Fællesskab og identitet i overgangen til indskolingen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Gammelheds-Philosophy
Hjerterum og opsøgende funktion
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
At bruge disse to ord rigtigt
Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Music: Nightengale Serenade
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Lærings- og praksisfortællinger:
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
God trivsel = God læring
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Fortællinger fra kanten
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hold fast, hold ud eller hold igen
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Børns omsorgssituation og trivsel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
»En mand havde to sønner
Region Midtjyllands tilbud 2013
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Grunde til at jeg elsker dig
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Læreren som læringsleder
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Præsentationens transcript:

Fællesskab og identitet i overgangen til indskolingen Ditte Winther-Lindqvist Adjunkt ved DPU, Aarhus universitet

Foredragets indhold Introduktion Social identitet og fællesskaber i børnehaven Det lille og det store lokale fællesskab Overgangen Casen om Adrian og Jannik Projekter og attraktive fællesskaber Storebørnsgruppen – en udfordring for fællesskabet i børnehaven Alsidig personlig udvikling og trivsel

Hvad er social identitet? ”Den del af selvopfattelsen der kommer fra tilhøret af en bestemt gruppe og den personlige vurdering af tilhøret”

Horisontale og vertikale relationer Barn-barn relationen = ligebyrdigt forhold (horisontalt) Barn-voksen relationen = ulige forhold (vertikal relation) Tegner et forenklet billede – da barn-barn relationer ikke altid er ligebyrdige i jævnaldrende fællesskaber

Den sociale identitets spørgsmål Hvem er jeg i denne gruppe? Hvor hører jeg til i fællesskabet? Hvem skal jeg blive? social identitet forhandles i samspillet omkring aktiviteter i hverdagens skole/børnehaveliv

identitetsprocessen Den sociale identitet skabes i jævnaldrende fællesskaber når børnene identificerer hinanden og bliver identificeret af selv og andre. ”Du spiller dårlig fodbold” ”Jeg er mere sådan spejder” ”Hun vil altid bestemme over os”

identitet og fællesskab Den sociale identitet handler om følelsen af at være en del af et bestemt fællesskab og den personlige og kulturelle vurdering af placeringen i det fællesskab Vi identificerer os med de fællesskaber vi tilhører eller gerne vil være en del af Social identitet er derfor både indre og ydre

Venskaber vs. fællesskaber Mottoet: Alle børn skal have mindst én ven Jeg ønsker mig at mottoet lyder: Alle har ret til at være i et inklusivt fællesskab, som alle har ansvar for at skabe

To slags fællesskab Det lille fællesskab = (eksklusivt fællesskab) Det store fællesskab = (inklusivt fællesskab)

Både det lille og det store fællesskab Det store fællesskab skaber rammen, miljøet og kulturen for det lille fællesskab Det lille fællesskab er en base for udveksling af personlig intimitet og tætte relationer De to slags fællesskab må ikke udelukke hinanden!

Det lille fællesskab ekskluderer Eva 4 år: Hvad skal I? Mikkel 5 år: Vi skal på trafik-legeplads og lære om trafikken Eva: Juhu… Mikkel: Men det er kun for storebørnsgruppen Eva: Øv, det er kun dem i storebørnsgruppen der har det sjovt i børnehaven

Undersøgelsen Deltager observation (motiveret etnografi) Primært observationer, sekundært interviews 4 mdr. i børnehaven og 3 mdr. i skolen

Det sociale liv i børnehaven Et hierarkisk fællesskab I børnegruppen Alder og køn Primære aktiviteter : selvorganisering, fantasileg, fodboldspil, Forskel på venner, bedstevenner og kammerater (ZPA) Zonen for opfordret handling = leg og eget initiativ Frivillighed I fællesskab

Leg som primær projekt I børnehaven I legen forhandles social identitet Når gruppen etableres (hvem må være med?) Når roller fordeles (hvem skal være hvem?) Centrum-nære og perifære positioner Instruktørens position Leg som fælles projekt Leg som zonen for opfordret handling I børnehaven

Leg som rum for alsidige erfaringer Børnene har ikke lige adgang til lege og legegrupper . Venskaber giver adgangen. Socialt hierarki (alder, køn og popularitet) Børnene er opmærksomme på hierarkiet og hvor de selv hører til i det Adgang til forskellige legegrupper giver adgang til forskellige erfaringer med den sociale identitet Alsidige erfaringer er godt!

Institutionelle overgange I overgange er vi midt imellem at være og at blive Institutionelle overgange skaber forandringer i den sociale identitet (fra børnehavebarn til elev) Hvordan håndterer børnene overgangen? Hvad er de optaget af i forbindelse med overgangen?

