Læsning og skrivning i børnehaveklassen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om læsning - hvad kan man som forældre gøre for sit barns læseudvikling… Asgård skole jan
Advertisements

Læseteori på femten minutter
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
GÅ LÆSEVEJEN MED DIT SKOLEBIBLIOTEK! TYVE MINUTTER OM DAGEN….
Dialogisk læsning.
Ordblindes problemer:
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Læsning..
Læremiddelvurdering i skolen
Struktureret tematisk sprogarbejde
Kladde til informationsdias
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sprogpakken Forældresamarbejde.
+ Danskkursus Storutjarnarskolí November 2011 ”Dansk ud af bogen” Hvordan kan vi supplere undervisningen med IT og (ikke goggle.com)
Sådan underviser vi i stavning
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Ordblindhed Hvad er det?.
Jeg støtter barnet ved:
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Naja Marie Aidt Bavian.
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
En kompleks opgave for dansklæreren
Mobbe- og trivselsundersøgelse
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
Faglig fordybelse i indskolingen
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Vejen mod at lære at læse
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Velkommen.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Skoleparathed Sunds skole.
Når børn skriver sig til læsning
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Screening v. UUV Køge Bugt
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
Den sproglige læreplan
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Lav en fugle-folde-bog
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
READ – sammen om læsning
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

Læsning og skrivning i børnehaveklassen

Hvad vil eleverne bl.a. blive præsenteret for i skolen når det handler om læsning og skrivning? Historier Samtale om tekster Samtale om ord og begreber Bogstavernes form og lyd Håndfonemer Børnestavning

Hvad er håndfonemer??? Hvad er børnestavning???

Håndfonemer

Børnestavning

SOLDA PRASÆSE OG DIÆLSKA HINANE OBA

Børnestavning i børnehaveklassen I 0.c er vi begyndt at børnestave. Vi har arbejdet med bogstavernes lyde, og når vi lytter til et ord, kan vi børnestave og skrive vores egen historie. De voksne er ikke så gode til at børnestave, så derfor skal vi læse højt for de voksne. Det bedste ved denne måde at stave på, er at man ikke kan lave fejl, og derfor får man meget mere lyst til at skrive små historier. Hilsen 0.c Annemarie og Charlotte.

Lydrette ord Sol Ko Is Sø Filantropisk

Ikke lydrette ord Mig Ost Klemme Bedst Mai Åst Klæmø Bæst

afkodning X forståelse= læseforståelse

En god læseforståelse Viden kom sprog Viden tekster Ordforråd Viden om verden Viden om bogstavets form og lyd Viden om egen læring Evnen til at huske det man lærer

Hvordan kan I støtte jeres børn i denne udvikling? Læse historier Læse fagbøger Lege med sproget Rim og remser Lade dem fortælle og bruge sproget Interessere jer for det de læser og skriver

Se i folderen efter flere idéer.