THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Rusland – November 2013 Velkommen
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Fra bygning til BIM-model
Kort indspark til strategiprocessen - Afsætningen • MA’s Rolle • Sådan tænker vi • Hovedområder • Målsætninger/område • Udfordringer i markedet • 3 Dilemmaer.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
Den Kgl. Danske Ambassade i Oslo
Vindmølle logistik – Forsikring Baranchemøde, den 24. Marts 2014.
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Præsentation Michael Ahring Petersen Projektchef/Manager Projects Tel  Business Kolding Akseltorv 8, 6000 Kolding.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
2 Eksterne forhold Oversigt
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
5. November 2013, Kulturstaldene, Forsamlingshuset, Halmtorvet
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Ambassaden Madrid Jakob Hanghøj –
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Status på danske patientforeninger
Der er penge i kommunikation Mikkel Skovborg konsulent Dansk Industri.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Velkommen til Export Steps Agenda AGENDA Velkomst v/ Lis Brink, tovholder for Export Steps, Væksthus Midtjylland 14.05Introduktion af.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Cover this area with photo. Proportions are approx 2*1 (24,46.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
Velkommen til Export Steps Agenda Velkomst og præsentation af Export Steps – networking med indhold v/ Ole Chr. Lindholm, SMV-teamleder,
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Markedsandele Rolf og Jonas.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Beskæftigelsesnetværket Thomas Q. Christensen 12.nov. 13 DI's syn på beskæftigelsespolitikken Thomas Q. Christensen Chefkonsulent.
Finland - Dit næste nærmarked januar 2015 ved handelschef og regional koordinator Klaus I. Hell.
Underoverskrift (MetaUM str. 16) Sverige – den korteste vej til Eksport Oplæg ved Marianne Peters, handelschef, den danske ambassade i Stockholm januar.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
Markedsmuligheder Island
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Region Midtjylland i Shanghai.
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Katrine Dalsgaard Skovly
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION Den danske EU-repræsentation.
EKSPORTRÅDET HJÆLPER DIN VIRKSOMHED I GANG MED INTERNATIONALISERING Internationaliseringsrådgiver Henrik Petersen.
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS 1 Udenrigsministeriet, Danmark.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
LEIF and FOOD SCIENCE Research – Management - Innovation Dr. Leif Kjaergaard Den danske fødevaresektor Globale og fremtidige muligheder.
faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov
Energierhvervsanalyse
Hovedtal og konklusioner for branchen
Hovedtal og konklusioner for branchen
Energierhvervsanalyse
Hovedtal og konklusioner for branchen
Hovedtal og konklusioner for branchen
Præsentationens transcript:

THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK at begå sig på det svenske marked & temperaturen NETOP NU – hvor er de bedste muligheder. Handelschef Mette ehlers mikkelsen, den danske ambassade i stockholm 6.september 2011, smv-netværksmøde i århus , væksthus midtjylland This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

Agenda Den økonomiske udvikling i Sverige Dansk eksport til Sverige UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Agenda Den økonomiske udvikling i Sverige Dansk eksport til Sverige Overvejelser i forbindelse med eksport til Sverige Forretningskultur: Sprog, svensk grundighed, demokratisering og humor Svenskernes syn på danskere Danskernes syn på svenskere Handelsafdelingen på ambassaden i Stockholm Sektorer Q&A

Den økonomiske udvikling i Sverige THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Den økonomiske udvikling i Sverige BNP-vækst 1991-2012 Pct. Kilde: Konjunkturinstitutet, Konjunkturlägen 2011 This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

Dansk eksport til sverige THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Dansk eksport til sverige . Kilde: Berlingske Tidende, Jyllandsposten, Børsen This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