Undersøgelsen af sociale identiteter i overgangen Orientering =Hvad interesserer barnet? Projekter/aktivitet =Hvad laver barnet? Venskaber og status= Hvor hører barnet til i fællesskabet? Handle evne = har barnet indflydelse på sine deltagelsesmuligheder?

social identitet i overgange

Forberedelsesfasens opgaver Positionering Afrunding Informationsindsamling Hvad skal man kunne og hvordan skal man være i skolen? Hvad går skolen ud på? Hvordan vil jeg passe ind og høre til? Undersøges og diskuteres i venskaber og med pædagogerne Redskab: snak og leg om skolen, besøg på en skole/SFO, identifikation af børnene i forhold til hvordan de vil passe ind i skolen Sige farvel og gøre status Hvordan har det været at gå i børnehave for mig? Hvad kommer jeg til at savne? Glæder jeg mig til skolen? Hvem skal jeg følges med? Skal vi altid være venner? Redskab: Ritualiseres i de sidste uger - kulminerer med sidste dag i børnehaven. Kuffert eller personlig bog. Rød løber og stor festlighed

Adrians historie i børnehaven Case 1 Adrians historie i børnehaven Ingen fælles projekter (lege-aktiviteter) Uønsket og ignoreret af drengene I periferien af fællesskabet hos pigerne

Intet fælles projekt Adrian: ”I kan bestemme hvad vi kan lave…Hvad skal vi lave”? Signe og Pia tager et puslespil frem som de lægger sammen, og de andre er arbejdsløse. Adrian: ”Er I sikre på I vil lægge puslespil”? (skeptisk). De nikker. Adrian: ”Skal vi ikke lave noget andet”? De ryster på hovedet og han vender sig mod noget andet

I periferien og uønsket Ditte: Hvad er der? Er du ikke med mere? Adrian: Frede, sagde bare at jeg var dårlig til fodbold. At jeg spiller dårligt. Ditte: Nå, hvad sagde du så? Adrian: Jeg sagde han skulle stoppe med at sige det. Ditte: Og nu har du ikke lyst til at være med mere? Han nikker. Katrine (pædagogen) kalder på ham. Adrian: Nej jeg er ikke med! Ditte: Men man kan jo godt være med selvom der er en der har sagt at man spiller dårligt. Adrian: Jeg hader bare Frederik nu. Ditte: Det var også tarveligt. Adrian: Ja, og jeg bliver hentet kl. 14, er der lang tid til det? Ditte: Nej, det er om en halv time. Adrian: ser lettet ud og vender sin ryg mod spillet. Han venter på at blive hentet.

Adrians sociale identitet i børnehaven I periferien af drengefællesskabet og på kanten af venskabsgruppen med pigerne har Adrian svært ved at finde ind i lege, og han virker til sidst heller ikke opsat på at det skal ske. Han brænder for at løse opgaver og arbejde seriøst. Han skaber projekter for sig selv eller springer på de aktiviteter de voksne laver. Han venter på at komme i skole.

Forberedelse til skolen Ditte: Nu skal I jo snart i skole Adrian: Ja, vi skal jo gå i skolen i mange år, Ditte: Skal man i skole hver dag? Adrian (tænker): Ja. Oliver: Men ikke hver dag, man har også nogle gange week-end Adrian: Ja. Ja, jeg ved det jeg ved det. Jeg tænker på alt. Ditte: Tror du det bliver sjovt at komme i skole? Oliver: Næh. Jeg tror det bliver aldeles dårligt og uden min ven Emil (som er et år yngre). Ditte: Ja. Oliver: Fordi man ikke kan lege udenfor og svinge sig i grene og man kan ikke stå på scate-board mere. Adrian: Så kan jeg også sige hej til min storebror. Ditte: Hvor er han. Adrian: Han går på skolen, han går i 2’eren.

forberedelse Børnene samler information om skolen og tænker sig selv frem som deltagere i skolelivet = positionering Adrian er optaget af at han skal lære noget og glæder sig til det (hans primære motiv). Han tænker at hans storebror vil være en hjælp for ham (et fællesskab). Forberedelsen er derfor personlig med en forankring i det sociale (relationer og fællesskaber).

De voksne forbereder børnene I næsten alle børnehaver er der en storebørnsgruppe Fokus er på selv-hjulpenhed og skoleforberende aktiviteter De voksne bruger skolen til at motivere børnene: ”Tag selv din flyverdragt på…I skolen er der ingen til at hjælpe dig med det”.

De voksne identificerer børnene som egnede/mindre egnede til skolen Adrian og Mark sidder og tegner ved bordet sammen med pædagogen Mia. Alle børn skal lave en tegning til Liva som har fødselsdag. Adrian koncentrerer sig og arbejder med det. Mia: Det er rigtig flot Adrian. Mark: Jeg er færdig (rejser sig op). Mia: Men Mark du er jo lige kommet! Når du starter i skolen kan du ikke bare lade være når du ikke gider mere… tegn noget mere …. Mark: (tager tuschen og tegner 10 sekunder mere uden at sætte sig) Nu er den færdig! Mia: Mark, I skolen er der ikke noget der hedder at man ikke gider mere! (sukker) Ok, det må vi så nøjes med.

