Kapitel 5 Den kreative strategi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Lav din egen ikon MM Anne Mette Gundesen / Hvad skal jeg sige? 2014.
Farvevirkning/Farvekontraster
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Filmtekniske virkemidler
Æstetik og layout Skrifter og typografi
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Vores syn og optiske illusioner
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
Arkitektur - data.
Web 2.0 En introduktion til vores wiki.
Bindingstyper. I løbet af 9. klasse skal vi arbejde med fire forskellige bindingstyper: Ionbindinger. (se dias 2-9) Kovalente bindinger (også kaldet.
Sprog/billeder på Internettet
Jeg støtter barnet ved:
Markedskommunikation Kapitel 10
Kapitel 5 Den kreative strategi
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Lyd-ikonet er forsvundet
?.
Engelbert H – og den sidste chance
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Dagsorden Refleksionsspørgsmål til bloggen Billedsprog Læse ”Hovedet”
CSS ver. 2 Rikke Møller-Poulsen. Visning af billeder?!? Er der stadig nogen, der har problemer med at få vist billeder på deres site?
Brug af ordbøger via computer Engelsk - Dansk Dansk - Engelsk Indlagte på gymnasiets computere.
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Vil du tilbagekalde en fuldmagt på vegne af en borger?
Beskæring, perspektiv, og komposition
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
 ” kunsten og videnskaben at designe hjemmesider, der hjælper brugerne med at træffe beslutninger, som resulterer i ønskværdige handlinger ” (Andrew Chak)
Den æstetiske krop Opgave Billedanalyse.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
- et forsøg på en analyse
Den menneskelige hjerne …
Hvad er reklamepsykologi?
Videregående pc-vejledning Modul 03: Harddisken 2 60+Bornholm.
Perception og disposition af grænseflader
Gennemgang af hjemmeside.
Milles Univers Indhold og design tager afsæt i at det er Milles skabbog som hun selv skriver / har skrevet.
Reklameanalyse Walkthrough.
Billedanalyse Komposition Symboler Modsætningspar
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Det moderne gennembrud
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Kompositoriske heuristikker og værktøjer. Matematisk centerOptisk center.
Reklameanalyse.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
-Billedanalyse-.
Reklamer.
1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Digital fotografering 1.Komposition 2.Billedets synspunkt 3.Billedæstetik.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Butikkens udtryk Profil Logo Hjemmeside. BLÅ Fremmer koncentrationen, fordybelse, ro, afslappende Symbolisere bl.a. Tristhed, kvalitet, stabilitet.
Den gode præsentation … med PowerPoint, SMARTboard eller lignende.
Afsender Produkt Udgivelsestidspunkt
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Skabelon mailopsætning
Digtanalyse: Henrettelsen
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
Interaktionsdesign.
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Future Vejle inspiration
Kunstbilleder analyse.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Kapitel 5 Den kreative strategi Del 2 Reklamepsykologi og reklameanalyse Kapitel 5 Den kreative strategi

Forskellige teorier og modeller Perceptionspsykologi Afdækker de mekanismer i hjernen, der forklarer, hvordan vi fortolker indtryk ud fra erfaringer og fra lignende situationer. Gestaltpsykologi Denne psykologiske retning arbejder ud fra teorien om, at man opbygger og organiserer sanseindtryk Højre / venstre hjerne halvdele Højre: farver og billeder, oplevelsesdimension (manipulativ). Venstre:tekst, information (informativ)

Forskellige teorier og modeller Personlighedsteori Semiotik Betyder læren om tegn. Ikon: tegn, der er identisk med objekt / piktogrammer (vejskilte)eller begreb . Indeks: relation mellem tegn og objekt f.eks. Skib=> hav dvs. skib er indeks for hav. Symboler: Et tegn, der erstatter begreber eller kontekst  Denotationer: funktionsværdi f.eks. Volvo denoterer sikkerhed og høj brugtvognspris. Konnotationer: oplevelsesmæssige værdier/associative f.eks. Volvo vil konnoterer prestige, status og rigdom. AIDA=usp/esp Reklameeksempler Konnotationer: Maske-maskerade-Venedig-romantik-casanova- erotik Forældrerollen Samvittighed, bevidsthed, dyd og moral Over-jeg Voksenrollen Førbevidsthed, fornuften, mægler Jeg’et Barnet Fortrængning, drifterne, udbevidst, mad, lyst og drikke Det’et

Reklameanalyse Reklamens opbygning Analyse af illustrationer Overskrift, brødtekst og illustration. Kan indplaceres i AIDA-modellen. Analyse af illustrationer Komposition dvs. opbygning Synspunkt i billedet: Panoramabillede=frihed, harmoni, magt og overblik, Totalbillede=tradionel måde at se billede på. Halvtotal= ser specifikke dele af en helhed/ der er typisk en vis rumlighed i billedet. Nærbillede= her fokuseres på en detaljeret del af billedet. Close-up eller supernærbillede= her koncentrerer man sig om en enkelt detalje af en helhed. Synsvinkel Fugleperspektiv= set fra oven associerer til frihed og energi Normalperspektiv= face to face, associerer ligeværd og åbner op for dialogen Frøperspektiv= set nede fra associerer magt og trussel fra den store man kigger op på. Størrelsesforhold og rumperspektiv Forgrund, mellemgrund og baggrund. Centerperspektiv

Billedudsnit

Reklameanalyse Det gyldne snit og det optiske midtpunkt Læselinjen Se næste dias. Kan udledes af Fibonaccies tal-række 0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89 os. Læselinjen Man læser fra øverste venstre hjørne, diagonalt ned over siden mod højre nederste hjørne og op mod øverste højre hjørne. Der er 3 formatter: højdeforamttet, tværformattet og kvadratisk format. Der kan være bevægelse, statisk og dynamiske billeder. Grundfarver og komplementær farver (farven overfor). Røde og grønne farver associerer til friskhed og dynamik. Mørkeblå og violet associerer til ro og harmoni. Der er kolde farver (blå og grøn) og varme farver (rød, gul og orange). Farvevalget bruges i reklamen. Se mere her: http://www.lb-colourconsult.dk/default.asp?p=20 Reklametekst / copy Der er verbaltekstlige virkemidler, lyde og rim, leg med sproget, slogans og lån fra andre områder. Sætningsbygning Lix = antal lange ord x 100 / samlet antal ord + punktummer Lox = antal lange ord / antal punktummer. Forvægt og bagvægt f.eks. Udsagnsord er placeret først i sætningen f.eks. MacBaren reklamen: Tryghed har sin egen duft

Det gyldne snit: link: http://www.foto-crooner.dk/det-gyldne-snit.html

De enkelte farvers symbolværdi kan beskrives således: Varme farver har en stimulerende virkning, og kolde farver har en rolig, afdæmpende virkning. De enkelte farvers symbolværdi kan beskrives således: Hvid: Renhed, kyskhed og uskyld. Rød: Glæde, blod, ild, kærlighed og revolution; energi, impulsivitet og seksualitet Violet: Værdighed og for katolikker sorg. Sort: Den stærke sorg. Blå: Himmelen, uendeligheden, loyalitet, ro og følsomhed. Gul: Falskhed. Grøn: Håb, ulykke.

Jeres opgave Se mere om opgaven her: http://www.massekommunikation.dk/klik/kap9.html