Overvejelser ifm. kommende eksport THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Overvejelser ifm. kommende eksport Eksportstrategi: Kunde/partner/agentsøgninger Etablering (filial, datterselskab, aktieselskab)? Salg (handelsrejsende, handelsagenter, eneforhandlere) Andre aspekter som man ikke i samme udstrækning kan læse sig til: Hvordan man begår sig på det svenske marked: Forretningskultur, sproglige udfordringer, svenskernes syn på danskere, takt og tone i Sverige og meget andet… This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Sprog Undervurdér ikke de sproglige problemer Den ene part (oftest den danske) forsøger at gøre sig forstået ved at bytte enkelte centrale ord ud. Dette fungerer ofte ved personlige møder, men bliver sværere i telefon Svensktalende personale Markedsføringsmateriale på svensk eller engelsk Svensk telefonnummer og en svensk kundeservice This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Svensk grundighed Svensk grundighed kommer til udtryk ved: En mere formel tilgang i forbindelse med indgåelse af aftaler Der lægges stor vægt på skriftlige aftaler og øvrig dokumentation Referencer er i Sverige endnu vigtige end i Danmark, f.eks. er det godt med store, internationalt kendte virksomheder på kundelisten This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK humor Der er forskel på svensk og dansk humor: Vi finder ikke altid de samme ting, situationer eller vittigheder morsomme Gode råd: Dansk humor, som sammenlignet med svensk er ganske sarkastisk og ”sort”, kan bringes i spil efter eventuelle forhandlinger er blevet afsluttet; men skal stadig bruges med elegance og raffinement Dansk humor bygger i vid udstrækning på selvironi, hvilket man bør være tilbageholdende med, da det meget ofte misforstås og skaber akavede situationer frem for at løse stemningen op, som man ellers som dansker havde forestillet sig Undgå vittigheder om ’Forbuds-Sverige’ This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

Stærk svensk demokratisering THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Stærk svensk demokratisering Der er stor forskel på virksomhedskulturen i svenske og danske virksomheder: I Sverige er der en stærk ”demokratisering” i virksomhederne. Beslutninger skal ofte stemmes af i flere forskellige led i organisationen; inden den endelige beslutning træffes. Den svenske virksomhedskultur er konsensusbaseret, dvs. der er ofte behov for adskillige møder med den svenske modpart, før et nyt produkt eller en ny partner accepteres Gode råd: Man skal som dansk virksomhed i en forhandlingssituation sikre sig, at den kontakt man har hos en svensk virksomhed rent faktisk har mandat til at forhandle og træffe beslutninger This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

Forskelle i virksomhedskultur THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Forskelle i virksomhedskultur Grundig forberedelse og opfølgning er nøglen til succes Danskere Svenskere Individualister Kollektivister Uformelle Formelle Handlingsorienterede Analytiske Kort tidshorisont Lang tidshorisont Pragmatikere Kompromissøgende Risikovillige Mindre risikovillige This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

Svenskernes syn på danskere THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Svenskernes syn på danskere Svenskernes opfattelse af danskere: Afslappede og gemytlige Dygtige og effektive Danmark betragtes også som mere ”kontinentalt” i en positiv forstand, idet landet ses som trinet til kontinentet; til Europa. Bemærk dog: Man kan risikere at blive konfronteret med spørgsmål om den danske indvandringspolitik, som en del svenskere finder urimelig. Svenskere er næsten lidt bange for at forhandle med danskere, da DK er kendt som handelsnation, og man siger, at en svensker ikke kan vinde en forhandling med en dansker. This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

Danskernes syn på svenskere THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Danskernes syn på svenskere Dansk vittighedstegning: Dr. Valfrid Palmgren Munch-Petersen og andre med hende paastaar, at vi ser ned på svenskerne… … men det gør vi slet ikke! Kilde: Politiken 5.11.1953 This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

Handelsafdelingen på ambassaden i Stockholm UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Handelsafdelingen på ambassaden i Stockholm Hvem er vi? En handelschef, seks virksomhedsrådgivere og to handelspraktikanter Sektorer Electronics & ICT FMCG & Food Fashion, Furniture, Clothing and Design Building and construction Machinery, Sub-supplier & Outsourcing Energy, Environment and Agriculture Health Defence