Mange kilder til forberedelse Skoleforberedelsen sker dialogisk Mellem børnene indbyrdes Mellem børn og pædagoger Mellem pædagoger og forældre Mellem børn og forældre Mellem børn og de kulturelle ressourcer (film og bøger og andre kulturelle fortællinger om hvad skolen er og hvad man kan forvente sig som elev i skolen)

Case 2 Janniks historie i børnehaven I centrum af drengefællesskabet: Kongen af fodboldbanen – fælles projekt Mange bedstevenner

Solcreme-kæl (observationsnoter) Ditte: Hvem bestemmer her i børnehaven? Oscar: Det gør de voksne. Ditte: Er der nogen af børnene der bestemmer noget? Oscar: Ja, Jannik han er ligesom kongen af legepladsen. Ditte: ja. Sig mig, har I fået solcreme på? Oscar: Næ, men jeg har noget jeg kan hente. De andre vil også have solcreme på.

Nicklas: Ellers bliver man brændt. Drengene spiller lidt videre. Lige nu er det 3 mod 1. Anders: drikkepause! Frederik spørger Jannik: hvor syns du det gør mest ondt (at spille), på sporteren eller her? Jannik: Her! Oscar: Solcreme! Frederik:, hvaffor nogen er dine venner, Jannik? Jannik: Oscar og Frede og ja, alle! De siger alle at de er hinandens venner. Vi begynder at smøre solcreme på.

Julius: Nicklas kærester det er Laura, Kamma og Cecilie (de griner). Drengene bliver glade og rolige af at smøre solcreme på. Nicklas spørger Phillip: Hvem er dine venner: Jannik, Oscar, Hans og Anders Nicklas: hvem mere? Hvad med Emil? Også ham. Nicklas: Hvad med dig selv? Og mig selv (de griner). Hvem vil se mine underhylere, råber Nicklas. Ditte: I skal passe på munden og øjnene. Drengene smører hinanden i ansigtet, forsigtigt og med let hånd. Så trækker de cremen ud over hinandens ben og lår. Jannik: Frederik vil du give mig lidt solcreme på? Oscar deler gavmildt ud af sin creme.

Jannik: Det lugter godt og de snuser ind – og dufter til hinanden. Phillip: Jeg har ikke fået noget på, jeg venter bare lige til de andre har fået på. Phillip jeg gør det, bare kom her. Jeg har det i hovedet. Phillip du er rigtig god til det der med solcreme. Det er dejligt at få noget på. Jeg har fået lidt i håret. Jannik gør sig umage for at lægge solcreme lige under øjet på Anders. Lige mellem læberne og næsen. Ditte: I giver hinanden det på, på nogle sjove steder. I skal da putte det på næsen, griner jeg. Snart er hele kroppen inddraget. Jeg skal også have noget her på halsen. Alle de beskidte ben fuld af skrab og rifter, bliver cremet ind. Op med armene! Tag op i shortsne instruerer drengene. Ditte: Nu er I virkelig bare solklar! Anders: Nu er vi helt klistrede. De klistrer til hinanden og griner. Så genoptager de fodboldspillet.

Janniks forberedelse Jannik sidder I sofaen med en bog da Oscar kommer og spørger: Kommer du ikke ud og spiller fodbold? Jannik: Jo, jeg kommer når jeg er færdig med at læse denne her bog. Jeg sætter mig hos ham. Det er en stave-pegebog. Han udtaler hver ord tydeligt og nøjagtigt når han peger på det. Så spørger han mig hvis han er i tvivl om et ord. Han sidder længe og koncentrerer sig om bogen. Jannik: Jeg kan min fars telefonnummer –så siger han det. Jeg skal i skole på fredag. Ditte: Nej, først efter sommerferien. Jannik: Nej vi skal besøge skolen og de vil vise os rundt og alt muligt. Det er derfor jeg øver mig i at læse. Han gør det færdigt og løber ud for at spille fodbold.

Forberedelse som positionering gennem venskaber Fodbolddrengene er blevet delt op i 2 klasserum, 0a og 0b efter sommerferien. Jannik siger: Det er synd for Frederik han skal gå i den anden klasse. Oscar: Jamen vi to skal gå i den samme. Jannik: Vi vil altid være venner også i skolen. Også med Frede.

Afrunding Begge drenge opfattes som skoleparate. Adrian venter og keder sig. Jannik er dybt optaget af sit børnehaveliv Deres afsæt ind i skolen er helt forskelligt: Adrian er udenfor fællesskabet og optaget af at lære. Jannik er i toppen af fællesskabet optaget af fodbold. De glæder sig begge til skolelivet og er glade for deres bog om tiden i børnehaven med billeder og tegninger og anekdoter. Adrian er mere end klar til farvel og Jannik er klar fordi han er sikker på at hans venskaber følger med.

