Forskning er vigtig. Så enkelt er det. Forskning med kommercielt sigte, hvor offentlige og private partnere eller udelukkende private partnere går sammen er rigtig vigtigt. Her skabes stor værdi for samfundet. Her er kimen for virksomheder, der bliver særligt succesfulde. Inden vi skal høre tre spændende oplæg, vil jeg kort præsentere mig selv. Mit navn er … Spor 1 - forskning v/Jannik Schack Linnemann, forskningspolitisk chef Dansk Erhverv
Spor 1 - forskning Højteknologifonden v/ direktør Carsten Orth Gaarn-Larsen Kl. 9.35-10.00 Eurocentret v/ programansvarlig Christian Holstein Kl. 10.05-10.30 Universiteternes Tech Trans v/netværksleder Rune Heiberg Hansen Kl. 10.35-11.00 Vi skal have tre superspændende oplæg og gode drøftelser af muligheder for jer. Hver aktør har fået i alt 25 minutter til rådighed. Det er en stram tidsplan. Derfor opfordres I til at tage de mere konkrete og virksomhedsnære spørgsmål på den efterfølgende markedsplads. Naturligvis skal I stille spørgsmål, hvis der er forståelsesmæssige elementer. For det første skal vi høre direktør Carsten Orth Gaarn-Larsen fra Højteknologifonden. Højteknologifonden tilbyder virksomheder og universiteter risikovillige investeringer og rammer til at føre den gode idé ud i livet. Der er frem til i dag startet 126 højteknologiske projekter og platforme med et samlet budget på over DKK 3 mia. inklusive finansiering fra universiteter og virksomheder. Det vil Carsten fortælle meget mere om. Dernæst skal vi høre om EU systemets muligheder for forskningsmidler. Det vil programansvarlig Christian Holstein gøre det lettere for os at forstå. Vi har vel en typisk aversion for EU systemets bureaukrati. Jeg håber, at Christian fra Videnskabsministeriets Eurocenter kan hjælpe os. Han er her særligt fokus på to rigtig spændende og relevante programmer for henholdsvis små- og mellemstore virksomheder og så ikt-virksomhederne Til sidst har vi inviteret netværksleder Rune Heiberg Hansen fra de danske universiteter til at fortælle om universiteternes Tech Trans enheder. Målet er med teknologioverførsel - i Tech Trans - er at få forskningsresultater, ny viden og kommercielle forretningsmuligheder til at spille sammen Det er de tre oplæg. Som I kan se er der fem minutter imellem dem hver. Her kan I strække benene eller skiftespor. Lad os komme i gang
Store Fondsdag, torsdag den 16. juni 2011 Højteknologifonden Højteknologifondens tilbud til virksomheder v. direktør Carsten Orth Gaarn-Larsen Store Fondsdag, torsdag den 16. juni 2011
Optimeret fertilitetsbehandling Vinder af Ingeniørens Produktpris 2010
Eksempel: IKT udvikling for DKK 700m Virksomheder og universiteter deltager i finansieringen 03-04-2017
Pick the problem Virksomheder og universiteter definerer vejene til vækst 03-04-2017
143 investeringer i vækst Alle deltager i finansieringen 2005-2011 (DKKm) Virksomheder 1.201 Off. forskningsinst. 660 Højteknologifonden 1.920 I alt: 3.781 143 investeringer i vækst Alle deltager i finansieringen 118 projekter 25 platforme HTF-investering, DKK HTF-investering, DKK HTF-investering - projekter: I alt: DKK 1168m Gennemsnit: DKK 10m HTF-investering - platforme: I alt: DKK 752m Gennemsnit: DKK 30m
To virkemidler: projekter og platforme Næste ansøgningsfrist den 25 To virkemidler: projekter og platforme Næste ansøgningsfrist den 25. august 2011 Marked Behov, omsætning og anvendelse Forskning og udvikling Kommercialisering og demonstration Salg Teknologi Viden, processer og mennesker Platforme Projekter Funding: 1-2-3-model Højteknologiske projekter: HTF-investering: DKK 2,5-15m Samlet budget: DKK 5-30m Løbetid: 2-4 år Højteknologiske platforme: HTF-investering: DKK 15-75m Samlet budget: DKK 30-150m Løbetid: 3-5 år
Erhvervs-postdoc (pilotordning 2011) Næste ansøgningsfrist er den 13 Erhvervs-postdoc (pilotordning 2011) Næste ansøgningsfrist er den 13. oktober Evnen til at færdes hjemmevant både i industri og forskningsinstitution styrkes Konkrete F&U-opgaver med erhvervsmæssige potentialer Nyuddannede ph.d.’eres viden og kompetencer i spil i virksomheder Standard IPR-aftaler gør det nemt at komme hurtigt i gang 9
