Inddrag nu Kick-off møde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Initiativer i forlængelse af kommissionen vedr. ungdomskriminalitet Januar 2011.
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Sprogvurderinger af 3-årige
Familierådslagning og Det Inddragende Netværksmøde
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Greve Kommune, center for Børn og Familier Marts 2011.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
v. Birgit Mortensen Servicestyrelsen Erfamøde
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Introduktion til informationskampagnen Ved projektleder Xenia Nedergaard Nectar Communication.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
v. Lise Amholt, Københavns kommune
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Mod en fælles indsats Netværksarbejde til forebyggelse af ungdomskriminalitet i traumatiserede flygtningefamilier Mette-Louise Johansen, Tina Mouritsen,
Seminar i Nuuk okt familierådslagning Maria Forberg
Det Inddragende Netværksmøde
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
KL´s visioner for kroniske patienter
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Temadag i Midt-, Vest- og Østjylland
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Rehabilitering og hjemmehjælp
Temadag i Syd- og Sønderjylland
Broen til Bedre Sundhed Projektleder Sund Uddannelse, Gitte Porsmose
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Præsentationens transcript:

Inddrag nu Kick-off møde v. Birgit Mortensen Servicestyrelsen

Projektets følgegruppe Følgegruppen Vi er her i dag pga. det gode samarbejde med følgegruppen – herunder ssp-samrådet.

Særligt ift. ungdomskriminalitet Kriminalitet som interaktiv kategori Alvorlig kriminalitet af lille gruppe socialt belastede unge fra ressourcesvage familier Ofte mange involverede fagpersoner Ofte en problemstilling knyttet til barnets eller den unges relationer Dokumenteret sammenhæng til trivsel i skolen Ofte økonomisk dårligt stillede familier (Bryderup)Diskurs – skifter, hvornår noget er ulovligt – ex. Grænserne for, hvornår vold anmeldes, afhængigt af, hvor den kriminelle lavalder er. Foucault: diagnosen får sin egen magt - , en bestemt adfærd bliver virkelig, man kan sanktionere og de unges selvopfattelse kan blive påvirket af navngivningen. Ian Hacking (1998), ikke bare sociale konstruktioner – men ’interaktive kategorier’ – ”når kategorier er kendte og er begyndt at blive anvendt i institutionelle sammenhænge kan forandre, hvordan mennekser oplever sig selv og føre til, at der udvikles følelser og adfærd, som kan være betinget af, hvordan de er blevet kategoriserede”. De unge kan udvikle følelser og adfærd, som kan være betinget af, at de er blevet kategoriseret som kriminelle – ikke bare sproget hat betydning, også alle aktørerne (socialarbejdere, pædagoger, forskere, politikere og de unge selv). Tine Egelund: barnet i fare eller det farlige barn (det farlige barn ift. sig selv og andre – ofte anbringelser, mindre v. problemer i familien (barnet i fare)

Baggrund og formål: Anbefalet i Kommissionsrapporten Fordi forældrene og familien som helhed spiller en afgørende rolle og har det primære ansvar for deres barns udvikling En indsats, der alene beskæftiger sig med den unges udfordringer, risikerer at være utilstrækkelig, da den unges situation i mange tilfælde skal ses i sammenhæng med situationen i hjemmet

Netværksmøder og familierådslagning i indsatsen mod ungdomskriminalitet Satspuljeforhandlingerne for 2010 Stor indsats mod ungdomskriminalitet, herunder for at styrke inddragelsen af barnets eller den unges familie og netværk i den forebyggende indsats Fokus for initiativet: Professionelt frontpersonale (ssp-konsulenter, lærere, pædagoger, politiet m.m.) Opsøgende medarbejdere, socialforvaltninger, koordinatorer, m.fl.

Men hvordan på enkel måde… Afdække netværket Samarbejde med netværket Bruge ressourcer i netværket etc. …Har projektet bud på

De to metoder Netværksmøder Familierådslagning Systemisk inspireret Beskrivende og reflekterende runde samt konkrete aftaler Velegnet til at koordinere indsatsen og til at tale om, hvordan netværket kan støtte både barnet/den unge og de voksne Familierådslagning Inspireret af systemteori, empowerment og netværksteori Selve mødet opdelt i tre faser: informationsdel, familiens eget møde og handleplansdel Velegnet til at tale om, hvordan netværket kan støtte både barnet/den unge og de voksne, og til at lave en koordineret plan To meget veldokumenterede og velafprøvede metoder Har veludviklet systematik ift. koordinering og etablering af forældresamarbejde Er enkle at anvende

Erfaringer med de to metoder viser: Generelt: Stor tilfredshed m. handleplaners indhold og troværdighed, oplevelse af mere forpligtende forum, bedre helhedsvurdering af familien, øget gensidig tillid Familierådslagning Mindre bekymring for børnene blandt professionelle, vurdering af bedre trivsel/færre adfærdsproblemer Anden foranstaltningsprofil – mindre fra det offentlige Netværksmøder Effekt ift. mindre søskende (7-13 år) positiv ændring i adfærden Tydeligere ansvarsfordeling ml. de professionelle

Forandringsteorien

Inddragelse fastsat i lovgivningen Både Retssikkerhedsloven og Serviceloven har bestemmelser om inddragelse. Retssikkerhedsloven § 4: ”Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunen og amtskommunen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed” Serviceloven § 47: ”Kommunalbestyrelsen skal overveje, hvordan der kan ske en systematisk inddragelse af familie og netværk” … Den systematiske inddragelse kan eksempelvis ske ved at anvende metoder som familierådslagning, netværksmøder eller familiekontrakter (vejledning nr. 99 af 5/12-06 om særlig støtte til børn og unge og deres familier)

Inddragelsens betydning: Med Honnets ord: Retslig anerkendelse (selvagtelse) og solidarisk (selvværd) Fra vejledningen har jeg taget de vigtigste hensyn, som paragraffen skal føre til. Det er ret udspecificeret. Korrekt afgørelsesgrundlag Parterne tages alvorligt Opbakning til beslutninger At barnet ikke bliver midtpunkt i konflikter ml. myndighederne og familien Et ressourcesyn

Endnu mere fokus med Barnets Reform Formålsparagraffen: relationer og netværk …til formål at: Sikre kontinuitet i opvæksten og et trygt omsorgsmiljø, der tilbyder nære og stabile relationer til voksne, bl.a. ved at understøtte barnets eller den unges familiemæssig relationer og øvrige netværk Sikre barnets eller den unges muligheder for personlig udvikling og opbygning af kompetencer til at indgå i sociale relationer og netværk…

Det samlede projekt Gratis konsulenthjælp Kursustilbud – fra forår 2011 Hjemmeside m. viden om tre metoder: www.inddrag.nu familierådslagning, netværksmøder, forudsigelsesdialoger Informationskampagne– nationalt og lokalt

Hvordan gør man Praktiske eksempler v. Gitte Jørgensen, Århus kommune og Lise Amholt, Københavns kommune