Set fra sundhedspersonens side

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Pårørende-professionel relationer
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kære Venner Dette er mit sidste show. Jeg har truffet en meget vigtig beslutning. Jeg har været igennem mange prøvelser og trængsler, men sagen er, at.
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Det svære liv i en sportstaske
Chat og SMS på den fede måde!
Workshop almene boligdage
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Og hvordan man håndterer den.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
- som i menigheden /det kristne fællesskab, ikke som i bygningen
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Identifikation af spild
Grænser for rummelighed
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring i et vejledningsperspektiv
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Sådan taler du med dit barn om donor samtidig med, du får et tættere forhold til din partner. © Kirsten List Larsen.
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Tilgivelse.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Når adfærdsændring ikke er så nemt Den 18. maj
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Set fra sundhedspersonens side Sig undskyld Set fra sundhedspersonens side 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen Hvorfor? Som ansatte i sundhedsvæsenet er vi tæt noget af det vigtigste i menneskers liv – helbred, sundhed, livskvalitet, ”liv og død” Som ansatte i sundhedsvæsenet tager vi og skal vi tage alle beslutninger og handlinger meget alvorligt Som ansatte i sundhedsvæsenet kommer vi alle ud for utilsigtede hændelser 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen ”Oplæring” En del af introduktionen til alle nyansatte Anerkend at det er svært og tilbyd hjælp Skab en atmosfære af: På denne afdeling/i denne organisation stikker vi ikke hovedet i busken Det bliver en naturlig del, hvis der eksisterer en god patientsikkerhedskultur 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen Hvorfor? Som ansatte i sundhedsvæsenet vil vi gerne gøre ”det bedste” for alle Som ansatte i sundhedsvæsenet bliver vi kede af det, hvis vi oplever, at vi ikke gør det, eller det ikke bliver gjort Som ansatte i sundhedsvæsenet vil vi hele tiden gerne gøre det bedre 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen Hvad kan vi gøre? Indrapportere utilsigtede hændelser Arbejde i organisationen for behandlingsmæssige og organisatoriske forbedringer Sige undskyld 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen Vi kan jo godt Fra alle andre forhold i livet er vi vant til at sige undskyld Vi lærer vores børn det Vi ved godt, at jo alvorligere det, der skal undskyldes er, jo sværere er det 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen Vi kan jo godt Vi skal tage vores almen menneskelige omgangsform med over i det professionelle ”Den, som Herren giver et embede, giver han også evnerne” Vi er ikke ufejlbarlige, og vi arbejder ikke i et ufejlbarligt system Det skal vi erkende, indadtil og udadtil 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Sig undskyld: Tips og gode grunde til systematisk oplæring Lær det selv, prøv det og undervis andre i det Det ligger ikke så fjernt, som vores kolleger og brugere måske føler Læg ikke skjul på at det er svært, men pointér forløsningen i det Forestil dig, hvordan du selv ville have det med en undskyldning Gør det til en del af patientsikkerhedskulturen 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Omstændigheder – den umiddelbare undskyldning Udskyd det ikke, men sørg for at du lige har bearbejdet det selv Sørg for at have tid og plads – bed om lov Ret ryggen og træk vejret dybt Giv mulighed for, at du kan komme tilbage Gå aldrig i forsvar 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Omstændigheder – den sene undskyldning Giv mulighed for at den skadelidte kan bestemme tidspunkt og deltagere Sørg for at have tid og plads og gør omgivelserne behagelige Vær godt forberedt Gå aldrig i forsvar 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen ”Oplæring” En del af introduktionen til alle nyansatte Anerkend at det er svært og tilbyd hjælp Skab en atmosfære af: På denne afdeling/i denne organisation stikker vi ikke hovedet i busken Det bliver en naturlig del, hvis der eksisterer en god patientsikkerhedskultur 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen ”Oplæring” Det bliver en naturlig del, hvis der eksisterer en god patientsikkerhedskultur, hvor patienterne er orienteret om, når en utilsigtet hændelse er indrapporteret Den oplysning vil du ofte have med, når patienten konfronteres Husk medarbejderen på undskyldningen i den konkrete situation – tilbyd hjælp 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen ”Oplæring” Lyt til indvendingerne og tag dem alvorligt ”Hun er sikkert meget vred” ”Hvis jeg undskylder, vil hun nok klage” ”Jeg er i forvejen så ked af det,der er sket, så jeg kan ikke klare, når hun bebrejder mig det” 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