Den gode projektidé 12 relevante overvejelser når man søger Vær fokuseret, præcis og overbevisende Præsenter en stærk og betydende vision for projektet Vis det forretningsmæssige potentiale i projektet frem Tænk i marked, kundekontakt og kundeforståelse Match høje forskningsfaglige ambitioner med stærke kompetencer Tænk globalt - giv ambitionerne frit løb Fortæl hvorfor Fondens støtte er afgørende for projektet Redegør tydeligt for det ønskede slutresultat Fortæl hvad I kan i dag - og hvad I skal opnå Udvis stærk og kvalificeret projektledelse Undgå "Sleeping partners" - alle deltagere skal være nødvendige Et fejlfrit og trimmet budget
203 virksomheder over hele landet er aktive 76 % af virksomhederne er små og mellemstore Virksomheder i Fondens portefølje > 1000 250-1000 < 50 50-250 Antal ansatte Virksomheder < 50 116 50-250 38 250-1000 23 > 1000 26 Virksomheder fra 61 af landets 98 kommuner involveret i HTF-samarbejder 11
Mindre virksomheder fylder mest i Fondens portefølje Key findings: De mindre virksomheder fylder økonomisk mest i Højteknologifondens portefølje. Andel af egenfinansiering er størst for de store virksomheder. 12 Kilde: Højteknologifonden
Højteknologifondens bestyrelse 1000 interessetilkendegivelser og 300 ansøgninger er vurderet Formand Jørgen M. Clausen Bestyrelsesformand, Danfoss A/S Anja Boisen Professor, Leder af NanoSystems Engineering ved DTU Jukka Pertola CEO, Siemens A/S Næstformand Klaus Bock Formand, Danmarks Grundforskningsfond Trine Winterø CEO, MedTech Innovation Center Conni Simonsen Rektor, Ingeniørhøjskolen i København Frede Blaabjerg Professor, Aalborg Universitet Kirsten Drejer CEO, Symphogen Michael Stevns Direktør, Landbrug og Fødevarer 13 03.04.2017 13
Når I samarbejder med universiteter Vær opmærksom på de krav det stiller Offentlig forskningsinstitution Privat virksomhed Fordybelse Handlekraft Erkendelse Nytteværdi Uddannelse Produktfokus Reference: Casper Binow Hansen, Partnerskabets værdier, speciale, Kbh. Universitet 2010. 14
Det oprigtige samarbejde skaber resultater 80 respondenter fra gennemførte projekter Tre vigtige spørgsmål til det oprigtige samarbejde Vi deler beskyttet viden og teknologi (ja/nej). Vi låner apparatur og udstyr af hinanden (ja/nej). Vi har fælles fokus på produktet (ja/nej). Nej til alle spørgsmål: 15 % får succes Ja til alle spørgsmål: 73 % får succes
De ”excellente” resultater viser sig Det gode højteknologiske projekt ved projektafslutning Marked Stor effekt for virksomhedens muligheder for at skabe indtjening og nye job Resultaterne udnyttes aktivt i virksomhedens forretningsudvikling Penge til videre udvikling og modning af resultaterne er fundet Markant forbedret markedsposition Salg af produkt realiseret eller på vej – forretningsplaner med kunder og markeder Teknologi Forskning og innovation af høj international klasse Banebrydende resultater – publikationer, patenter, positionering af forskergrupper Markante teknologiløft for de deltagende parter og afsmittende effekter Entrepreneurship Samspil mellem virksomheder og offentlige forskningsinstitutioner Oprigtigt samarbejde – lån af medarbejdere, udstyr, adgang til viden hos hinanden Professionel projektledelse og styregruppe Kilde: HTFs analyse af 30 afsluttede projekter og platforme, 2011
Tak for opmærksomheden - Husk den 25. august 2011 03.04.2017
Eurocentret om EU Forskningsprogrammer for IKT og SMV Forskning er vigtig. Så enkelt er det. Forskning med kommercielt sigte, hvor offentlige og private partnere eller udelukkende private partnere går sammen er rigtig vigtigt. Her skabes stor værdi for samfundet. Her er kimen for virksomheder, der bliver særligt succesfulde. Inden vi skal høre tre spændende oplæg, vil jeg kort præsentere mig selv. Mit navn er … Eurocentret om EU Forskningsprogrammer for IKT og SMV v/Christian Holstein
Dansk Erhverv – IT-Branchen Rune Heiberg Hansen Daglig leder af Det Nationale Netværk for Teknologioverførsel rh@dkuni.dk
Videnudveksling Bedst i EU til forskningssamarbejde med erhvervslivet Universiteterne har siden forskerpatentloven i 2000 markant og konstant styrket fokus på kommercialisering og samarbejde generelt. Universiteterne kommercialiserer ikke for at tjene penge, men for at bringe viden i anvendelse i samfundet og for at styrke forskning og uddannelse. Universiteterne arbejder målrettet med at styrke og støtte opstartsvirksomheder og viden overførsel til alle virksomheder, inkl. SMV’er.
