Strategisk uddannelse Patientoplevet kvalitet:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Dialog og læring i klagesager
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
Se en eller flere af de sjove supervisionsvideoer her:
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Hygiejne som strategisk indsats
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Tabulex - hvad er det? Et elektronisk komme/gå-registreringsprogram – det sikrer, at SFO´ens medarbejdere kan efterleve fremmødekontrollen. Målet er at.
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
BEDRE OPLEVELSER FOR PATIENTER OG PÅRØRENDE I MEDICINSK AFDELING O
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Attraktive Arbejdspladser
FM januar 2004 H:S/Rigshospitalet/Servicecentret H:S-Bestyrelse Københavns kommune - Frederiksberg kommune - Staten H:S-Direktion Administrerende direktør.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Ernæring i fokus Regional ernæringskampagne. Baggrund Manglende målopfyldelse af akkrediteringsstandard: Ernæringsscreening, plan og opfølgning.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
FAGLIG TRIVSELSMÅLING Om at bruge trivselsmåling som værktøj i strategisk kompetenceudvikling Oplæg ved Region Hovedstadens Uddannelseskonference Fredag.
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
Patientinddragelse – et element i patient empowerment
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Akkreditering: en ny strategi og proces på hospitalerne i Region Midtjylland Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen, Kvalitet.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Titel Implementering af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. Februar 2008.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016.
Hvad er plejepersonalets og patienters udbytte af coachtræning? Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
NÆRVÆR i arbejdet. Nærvær i arbejdet Region Midt og Region Hovedstaden 18 arbejdspladser og 2000 medarbejdere  8 somatiske afdelinger  3 psykiatriske.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Introduktion til LUP psykiatri 2017
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
…………Skal blive så dygtige som de kan
Pædagogisk Grundlag og Response
3. november 2015.
Erfaringer og refleksioner fra opstart, implementering og vedligehold af simulatorenheden Learning lab. Jeanette W. Kirk, udviklingskonsulent og ph.d.
Mere MOST - mindre fravær
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Hospitalsenheden VEST
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Et ledelsesperspektiv på fremtidens operationssygepleje
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Præsentationens transcript:

Strategisk uddannelse Patientoplevet kvalitet: Stop op og lyt til patienten Amager og Hvidovre Hospitaler

Vi er Kristina Petersen, klinisk udviklingssygeplejerske, Kristina.Petersen@regionh.dk Grete Brorholt, Antropolog, Ph.d. Grete.brorholt@regionh.dk Amager og Hvidovre Hospitaler

Fordring og motivation Baggrund for indsatsen Fordring og motivation

Vores mål Vi skal forbedre patienternes oplevelser (løbende forbedre), blive bedre til at lære af patienternes oplevelser (spørge) og omsætte denne læring til ny praksis (gøre)

Pilot på 212 og 426 Pilotprojekt på barselsafsnittet Et kort feltstudie v. antropolog Nedsættelse lokal arbejdsprojektgruppe Afprøve metoder

Afprøvning af metoder Kortlægning– følge med en pårørende rundt i afdelingen Elektroniske spørgeskemaer Feedbackmøder

Feedbackmøde 2 familier Mundtlig kommunikation 4 medarbejdere lyttede med Mulighed for at stille ét spørgsmål 1 times interview Personalets refleksion efter familierne var gået

film

Patienternes oplevelser Alle nybagte familier burde få lov til at fortælle deres historie Nybagte forældre, juni 2013

Personalets læring Udviklingsmuligheder i afdelingen Anledning til refleksion med kollegaer Det gjorde indtryk -motivation Lytte til familier Indsigt i familiernes oplevelse af mødet med afdelingen

Organisationens læring Organisering og ledelse Tydeligt ansvar og ejerskab Langsommeligt Kulturforandring Løbende uddannelse Frustrationer Fokus på spørgsmål for at finde løsning Kan vi ikke bare for lov at passe patienterne Hvorfor skal vi hele tiden snakke om patienternes oplvelser – hvad med vores oplevelser Fra økonomistyring til patientstyring

Metoder til forandring Værktøjskasse Værktøjskassekursus Strategiske kommunikationskurser Kommunikationskampagne Konsulentstøtte lokalt Monitorering via målinger Gb og KP LÆRING og MOTIVATION: Engagement og lokal indsats er vigtigst. Det er vigtigt at det ikke kun lægges ud til frontpersonnel, men det også indgår I strategisk arbejde, ledelse osv Ansvaret ligger I ledelsesstrengen, handling lokalt Gb Det er vigtigt at det ikke kun lægges ud til frontpersonel, men det også indgår I strategiske arbejde, ledelse osv. Andre tal: HSMR, MRSA… ½ årlige telefoninterviews Patientansvarlig læge Lokale handleplaner LUP Det vigtigste: Lokale målinger og indsatser Det fortæller Kristina om fra barsel 426 – pilot og nu

Værktøjskassen Inspiration Nemt Light Let tilgængelig Kom i gang

Værktøjskassekursus Baggrund Øvelser Ventil Erfaringsudveksling Sammenhæng Forandringsuddannelse DDKM 1.2.11

Kulturforandring i stor skala Vores drøm Kulturforandring i stor skala

Støtte Central kick-off Værktøjskassekurser Værktøjskasse Konsulent Grete Brorholt Netværksdannelse Bolton møder Film om feedbackmøde Central monitorering v./ LUP, telefoninterviews Handleplansmøder møder med direktionen Kommunikationskurser HRU Kurser i kommunikation 2014 http://ahh-intranet.regionh.dk/menu/Patienter/Patientoplevet+Kvalitet

kontakt information http://ahh-intranet.regionh.dk/menu/Patienter/Patientoplevet+Kvalitet/ grete.brorholt@regionh.dk Kristina.Petersen@regionh.dk