Vi ved om overgangen til skolen: De første måneder er afgørende for en god integration Venskaber og følelsen af at høre til er afgørende for positiv tilpasning Sociale forventninger fra børnehaven trækkes med ind i skolen Samarbejde mellem børnehave, forældre og skole står centralt for en god overgang

Primære aktiviteter i skolen I børnehaven er legen primær (ZPA) I skolen er læring primær (ZPA) (sang/rim/remser, maling, tegning, opgaver, højtlæsning) Legen foregår på nye betingelser :(enten inde eller ude, I tidsbegrænset perioder) Frem for frivillighed I fællesskab handler skolen om Samarbejdsvillighed I fællesskab.

Venskaber i skolen I starten bruges der tid på at hjælpe børn ind i det nye klassefællesskab i børnehaveklassen og der er opmærksomhed på venskaber. Der er færre voksne – og de har primært læring og skoledisciplin på programmet. Det sociale foregår primært i frikvarter hvor de voksne ikke er så meget til stede. Det sociale er ikke det primære i skolen.

At håndtere overgangen Nye kammerater, nye voksne, nye aktiviteter, nye forventninger, nye fysiske rammer og nye mål = nye sociale identiteter -> krise De fleste børn forstærker deres personlige deltagelsesmåder og “holder fast” i sig selv i overgangen. De generte bliver endnu mere generte osv.

social identitet i overgange

Aktualitetsfasen Selv-præsentation Børnene skal præsentere sig selv for hinanden og læreren i deres nye sociale identiteter som elever. Via de nye opgaver (at hente mælk, at være duks, at række hånden op, at kunne svare når læreren spørger, at lege på nye præmisser på afmålte tidspunkter). Indgå i nye jævnaldrende relationer og der er krav om nye venskaber. (dis)Integration Integration = Barnet trives med sin nye sociale identitet og status. finder sig til rette i de opgaver og relationer der tilbydes i 0 klasse. Barnet velkommer de opfattelser læreren og de andre i klassen har af ham/hende Disintegration: Barnet mistrives med de nye opgaver og sin sociale status og bekæmper de identifikationer de jævnaldrende og læreren laver af ham/hende

Adrians aktualisering i skolen SELV-PRÆSENTATION Deltager aktivt og beredvilligt i arbejdet Får masser ros for sit arbejde og laver ”lektier” derhjemme. Har stadig ingen bedstevenner, men er glad for læreren og storebror INTEGRATION Befinder sig godt med sin identitet som elev og gør hvad han kan for at leve op til at være en god elev. Eneste problem: når han ind i mellem ikke kan svare. Udmattet.

trivselssamtalen Adrian tegner glade smileys til alle spørgsmål om trivsel i skolen. Kun lige mund til sang og frikvarter Læreren er lidt bekymret for at han ikke har nogle venner – men Adrian er ikke bekymret.

Janniks aktualisering i skolen SELV-PRÆSENTATION INGEN fodbold Svært ved at finde ind i andre lege-aktiviteter Keder sig hurtigt med skoleaktiviteterne Ser at vennerne får nye venner, uden at han selv formår at få det Får kritik af lærerne DISINTEGRATION Efter 6 uger græder han om morgenen og vil ikke i skole. Gemmer sig i frikvarteret Hænger dovent ind over bordet Er sur på lærerne og føler sig misforstået

trivselssamtalen Læreren spørger Jannik: Kan du lide skolen? Jannik: Tegner sur mund. Keder sig og kan ikke lide at synge og rime Er der noget du savner fra børnehaven? Jannik: (Tøver). Mine venner. Læreren: Jamen du har da venner? Jannik: Mhmm.

Børnene forsøger at sikre: At høre til med positive sociale identiteter Gennem venskaber og ved at indtage og skabe positioner der defineres som passende i fællesskabet Udvide handle evne = at være med til at definere hvad fællesskabet skal være, hvilke værdier det skal følge og hvilken position selv og andre skal have i det

konklusion Alsidige erfaringer med sig selv som deltager i forskellige positioner er godt!

opsamling Social identitet handler om: Mulighed for at deltage i fællesskabet via Aktiviteter (leg, læring) Projekter (f.eks. Fodbold) Venskabsgrupper og social status: Er jeg vellidt og hvad er jeg vellidt for? Passer jeg ind? (leg I børnehaven, læring I skolen)

Opsamling Social identitet handler om at høre til To former for fællesskab Sociale identiteter ændrer sig i overgangen: Nye relationer, nye aktiviteter, nye mål og krav Det er både det store og det lille fællesskab børnene har på spil i overgangen