Erfaringer med at være patientrepræsentant

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

National kortlægning og tema om Brugerstyret kontakt
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Det gode samarbejde København Syd Samarbejde
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Lederudvikling.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
Ledelse…for, gennem og med patienten
Produktion og Logistik
Metoder og Status i Danmark
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Organisatorisk brugerinddragelse
Fra kontrolforløb til opfølgningsforløb: Mere kvalitet for pengene?
Forventninger til Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center - mission og vision ved Driftschef, Else Ammitzbøll Den 6. marts
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Afdelingsleder Morten Freil
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Kodeks for offentlig topledelse
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Brugerinddragelse og palliation
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Indhold, indsatser, implementering
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
UNIK 16. maj 2011 Shared care-platform for kronisk syge Chefkonsulent Tove Lehrmann, Region Syddanmark.
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Sundhedsaftale III status
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Efteruddannelse om hjerterehabilitering Marts 2010 Kontakt: Forløbskoordinator Tove Sommer, Faaborg- Midtfyn Kommune, mobil: ,
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Genoptræningsforløbs- beskrivelser - samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i regionen Asger Kudahl - Odense Kommune 2. juni 2009.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Rehabilitering og Empowerment – Muligheder og udfordringer i alkoholbehandling Vingstedseminar d
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Kvalitet i plejen.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Metoden brugerstyret behandling
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
AKUTTEAMET I SILKEBORG KOMMUNE
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Præsentationens transcript:

Erfaringer med at være patientrepræsentant Jette Bay Politisk næstformand Scleroseforeningen

Repræsentationer Arbejdsgruppe* Baggrundsgruppe Bestyrelse# Brugerpanel# Brugerråd# Ekspertpanel Forum# Følgegruppe# Netværk* Nævn Referencegruppe* Råd# Styregruppe# Tænketank* Udvalg# Den røde tråd * Andet * der er DP repræsentanter 81 steder Jette Bay # DH, Scleroseforeningen… *

OPGAVEN OG MÅL Som patienternes repræsentant/talsmand i sundhedsvæsenet er din vigtigste opgave at holde fast i patienternes ønsker, behov og perspektiver samt at arbejde for, at de bliver inddraget i sundhedsvæsenets arbejde. Du kan bidrage til at skabe bedre behandlingsvilkår for fremtidens patienter og deres pårørende. Som bruger af sundhedsvæsnet har du meget at tilbyde, ikke mindst din viden, reflektioner og erfaring. Det forventes ikke, du er ekspert på alle mulige områder. Du er ikke deltager på individniveau

PRÆMISSERNE DP beskæftiger sig udelukkende med den politik, der er enighed om på tværs. Du skal vide, hvad der enighed om! Du taler på alles vegne Derfor er det vigtigt, at du har et bagland, der kan klæde dig på med denne viden.

MISSION OG VISION FOR DANSKE PATIENTER Danske Patienters mission er at fremme medlemsorganisationernes interesser til gavn for patienterne. Danske Patienters indsats skal bidrage til visionen om et patientcentreret sundhedsvæsen i høj international klasse. Danske Patienter arbejder for, at det danske sundhedsvæsen bliver centreret om brugernes behov og leverer sundhedsfaglig-, organisatorisk- og patientoplevet kvalitet på et højt niveau. Det brugercentrerede sundhedsvæsen er en fælles vision for alle sundhedsaktører. Men visionen bliver kun til virkelighed, hvis patienternes unikke viden bringes i spil. Danske Patienter har formuleret syv principper, som karakteriserer det brugercentrerede sundhedsvæsen, hvor patientperspektivet er integreret i sundhedsvæsenets organisering og praksis.

