Individet i gruppen Mine læringsmål

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Kommunikation i og fra gruppen
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Workshop almene boligdage
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Er mit barn klar til skolestart ?
Kommunikation og konflikthåndtering
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel Del II
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Procesværktøjer.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Samarbejde, Læring og Projektmanagement – SLP 10
At tale om sexualitet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Individet i gruppen Mine læringsmål
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
1 Samarbejde, Læring og Projektmanagement – SLP 10 Projektstyring og konflikthåndtering: Erfaringer fra procesanalyserne Gruppemødet Konflikthåndtering.
Indhold: Projektets mål og rammer Aktivitetsdiagram
Grunde til at jeg elsker dig
Kommunikation og konflikthåndtering
Samarbejde, Læring og Projektstyring – SLP 8
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Samarbejde, Læring og Projektmanagement – SLP 10
Kommunikation i og fra gruppen
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Relations kompetencer
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Konflikter og kommunikation
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Problem- and play- based Learning
Ansvarlig.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Individet i gruppen Mine læringsmål Efter dette mm skulle du gerne have opnået: Kendskab til begreberne læring og metalæring Kendskab til nogle værktøjer til selvtest af læringsstil og gruppeadfærd Kendskab til individuel konfliktadfærd

Individet i gruppen Indhold: Forelæsning 1: Om læring m.m. (40 min) Selvtest af læringsstil (20 min) Forelæsning 2: Om adfærd (10 min) Selvtest af adfærd (20 min) Forelæsning 3: Om konflikter (30 min) Rollespil om konfliktadfærd (90 min)

Hvad er læring ? Den psykologiske fejlforståelse: Vi lader som om der er sammen-fald mellem det der bliver under-vist i og det der bliver lært.

Passiv versus aktiv læring Et studie udført af Socony-Vacuum Oil Company viser at studerende lærer: 10 % af hvad de læser 26 % af hvad de hører 30 % af hvad de ser 50 % af hvad de ser og hører 70 % af hvad de siger 90 % af hvad de siger og gør

Erfaringsbaseret læring Test Generalisering Refleksion Erfaring Kolb’s læringscirkel, med John Cowan’s ord (Cowan 1998).

Erfaringsbaseret læring – en model Refleksion før under efter Cowan’s diagram et semester erfaring fra P1 (procesanalyse) statusseminar P2-procesanalyse start eksperimenterende/ søgende udbyggende næste projekt

Erfaringsbaseret læring – en model Refleksion før under efter Cowan’s diagram basis P0-procesanalyse P1-procesanalyse P2-procesanalyse P0 3. sem. P2 P1

Erfaringsbaseret læring – en mere realistisk (virkelig) model planlagte/initierede ”tilfældige”/(personlige) Cowan’s udbyggede spiralmodel, med små refleksionssløjfer.

Metalæring HVAD? Læring om egen læring HVORFOR? Giver dybere, mere varig læring HVORDAN? Via refleksion over egen læreproces HVEM? De(n) studerende selv, individuelt og i gruppen HVOR? I SLP-kurset og i andre læringssituationer HVORNÅR? Når der er behov for forbedrede læreprocesser

Pask’s model for metalæring ”Almindelig” refleksiv/erfaringsbaseret læring: Jeg forsøger at finde ud af labyrinten ved at: prøve mig frem reflektere over mine fejl og mere heldige indfald generalisere ud fra forsøgene planlægge og teste nye ideer Test Generalisering Refleksion Erfaring

Pask’s model for metalæring Test Generalisering Refleksion Erfaring ? Metalæring: ”Noget af mig” klatrer op og ser på den del af mig der forsøger at slippe ud af labyrinten og reflekterer over den måde jeg arbejder/lærer på.

Pask’s model for metalæring Test Generalisering Refleksion Erfaring ? Meta-metalæring : Nogle gange (sjældent) oplever jeg at jeg sidder endnu højere og betragter-/reflekterer over den del af mig der reflekterer over min læreproces nede i labyrinten.