FMCG og Fødevarer Kontakt: Charlotte Mikala Hoff +46 (0)8 406 75 14 UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Kontakt: Charlotte Mikala Hoff +46 (0)8 406 75 14 chahof@um.dk     FMCG og Fødevarer Trends Stort fokus på oprindelse og nærproduktion Stort fokus på bæredygtighed både hos private og offentlige forbrugere Økologi Mikrobryggerier Delikatesser og specialiteter Functional food Muligheder Indpakning og branding Storytelling Co-branding Dansk økologi-fremstød i Sverige

Industri Maskiner – Underleverancer UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Kontakt: Søren Westerberg +46 (0)8 406 75 11 sorwes@um.dk Industri Maskiner – Underleverancer Trends Branchen er i god fremgang Bil- og Maskinindustri fører an Der ansættes ingeniører og faglærte Muligheder Traditionelt en stor aftager af danske produkter (næststørst efter Tyskland) Danske underleverandører er kendt for at levere kvalitet til tiden Fællesstand på Nordeuropas største underleverandørmesse, Elmia Subcontractor d.7.-11. november 2011

Byggeri og anlæg Kontakt: UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Kontakt: Helena Olla Grimault +46 (0)8 406 75 12 helgri@um.dk Byggeri og anlæg Trends Stor boligmangel i Sverige først og fremmest i storbyerne Fokus på udvikling af national infrastruktur Valg af energi- og miljørigtige byggematerialer Muligheder Branchen er generelt i stærk vækst Riksdagen har over de næste ti år afsat SEK 500 mia. til udvikling af infrastrukturen

Energi og miljø Trends Vindenergi er i stærk vækst UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Kontakt: Sten Lillienau +46 (0)8 406 75 13 stenli@um.dk Energi og miljø Trends Vindenergi er i stærk vækst Sveriges bilpark skal i 2030 være uafhængig af fossilt brændstof Muligheder Alle former for leverancer til vindindustrien Biobrændsel Miljøteknik

Møbler – Design – mode Trends Wellness i stor udvikling UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Møbler – Design – mode Kontakt: Stina Aunapuu +46 (0)8 406 75 18 annaun@um.dk Trends Wellness i stor udvikling Skohandelen slog rekord i 2010 Voksende e-handel, især blandt kvinder Muligheder Dansk design er et stærkt varemærke Fokus på innovation og design Stockholm Furniture Fair Boliger sættes i stand med offentligt tilskud – nye køkkener

IKT IT – Telekommunikation - Elektronik UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK IKT IT – Telekommunikation - Elektronik Trends Nordens største IT-sektor med vækst på 5% årligt 2010-2014 Stort fokus på e-readiness blandt myndigheder Muligheder Løsninger til samkøring af offentlige systemer E-handelsmarkedet vokser hurtigt Mangel på kompetent arbejdskraft i Sverige

Sundhed – Medico - Pleje UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Sundhed – Medico - Pleje Trends Befolkningen bliver ældre Privatiseringer i hjemmeplejen og sygehusvæsenet Muligheder Udstyr til ældreplejen IT-løsninger til sundhedssektoren generelt

Handelsafdelingen på ambassaden i Stockholm UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Handelsafdelingen på ambassaden i Stockholm Markeds-, sektor- og konkurrentanalyse Identifikation, kontakt og forhandling med kunder og/eller partnere (vi går længere end du tror!) Identifikation af og kontakt til nøglepersoner (private eller offentlige beslutningstagere) Rekruttering Etablering af virksomhed (i samarbejde med banker, revisorer og jurister) Promotion og PR-aktiviteter (på ambassaden eller andre relevante steder) Eksportforberedelse for SMV’er og Sverige som første eksportmarked Public Service