”Åndelige discipliner for disciple”!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Husk at lukke døren efter dig!
Advertisements

Noget at tale om…og tænke på
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Filipperbrevshymnen.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Økonomi og Bøn Søndag den 27. marts Repetition • Vi har lært at: • Gud ejer alt sølv og guld • Han ønsker at søger for os på alle livets områder.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
VELKOMMEN – VI ER GLADE FOR DIG SLUTTEDE SIG TIL OS.
Mat.5:1-2 Jesus klatrede op på et bjerg..
Nøgler til menighedens vækst
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Lidelse, sygdom og forbøn.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
”Kaldet til kærlighed”
At leve i Guds ubetingede kærlighed!
”Kaldet til kærlighed”
Bjergprædikenen (12) Loven om at elske sine fjender Matt 5,43-48.
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
En menighed, der søger enhed
Vokse gennem venskab!.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Gud trøster dem, der venter med forventning.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Bjergprædikenen (13) Loven om rene motiver (a) Matt 6,1-18.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
At byde den fremmede velkommen. Hvad siger Gud? v33 Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham. v34 Den fremmede, der bor som gæst.
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
»En mand havde to sønner
Det levende Ord, som forvandler Vi læser ikke først og fremmest Bibelen for at blive informeret, men for at blive transformeret – for at blive forvandlet.
Invitation til at leve HELT med Jesus! Afslutningen af Jesu bjergprædiken i Matthæus kpt. 7 vers 15 til 23.
Hebr. 4:12 For Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd; det trænger igennem, så det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben.
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Guds glæde gennem generøsitet
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
De 5 B’er Brødrene Bønnerne Bibelen Brødet Badet
Almagts Gud, velsignet vær
Ap. G. 2:37-47: Da de hørte det, stak det dem i hjertet, og de spurgte Peter og de andre apostle: »Hvad skal vi gøre, brødre?« Peter svarede: »Omvend.
18. Søndag efter Trinitatis Søndag d. 4. oktober 2015 Gudstjeneste kl
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Liturgiens evangelium. En god gudstjeneste er som et H.C. Andersens eventyr tematisk - genkendelig - overraskende.
Med Jesus i bønnens skole Lukas 11.. Lukas 11:1-4 Og det skete, da han var et sted og bad, at en af disciplene sagde til ham, da han holdt op med at bede:
Bed for forfulgte kristne i Iran 74.2 mio. indbyggere 96% muslimer 2,6% zoroastere 0,35% kristne ca ca kristne ca af de ca.
Bibelen som redningsvest eller kompas? Hvordan kan man navigere efter Bibelen som voksen københavner, og hvordan kan den hjælpe os i mål?
Med Jesus i bønnens skole Lukas 11. Del 2. ”Fader vor” Bønnens struktur -Nærvær -Tilbedelse -Guddommelig retning -Fysiske -Moralske -Åndelige Begynd med.
Temaer i Johannes Evangeliet Kap. 13, 1-11 Søndag d. 13. september 2015.
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
768_Endnu et år oprinder 1, S1 Endnu et år oprinder velsignet nyt for mig! O, Jesus, lad det blive et år i pagt med dig!
Nadver 1, S1 Indbydelse: Lad os rejse os og modtage indbydelsen til Herrens nadver. Menigheden rejser sig Jesus sagde: ”Jeg er livets brød. Den, der kommer.
Oplæg: Samtale: Nådegaver til at helbrede og forbøn for syge
Pilgrimsvandring.
Hvordan kan vi deltage i Guds mission?
At forholde sig til Bibelens voldelige tekster i en terror tid.
Endnu et år oprinder velsignet nyt for mig! O, Jesus, lad det blive
Gud selv modtager dig Mel.: Timon Müller Tekst: Line Nielsen
Vi udfordres til at leve i opstandelsens frihed
Tros-lounge KIRKE FOR KONFIRMANDER.
534 – Han, som på jorden bejler 1, S1
Herren er min hyrde salme 23
Herre, vi vil stille mindes dine ord, dele dine gaver
Ap. G. 2:1-4 Da pinsedagen kom, var de alle forsamlet. Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød, og den fyldte hele huset, hvor.
Guds rige - En Guds riges etik.
Præsentationens transcript:

”Åndelige discipliner for disciple”! Matthæus kpt 6 vers 1 til 18 Det skjulte liv med Gud. Startede med – ikke skjule – synligt for alle.. Kølen på et skib – befinder sig over vandoverfladen og er usynlig. Giver stabilitet – en modvægt til det synlige. Ellers kæntrer den. Kølen i det kristne liv er det skjulte liv med Gud. Det der giver vort liv tyngde og stabilitet. Så vi kan navigere når bølgerne bliver høje og stormene rammer os. Bjergprædikenen starter med at beskrive: den kristnes karakter og egenskaber. Saligprisningerne Fortsætter med, hvordan vi skal leve troen ud overfor andre – horisontalt Ind i den del af BP, der handler om det vertikale forhold – vores relation til Gud. Passer med Mat.22 – hvor Jesus bliver bedt om, at pege på det vigtigste bud: Resume – elske Gud og din næste som dig selv. Korsets struktur.