Metalæring (fortsat) Metalæring er tæt knyttet til begreber som: Livslang læring Lære-at-lære Ansvar for egen læring Personlig udvikling Omstillingsparathed Fleksibilitet

Metalæring (fortsat) Metalæring drejer sig bl.a. om at: Vide når du ved Vide hvad du ved Vide hvad du ikke ved Vide hvad du har behov for at vide Kende nytten af aktivt at forøge din egen viden, dvs. vide at læring er nødvendig

Selvtest af læringsstil Kolb’s læringscirkel med % cirkler indtegnet Aktiv eksperi- menteren (AE) Reflekterende observation (RO) Abstrakt begrebsliggørelse (AC) Begejstret Opfindsom Logisk Praktisk Konkret oplevelse (CE)

Selvtest af læringsstil (fortsat) Testen er baseret på Kolb’s læringscirkel, som har to dimensioner: Repræsentation (’begribelse’) af virkeligheden via konkret oplevelse (CE) eller abstrakt begrebsliggørelse (AC) Transformation (’omdannelse’) af repræsentationen via reflekterende observation (RO) eller aktiv eksperimenteren (AE) CE AC RO AE

Selvtest af læringsstil (fortsat) De to dimensioner udspænder fire kvadranter, karakteriseret ved typisk adfærd: Begejstret Opfindsom Praktisk Logisk

Selvtest af læringsstil (fortsat) For hver af de fire yderpunkter og hver af de fire kvadranter er der typisk mønstre for læring: Konkret oplevelse (CE): Åben og intuitiv, god til at omgås mennesker, god i ustrukturerede situationer. Abstrakt begrebsliggørelse (AC): Logisk og analyserende, god til systematisk planlægning, god til abstrakt tænkning. Reflekterende observation (RO): Observerende og tålmodig, påskønner forskellige synspunkter, lægger vægt på forståelse. Aktiv eksperimenteren (AE): Pragmatisk, lægger vægt på praktiske anvendelser, kan lide at se resultater.

Selvtest af læringsstil (fortsat) Begejstret: ’Hands-on’ studerende, som har tendens til at stole mere på intuition end på logik. Holder af at få ting til at ske. Opfindsom: Ser på tingene fra forskellige sider. Mere observerende end handlende. Nysgerrig og opfindsom. Praktisk: Kan lide at løse problemer og finde praktiske løsninger. Foretrækker teknik frem for mennesker. Logisk: Er kortfattet og logisk. Foretrækker begreber frem for mennesker.

Selvtest af læringsstil (fortsat) HUSK: De fire læringsstile kan er ’rene’ stereotyper – ikke ’rigtige’ studerende Testen måler ikke læringsstil med 100% nøjagtighed – andre data kan give andre informationer Brug ikke resultaterne af testen til at kategorisere dig selv eller andre Testen giver dig information om din(e) mest foretrukne læringsstil(e)

Kolb’s test af læringsstil ..og nu testen Kolb’s test af læringsstil

Aggressiv adfærd Sproglige udtryk : Fastholder egne rettigheder for enhver pris. Argumenterer ikke - postulerer deres rettigheder. Aggressive personer mangler social kompetence og virker konfliktsøgende. Sproglige udtryk : hvis jeg var dig, ville jeg passe lidt på det er du sandelig god til det skal være nu det gjorde jeg i hvert fald ikke ja, den er god med dig

Ydmyg (submissiv) adfærd Personer med ydmyg adfærd er underlegne i kommunikationen og fra­falder egne: Rettigheder, synspunkter og holdninger for at underordne sig andres. De er tynget af følelser som: Frygt, angst og utilstrækkelighed Og har en undskyldende og selvudslettende adfærd. Sproglige udtryk : man kunne jo godt ønske sig det synes som om det menes der nok ikke

Assertiv adfærd Sproglige udtryk : Er en ligeværdig adfærd overfor andre mennesker, hvor du står ved dine egne synspunkter, holdninger, rettigheder og følelser i situationen - uden at krænke andre. Det opnår du ved, at kontrollere din følelsesmæssige energi, så den ikke styrer din adfærd på en negativ måde. Du giver dig selv lov til at udtrykke meninger og følelser, uden at være bange for at blive afvist. Så giver din selvtillid en personlig gennemslagskraft, som igen styrker de positive følelser i situationen.   Sproglige udtryk : jeg føler jeg tænker jeg mener vi vil vi kan hvad mener du?

