Undersøgelsesdesign – et eksempel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdspladstyverier
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Fremtidens Videoforbruger
Læringsstile og lektier
Hvad gør livet så værdifuldt?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Borgernes barrierer for brug af IT
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Indsamlingsmetoder.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
I NABOSKABET.DK Børn og Unge. Naboskab i forskellige højder  Integration og sammenhængskraft i boligområdet handler ikke kun.
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Kvantitative metoder
Det fælles mål At borgere med kroniske sygdomme opnår den højeste grad af livskvalitet med størst muligt ansvar for og indflydelse på eget helbred.
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
Problemformulering Emne: Jeg undersøger _____________________
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Grupper – hvordan gøres det?
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Hvad gør livet så værdifuldt
Oplæg til arbejde med struktur og målrettettræning i eliteafdelingen i Gyttegård golf klub. Søndag d. 28. november 2010 John Nicolajsen.
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Danskernes viden om Blu-ray Udarbejdet af IUM april 2010.
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Martin Sandø Servicestyrelsen
Trigonometrisk Lommeregner
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Lederseminar 2014 Varde Kommune
”Morten vil til demonstration” Morten bor på det bosted, hvor I arbejder. Gennem lang tid har I forsøgt at motivere Morten til at komme lidt ud og deltage.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Interview Individuelt interview Interview i en gruppe.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
 Planlægning › Kommunikationsplanlægning › Teknisk planlægning  Krav- og testspecifikation › Krav til produkt  Design › Brugergrænseflade  Implementering.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Kristina G. H. Kristensen Kommunikation og it eksamen 22. juni 2009 kl – Opgave: Markedsføring af Kulløse miljømesse.
Uddrag af kendskabsanalysen 2014 CLEVER A/S. Q8. Hvis du skulle købe en elbil i morgen, hvad ville så være dine stærkeste argumenter for at vælge en elbil?
Økonometri 1 Avancerede Paneldata Metoder II Introduktion til Instrumentvariabler 27. november 2006.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Grundlæggende Statistik af Kenneth Hansen Kapitel 7.
Tisvilde Trafikkultur Lokal kampagne 18. januar 2007 Oktober 2014.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Walk & talk og quiz og byt
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Fagligt udviklingsforløb om e-ressourcer – pust nyt liv i formidlingsarbejdet 11. september 2018.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Undersøgelsesdesign – et eksempel

Undersøgelsesdesign – et eksempel I Hvad vil jeg finde ud af? Jeg vil finde ud af hvordan folk beslutter sig for, hvad de vil se i fjernsynet, og hvad der spiller ind på beslutningen. Jeg vil sammenligne ‘folks’ beslutninger om at se tv ‘hjemme’ under forskellige forhold: Case definition: en der har adgang til tv-indhold hjemme, og bruger det.

Undersøgelsesdesign – et eksempel II Jeg vil sammenligne beslutningerne om at se tv på følgende områder: Er der forskel på beslutningsprocessen ved solo- overfor social-sening (interesse vs. ‘tvang’)? Graden af planlægning (selektion vs. vane): I hvilket omfang planlægges seningen? Hvilke medier/informationskilder inddrages? Tidsforbrug: Spiller hvor meget man ser ind på planlægningsgraden/beslutningsprocessen? Antal kanaler til rådighed: Spiller antallet af kanaler ind på hvordan man beslutter sig/planlægger? Fjernbetjeningens rolle i beslutningsprocessen.

Undersøgelsesdesign et eksempel III Jeg vil spørge (interviewe) folk individuelt, om hvordan de beslutter, hvad de vil se. Jeg vil gerne have undergrupperne i undersøgelsen på 4 personer hver for at have bare lidt robuste data. Jeg regner med, at der er en sammenhæng mellem antal kanaler og tidsforbrug. Jeg regner med at planlægningen er en funktion af de andre forhold. Så i alt skal jeg interviewe 16 personer om deres tv-sening Social-sening Solo-sening Tid/ antal kanaler Højt Lavt lavt Antal respondenter 4

Undersøgelsesdesign et eksempel IV Jeg vil finde respondenter til undersøgelsen i min omgangskreds. 8 der bor alene og 8 fra forskellige husstandsstørrelser Man kan udvide undersøgelsen med fx: køn Alder Husstandsstørrelser Men hver gang vil man skulle udvide antallet af respondenter.

Bare for sjov – til en Ph.D. Familestørrelse Solo-sening Små husstande Store husstande Planlægning Ja Nej Kanaludbud S L Tidsforbrug H Alder: 3 aldersgrupper Antal respondenter 24 x 4 Alt i alt skal jeg interviewe 288 personer, med denne detaljeringsgrad. Her vil jeg blive nødt til at overveje: Er det overkommeligt? Kan det gøres gennem mit sociale netværk eller skal jeg sample på en anden måde? Ville det give mening at bruge et spørgeskema i stedet? Hvilke konsekvenser ville det få?

Undersøgelsesdesign et eksempel V Jeg vil analysere mine data ved at samle udsagn om de forskellige teoretiske fokuspunkter: Personlig interesse: programindhold Social forpligtelse: rolleudøvelse Programselektion: Informationssøgning, planlægning Vanesening: fritid, underholdning, tidsfordriv Mediebrug: tidsforbrug, teknologier, kanaler Kan der opstilles typiske beslutningsmønstre eller – processer, der er kontekstafhængige (husstandsstørrelse, tidsforbrug, kanaludbud)? Er der data, der indikerer andre forklaringer end de forventede? Er udsagnene konsistente indenfor de førnævnte fokuspunkter? Hvad skal jeg stille op med udsagn, der modsiger hinanden? Hvornår opstår der en tendens i datamaterialet?