Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Fremtidens folkeskole i Aalborg
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Vigtig diagnoseforståelse i pædagogisk arbejde:
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Og hvordan man håndterer den.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Hjalti Jónsson Psykolog og Ph.D. stud
Temadag Funktionelle lidelser.
Ambulant stofmisbrugsbehandling af kvinder: Projekt Kvindeedukation i KABS 2007 – 2010 v. Projektleder Tine Lydolph.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Selvopfattelse.. STIGMA
Det fælles mål At borgere med kroniske sygdomme opnår den højeste grad af livskvalitet med størst muligt ansvar for og indflydelse på eget helbred.
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Nye metoder i misbrugsbehandling
Afdelingsleder Morten Freil
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Anders Myszak (org. psykolog)
Omgangstone og kollegialitet
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Sårbarhed hos børn og unge
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Psykiatrisk Center Frederiksberg
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Fremme af unges mentale sundhed
Kognitiv model for misbrug
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Velkommen til Lægedage
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Tema 3: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline typen.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
Unipolar depression – Patienter og pårørende 4 og 5
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Psykiske følger af utilfredshed med udseendet NOl-LEOOS
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Sorg og krise Blå Kors Danmark Torsdag d. 30/ Psykolog Johannes Birkild.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Motivation i MED arbejde Motivation i MED arbejdet trods ugunstige vilkår, Muligt? Ja! Nemt? Både ja og nej, men absolut muligt og spændende. Hvad koster.
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
Mentale helbredsproblemer - førtidspension eller tilbagevenden til arbejde? Vilhelm Borg seniorforsker NFA 2010 Oplæg Beskæftigelsesråd Hovedstad.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Hvad fremover ? Mandag 10/ Svendborg
Morale og dannelse i uddannelse
Præsentationens transcript:

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV ADFÆRDSTERAPI REGION HOVEDSTADENS PSYKIATRI

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich • Mennesker lider af angst, når de vurderer en bestemt situation som at være mere farlig end den rent faktisk er • Vellykket behandling bygger på faktisk forståelse for problemet. Man føler sig kun forstået, når man rent faktisk bliver det. Grundig analyse er nødvendig som udgangspunkt. • Kognitiv behandling hjælper personen med at finde alternative og mindre skadelige forklaringer på hans eller hendes problem. • For at kunne det, skal der opbygges mod, styrke, motivation, selvværd og modstandskraft • Behandlingen involverer alle hjerneprocesser og omfattende omindlæring kognitivt, emotionelt og adfærdsmæssigt

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Den kognitive model for vedligeholdelse af angst negative tolkninger Begivenheder og situationer Reaktion på oplevet trussel

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Truende STIMULI får særlig opmærksomhed Sandsynlig X forfærdelighed ____________________ Coping + Hjælp Sikkerhedsadfærd Fysiologisk ændring Irene Oestrich

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Jeg bliver til grin Der er ingen jeg kan stole på Jeg vidste det, hun er ikke min veninde mere Min veninde vil gøre mig til grin, når vi er sammen med andre Nu står hun og hvisker hemmelighedsfuldt og taler om mig De griner. Det er mig de griner af – om lidt vil de gøre noget forfærdeligt

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) SVAGHED OG DESTRUKTIVITET Irene Oestrich NEGATIVE FORMODNINGER (UUDFORSKEDE) NEGATIVE FORVENTNINGER TAKKEFORSTYRRELSER – HOPPER TIL KONKLUSIONER UDEN FAKTA NEGATIVE EMOTIONER ANGST- VREDE-TRISTHED-PESSIMISME UNDVIGELSE – NEGATIV FORSTÆRKNING DESTRUKTIVE PROBLEMLØSNINGSSTRATEGIER DEFEKTE SOCIALE FÆRDIGHEDER

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Jeg gør mit bedste Andre vil hjælpe og støtte mig Godt jeg gjorde det, nu er jeg en del af selskabet Min veninde ved jeg er angst og vil støtte mig, når vi er sammen med andre Nu står hun og taler med de andre, måske kan jeg deltage De griner. Jeg vil forsøge at være med. Nu går jeg derhen

