte versus supplerende ydelser 1970’erne: Offentlig monopolisering 1980-2000: Genopdagelsen af frivillighed som “prikken over i’et” 00’erne: Samskabelse undervejs som nyt velfærdsparadigme Den offentlige og frivillige sektor har altid defineret sig i forhold til hinanden
Historisk tilbageblik To billeder af synergi 1980’erne 1930’erne Stat Stat Kirke Familie Marked Civilsamfund Alfred Th. Jørgensen Victor Pestoff
Borgerrollens forvandling Klient Meta- styring Kunde Medborger
Frivillighed med afsæt i brugerrollen Medborgerskabet starter, når brugeren på værestedet selv tager sin kaffekop ud når forældren interesserer sig for alle børnene på blå stue når den ledige organiserer en samtale med andre ledige om at støtte hinanden Grænsen mellem bruger og frivillig kan være papirtynd Har vi indtænkt anledninger til at tage dette skridt i vores ydelser?
Frivillighed med afsæt i brugerrollen empowerment-trappe Medskabende i forhold til samfundet Aktivt medskabende i forhold til andre i samme situation Aktivt medskabende ift egen situation Forbruger
Frivillighed med afsæt i profession Pensioneret lærer arbejder i lektiecafé Bankassistent hjælper foreninger med regnskaber Ungdomsskolelæreren er mentor for en ung Økonom bidrager til en budgetanalyse sammen med en gruppe af kommunens egne ansatte I dag synes vi, at det er naturligt at frivillige skubber kørestole. Men kan de også indgå i f.eks. centrale stabsopgaver i kommunen?
Frivillighed med afsæt i profession empowerment-trappe Frivillig uden for arbejdstiden Frivillig i arbejdstiden Kun arbejde for løn Skaber vi trædesten? Frivilligt arbejde som kompetenceudvikling?
Engagerende samtaler Kan du blive ved med at være forbruger, hvis du konsekvent bliver mødt som medborger? Invitationssamtaler Mulighedssamtaler Ejerskabssamtaler Dissenssamtaler Forpligtelsessamtaler Gavesamtaler Peter Block
Hvad vindes? For individet For samfundet Mening, magt og myndighed Nye kompetencer Nye releationer og netværk Robuste netværk Social bæredygtighed Demokratisering For den kommunale organisation Bedre effekter og værdiskabelse Adgang til nye kompetencer Bedre ressourceudnyttelse/ økonomi
Den partnerskabsudviklende kommune Gentænke kommunens områder i et synergi-perspektiv Udvikling af rammer for byens liv: Miljø, erhverv, boliger og byrum, kulturliv Borgere/ Erhvervsliv Velfærdsydelser Udvikling og læring, uddannelse/beskæftigelse, rehabilitering og social sikring Stabs- og støttefunktioner
Den partnerskabsudviklende kommune Gentænke kommunens områder i et synergi-perspektiv Effektmål Ressourcer Metoder/indsatser Penge/tid Partnerskabs- kompetencer Samskabende processer forhold til kerneydelser: Rammer om byens liv Velfærd Selvhjulpne borgere og lokalsamfund Deltagelse Tillid og netværk Demokratisering
Den partnerskabsudviklende kommune Udvikling af lokalsamfundsstrategier med strategiske partnerskaber byudvikling, læringsmiljøer, kulturhuse, fritidsanlæg Lokal- samfund Grupper Samskabelse i relation til grupper af borgere og foreninger: brugerfællesskaber og opgavepartner- skaber Individuel borger Samskabelse i velfærdsydelser f.eks. rehabilitering/recovery Empowerment: fra bruger til frivillig
Nyt offentlig lederskab Ikke bare lede det kommunale “apparat”, men lede værdiskabende processer i et lokalsamfund Lede via aktører, vi ikke kan bestemme over Aldrig ledelse af frivillige, men ledelse for og med frivillige Kan ikke betale sig fra dårlig ledelse, men må levere den ægte vare i form af meningsfuldhed, inspiration og livskvalitet
Nyt offentlig lederskab Styre på rammer: Visioner og effektmål Infrastruktur for velfærd Støtte på indhold Facilitere, inspirere, konfliktløse, forpligte