Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Blogs i undervisningen mellemtrin
Portfolioeksamen Studieområde 2
Danmark 3.0.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Nye teknologier og digitale læremidler - dansk
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Den Digitale Skole Det Digitale Sprogcenter Hvad – hvorfor – hvordan?
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Fokus på læring og dannelse
Mediepædagogik og didaktik
 2 elever fra hver klasse fra 4. klasse og op.  2 hold, et hold pr halv år.  Samme organisering som et elevråd.  Kort ansøgning.  Klasselærere er.
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
De gode værktøjer i ElevIntra
Tinderhøj Skole Den digitale skole i Rødovre
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Evalueringsperspektiver
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Selvevaluering af it i undervisningen på skolerne i Aalborg
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Matematik på HF. Klassens i-bog Tidsplan Projektet er opdelt i 3 perioder. Skoleåret 2013/2014. Afprøvning af forløb til i-bogen, undersøgelse af værktøjer.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
SkoleIntra og faghæfte 48
Jan Karlshøj IT/CAD Chef Byggeri og Anlæg Civ. Ing, PhD Carl Bro Livslang Uddannelse Erfaringer fra samarbejde og viden- håndtering.
Faghæfte 48 og historie. Foredrag ved Jørgen Mogensen
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skriv avis …med mobil, www og tekstbehandling Lavet af Mette Rabæk og Signe Sloth It- færdighedsniveau: For skolens ældste klasser.
Virksomhedssamarbejde
”Sådan bruger du digital post”
– hvordan får vi de ansatte med?
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Find den rigtige journalist
Præsentationens transcript:

Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013

Hvad er det vi gerne vil •Styrke sammenhængen mellem fag og IT •En til en i udskolingen •Digitale læremidler •Undervisning der integrerer IT og Medier i den daglige undervisning

Hvad er grundlaget for IT undervisning ? •Faghæfte 48 •Fire temaer for arbejdet med medier og IT

Tema 1 Informationssøgning og -indsamling •undersøge og vurdere information kildekritisk •sortere, vælge og redigere information til et bestemt forma ̊ l •citere og referere korrekt fra forskellige kilder.

Tema 2 Produktion og formidling •identificere sin ma ̊ lgruppe ud fra budskabet og forma ̊ let med produktionen •samle tilgængelig viden •overveje sikkerhedsspørgsma ̊ l, na ̊ r internettet anvendes til at publicere, distribuere og lagre information mht. anonymitet, autenticitet og risiko for misbrug.

Tema 3 Analyse •Multimediale virkemidler samt den ma ̊ de, mediet henvender sig til brugeren pa ̊. • Form, retorik og produktionsbetingelser. •De valgte virkemidler og indholdets relevans.

Tema 4 Kommunikation, vidensdeling og samarbejde •at kunne udnytte og overføre kompetencer fra kendte til nye brugergrænseflader og interaktionsformer, og derved selvstændigt udvikle it-kompetencer og it-dannelse •at kunne beherske kontinuerlige, foranderlige og uformelle læringssituationer – med andre ord udvikle kompetencen “at lære at lære” •at blive fortrolige med de samarbejdsformer, samar- bejdsmuligheder og den dynamik, der a ̊ bner sig ved anvendelse af it og web 2.0 i gruppearbejde, projektar- bejde o.l.

Hvorfor så lige tablets ? •Skolen handler om fremtiden – tablets ser vi som et bud på computeren fremover. •Alle har adgang til net •Alle har adgang til kamera •Alle har adgang til lydoptager •Alle har relevante apps til deres arbejde •Tilgængelighed

Pædagogiske overvejelser •Lærerrollen - fra auditoriet til laboratoriet •Værktøjs app' s >< faglige App ' s •Udvikling af pædagogik i en til en miljø, SAMR

SAMR - værktøj til refleksion Ruben Puentedura

Udfordringer •Administration af maskiner •Skærme •Nogle digitale læremidler

• • klar/puentedura-malmo/