Når styring er svær Det specialiserede socialområde Anne Kirstine Svanholt, Erhvervsforsker, Randers Kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Inddrag nu Kick-off møde
Genvej til salg til kommuner? Offentlige private innovationsprojekter som adgang til det offentlige marked Juni 2014.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Ny Førtidspension og fleksjob reform
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Selvejende institutioner i Danmark
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
- Hvad kan I forvente som forældre?
Hvad virker i integrationsindsatsen?
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Økonomistyring på de specialiserede socialområder: Modstridende mål og omskiftelige betingelser Anne Kirstine Svanholt ErhvervsPhD-studerende Randers Kommune.
Den inkluderende skole
Randers Kommune Styrbar eller ikke-styrbar - det er spørgsmålet ! Byrådet den 27. august 2009.
Dan Zielke og 1.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Den kommunale vejledning om STU
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Fokus på det specialiserede område
KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.
Nye ældre – nye muligheder
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
KL´s visioner for kroniske patienter
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Dagsorden – Hvem tager BURC hånd om? – Hvordan er det gået med udgifts- og aktivitetsudviklingen? – Hvorfor går udgifterne opad nu? – Hvad gør vi nu?
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Vidensbaseret praksis i botilbud
Investering i efterværn
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Økonomiske overvejelser
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Progressionsmålinger og realkompetencevurderinger
Præsentationens transcript:

Når styring er svær Det specialiserede socialområde Anne Kirstine Svanholt, Erhvervsforsker, Randers Kommune

Agenda Udfordringen på det specialiserede socialområde Den professionelle aktør og koblingen mellem økonomistyring og faglighed Muligheder for at udvikle en faglig og omkostningsbevidst sagsbehandling De sociale institutioner og den styringsmæssige udfordring Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 2

Fokus på det specialiserede område Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 3

Økonomiaftalerne 2010 & 2011 2010 Det specialiserede område er styrbart Serviceloven er en rammelovgivning, der giver styringsmuligheder og fleksibilitet i sammensætningen af løsninger og i anvendelsen af metoder Omkostningseffektive løsninger – dyre tilbud er ikke nødvendigvis de bedste tilbud Der skal indgå økonomiske hensyn i valget af indsatser, dog må det ikke gives forrang frem for andre hensyn 2011 Opbremsning og tilpasning af udgifterne Det er kommunernes ansvar at få styr på området Sanktioner ved manglende budgetoverholdelse samt ved skattestigninger Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 4

Styringsmæssige udfordring: Overholde budget og lovgivning Imødekomme målgruppens behov inden for servicelovens rammer Budget-overholdelse i henhold til økonomiaftale Eksempel: Den 2. september offentliggøres det, at anbringelser i 2009 er faldet med 20 % i forhold til 2008. Socialministeren kræver ’en rigtig god forklaring’ på det markante fald i antallet af anbringelser og Børnerådet mistænker kommunerne for at anbringe færre børn og unge for at spare penge. KL begrunder faldet med, at flere kommuner har forbedret den forebyggende indsats og igangsat nye lokale tiltag som børnecentre og familiebehandling m.v. SL beskylder den 17. september Horsens Kommune for at have hjemtaget en anbragt ung på trods af advarsler fra eksperter og med den konsekvens, at den unge efterfølgende deltog i et overfald på en tilfældig person. SL fremhæver sagen som eksempel på, at kommunerne lader økonomi styre frem for faglighed Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 5

Det specialiserede socialområde Hvad kendetegner området: Reguleret af lov om social service: Målgruppen omfatter mange undergrupper med forskellige behov og derfor er viften af mulige indsatser meget bred kompensationslov krav om en individuel behovsvurdering i hver enkelt sag Fagligheden bygger forholdsvis meget på subjektive vurderinger af det enkelte individ Begrænset viden om hvad der virker og hvad effekten er af de tiltag, der igangsættes Den enkelte sagsbehandler har en afgørende rolle i et sagsforløb og dermed for styringen i forhold til tilgang, indsats og opfølgning En stor del af tilbuddene på området leveres af sociale institutioner, som ikke nødvendigvis har betalingskommunen, som driftsherre. Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 6

