Katrine Lyngenbo Larsen Ter-Borch AGK 05019 Roskilde d. 1/3-2007 Hvilke begrænsninger er der for udbredelsen af hjortekød i detailhandlen? Katrine Lyngenbo Larsen Ter-Borch AGK 05019 Roskilde d. 1/3-2007
Lidt om mig Agronomstuderende Startede i 2001 Færdig i 2007 Drøvtyggere Heste Fjerkræ Startede i 2001 Færdig i 2007
Hvad er problemstillingen? Forbrugerne kender kun hjortekød fra køledisken ca. 2 måneder om året det er ikke nok til at blive afhængig af det! Hvis hjortekød skal have større plads i forbru-gernes hoveder kræver det ? Mulighed for at købe hjortekød 360 dage om året eller sats på sæsonvare Uanset hvad: mere fokus og markedsføring
Hvordan giver vi forbrugerne det de vil ha’? Lad os se på betingelserne for dagens produktion af hjortekød:
Produktionen Hjorteproduktion adskiller sig markant fra øvrige husdyrproduktioner Mere ekstensivt Højere grad på dyrenes præmisser
Produktionen Speciel livscyklus Brunst i hhv. okt-nov og sept-nov. Styret af dagslængden (melatonin fra pinealkitlen) Brunst i hhv. okt-nov og sept-nov. Kælvning i hhv. juni-juli og maj-juni Slagt af ungdyr, 13-16 mdn. Ingen forskel i smag mellem dådyr og krondyr Dog ueninghed om smag afh. af slagtealder 16 eller 27 måneder Men forskel i management
Fodring Ingen markant forskel mellem dådyr og krondyr Hinderne dog restriktivt inden kælvning Kødkvaliteten ændres ikke med foderemner Typisk byg/sojaskrå som kraftfoder, ensilage/hø som grovfoder
Sundhed og sygdom Ingen markante sygdomsproblemer Lav dødelighed Tilsyneladende et meget uproblematisk produktionsdyr Succes hviler på den lave dødelighed/lave sygdomsrate Dog stigning i antal destruerede fra DAKA Svarende til 2% af hele bestanden Til sammenligning: Får: 10% (samme opdrætsvilkår) 2004 2005 2006 311 307 383
Afsætning og markedsføring Meget stalddørssalg/gårdbutikker Markedsanalyse: 32,5% stigning i salg af vildt/fisk fra specialbutikker Forbrugerne VIL gerne
Afsætning og markedsføring Bekræfter at tilgængeligheden er afgørende Ikke prisen
Afsætning og markedsføring Afstanden er også en faktor Og hvor kødet kan købes
Afsætning og markedsføring 71%: dyrets velfærd har betydning Her kan ”vindes” kunder Hjorteproduktion: kødproduktion på dyrenes præmisser Adskiller sig markant fra andre kødproduktioner Vigtigt for forbrugerne – de er mere bevidste
Afsætning og markedsføring Mere oplysning, mere fokus, nemmere adgang Flere undersøgelser af hjortekød Uenighed om smagsforskelle afh. af dyrets alder (16 eller 27 mdn.) Klarlæg fordelene ved kødet Oplysninger ud til forbrugerne Kun 56% ser hjortekød som sundt For 81% er det af stor betydning af dyret er opvokset i DK
Fordele ved hjortekød Lavt fedtindhold Lavt kolesterolindhold Højt proteinindhold Flere flerumættede fedtsyrer Produktion med høj dyrevelfærd Vigtigt for forbrugerne Men også for producenterne
Problemer i forhold til udbredelse Forbrugernes kendskab Hjortekød til hverdag? Hjortekød til fest? Skal det kunne det hele? Tilgængeligheden
2 strategier Strategi 1: der satses på en helårsvare Strategi 2: der satses på en sæsonvare
Strategi 1 Litteraturen dominerer Kontinuert levering af fersk kød Kræver større spredning af slagtninger (op til 27 mnd.) Den nuværende slagterutine er problemet Kræver større bedrifter Samme arbejsbyrde året rundt Har bedriftsejerne overhovedet lyst?
Strategi 2 Tænk alternativt Sats på sæsonvare - det er en kvalitet i sig selv Rammer lige uden for jagtsæsonen En meget lille del i forhold til jagtudbyttet 0,6%, 1,2%, 0,6% (krondyr, dådyr, sika) En eksklusiv luksusvare Slagtesæsonen passer med danskernes sommer F.eks. hjortekød til grillen
Produktudvikling Det her er hverdagsmad Nemt, enkelt og lækkert Til at betale Tiltaler gennemsnitsforbrugeren
Diskussion Hjorteproduktion er en ”sund” produktion Få velfærdproblemer og sygdomme, store arealer, hjortene går frit året rundt Alligevel er det meget lidt udbredt Bedre markedsføring kan være løsningen En forgangsperson En samlet forening som nu men Mere oplysning til forbrugerne Mere fokus på afsætning og kødets kvaliteter
Diskussion Et opråb til Dansk Landbrug Hvad vil I? Ingen konsulenter siden 1990’erne Ingen forskning Hvad vil I? Som nu: Mindre produktioner, ”svær afsætning”, lavt kendskab Store produktioner, lettere afsætning, højere kendskab, helårsvare Varierende produktioner, lettere afsætning, højere kendskab, sæsonvare
Jeres forening som springbræt Er det løsningen? Samlet markedsføring og afsætning En fælles front Information til forbrugerne Faldgruber: Sortering af kød, topkvalitet altid
Konklusion Strategi 1 Større udbredelse kræver Kontinuert levering til detailhandlen Kontinuert levering kræver Større bedrifter Større bedrifter kræver Bedre management, større kendskab fra befolkningen Bedriftsejernes interesse
Konklusion Strategi 2 Ingen problemer med små produktioner Slagtesæson er nu en fordel Produktion som i kender det MEN… Markedsføringen bliver essentiel En samlet forening måske bedste bud
Hvad så nu? Flere undersøgelser Kontakt Dansk Landbrugsrådgivning! Smagsforskelle afhængig af dyreart og alder Evt. fodringsforsøg Kontakt Dansk Landbrugsrådgivning!
Tak for opmærksomheden!