Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Krav til informationsformidling
Artikelskrivning Baggrundsartikel.
Hjælp der er en journalist i røret
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Udarbejdelse af poster
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Sprog/billeder på Internettet
Computerens anatomi.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Mindre grimt, tak.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 6: Informationsarkitektur.
Engelbert H – og den sidste chance
Tekstformidling på Internettet E 2003
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
SEO PÅ AU.
Vt-speciale, 1. Møde program
Webtekstens byggeklodser Argumentationsmåden Organisering af teksten Brugen af links.
Rubrik. Rubrik Rubrik Artiklens overskrift hedder i avissprog rubrikken. Rubrikken fortæller, hvad artiklen handler om og giver læseren lyst til at.
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Folkeskolens afgangsprøve
Årsplan – en kort en lang
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Lektion 6. Sprog og formidling
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Analyse af noveller.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Tekstformidling på Internettet/¨ /Lektion 12
Klastrup/GW/F 2005/10. marts Skriv til webbet Grundlæggende Webdesign Gæsteforelæsning v/Lisbeth Klastrup.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Feedback på webnyheder øvelse Confex-kursus Webjournalistik 7-8 december
Skriv til nettet November
Skabelon mailopsætning
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Skriv til nettet Læringsstie
Velkommen til PowerPoint
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Skriv til webbet Grundlæggende Webdesign Gæsteforelæsning v/Lisbeth Klastrup Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Dagens program 1. Lidt om godt sprog - godt netsprog 2. Skriv til weblæseren 3. Skriv kontekstfrit 4. Skriv til interaktion Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Før du begynder at skrive… Hvilken information ønsker afsender formidlet? Hvem er læserne? Hvilke spørgsmål skal dit site besvare? Hvad er sitets væsentligste budskab? Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Hvor langt er vi? Lidt om godt sprog - godt netsprog Skriv til weblæseren Skriv kontekstfrit Skriv til interaktion Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Hvad er godt sprog? Godt sprog: = varieret, levende, klart, illustrativt, personligt, originalt Godt sprog på nettet = godt sprog + ekstra hensyn! Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Korrekt sprog Korrekt stavning (mer polliti på gadene) Korrekt grammatik/syntax (jeg køre får stærkt, indenfor/inden for) Korrekt brug af vendinger (ideomatik) (Nu er dyre råd gode, Så må du bare op på kamelen igen) Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Læservenligt sprog Læselighed og læsbarhed! - danske ord i stedet for fremmedord eller engelske ord - ingen akronymer (ITU, IKT) - enkelt opbyggede sætninger (minus indskud) - font, linjeafstand, layout, brug af farver osv. - ”niveauopdel” sproget: jo flere læsere, jo mere læsevenligt skal det være Skriv fx hellere: "De mangler, der er beskrevet i det foregående, og som ofte forekommer,..." end:  "De i det forannævnte ofte forekommende mangler…" Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Kortfattet sprog Fjern irrelevant stof (væsentlighedskriterier) Fjern lange sætninger (eller sæt lige et punktum til!) Fjern unødvendige ord og dobbeltkonfekt (adjektiver, biord) Erstat lange ord med korte (”anvendelse”/”brug”) Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Sprog/Lug ud! Den smukke unge mand som jeg undrende så løbe over gaden i let trav havde en mystisk lodden hue på hovedet og var ganske afskyelig at se på Den mand jeg så løbe over gaden havde en lodden hue på og var grim Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Undgå papirord Talesprog Papirsprog på den måde/derfor således hvis såfremt om angående holde/betale afholde denne nærværende   Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Klart sprog ”Klart sprog er ikke et spørgsmål om at forsimple indholdet, men om at finde en sproglig fremstilling der uanset indholdets sværhedsgrad gør indholdet så let som muligt at forstå” Du vælger ud, ikke læseren Konsekvens i begreber og forklaringsmodeller Eksempler, eksempler “Struktursignaler” (afsnit, mellemrubrikker, forbindelsesord) Op mod 60% af mændene holdt op med at ryge, mens smøgerne kun blev druppet af under halvdelen af de kvindelige deltagere. På den ene side…. Og den anden side kommer aldrig! Først og fremmest (men dernæst så hvad?) Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Imødekommende sprog undgå at virke indforstået (”visitere” - ”implementere”) undgå fagjargon (npc’er og dårlige mobs ødelægger gameplayet) undgå at tage viden for givet undgå kancellisprog undgå at virke ”reklameagtig”, proganderende Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Dårligt Sprog - eksempler  Ukorrekt sprogbrug "Jeg har en god huskkommelse"  Ideomatik “Tiden har vist, at naturen ikke sletter alle spor, og at sand skepsis over for "ufarlige" sprøjtemidler etc. er på sin plads". (De Radikale)   Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Dårligt sprog - eksempler Kancellisprog Cylindriske beholdere i mellemstørrelsen, hvis indre lagerkapacitet er uudnyttet, må med rimelig forventning formodes at besidde væsentlige akustiske kvaliteter. Hvilket ordsprog dækker denne formulering over?   Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Det gode sprog + web Korrekt sprog Læservenligt sprog Kortfattet sprog Klart sprog Imødekommende sprog + Weblæser sprog Kontekstfrit sprog } Kock, Skriv.godt.dk mfl } Nielsen, McGovern, Englund, Tosca m.fl Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Hvor langt er vi? Lidt om godt sprog - godt netsprog Skriv til weblæseren Skriv kontekstfrit Skriv til interaktion Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Weblæseren/læser hvordan? Weblæseren læser langsommere (25%??) Weblæseren er ofte målrettet informationssøgende Eller weblæseren er utålmodig (surfende) Der er mange der konkurrerer om weblæserens gunst Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Weblæseren/skriv til Skriv journalistisk Opdel din tekst Skriv skanbart Skriv i lag Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Formidlingstrekanterne Nyhed (konklusion) Indføring i emne Baggrund (præmisser) Præmisser (baggrund) detaljer Konklusion (nyhed) Videnskabelig opgave Nyhedsartikel Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Formidlingstrekanten på nettet Hovedpointe Baggrund (Detaljer) afsnit Hovedpointe Baggrund (Detaljer) afsnit Hovedpointe Baggrund (Detaljer) afsnit Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

”Journalistisk sprog” + net I Korte sætninger Èn ide i en sætning eller afsnit En argumentation/historie i et afsnit Tommelfingerregel: Et afsnit:4-5 linjer, 50-80 ord. En sætning: ca 25 ord Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Tekstens byggeklodser Overskrift (rubrik) Manchet (resume) Brødtekst (selve teksten) Underoverskrift (underrubrik) Billedtekst Grafik Linktekster Audio-visuelle elementer (lyd, video osv) Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Byggeklodser/overskrift Overskrift i 2 lag = sidetitel/teksttitel Overskriften - informativ - nøgleord i starten - lidt længere - fjern ”tomme” indledningsord som en, et, ”der er”, etc Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar SKÆR DE UVÆSENTLIGE ORD VÆK! Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar VI VIL HAVE EN PAUSE!!! Take five! Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Byggeklodser/manchet - skal opsummere artiklens hovedpointe i en kort og klar form, og give læseren lyst til at læse videre i artiklen. Til tider betragtes manchetten som et rent resumé og kaldes derfor også sådan. Andre gange appellerer manchetten til læselysten, og forsøger som sådan at sælge artiklen/tekst med en appetitlig beskrivelse På nettet er en kombination ofte hensigtsmæssig Skal kunne stå alene i en anden kontekst – kun sammen med overskriften. Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Byggeklodser/underoverskrift Mellemrubrikker - skal hjælpe læseren med at orientere sig i teksten Mellemrubrikken bør tage udgangspunkt i, hvad læseren gerne vil have at vide og selvfølgelig hvad afsnittet handler om Brug derfor gerne spørgsmål: ”Hvad er min ret som medarbejder” Eller svar på brugerens spørgsmål: ”Du kan få SU som frisørelev” Lad læseren være hovedperson: Brug gerne du eller spil på de direkte implikationer for læseren Brug gerne bydeform (imperativ) Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Skriv i lag Forside - den mest nødvendige info som alle skal have (evt med ”læs mere…”) Niveau 1: de mest nødvendige kategorier af information (fx, Om virksomheden, vision, produkter, butikker, job, kontakt) Niveau 2: uddybning af information fra niveau 2, el. fx arkiver over gammelt materiale, uddybende dokumenter, billeder etc - jo længere ned, brugeren kommer, jo mere villig er han/hun måske også til at læse mere, vente længere etc Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Informationsflow trekanten (information i lag) Forsiden: generel info af interesse for alle Præsentation af væsentligste info FP Uddybning af væsentlig info, ”arkiver” N1 N2 Specific information om konkrete detaljer/emner N3 Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Skanbart sprog Dækkende overskrift Tekst der ikke fylder meget mere end 1 – 1½ skærmside (??) Opdelt i mange små bidder Mange underoverskrifter, der fortæller om tekstens indhold (og derfor ikke er for smarte) Ledeord med fed, anden farve el. lign Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Skanbart sprog - eksempel Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Skanbart sprog - eksempel Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Weblæseren/opsætning af teksten Fontstørrelser på 10-12 pkt