Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

Jan Forsing og Lisa Andersson
Lovlig sagsbehandling
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
John.M.Nielsen Metode & Co.
Arbejdsmiljø i ældreplejen i Danmark Satspuljeprojekt (6)
Gode råd og eksempler på faldgruber
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Stress og ledelse på sygehuset
Vold - et fælles anliggende
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kommunernes beskæftigelsesindsats for arbejdsmarkedsparate ledige
Ledelse af innovative medarbejdere
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Omgangstone og kollegialitet
Kend din Kerneopgave Silkeborg September 2014
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Kodeks for offentlig topledelse
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
- et udviklings- og dialogværktøj
De 8 excellence-begreber
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Håndtering af Sygefravær
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Sygepleje og fagidentitet
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Borgerens oplevelse af den kommunale forvaltning.
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Stressmanagement En ledelsesopgave
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Lederens vandring 1.
Mere MOST - mindre fravær
Tag snakken – bryd vanerne
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Socialt arbejde - en arbejdskultur med indbygget risiko for udbrændthed Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005 Oplæg om psykisk arbejdsmiljø og socialt arbejde på baggrund af erfaringer fra udviklingsprojekter i kommunale socialforvaltninger og et forskningsprojekt om psykisk arbejdsmiljø. Diskussion om hvad der kan gøres

Problemet: Socialt arbejde ”producerer” mange medarbejdere som siger de er ”udbrændte” Vi ved at: Mange oplever at arbejdet giver stress Mange oplever ikke at ”slå til” Der ofte er stor udskiftning af personalet Mange oplever fysiske og psykiske symptomer Nogle ”brænde ud” Nogle bliver syge

Hvorfor er det sådan? Når vi søger årsagen i arbejdsvilkårene: Stort arbejdspres - overarbejde er hyppigt Uoverskuelig opgavemængde En reel og en virtuel voldstrussel Krydspres fra ledelsen, klienterne og offentligheden Succeskriterier er uklare Der er store emotionelle krav i arbejdet Forsvars mekanismerne er ikke altid hensigtsmæssige Målene og realiteterne er ikke i balance

Det gælder om ikke at miste balancen Mening og værdier i arbejdet Realiteter og ressourcer Kompetence Krav fra klienter Faglig støtte Selvrespekt Kvalitetskrav Arbejdstid Fagstolthed Ressourcer Produktivitetskrav

Hvad kan der gøres ved det? Der er store forskelle mellem socialcentre og mellem afdelinger – der findes næppe standard løsninger ”The point of no return” er individuelt forskelligt Belastningerne og evnen til at overkomme dem ser ud til at hænge uløseligt sammen med den konkrete arbejdskultur

Arbejdskulturen som fokus for arbejdets belastninger ! En arbejdskultur skabes bl.a. af: Opgavens indbyggede dilemmaer, omsorgssvigt og lidt mindre elendighed Fagets værdier Omsorg og/eller regeladministration Arbejdsgruppens relationer Statushierakier, forskelle i fag og opgave Organisatoriske og fysiske rammer tunge procedurer og slidte lokaler Politiske og ledelsesmæssige mål og værdier

Løsninger søger man på flere planer: Det individuelle plan Opgaven: social rådgiver - klient relationerne og sagerne Arbejdsgruppen: Sociale relationer i afdelingen – gruppen Organisationen: social centeret - institutionen Samfundets krav og prioritering

Lovgivningen og politikerne Arbejdsopgaven Lovgivningen og politikerne Organisa-tionen: socialcenteret Sagskultur Sagen sagsbehandleren og klienten Individualiserings- kultur Gruppen: afdelingen, teamet Socialråd- giveren Socialarbejdets faglighed

Lovgivningen og politikerne Arbejdsgruppen Lovgivningen og politikerne Organisa-tionen: socialcenteret Lighedskultur Sagen sagsbehandleren og klienten Gruppen: afdelingen, teamet Socialråd- giveren Snakke & føle kultur Socialarbejdets faglighed

Lovgivningen og politikerne Organisationen Lovgivningen og politikerne Organisa-tionen: socialcenteret Brokke kultur Forandrings kulturen Sagen sagsbehandleren og klienten Arbejds-gruppen Socialråd- giveren Socialarbejdets faglighed

Hvad kan der gøres på Opgave niveau? Skab et overblik over hvilke opgaver der faktisk udføres Få overblik over sagsgange og kvalitetsnormer Udvikle normer for den gode journal Hvordan defineres opgavernes omfang ? Hvornår er arbejdet gjort godt nok ?

Hvad kan der gøres på gruppe niveau? Udvikle evnen (og sproget til at diskutere konkrete erfaringer) Barfodssociologi Forholde sig til dynamikkerne i gruppen Diskutere de konkrete opgaver Være ramme om metodeudvikling og implementering Drøfte når det er godt nok – udvikle fælles kvalitets normer Give rum for tvivlen

Hvad kan der gøres på organisationsniveau? Skabe tilpassede indflydelsesstrukturer Ledelsesudvikling og støtte Forbedre kommunikation på tværs af afdelinger, (praktikophold) Fastlægge klare normer for kvalitet og ydelsesnormer

Om at finde ”the point of no return” før man bringes derud ? Hvornår og hvordan skubber arbejdskulturen os ud at balance ? Hvordan kan man påvirke og ændre arbejdskulturer ? Kan man ændre på grundforestillinger ? Hvordan fremmer man sådanne diskussioner ? Spørgsmål til debat på baggrund af de erfaringer, der er tilstede i rummet her.

De tre temaer: ”Bag den lukkede dør” – ensomheden i sagsbehandlingen ”Hvornår er det godt nok”? – når man ikke kan lukke en sag ”Når forandringerne tager overhånd” - det kan de ikke gøre mod os

Udbrændthed En proces, hvori en tidligere engageret professionel person – som yder omsorg – psykologisk mister engagement i arbejdet som svar på arbejdsbetinget stress. Det er en måde at løse problemer på, når den aktive problemløsningsstrategi viser sig frugtesløs. Den udbrændtes effektivitet bliver ringere. Udbrændthed fører til manglende omsorg for klienter, tab af positiv agtelse for kolleger og følelsesmæssig tilbagetrækning fra arbejdet.