Strategisk uddannelse Patientoplevet kvalitet: Stop op og lyt til patienten Amager og Hvidovre Hospitaler
Vi er Kristina Petersen, klinisk udviklingssygeplejerske, Kristina.Petersen@regionh.dk Grete Brorholt, Antropolog, Ph.d. Grete.brorholt@regionh.dk Amager og Hvidovre Hospitaler
Fordring og motivation Baggrund for indsatsen Fordring og motivation
Vores mål Vi skal forbedre patienternes oplevelser (løbende forbedre), blive bedre til at lære af patienternes oplevelser (spørge) og omsætte denne læring til ny praksis (gøre)
Pilot på 212 og 426 Pilotprojekt på barselsafsnittet Et kort feltstudie v. antropolog Nedsættelse lokal arbejdsprojektgruppe Afprøve metoder
Afprøvning af metoder Kortlægning– følge med en pårørende rundt i afdelingen Elektroniske spørgeskemaer Feedbackmøder
Feedbackmøde 2 familier Mundtlig kommunikation 4 medarbejdere lyttede med Mulighed for at stille ét spørgsmål 1 times interview Personalets refleksion efter familierne var gået
film
Patienternes oplevelser Alle nybagte familier burde få lov til at fortælle deres historie Nybagte forældre, juni 2013
Personalets læring Udviklingsmuligheder i afdelingen Anledning til refleksion med kollegaer Det gjorde indtryk -motivation Lytte til familier Indsigt i familiernes oplevelse af mødet med afdelingen
Organisationens læring Organisering og ledelse Tydeligt ansvar og ejerskab Langsommeligt Kulturforandring Løbende uddannelse Frustrationer Fokus på spørgsmål for at finde løsning Kan vi ikke bare for lov at passe patienterne Hvorfor skal vi hele tiden snakke om patienternes oplvelser – hvad med vores oplevelser Fra økonomistyring til patientstyring
Metoder til forandring Værktøjskasse Værktøjskassekursus Strategiske kommunikationskurser Kommunikationskampagne Konsulentstøtte lokalt Monitorering via målinger Gb og KP LÆRING og MOTIVATION: Engagement og lokal indsats er vigtigst. Det er vigtigt at det ikke kun lægges ud til frontpersonnel, men det også indgår I strategisk arbejde, ledelse osv Ansvaret ligger I ledelsesstrengen, handling lokalt Gb Det er vigtigt at det ikke kun lægges ud til frontpersonel, men det også indgår I strategiske arbejde, ledelse osv. Andre tal: HSMR, MRSA… ½ årlige telefoninterviews Patientansvarlig læge Lokale handleplaner LUP Det vigtigste: Lokale målinger og indsatser Det fortæller Kristina om fra barsel 426 – pilot og nu
Værktøjskassen Inspiration Nemt Light Let tilgængelig Kom i gang
Værktøjskassekursus Baggrund Øvelser Ventil Erfaringsudveksling Sammenhæng Forandringsuddannelse DDKM 1.2.11
Kulturforandring i stor skala Vores drøm Kulturforandring i stor skala
Støtte Central kick-off Værktøjskassekurser Værktøjskasse Konsulent Grete Brorholt Netværksdannelse Bolton møder Film om feedbackmøde Central monitorering v./ LUP, telefoninterviews Handleplansmøder møder med direktionen Kommunikationskurser HRU Kurser i kommunikation 2014 http://ahh-intranet.regionh.dk/menu/Patienter/Patientoplevet+Kvalitet
kontakt information http://ahh-intranet.regionh.dk/menu/Patienter/Patientoplevet+Kvalitet/ grete.brorholt@regionh.dk Kristina.Petersen@regionh.dk