Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Undervisning i ”Relation”
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
På vej mod det pædagogiske udviklingscenter Bjerringbro Jørgen Schirmer Nielsen På vej mod det pædagogiske udviklingscenter.
Digitalisering og medialisering
Undervisningsplanlægning
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Asminderød Skole – en rummelig og fleksibel skole
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Skolereform august 2014………………
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Lærerprofessionen - en definition.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Steen Gravgaard Eriksen
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Inkluderende pædagogik – intentioner og virkelighedens verden
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Inspiration til reformarbejdet
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Unge og undervisningens medialisering
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Den inkluderende skole
Skolereformen og ”FUF”
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Lærerprofessionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket understøtter folkeskolens formål og medvirker til at realisere skolens værdigrundlag, faglige læringsmål og indsatsområder. Skolebiblioteket skaber i samarbejde med lærere og ledelse forudsætninger for undervisning og læring.

Dette gøres bl.a. ved, at ‘Skolebiblioteket som læringscenter’ aktivt varetager opgaver som undervisning, vejledning og formidling i relation til læring og læreprocesser iværksætter initiativer, der bidrager til skolens stadige udvikling stiller fysiske og virtuelle læringsressourcer til rådighed for lærerens undervisning og den enkelte elevs alsidige, personlige og faglige udvikling fungerer som et kulturformidlende og kulturskabende læringsmiljø.

Servicebegrebet underordnes pædagogik og læring - Det er pædagogik og læring, der er vigtige funktioner nu Hele skolen betragtes i dag som et læringsmiljø, og skolebiblioteket indgår som en væsentlig og central del af dette. Skolebibliotekaren har et godt kendskab til fælles mål, evaluering og prøveformer for alle fag og er fortrolig med ‘læringens univers’ – både i teori og i praksis.

Den endelige definition på, hvad et læringscenter er, må tolkes, præciseres og videreudvikles - her på vores egen skole. Det er en proces, der kræver pædagogisk begrundede valg og prioriteringer. Læringscentret understøtter folkeskolens formål og medvirker til at realisere og synliggøre det, man på skolen har vedtaget som vigtige fokus- og indsatsområder. Det må naturligvis ske i et udstrakt samarbejde med skolens ledelse og lærere

Her er de centrale spørgsmål om skolebibliotekets rolle som læringscenter 1. På hvilken måde kan skolebiblioteket være med til, at løse de øgede faglige og pædagogiske krav, der stilles til skolen? 2. Hvorledes kan skolebiblioteket medvirke til, at eleverne oplever ønsket om og fornøjelsen ved at lære, evnen til at lære og i det hele taget opmuntrer til intellektuel nysgerrighed? 3. Skolebiblioteket kommer i de kommende år til at fungere i samspil med en skole og et samfund, der udvikler sig voldsomt på det informationsteknologiske område. Hvordan tages den udfordring op, og hvordan løses den? 4. På hvilken måde kan skolebiblioteket rådgive og vejlede om samspillet mellem læringsmål, læreprocesser og læringsressourcer? 5. På hvilken måde kan skolebiblioteket medvirke til at udvikle elevernes informationskompetence og omsætte informationer til viden?

Formidler på indsatsområderne Elektroniske medier Læsning ... udvikling Skolebibliotek – Mediecenter – Pædagogisk Servicecenter – Pædagogisk Udviklingscenter – Kompetencecenter – Læringscenter? Læringscenteret er ... Udvikling Kultur Kursusudbyder Formidler på indsatsområderne Elektroniske medier Læsning Faglig sparring Samarbejde og netværk Kompetente medarbejdere i skolens lærings- og udviklingsprocesser som skolens læringscenter skolebiblioteket er et stærkt kort