Typer af samarbejde Forskningssamarbejde Rekvireret forskning Fælles finansieret Finansieret af fx Eurostars, RTI eller HTF Rekvireret forskning Kommercialisering Salg af patenter, licensaftaler, etablering af spin-outs Konsulentarbejde ErhvervsPh.d Studenterprojekter Vaekstguiden.dk Fi.dk/tilskud
Det Nationale Netværk for Teknologioverførsel Netværk for universiteternes samarbejde med erhvervslivet Direkte kanaler på hvert universitet KU: Forskning & Innovation AU: Genvej Til Ny Viden SDU: Forskerkontakten AAU: AAU Matchmaking RUC: RUCInnovation DTU: DTU Match CBS: Rektoratet ITU: Rektoratet
Samarbejdsvirksomhederne 98 pct. af samarbejds-virksomhederne har tidligere samarbejdet med universiteterne. 87 pct. af samarbejds-virksomhederne har samarbejdet flere end 5 gange. Samarbejdsvirksomhederne med mere en 100 ansatte har alle samarbejdet med universiteterne før. Større virksomheder fylder mest, men alle universiteter fokuserer i stigende grad på SMV’er
Resultater af samarbejde Kilde: Oxford Research 2010 n = 50-54 Virksomhedens samarbejde med universitetet har medført… Virksomhederne oplever mange positive effekter ved at samarbejde med universiteterne. Langt størstedelen af virksomhederne oplever at samarbejdet har medført ny viden og kompetencer (95 pct.). Samarbejdet med universiteterne medfører, at virksomhedernes konkurrenceevne styrkes (64 pct.). Universiteterne er gode samarbejdspartnere når det kommer til udvikling af nye eller eksisterende produkter/services (61 pct.).
Kontant værdi af samarbejde Kausal sammenhæng mellem virksomhedernes forsknings- og udviklingssamarbejde med universiteter og produktivitet per medarbejder Kilde: FI, 2011
Kontant værdi af samarbejde, 2 Gennemsnitlig produktivitet per medarbejder, fordelt på FoU-samarbejde med offentlige videninstitutioner Kilde: DAMVAD, 2010
Hvorfor samarbejde? Kilde: Oxford Research 2010 n = 43-52 Hvor enig er du i følgende udsagn? Universiteterne besidder unikke kompetencer (85 pct.). Universiteterne er i stand til at levere viden ydelser af højere kvalitet end andre kan tilbyde (75 pct.). Samarbejdsvirksomhederne føler, at de har et godt overblik over de kompetencer og ydelser som universiteterne kan tilbyde (74 pct.). Samarbejdet med universiteterne opleves som væsentligt mindre formalistisk og bureaukratisk end det normalt fremstilles (67 pct.).
Finansiering af samarbejde Virksomhederne finansierer deres bidrag gennem flere forskellige kilder. Arbejdstimer er den hyppigst anvendte måde blandt virksomhederne at finansiere deres bidrag gennem (61 pct.). Finansiering gennem forskningsmidler er den næst hyppigst anvendte måde at finansiere bidraget på (54 pct.). Ca. en fjerdedel af virksomhederne benytter kontant betaling til universiteter som en måde at finansiere bidraget på. Kilde: Oxford Research 2010 n = 54 (87 afgivne svar) Note: Respondenterne har haft mulighed for at angive mere end et svar Finansiering af virksomhedens bidrag
Spørgsmål?