”Undskyldningskrævende” handlinger Dårlig kommunikation Forglemmelser Overfladiskhed/manglende lytten Uventede forløb Ikke alvorlige skader Alvorlige skader 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Typer af ”undskyldesituationer” ”Gå tilbage til åstedet” ved uventede forløb Egne handlinger Situationer, man er vidne til Undskyld på organisationens vegne (lederens undskyld) 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen Dårlig kommunikation Taler hele tiden Stiller lukkede spørgsmål Giver med kropssproget udtryk for tidspres Har besluttet sig udfra de i forvejen kendte oplysninger Typisk at sygeplejersken gør opmærksom på det dårlige forløb 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Forglemmelser – ”glemte løfter” Havde lovet at komme tilbage Havde lovet at finde operationstid Havde lovet at ringe om blodprøvesvar Havde lovet at arrangere transport, hjemmepleje, hjælpemidler 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Overfladiskhed/manglende lytten Er optaget af egne ting Synes ikke det er alvorligt/vigtigt Kører på rutinen Er færdig, før patienten er begyndt Har kun sat sig halvt eller kvart ind i sagen og konkluderer alligevel 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen Uventede forløb En blodprøve, der resulterer i en årebetændelse En abort, der bliver til en kikkertoperation eller en åben operation En fødsel, der ender med sugekop eller kejsersnit En kræftoperation, der ender med stomi 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen Ikke alvorlige skader Sår infektion Ekstra blødning Medicineringsfejl Forveksling af svar på prøver Fald Manglende oplysning om bivirkninger 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen Alvorlige skader Sår infektion Ekstra blødning Medicineringsfejl Forveksling af svar på prøver Fald Manglende oplysning om bivirkninger Skade på omkringliggende organer ved operation 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Det er svært at sige undskyld ”Jeg beklager meget, at…” ”Jeg er ked af, at ….” Det er sværere at undskylde dårlig kommunikation end et hul på blæren – alligevel er det ikke altid, at der bliver sagt undskyld for hullet på blæren 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen Egne handlinger ”Gå tilbage til åstedet” – konfronter dig selv med patienten – det ender ofte med en slags forløsning for begge parter Gå ikke i forsvar Gem dig ikke i ”systemet” 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Situationer, man er vidne til Beklag overfor patienten det, du ikke synes burde have fundet sted Tal aldrig nedladende om kolleger HUSK: At fortælle din kollega, hvad du så og hørte, og hvad du har gjort Opfodr kollegaen til at tale med patienten 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Undskyld på organisationens vegne Lederens opgave Overflødiggøres ofte, hvis den involverede sundhedsperson selv har undskyldt En eller flere samtaler, helst med en eller flere pårørende til stede Lyt 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Husk ”The second victim” Der laves fejl, men fejl er ikke ”tilladt” Vi har ikke lært det Vi tager det tungt Det kan have store personlige omkostninger I mit fag er det typisk de døde børn og de skadede børn 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Undskyld på organisationens vegne Ikke forsvarsposition Tak for at der blev brugt tid og energi til breve og besøg Brug tid, forklar hvordan skaden kunne opstå, hvordan den blev behandlet, og hvad der vil blive gjort for at undgå, at det sker igen 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen

Charlotte Wilken-Jensen SIG 4.marts 2010 Charlotte Wilken-Jensen