Jesus kalder sine disciple til tre åndelige discipliner! Ikke ”hvis” men ”når” I giver, beder, faster.. Ikke ”skal” men som var farisæernes tre vigtigste og nødvendige religiøse pligter.

Jesus har fokus på hjertets motiv ”Pas på jeres motiver, så I ikke gør gode gerninger, for at andre skal lægge mærke til jer”. (Bibelen på hverdagsdansk) ”Pas på”! = vend jeres tanke imod, giv fuld opmærksomhed til, koncentrér jer om. Hvem vil du imponere i din åndelighed? Du kan ikke imponere Gud! Du taber ved at søge at imponere andre! Du får ikke udbytte af at imponere dig selv! Det første vers er et tema for resten af afsnittet. Farisæernes havde fokus på, at få ære og opmærksomhed. Ill. Pas på, at vi ikke så siger: Gernings tro – jeg giver ikke – beder ikke – faster ikke – ikke pga. gode gerninger! Ill. Jeg gik og støvsugede på min datters værelse. Gøre det lettere for mig selv – støvsugede ind imellem skidt og legetøj. Ville lige suge en nullermand, der lå ved siden af en halvskæde. Nu har vi Miele støvsuger – så jupti – så var den suget væk – både nullermanden og kæden. I første omgang – surt show –skidt sker. Støvsugede videre. Efter et minuts tid – den har jo nok værdi for Camille. Stoppede op. Åbnede støvsugeren og tog posen op. Lille hul. Kunne ikke se kæden. Først rykke en ordentlig bunke skidt op og indimellem alt skidtet – var smykket. Men hold fast hvor det svinede.. Ud over mine bukser.. Gulvet.. Ill. Vi har et smukke med tre smukke diamanter – der hedder almisse, bøn og faste.. I vores erfaringspakke, er de forbundet med så meget skidt.. Skyld, skam, fordømmelse.. Også forsømmelse, religiøsitet, stolthed, hovmod.. I vores forsøg på at suge skidtet væk – suget smykket med. Droppet det helt. Holdt os fra almissen/tienden.. Droppet bønnen.. Holdt os fra fasten.. Hykler – hypokrtai – en skuespiller. Spiller en rolle, får bifald fra publikum – det er deres løn.

Jesus ønsker, at vi i alle åndelige discipliner har fokus på Faderen! ”Så får I ingen løn hos jeres fader”.. ”Og din fader, som ser i det skjulte”.. ”Bed til din fader, som er i det skjulte”.. ”Jeres fader ved, hvad i trænger til”.. ”Vor Fader, som er i himlene”.. ”Jeres himmelske fader tilgive jer”.. Et sandt og sundt Gudsliv bygger på et sandt og sundt Gudsbillede. Forstå, at Gud er din Far. Ill. Problem.. Smadret faderbillede.. Præstationsidentitet.. Offermentalitet.. Ambitioner.. Krænkelsesfølelse.. Askesen (øvelsen) har ikke nogen værdi i sig selv – kun i den grad, at den leder dig til fællesskab med din Far i himlen.

Det skjulte liv med Gud lønner sig! Tanken om løn er ikke ophævet i den nye pagt – men tanken om fortjeneste er det. Ikke fortjeneste, men åndelig lov - som et frø, der spirer op, når det er lagt. Den nye pagt hviler ikke på menneskets anstrengelse, men på Guds ufortjente godhed, som den er udtrykt i Jesu død. Muligt at leve livet uden løn. Hvad er årsagen til at vi ikke giver mere? Hvad er årsagen til at vi ikke beder mere? Hvad er årsagen til at vi ikke faster mere? Vi tror ikke, at et lønner sig! Vi tror ikke på, at Gud velsigner, når vi giver.. At han hører når vi beder og han handler når vi faster. Det er ikke tro – det er præstation? nej Heb.11:6 ”Men uden tro er det umuligt at behage Gud, for den, som kommer til Gud, Må tro, at han er til og lønner den som søger ham”!

Almisse disciplinen: en gave til din Far i himlen. Det græske ord for ”almisse” er en omskrivning af ordet for ”barmhjertighed”. Jesus forudsætter, at vi giver almisse – nævnes før bøn og faste. En helhjertet jøde gav på to måder: 1) Tiende (obligatorisk) 2) Ekstra almisser. Jesus gør ikke op med farisæernes måde at give, men med deres hjerte og motiv. Det var en skik hos jøderne, at man gav de fattige almisser. De fattige samlede sig gerne udenfor templet eller synagogen. Almissen blev lagt i specielle kister før gudstjenesten begyndte. Man betragtede det at give almisse, som den helligste af alle pligter. Kollektboxene så ud som bassuner – ikke bruges som sådan. Blæse i basun.. Gøre opmærksom på sig selv og sin egenretfærdighed. Give spontant – glad og gerne. Tre måder, at give på: 1. pligt.. 2. prestigehensyn 3. kærlighed Hyklere: betyder en skuespiller, som går med maske – en som taler andres replikker. Hykleri er en blanding af ondsindethed og et fromt ydre. Man bedrager både sig selv og andre. I jødedommen hed det sig, at man skulle give til de fattige i hemmelighed – man skulle ikke se hvem man gav til, så man kunne huske personen igen bagefter. Almisse var en barmhjertighedsgave, hvor man gav til de fattige før gudstjenesten. Far belønner barmhjertighed og generøsitet. (Mat.25:34) Død som ejer – opstået som forvalter. Ikke hvor meget skal jeg give – hvor meget skal jeg beholde? Jøderne gav tiende – almisse – gav en 1/6 af hendes indkomst. Ill. Far bad om en pomfrit af sit barn på vej hjem fra mc donnalds – nej det er mine. Mig der har betalt dem. Beder ikke om dem – har brug for dem – tjekke dit hjerte. Jesus gør ikke op med farisæernes måde at give på