i normal teksten Linjelængde ikke mere end 65 tegn Venstrejustering (lettest at læse, orddeling i justeret tekst umulig at forudsige) 2 - 3 kolonner (”webstandard”) husk at understregning er reserveret til links. Fremhæv helst med fed, kursiv er svær at læse. (jvf Klarspråk på nätet) Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Hvor langt er vi? Lidt om godt sprog - godt netsprog Skriv til weblæseren Skriv kontekstfrit Skriv til interaktion Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Uafhængigt sprog Man skal kunne komme til teksten mange steder fra: Derfor skal det fremgå hvilken kontekst den enkelte tekst optræder i Man skal undgå at henvise til tekst der findes andre steder Man kan, som udgangspunkt, ikke tage for givet at læser har viden fra andre steder på sitet (navigation og links kan afhjælpe dette) Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Kontekstfri kommunikation Deixis markører af tid, sted, person ” jeg er her nu” Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Kontekstfri kommunikation/husk Klar markering af tidspunkt for tekstens tilblivelse/hvornår lagt på nettet Konkrete tidspunkter i teksten Konkrete stedsangivelser i teksten Tydelig afsenderidentitet Kontekstualiser – skab mulighed for at sætte i sammenhæng (links/breadcrumbs) Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Hvor langt er vi? Lidt om godt sprog - godt netsprog Skriv til weblæseren Skriv kontekstfrit Skriv til interaktion Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Skriv til interaktion ”Interaktion” i webpraksis Valg Mulighed for kommunikation Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Valg/Det gode link I Det informative link MINIMUM PROCESSING EFFORT + MAXIMAL (INFORMATIONAL) COGNITIVE EFFECTS (Tosca: A Pragmatics of Links) Tosca A Pragmatics of Links Måden et link signalerer betydning på – kobler altid til noget andet – hvordan denne kobling foregår – tale om en stærk eller en svag implikatur Stærk implikatur = det er tydeligt hvad det er der refereres til! Du skal ikke tænke for at forstå betydning og du får max information ud af teksten uden større besvær Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Valg/Det gode link II Det lyriske link INCREASED PROCESSING EFFORT + MAXIMAL (LYRICAL) COGNITIVE EFFECTS (Tosca: A Pragmatics of Links) Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Valg/link eksempel ! Hvis du vil vide mere, så klik her ! Få et job på dette website ! Hvis du vil vide mere, så læs den nævnte rapport om arbejdsløshedsstatistik Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Valg/link eksempel Mit elskede er smuk som en rose Der er intet som næstekærlighed Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Valg/link betydning Næstekærlighed: Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Valg/link betydning Næstekærlighed: Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Valg/ link - opsummering Den gode informative link-tekst Signalerer klart hvad der linkes til Er nem at afkode Er utvetydig = gør det nemt for læser at træffe et valg! Hellere lang og meningsfuld end kort og meningsløs Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Kommunikation/Former To former for kommunikation: Med site (webmaster, virksomhed, eksperter) Med andre brugere (debatfora, chat, Q & A) Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Kommunikation/Site kontaktinformation!! (tlf, fysisk adr.) info@email webmaster email Navn/email til forfattere (af indlæg, artikler osv) (FAQ) brevkasse Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Kommunikation/andre brugere Skabe dialog: Links til steder de kan gå hen (chatrum, kommentar etc) Debatfora-side - forslag til spændende emner - ”how-to” - netiquette FAQ - de ”dumme” eller indlysende ? Det handler om at stille teknik til rådighed, men i høj grad også om at kommunikere at muligheden er til stede Debatfora: kick-starte debatten – gå ikke ud fra at folk ved hvordan man gør – styr måden man kommunikerer på FAQ = 45 millioner hit! Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Kommunikation/FAQ Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Byggeklodserne - opsummeret Identifikation Indhold Funktionaliteter Trompet (”tema”) Rubrik/overskrift Manchet / resumé Byline (”forfatter”) Dato Sektion Breadcrumbs Brødtekst Mellemrubrikker Billeder Billedtekster Faktabokse Grafik Links Relaterede artikler Relaterede AV-filer Flash-elementer Kommenter Tip en ven Printervenlig Rating Gem artikel Afstemning Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar

Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar Det gode websprog Har mange træk tilfælles med det gode sprog på tryk – men kortere! Kan måske ikke altid være så elegant eller kreativt af hensyn til behov for orientering Midt mellem talesprog og skriftsprog Skal være skanbart Forankring tid/sted (kontekstfrit) Linktekster har stor betydning! Som telefonsamtalen (minus papirord, uformel, ligefremt) Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar