PROJEKTLEDERKURSUS Januar 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
KAN MAN VÆKSTE PÅ DET SPECIALISEREDE SOCIALOMRÅDE MED RESPEKT FOR KVALITET OG SAMARBEJDE?
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Få succes med dine ansøgninger om eksterne midler 12. maj 2011
Modul 1 - Processer.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hvad kan din virksomhed gøre for at leve op til banker og leverandørers krav ? 6. oktober 2009.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Erhvervsakademiet Aarhus
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Når effektmåling rammer organisationen
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Projektmentor Lars Kristensen Bygningsingeniør, EUR.ING,
Kommunikation i projekter
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Fagdidaktisk kursus i religion
Virksomheder - definition
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
Workshop den 4. november 2009 Jørgen Kroer og Thomas A. Rasmussen
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Hvad er mål/resultat (output)?
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Dokumentation af opgaver
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Projektafslutning – Navision Attain
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
At deltage i projektarbejde
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Dansk Supermarked i korthed
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder De 5 modenhedsniveauer Ad hoc-niveau Ad hoc-niveauet er karakteriseret ved, at indkøbsområdet:
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Styringsmæssige afsæt
Forretningsprojektplan
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Præsentationens transcript:

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 PROJEKTETS AFSLUTNING OG LÆRING - KRONEN PÅ VÆRKET ELLER …

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 AGENDA Vigtigheden af en god projektafslutning Projektafslutningens typiske faser Projektmodellens faser Projektafslutningens typiske opgaver Projektafslutning på Hamworthy Svanehøj A/S Projektafslutningens interessenter Projektlederens rolle I projektafslutningen Læring ifm. Projekter Læringsredskaber Læringens 8 elementære spørgsmål Projektafslutningen I Jeres virksomhed Projektrelateret læring I Jeres virksomhed

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 AFSLUTNING OG LÆRING Vigtigheden af en god projektafslutning. Projektets investering skal kapitaliseres I salg/anvendelse Projektet skal forankres I organisationen Projektets interessenter skal være tilfredse, interne såvel som eksterne Et vellykket projekt avler nye projekter, interne såvel som eksterne God projektafslutning afgørende for fælles følelse af succes og sammenhold Projektet skal/kan indgå I andre projekter helt eller delvis Afslutning af projekter afgørende for generering af ny viden Afslutning af projekter er afgørende for at kunne holde fokus i nye projekter Kravene til styring, kontrol, gennemsigtighed og dokumentation er stigende Finanskrisen har givet øget fokus på nødvendigheden af udvikling Ledelsens fokus er på bundlinjen. Fokus skal være på projektets økonomi (salgs kostpris)

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 AFSLUTNING OG LÆRING Projektafslutningens typiske faser – en Stage-Gate betragtning.

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 AFSLUTNING OG LÆRING Projektafslutningens typiske faser – en Stage-Gate betragtning. Stage-Gate meget anvendt I industrien Sikrer gennemsigtighed I proces Sikrer at beslutninger tages sagligt Sikrer at ansvar placeres Sikrer ensartethed En anelse rigid I sin struktur Kan være bureaukratisk for små projekter

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 AFSLUTNING OG LÆRING Projektafslutningens opgaver. Økonomisk opfølgning Konstruktionsmæssig opfølgning Designmæssig opfølgning Kompetencemæssig opfølgning Ressourcemæssig opfølgning Organisatorisk opfølgning Ledelsesmæssig opfølgning Markedsmæssig opfølgning Vurdering af belastningsprofil Læringsmæssig opfølgning Procesmæssig opfølgning Produktionsmæssig opfølgning Immaterielle rettigheder vurdering Service/aftermarket Sourcingmæssig opfølgning Relation til andre projekter Interessentanalyse Opgavernes mangfoldighed kræver mange hænder til styring. Storm P.

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 AFSLUTNING OG LÆRING Projektafslutningens kerneopgaver på Hamworthy Svanehøj A/S. Udarbejdelse af gældende konstruktions- og snittegninger.  ERP system. Oprettelse af varer og standardstyklister. Priser lægges i ERP system. Ruter laves/tilrettes.  Udarbejdelse af dokumentation. Procedure (opsamling etc.) Instruktionsmanual. Konstruktionsmappe. Pumpe kurver, NPSH kurve ect.  Udarbejdelse af en evalueringsrapport. Projektforløbet og udviklingsplanen gennemgås og vurderes. Kvalitet, miljø og arbejdsmiljø. Økonomisk oversigt (fremstillingsomkostninger, Salgspris ) Marketingsvurdering Projekterfaringer.   Projektet afsluttes med rapportering til Styrekomite..

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 AFSLUTNING OG LÆRING HOS JER? Projektafslutningens interessenter. Modstridende fokus. Teknologisk PTA Research afd. R&D Ledelsen Konstruktivt Subjektivt Direktionen Marketing Bussiness Development Salg Kommercielt

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 AFSLUTNING OG LÆRING Projektlederens rolle i projektafslutningen. Brænde igennem Være autoritets utro Provokere for projektets skyld Udfordre organisationen Være kollega Beslutsom Lade ting tage tid Sammensætte gruppen Detaljefokuseret Droppe tekniker rollen Afslutter Økonomisk overblik Producent Tovholder Konfliktløser Leder Helhedsfokuseret Egoistisk for projekt Bibliotekar/arkivar Politiker Formidler Indpisker Fokusere på dead-lines Have højt energiniveau Brænde for projektet Forretningsfokuseret Have fokus på ledelsen

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 AFSLUTNING OG LÆRING Projektets videre forløb. Hvorfor er vidensopsamling vigtig REFLEKSIV LÆRING ANVENDT LÆRING

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 AFSLUTNING OG LÆRING Hands-on metoder til vidensopsamling og læring Test(field) og evaluering Mødereferater Tell Your Wife Granskningsmøder Kreativ platform Projektdagbog Fokusgrupper TQM Systemer Studiegrupper ERP/MRP Systemer End of Life learning Tavs viden

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 AFSLUTNING OG LÆRING Projektets læring – 8 spørgsmål der altid skal stilles. Lever produktet op til kravspecifikationen Lever kravspecifikationen op til markedets krav Var de rigtige kompetencer til stede hos projektleder og projektgruppe Var de rigtige organisatoriske rammer for projektet på plads Var de rigtige økonomiske rammer for projektet på plads Var ledelsens engagement og opbakning den rette gennem projektet Var de rette værktøjer til projektledelse/styring til stede Blev projektet og produktet formidlet optimalt internt såvel som eksternt

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 AFSLUTNING OG LÆRING Hvordan afsluttes projekter i Jeres virksomhed. ?

PROJEKTLEDERKURSUS 12.13. Januar 2010 AFSLUTNING OG LÆRING Hvordan opsamles projektrelateret læring I Jeres virksomhed. ? Læring på Hamworthy Svanehøj A/S: Projektets logbog Rapporter fra granskningsmøder Afslutningsrapporter Referater fra møder mellem udvikling og produktion Projektdagbog over vigtige beslutninger Tidsplan realiseret vs. planlagt