Ny uddannelse profil på Ortopædkirurgisk afdeling Hospitalsenheden Horsens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Advertisements

3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Se en eller flere af de sjove supervisionsvideoer her:
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Strukturændringer og den lægelige videreuddannelse i Region Midtjylland Direktør Ole Thomsen PLK-temamøde, den 29. marts 2011.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Sexologisk behandling
Visitation på baggrund af Vital Telemedicin
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Mulige fremtidsperspektiver Introduktion
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Jobudvikling og -glidning
NOEA/Aalborg Universitet
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
Differentalkvotient af cos(x) og sin(x) og tan(x)
Velkommen Introduktion.
Sundhedsstyrelsens akutrapport og de akutte skader
Hvordan opnår vi succes? Vision og fællesskab om EPJ i regionen EPJ messedag, den 9. april 2013 Cheflæge, dr. med. Jørgen Schøler Kristensen, Hospitalsenheden.
Velkommen Introduktion.
 Skal fra starten være om nære og genkendelige ting  Skal være med mulighed for gentagelse  Skal give eleverne en positiv tilgang til et nyt sprog.
Hvad er telemedicin og hvordan fungerer det.
Patient i eget hjem 6. juni 2012 Sven Gerner Nielsen.
Lone Tonsgaard, Projektleder
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
Uddannelseslæger i front
Det palliative teams ansvar og opgaver
Arbejdsgange med udredningsret på Medicinsk Afdeling, Hospitalsenheden Horsens V. Stine Jørgensen, Medicinsk Afdeling, og Hanne Hansen Rützou, Sundheds-IT,
Undervisning af nyt personale Medicinsk Afdeling, HEV Undervisning af nyt personale.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Speciallæger i front Superviseret gennemgang i akutmodtagelsen Et prisvindende tiltag i Medicinsk afdeling O og Akutmodtagelsen, Herlev Hospital Sif.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
Velkommen Introduktion.
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Telemedicin i sårbehandlingen  Def: Levering af sundhedsfaglige ydelser over afstand.
Sikker visitation – gule borde Opsamling fra caféseminar om akutplan
LINK Camp 2012 Helle Karina Pedersen Uddannelseschef EAL.
Hospitalsenheden Silkeborg – fremtidens udfordringer i arbejde med sundhed v/Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen.
Uddannelse, kompetencer og opgavefordeling
Bestilling af prøver i BCC-WEB
Omstillinger - mere end besparelser
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Projekt Lavet af Jonas og Marcus. Idéen går ud på: Idéen går ud på at når man sætter nøglen i hoveddøren tænder lyset i entréen. Lyset slukker efterfølgende.
Etablering af et godt uddannelses miljø i FAM Fantastisk inspektorrapport - Hvordan kunne det gå sådan ? Troels Kodal Udd. ansvarlig overlæge FAM/De med.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Introduktion Ortopædkirurgisk afdeling XX sygehus.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. DECEMBER 2015 DRRLV LEDENDE LEKTOR BENTE VIGH MALLING AARHUS UNIVERSITET CENTER FOR SUNDHEDSVIDENSKABELIGE.
Patientforløb og sygehusvæsenets organisation. Komissorium 1.Beskrive krav til fremtidens sygehusvæsen om patientforløb og vurdere hvilke ledelses- og.
Produktion og uddannelse Susanne Mallet. ortopædkirurgisk afdeling Køge.
Temadag den 2. februar 2012 Velkommen til FORSKNING, Videnskab, Fremtid og State of the Art.
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
Decentral hjerterehabilitering
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
Instruktion til mødeledere
Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv
Digitale læringsmidler – Ideer og udvikling
Præsentationens transcript:

Ny uddannelse profil på Ortopædkirurgisk afdeling Hospitalsenheden Horsens

Hvorfor er vi her?

Fordi vi vil være ”The best of the best” til uddannelse

Baggrund •Jysk Medicinsk Selskab møde nr 592 •Torsdag den 10 maj 2012 •Lægelig videreuddannelse

Hvorfor? •I dag sidder speciallægen i ambulatoriet og ser de svære patienter, mens de yngre sidder i et andet rum og ser dem de kan ”finde ud”. •Speciallægen er ”klinisk vejleder”, men aner ikke, hvad den yngre læge laver… •Speciallægen laver en masse ”trivielt” arbejde

Nyt: •Lad den yngre læge se alle de patienter speciallægen normalt selv ser. •Gerne 2-3 parallelle linjer! •Speciallægen skal ikke have sin egen linje, men gå fra den ene yngre læge stue til den anden og ”kun” undervise og supervisere!

Fordel •Speciallægen får bedre fornemmelse af, hvad den enkelte læge kan •Det giver intensiv undervisning •Speciallægen udnyttes til det de er bedst til •Den yngre læge undervises og laver det ”trivielle” arbejde

OP? •En speciallæge i idrætsteamet kan normalt køre dobbelt stue drift på knæ artroskopier •Men •Hvorfor ikke have en yngre læge på hver stue som superviseres og oplæres gradvist? •Vi skal være bedre til at give kniven fra os

Vi kan hvis vi vil! •Det er så oplagt, at det skal spredes ud •Det er afprøvet med succes på Dermato-Venerologisk Afdeling S Århus Universitets afdeling •Lad os vise at vi kan •Lave en ”opgørelse”/ artikel •Og bruge det som reklame

Det kræver •At alle er med på ideen •Flere yngre læger •Meget plads i ambulatoriet: •Fordi speciallægen mellem supervision skal have mulighed for andet rum (til visitation osv, dvs en PC plads)