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich POSITIVE FORMODNINGER (UDFORSKNING AF FAKTA) POSITIVE FORVENTNINGER KONSTRUKTIVE TANKER SUNDE EMOTIONER GLÆDE – TILFREDSHED - KÆRLIGHED MÅLRETTET ADFÆRD – POSITIV FORSTÆRKNING PROBLEMLØSNINGSSTRATEGIER GODE FÆRDIGHEDER

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD TRUSLER FARE SÅRBARHED SIKKERHED KONTROL

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich •EXPOSURE •HINDRING AF UHENSIGTSMÆSSIGE RESPONSER • KOGNITIV OMSTRUKTURERING •PROBLEMLØSNING •SELVVÆRD •GODE EGENSKABER OG STYRKER •ROBUSTHED – KONSTRUKTIVE TANKER •ADFÆRDSAKTIVERING •FORØGELSE AF GLÆDE OG TILFREDSHED

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Angst koster samfundet dyrt i menneskelige omkostninger og økonomiske tab Vi har yderst effektive psykologiske behandlingsmetoder overfor angst Gennem de sidste 30 år er resultaterne af KAT forbedret indenfor alle angstdiagnoser Der er ingen saglig eller faglig grund til at at bruge metoder, hvis virkning er ukendt De klassiske adfærdsstrategier er stadig de bedste, men raffineres når der tilføjes nye strategier

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod)  Signifikant nedgang I angstniveau, paniksymptomer og depression, som det er oplevet af 4 hold (24 deltagere) der fik kognitiv behandling I gruppe. Forbedringerne er målt på BAI, PDSS-SR og BDI (forandringer fra kontrolperioden til efter behandlingen er statistisk højt signifikante, p <.001).  Signifikant øgning af patienternes mobilitet efter de har deltaget I “kurset” målt på Mobility Inventory (forandringer efter behandling er højt signitfikante p<.001).  Der var ingen signifikante forandringer I niveauet for angst, paniksymptomer, depression eller mobilitet i den indledende 1 måneds kontrol periode.  De kliniske forandringer efter intervention: Angsten blev reduceret fra svær til minimal/mild Panik symptomerne blev reduceret fra moderat niveau til minimalt/mildt Depression blev reduceret fra moderat niveau til minimalt Mobiliteten blev øget fra agoraphobisk til at ligge indenfor nomal populationen

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich EN SUND STRATEGI, ER ET SÆT AF FÆRDIGHEDER, DER HJÆLPER EN PERSON MED AT LØSE ET PROBLEM ELLER NÅ ET MÅL OG GØR DET MERE SANDSYNLIGT FOR PERSONEN AT NÅ MÅLET FORDI TROEN OG VILJEN ER STYRKET

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Vær stærk og ved godt mod gør det bedste, håb på det bedste og lær at tage tingene som de kommer !

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) • Evne til at identificere egne tankeprocesser, især i kritiske situationer • Evne til at fange mistolkninger, misforståelser og dysfunktionelle ideer om selv og andre • Evne til at arbejde med egne holdninger • Evne til at udfordre egne ideer og ændre dem • Evne til at sætte tingene i perspektiv • Evne til at stressreducere • Evne til at omstrukturere.

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) ACCEPTÉR AT DU VIL BLIVE ANGST LÆG MÆRKE TIL SYMPTOMERNE PÅ AT DU BLIVER ANGST MÅL ANGSTENS INTENSITET PAS PÅ KATASTROFETANKER, LAD DEM IKKE STYRE NÅR DU BEROLIGER DIG SELV SÅ UNDGÅ UREALISTISKE FORVENTNINGER LÆG MÆRKE TIL HVOR LANG TID DET TAGER FOR ANGSTEN AT KLINGE AF BLIV DIN EGEN OBSERVATØR! Irene Oestrich