..og nu testen Assertionstest

Hvad er en konflikt ? Konflikter kan betragtes som »sandhedens øjeblik« i en relation mellem to parter. De kan bære spiren til et destruktivt resultat eller spiren til et tættere og mere udbytterigt samarbejde. Mange mennesker har den oplevelse og indstilling, at konflikter altid er negative. De tror, at konflikter altid skaber stress og uorden, at vi bliver ulykkelige, eller at relationer brydes. Det er ikke konflikter i sig selv, der skaber kaos eller ulykker, men den skadelige og ineffektive måde, de bliver håndteret på. Det er mangel på færdigheder i at håndtere konflikter, der fører til problemerne. Når konflikter håndteres rigtigt, kan de være af stor værdi for alle involverede.

Konflikter skal tages op – diskuteres. Typiske tegn på, at der er konflikter i gruppen kunne være:  Ringe lyst til at gå i dialog, men stor lyst til diskussion. Ingen får tid eller mulighed for at afklare deres kort over verden. Medlemmerne stikker til hinanden og bliver personlige i stedet for at diskutere sagen. Medlemmerne beskylder de andre for ikke at have forstået noget af det hele. Medlemmerne danner kliker. Der er for mange følelser i forbindelse med at vinde eller tabe, og det skader gruppens indbyrdes relationer.

Manglende konflikthåndtering. Konflikter vokser hurtigt og udvikler sig til situationer, hvor:   Det gælder om at vinde personligt - ikke den kollektive gevinst. Medlemmerne slipper gruppens mål til fordel for deres egne. Medlemmerne bliver følelsesmæssigt engagerede. Det eneste fornuftige svar på dette er en direkte aktion for at løse problemet - uden følelsesmæssige overreaktioner i et forsøg på at finde en rationel løsning og danne et fornyet fælles kort over verden. Jo før der gribes ind, desto bedre.

Konflikthåndtering: jeg-budskaber Jeg-budskabet kommer indefra, og det er ærligt og virkeligt. Det er et klart budskab, forståeligt og ikke maskeret af et indirekte og vagt sprog: Et jeg-budskab mindsker kontrol og bevarer relationer mellem mennesker. Et jeg-budskab udtrykker den måde, du føler indeni, og den måde, du påvirkes af andres adfærd. Et jeg-budskab bebrejder ikke eller nedgør den anden eller fortæller, hvad personen skal gøre. Et jeg-budskab åbner for ærlig kommunikation med den anden person og vedligeholder relationen. Et jeg-budskab kan (men gør det ikke altid) føre til, at den anden person ændrer sig for at fjerne problemet.

Konflikthåndtering: jeg-budskaber Dine følelser og tanker kan du dele med andre - men de kan ikke bestrides og være forkerte - det er jo dine. Der findes 5 former for jeg-budskaber: Fremsættende: Jeg er dødspændt på resultatet af fodboldkampen i aften. Besvarende: Nej, jeg vil ikke med til fodbold, fordi jeg skal have gjort mit arbejde færdigt. Forebyggende: Jeg vil foretrække, at vi begynder mødet kl. 14, så jeg kan nå et møde mere. Konfronterende: Kurt, når du afleverer dine arbejdsblade for sent, så betyder det at tidsplanen skrider. Det kan betyde vi ikke når vort mål, hvilket gør mig frustreret. Værdsættende: Jan, jeg er virkelig glad for den hjælp, du gav mig med beregningerne i går. Det gav mig lige den ekstra forståelse jeg manglede.

Jeg-budskabet: opbygning Fase Udsagn Udgangspunktet Når du fortæller mig, at mødet er aflyst, Konsekvensen Så betyder det for mig, at jeg kommer forgæves, og det betyder at jeg spilder min tid. Følelsen Det gør mig vred og ærgerlig, og jeg oplever, at du ikke respekterer mig og værdsætter mit arbejde. Alternativet Hvis du i stedet gav sekretæren besked, så kunne jeg få det at vide fra hende og …

Hvad kan en konflikt bruges til ? Rigtig brugt kan konflikter være afgørende for at accelerere en gruppes indlæring. Konflikter kan: Afdække behovet for at diskutere gensidige relationer. Få dig til at forstå, hvad du værdsætter ved andre. Skabe et dybere venskab. Skabe fælles identitet. Udvikle sociale færdigheder og gøre kommunikation lettere. Skabe forandring. Skabe energi til at behandle et problem. Øge involvering og deltagelse.