Bøns disciplinen: fællesskab med din Far i himlen. Hvad er bøn? ”bed til din fader som er i det skjulte”.. Hvor skal vi bede? ”Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør”.. Hvordan skal vi bede? ”Når I beder, så lad ikke munden løbe, som hedningerne gør.. Jeres fader ved hvad i trænger til, endnu før I beder ham om det”.. Jøderne havde faste bedetider hver dag. Kl. 9 – kl. 15 og ved solnedgang. Tilsyneladende noget de fortsatte med i den første kirke – apg.3 – ved bedetimen.. I bedetimen bad jøderne med oprakte arme vendt mod templet – bad hvor de var på gaden eller i synagogen. ”kammer” = tameion – var egentlig lagerrommet, hvor man gemte det mest værdifulde man ejede. Kan være et billede på, at der venter rigdomme, når vi beder. Jesus gjorde bjergene eller haven til lønkammer. Peter bad på toppen af et tag. De første kristne i et tagrum. Det var rabbinere på Jesu tid, som underviste, at hyppige gentagelser af bønnen sikrede bønhørelse. Farisæerne bad som regel lange, formelle bønner uden at tænke så meget på hvad de betød. En åndsfraværende mekanisk opremsning. Vi beder ikke for at oplyse Gud om noget. Han ved hvad vi trænger – før vi orienterer ham. Årsagen til, at vi skal bede alligevel – er, at han er vores far. Vi vil også gerne, at vores børn skal vise os som forældre tillid og afhængighed ved at bede om hjælp. At Gud ved hvad vi trænger til – bede kort. Men at han er vores Far – tilbringe lang tid sammen med ham.

”Fadervor”- ikke en ”remsebøn”, men en ”mønsterbøn”. Lovprisning af Gud som Far. Bøn om at Guds navn må blive æret. Bøn om at Guds rige må komme. Bøn om at Guds vilje må ske. Bøn om Guds forsørgelse. Bøn om tilgivelse og ransagelse. Bøn om beskyttelse imod synd og satan. Taksigelse og proklamation. Luk.11: 1-3 – ”Lær os at bede”! Derfor skal i bede således.. Ill. Youngi Cho: En runde på stadion.

Faste for din Himmelske Far Hvad er faste? At bede er at tale til Gud, at faste er at råbe. Hvordan skal vi faste? ”Men når du faster, så salv dit hoved og vask dit ansigt, så du ikke faster synligt..” Hvorfor faste? ”Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig”. Normalt plejede hyklerne at strø aske på sit hoved og rive sit tøj istykker og lave ansigter, der vidnede om sult og smerte. Så gik de op og ned af gaderne og fremstillede sig som særdeles fromme mennesker. På Jesu tid var der en fast offentlig fastedag – ellers frvilligt – personlig sorg, krig, sygdom, pagtsbrud imellem Gud og hans folk, omvendelse, indvielse. Farisæerne fastede ofte man og tors, når der var markedsdage – flest muligt der så dem. Som modstykke – fastede de kristne ons og fredag. Epitarius – beskop i salamis: normal praksis at kristne fastede to gnage om ugen. Jesus gør ikke op med fasten – men motivet til faste. Jesus fastede selv 40 dage. Den første kirke fastede – apg.13. Søgte Guds ledelse. Bede er at tale til Gud - Faste er at råbe Indvielse. Omvendelse. Disciplinere os selv. Hvordan skal vi faste? Opføre sig almindeligt. Klæde sig normalt. Hvorfor faste? ”Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig”. Lønnen – er bønnesvar. ”Den slags uddrives kun ved bøn og faste”. Mat.17.21

Hvad siger Jesus til dig i dag? Du er kaldet til et rigt liv i det skjulte fællesskab med din Fader i himlen. Tillad Helligånden, at bekræfte for dit indre menneske, at Gud er din Far. Grav smykket med de tre diamanter frem igen – også selvom, at det støver. Investér i dit skjulte liv med din himmelske Far igennem almisse, bøn og faste. Mit budskab i dag: ikke tag dig sammen – giv mere – bed mere – du skal faste mere.. – ende i religiøsitet.. Men konstaterer du, at det ikke er ”når” i dit liv.. Men ”hvis”.. Så tror jeg, at det skyldes, at du ikke har det rette billede af din far.