Anne Katinka Hansen Maya C. Flensborg Jensen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Omstillingsforståelser og krav Nærværsforståelser og krav
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
John.M.Nielsen Metode & Co.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Arbejdspladsudvikling
Kvalitative data/ Empiri
Når effektmåling rammer organisationen
TERM modellen Introduktion til øvelse
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Fortællinger fra kanten
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Sommer hele året? Den anden bolig og forbruget Oplæg på Dansk Byplanmøde, 2012, Kirsten Gram-Hanssen Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
Sygeplejerskeuddannelsen
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Hvad er forandring?.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Ved Jannie Asklund Mobil:
Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Etiske problemstillinger i forbindelse med patientinddragelse
Disposition Præsentation af emne Mobning
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Præsentation af resultaterne fra casestudie
 Cirka 30 Limited care(LC) patienter  Cirka 12 Selfcare(SC) patienter  Cirka 20 Hjemmehæmodialyse(HHD) patienter  Strukturændring 2012  Den enkelte.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
SUF - gevinstrealisering
Karakterer og læring.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Socialrådgivere på jobcentre - i krydsfeltet mellem beskæftigelsespolitik og profession Anne Katinka Hansen Maya C. Flensborg Jensen Speciale på Institut for Samfund og Globalisering, RUC

Oplæggets indhold Baggrund og problemstilling Teoretisk grundlag og bidrag Empirisk grundlag Konklusioner Forandringspotentialer og løsninger

Baggrund og problemstilling Socialrådgiverne på jobcentre befinder sig i et krydspres mellem deres profession og beskæftigelsespolitikken Professionsforståelse Beskæftigelsespolitik Kontrol Distance Ensidigt job fokus Incitamentsstyring Ansvarlige borgere Tillid Omsorg Indlevelse Helhedssyn Hjælpesøgende borgere

Hvilke konsekvenser har det for: Problemformulering Hvordan socialrådgivere på jobcentre oplever, at deres profession udfordres af den nuværende aktivlinje i beskæftigelsespolitikken? Hvilke konsekvenser har det for: socialrådgivernes forhold til sig selv og socialrådgivernes opgavevaretagelse

Teoretisk grundlag og bidrag Axel Honneths anerkendelsesteori Michel Foucaults governmentality optik. Bidrager ved at koble fokus på arbejdsmiljø og styring af velfærdsproduktion indenfor det sociale område

Følelsesmæssige reaktioner (profession og beskæftigelsespolitik) Teoretisk model Selvforhold: Følelsesmæssige reaktioner Socialrådgiver Selvstyring: Opgavevaretagelse og selvforståelse Diskursiv kontekst (profession og beskæftigelsespolitik)

Empiriske grundlag Dokumentanalyse af centrale dokumenter ift. socialrådgiverprofessionen og beskæftigelsespolitikken Interviews med tolv socialrådgivere Interviews med to ledere på jobcenter Interviewene er gennemført på tre forskellige jobcentre i hovedstadsområdet

Konklusion 1 - krydspressets konsekvenser for socialrådgivernes selvforhold Konsekvenser for socialrådgiverne selvforhold Frustration Stress og kriser Hjertebanken og søvnproblemer Oplevelse af ligegyldighed og meningsløshed Den primære kilde til negativt selvforhold er generelt styringens devaluering af socialrådgivernes faglighed Mistillid til evner og vilje (kontrol vs. anerkendelse) Ressourcemæssige begrænsninger (højt sagsantal) Rigide metoder og redskaber (kvantitet frem for kvalitet) Latterliggørelse af ’lyserøde værdier’ 8

Udvikling af copingstrategier: Konklusion 2 – Krydspressets konsekvenser for socialrådgivernes opgavevaretagelse Udvikling af copingstrategier: Umyndiggørelse af borgeren Kynisme over for borgeren Underminering af aktivlinjen – lovbrud og bøjning af loven 9

Socialrådgiverprofessionen Konklusion 3 Mønstre i sammenhængen mellem opgavevaretagelse og selvforhold Socialrådgiverprofessionen Oplevelsen af opretholdelse Oplevelsen af underminering Aktivlinjen Internalisering Idealtype 1 Uproblematisk integration i selvstyringen Positivt selvforhold Idealtype 3 Meget problematisk integration i selvstyringen Umiddelbart tåleligt selvforhold Moderat eller kraftig modstand mod internalisering Idealtype 2 Delvis problematisk integration i selvstyringen Delvist truet selvforhold Idealtype 4 Truet selvforhold

Idealtype 3: Systemrepræsentant - negative konsekvenser for selvforholdet ”Hvis jeg ikke kunne håndtere at forvalte noget, som jeg egentlig synes er uhensigtsmæssigt, så skulle jeg ikke være her (...). Hvis jeg ikke var i stand til at distancere mig, så var jeg heller ikke i stand til at forvalte lovgivningen eller give den hjælp der er mulighed for i loven. Jeg tror ikke man skal forherlige det der med, at man kan blive personligt engageret og have ægte empati og sådan noget (...), så selv om man engang imellem kan tænke, holdkæft det er koldt det her, du er godt nok ligeglad, der sidder en mand her, og han er lige ved at dø af kræft, og du er bare kold i røven, og sidder og fortæller ham om sygeopfølgningsplaner, og jeg ved ikke hvad, men det er jo bare en måde at overleve på, og samtidig er det jo også en måde at bevare sit professionelle overblik på, så man faktisk kan hjælpe og kan agere, synes jeg, tror jeg, bilder jeg mig selv ind i hvert fald” (Hanne: 15-16)

Idealtype 4: Uregerlig medarbejder - negative konsekvenser for selvforholdet ”Man føler tit man er kontorassistent, altså at jeg sidder og laver kontorarbejde og ekspederer folk igennem systemet. Jeg synes, at den der mulighed for at være socialfaglig og rent faktisk kigge på mennesket, den bliver mere og mere ligegyldig, og det synes jeg er hårdt som nyuddannet” (Mette: 12). ”Enten så synes jeg, at man bøjer lovgivningen, eller fortolker rigtig meget, eller også så lukker man lidt øjnene for det. Altså jeg synes da tit, at hvis jeg har fået nogle der er blevet presset ud i et eller andet tilbud, og jeg får fraværsmeldinger på dem på mail -, jamen så sletter jeg dem – det kender jeg ikke noget til det der” (Mette: 15). ”Jeg synes lidt det kan være et dilemma, hvorvidt man skal håndhæve sanktioneringskravet eller ej, fordi faktisk er der jo en grund til at de ikke kan møde her. Så der har jeg lidt en opfattelse af, at de fleste af os ikke sanktionerer” (Kristina: 15).

Forandringspotentialer og løsninger 1 - tegn på opmærksomhed på problematikkerne Afbureaukratisering - bliver alt så godt? Ændringer af matchkategorierne MED-udvalg og APV – redskaber til grundlæggende forandringer?

Forandringspotentialer og løsninger 2 - forslag til ændringer af mere grundlæggende karakter Socialrådgiverne udvider deres kritik ved at formulere en fælles og offentlig kritik af det der opleves som uretfærdigt – reaktionen bør ikke være lovbrud Større tillid til og dialog med medarbejderne Fokus på resultater frem for proces Opmærksomhed på det særegne ved velfærdsledelse og velfærdsproduktion Sideløbende fornyelse af profession og politik for at mindske gabet mellem udannelse og praksis