Hvad kan en konflikt bruges til - 2 ? Konflikter kan: Være interessante og dermed stimulere indlæring. Være sjove, når de ikke tages for alvorligt. Skabe kreativitet. Skabe en mere omhyggelig beslutningsproces. Bringe forskellige sider af en sag op til overfladen. Øge evnen til at tænke og skabe et differentieret syn på tingene. Afklare et emne ved at give den enkelte luft og mulighed for at få gennemarbejdet deres modstand. Hjælpe organisationen til at komme af med »følelsesmæssigt affald« og skabe såvel organisatorisk, professionel som personlig vækst.

Hvornår er en konflikt positiv ? En konflikt i en gruppe er positiv, når man bagefter kan sige om den, at den: Skabte styrkede relationer mellem gruppens medlemmer. I arbejder bedre sammen bagefter. Skabte tillid og styrkede venskaber. Såvel du som den anden person er tilfreds med resultatet af konflikten. Skabte tilfredshed bagefter. Såvel du som den anden person føler jer bedre tilpas sammen og med jeres arbejde bagefter. Skabte øget evne til at håndtere konflikter.

Konfliktløsning – hvornår/hvordan At vinde og tabe er mål for spil – ikke for konflikter.

Konfliktløsning – en huskeliste Fase Indhold Problemet Årsagen Målet En vinder/vinder-løsning Konfrontation Et konfronterende jeg-budskab Aktiv lytning Afklare hinandens ”kort over verden” Løsningsforslag Så mange som muligt for at øge det kreative spillerum Vurdering og valg Konsensus eller kompromis Aftalen Hvem gør nu hvad ? Evalueringen Hvad lærte vi i fællesskab af det ?

Personlig konfliktstil – 5 måder:

Profil Karakteristisk adfærd Hvad personen retfærdiggør sin adfærd med Omgåelse Undgår konfrontationer. Ignorerer eller viger uden om uenighederne. Benægter, at uenighederne er et problem. Forsøg på at løse dem kunne ødelægge relationerne eller skabe endnu større problemer. Tilpasning Imødekommende adfærd. Samarbejdsvillig, selv om det sker på bekostning af egne mål Ikke værd at sætte relationer på spil eller skabe almindelig disharmoni. Vinder/taber Konfronterende og aggressiv. Vil vinde for enhver pris. Vil bevise, at man er den bedste. Etisk og professionelt mest korrekt. Kompromis-søgende Vigtigt, at alle parter opnår deres grundlæggende mål og opretholder gode relationer. Ingen person eller ide er perfekt. Der findes mange måder at gøre noget på. Du må give for at få. Problemlø-sende Begge parters behov er le-gitime og vigtige. Stor respekt for den indbyrdes opbakning. Indstillet på samarbejde. Når parterne vil diskutere problemerne åbent, kan man nå løsninger, der er til fælles bedste. Gør store indrømmelser.

Konflikter – husk ! Konflikter er ikke en forestilling. Konflikter er bare. Vi vælger, om det skal være en forestilling - et spil - i hvilket der er vindere og tabere. Vi har livet igennem fået et så indgroet mønster, at vi tænker på konflikter som en konkurrence. At livet bliver en stor scoringstavle. Det at vinde er blevet så vigtigt for os. Hvad står der her ? OPPORTUNITYISNOWHERE OPPORTUNITY IS NO WHERE OPPORTUNITY IS NOW HERE

Rollespil om konfliktadfærd De 6 roller: Taleren Den passive lytter Den aktive lytter Obstruktøren Den ligeglade Observatøren Er I mere end 6 personer spiller to personer den samme rolle.

Rollespil om konfliktadfærd Når alle har spillet alle roller diskuterer I jeres reaktioner og følelser i forbindelse med de forskellige roller. Kan nogle af rollerne genkendes fra gruppens diskussioner ? Kan I lære noget af rollespillet, som er brugbart i gruppens diskussioner ?