Et typisk sagsforløb Borger Sagsbehandler har afgørende rolle Koordination med andre instanser Borger Tilbud 1 Opfølgning Udredning og behovs vurdering Bestilling af tilbud Visitation Tilbud 2 Tilbud 3 Inddragelse af pårørende Sagsbehandler har afgørende rolle Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 7

Professionel accountability Accountability handler om den måde en aktør forklarer og begrunder sine handlinger på og konstrueres løbende gennem hverdagens aktiviteter Ifølge Kraus & Lindholm (2010) hænger aktørernes accountability på det specialiserede område tæt sammen med deres professioner Her er aktørerne styret af normer og værdier udviklet uden for de kommunale hierarkier og indenfor et uddannelsessystem, som ikke omfatter fokus på økonomistyring Aktørerne er styret af fundamentale ideer om hvad godt og legitimt socialt arbejde indbefatter, og som medlemmer af en profession anser de sig som ansvarlige overfor disse fundamentale ideer Det kommer især til udtryk når der opstår situationer, hvor aktørerne skal balancere mellem konkurrerende pligter Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 8

Professionel accountability og økonomistyring Serviceniveau/ Retningslinjer Økonomistyring Administrationen Politikere Faglighed Managerial accountability: Den samlede kommunale virksomhed er i fokus, herunder budgetoverholdelse og rammestyring Professionel accountability: Borgeren er i centrum - Behovene for tilbud og ydelser styrer med udgangspunkt i en faglig vurdering Sagsbehandlere Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 9

Kobling mellem faglighed og økonomistyring Påvirkning af konstruktionen af professionel accountability Politikere Administrationen Serviceniveau Økonomistyring Kvalitet Kvalitet Fælles kvalitet Faglighed Fælles forståelse af hensynet til både at imødekomme behov på højt faglig niveau og overholde den økonomiske ramme Kvalitet Sagsbehandlere Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 10

Indikationer på holdningsændring på lederniveau Offentlig Ledelse, juni 2009: Ledelse i blinde: Den sociale institution som en butik, hvor lederen er købmand, der skal sikre at varerne er på hylderne og at betalingen opkræves Lederne giver udtryk for et øget behov for: sammenhæng mellem delegation af opgaver og de nødvendige redskaber og adgang til relevante data. bedre IT-redskaber til styring af økonomien på de sociale institutioner og i forvaltningerne på området at kunne følge økonomien måned for måned, så der er mulighed for at gribe ind hvis det skrider Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 11

Tiltag til en holdningsændring på sagsbehandlerniveau Revision af socialrådgiveruddannelsen – fokus på økonomisk forståelse, herunder evnen til at: forholde sig til budgetter og rimelighed mellem pris og kvalitet i løsningsvalg vurdere borgerens problematikker og behov i sammenhæng med pris, kvalitet og effekt kunne sætte forståelsen for borgerens problematikker i relation til en forståelse for de eksisterende rammer og ressourcer i en kommunal forvaltning Træder i kraft den 1. september 2011 Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 12

Forhandling af pris ved visitation Karin Kildedal, lektor i socialt arbejde, AAU mener, at mange kommuner er for dårlige til at gennemskue, om de får den tilstrækkelige kvalitet for de penge, de betaler, når de skal anbringe et barn eller en ung. Og når eksempelvis opholdssteder forlanger højere priser, betaler kommunerne relativt ukritisk: ”Det er meget kompliceret at undersøge pædagogisk faglighed på et opholdssted, og hvis man som almindelig socialrådgiver står med en 12-årig, som har splittet alt muligt ad og skal anbringes, bliver du jo nødt til at betale prisen for en plads. Der er ikke faglighed nok i kommunerne til at vurdere sammenhængen mellem pris og kvalitet i anbringelsesstederne, og derfor er området løbet løbsk”(KL, Momentum, nr. 3, 2010) Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 13