Syv principper for det brugercentrerede sundhedsvæsen Høj faglig kvalitet Patienter skal tilbydes behandling og pleje af højeste faglige kvalitet. Høj faglig kvalitet indebærer hurtig og rettidig behandling med brug af bedste teknologi og medicin. Støtte og omsorg Patienter skal tilbydes den fornødne støtte og omsorg. Sundhedsvæsenet skal være i stand til at tage hånd om patienten i den konkrete livssituation og tilpasse indsatsen efter individuelle behov. Egenomsorg og egenkontrol Sundhedsvæsenet skal mobilisere den enkelte patients ressourcer, så patienten opnår så stor egenkontrol som muligt. Inddragelse Sundhedsvæsenet skal være brugercentreret. Sundhedsvæsenet skal samarbejde med patienterne som ligeværdige aktører på alle niveauer – fra det enkelte behandlingsforløb til den overordnede planlægning af sektoren. Tilgængelighed Alle borgere skal have fri og lige adgang til hurtig og rettidig behandling af højeste kvalitet. Tilgængelighed baserer sig på åbenhed og fuld information til patienterne. Sammenhæng Patienterne skal sikres sammenhæng i behandlingsforløbet. Sundhedsvæsenet skal forbedre kommunikationen og koordinationen mellem afdelinger, sygehuse og sektorer, og ydelserne skal i videst mulige omfang samles omkring patienten. Fokus på individet Det brugercentrerede sundhedsvæsen tager udgangspunkt i det hele menneske. Sundhedsvæsenet skal være i stand til at imødekomme den enkelte patients fysiske, psykiske og sociale behov gennem dialog, fleksibilitet og valgfrihed.

MED UDGANGSPUNKT I DET GENERELLE En del af arbejdet som patientrepræsentant består i at gøre opmærksom på generelle patientinteresser. Alle patienter er individuelle og skal behandles sådan, men undersøgelser viser, at der er nogle overordnede forventninger til sundhedsvæsnet, som patienter næsten altid har. Den viden kan du bruge, hvis du for eksempel skal bedømme et forslag eller argumentere over for andre.

Patientcentreret praksis Mål Gode overgange. - afdelinger - sektorer Koordineret i hele forløbet Kontinuitet i behandlerteamet God information, Kommunikation, Patientuddannelse Partnerskab Involvering Psykisk støtte Fysisk komfort Let adgang Pårørende inddragelse Høj faglig kvalitet / patientsikkerhed

Symptom ISBJERGET 2.474 voksne 18-60 år 75% havde mindst et symptom i løbet af en 2 ugers periode Kun 9% konsulterede egen læge eller anden sundhedsperson Elliott et al BMC Fam Pract 2011;12:16

TILGANG TIL BRUGERINDDRAGELSE MÅL FOKUS BRUGERENS ROLLE Top down-tilgang Kontrol og målopfyldelse. Organisations-udvikling. Ledelsens spørgsmål vedr. kvalitet og mål. Kunde og forbruger. Tilbagemeldinger på spørgsmål. Bottom-up-tilgang Tilpasse sig brugerens behov og ønsker. Inddragelse af brugerens perspektiv. Brugerens spørgsmål om hvordan de oplever tilbuddet. Aktiv medborger. Dialog om ønsker og behov. målet at vi kender patienternes behov – både de erkendte og de ikke-erkendte Kirsten Petersen i ’Rehabilitering. Teori og Praksis.’ FADL

GRADER AF BRUGERDELTAGELSE OG MEDBESTEMMELSE Informeres Høres Medbestemmelse Styrer PASSIV deltagelse AKTIV deltagelse Kirsten Petersen i ’Rehabilitering. Teori og Praksis’. FADL

NIVEAUER FOR INDDRAGELSE INDIVIDUELT – i eget/pårørendes forløb REPRÆSENTATIVT Brugerundersøgelser (indirekte) spørgeskema, tilfredshedsundersøgelser, høring m.v. Repræsentanter (direkte) del af fokusgruppe, brugerpaneler, brugerråd repræsentanter med formel udpegning Her kan man også bruge opdelingen efter om patientens hhv. erkendte og IKKE erkendte behov: Indirekte via skyggemetoden direkte ved rollespil, living labs

ANBEFALINGER OM ORGANISATORISK PATIENTINDDRAGELSE Inddrag altid Inddrag fra start Udpeg de rigtige Sørg for ligevægt i perspektiver Sørg for uddannelse Indhent viden Evaluer effekten

PRÆMISSER fortsat Forberedelse bydende nødvendig Du skal være villig til at agere både proaktivt, argumentere konstruktivt samt følge op på møderne. Du skal være åben og lyttende over for andres perspektiv og mening. Hold dig orienteret indenfor området.

PRÆMISSER fortsat Videregiv dine erfaringer Du ’ejer’ ikke den viden og erfaring, der kommer ud af arbejdet.