Muligheder for at udvikle en faglig og omkostningsbevidst sagsbehandling Relevant data – løbende opgørelser af pris/mængde på cpr. nr. og dispositionsregnskaber Visitationsudvalg med budgetansvar – f.eks. krav om at sagsfremlæggelser indeholder overvejelser om de økonomiske konsekvenser forbundet med et tiltag Systematik i visitationen, der understøtter omkostningsbevidsthed – f.eks. stepped care Synlig og læringsbaseret opfølgning i udgiftsudviklingen på sagsniveau og/eller sagsstamme-niveau – f.eks. koblet med sags-audit, så kvalitet i sagsbehandlingen også er i fokus Systematik og fælles standarder i forbindelse med bestilling af tilbud – f.eks. WHOs klassifikation af funktionsevne og/eller handleplaner med klare mål og forventninger til hvornår målene er indfriet. Systematik og standarder i forbindelse med opfølgning i de enkelte sager med fokus på sammenhæng mellem behovsændringer og udgiftsudvikling Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 14

Hvordan sikres kvaliteten Kontrakter med kvalitetsmål Effektmål Kvalitative mål, f.eks. udvikling eller afprøvning af nye metoder i arbejdet Krav til valget af metoder – evidensbaserede metoder Fokus på evidens/effekt og hvordan det kobles til praksis – f.eks. brug af forandringsteori Kvalitetsudvikling, f.eks. gennem audit-metoden eller systematisk sags-gennemgang på afdelingsmøder/teams Brugerundersøgelser: Spørgeskema eller interview Brugermøder Brugerdreven innovation Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 15

Kobling af visitations- og finansieringsansvar Deloittes analyse fra juni 2010 indikerer, at der har manglet incitament hos sociale tilbud til at holde priserne i ro, hvis der var mange brugere fra andre kommuner Ved en gennemgang af 80 sager viser analysen, at der generelt er mangelfuld dokumentation for ændringer i brugernes takst. Der er eksempler på stigninger op til 40% uden, at der i sagen kan findes dokumentation for stigninger i behov Analysen viser også, at handlekommunen på trods af mangelfulde ansøgninger om ekstra ressourcer har givet tilsagn til forøgede takster. Der er eksempler på takststigninger på op til 50% på baggrund af meget begrænset dokumentation for ændrede behov Men der har også manglet incitament hos den visiterende/betalende kommune til at følge op ved ændrede behov, fordi man alligevel ikke har haft handlemuligheder Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 16

De private leverandører – udsatte B&U Begrænsede muligheder for at påvirke prisen: ”Vi har ingen anden mulighed end at betale regningen. De private opholdssteder er gennem de seneste år blevet et tag-selv-bord, hvor priserne bare bliver hævet” Udtalelse fra socialudvalgsformanden i Faaborg-Midtfyn efter en prisstigning på 23% på et opholdssted, som begrunder stigningen primært i øget dokumentationskrav. Socialministeren har efterfølgende i et svar på en henvendelse fra LOS slået fast, at den visiterende kommune ikke kan forhandle prisen på opholdsstederne, som fastsættes af beliggenhedskommunens kommunalbestyrelse Skærpet fokus på tilsynet med de private leverandører og godkendelsen af budgettet Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 17

Fokus på de sociale institutioner Budgetansvar – Deloitte analysen tyder på, at det på nogle institutioner har været for ”let” at hæve priserne Kontrakter med klare styringsforudsætninger, kvalitetskrav og mål, herunder eksempelvis belønningsstrukturer, der kan understøtte fokus på ønskede effekter af bestemte indsatser Præcise krav om dokumentation ved ændrede behov, som skal underbygge en eventuel prisregulering – f.eks. standardiserede procedure og skabeloner og brug af WHOs klassifikation af funktionsevne eller misbrugsområdets DanRis-portal Løbende opfølgning og status, også selvom der er tale om længerevarende ophold (permanente døgntilbud). Randers Kommune - COK Fremtidens økonomistyring, modul 6 - 18