Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Perron 4 Dag 1 24 januar 2013 Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Og hvordan man håndterer den.
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Tranghåndtering Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Misbrugsmodellen Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
TERM modellen Introduktion til øvelse
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Velkommen.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Præstationsangst!.
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Kognitiv model for misbrug
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
At tale om sexualitet.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Læreren som læringsleder
Hvordan man bekæmper mobning
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Stresshåndteringsgruppe
Basiskursus i Medfølelsesfokuseret terapi / Compassion Focused Therapy CFT for tværfagligt personale 8 og 9 januar 2018 Ved psykolog Lena Højgård Isager.
Præsentationens transcript:

Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte i Randers kommune Lavt selvværd, tristhed og misbrug Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus www.pkf.name

Lavt selvværd, tristhed og misbrug Dag 8.: 8.30-9.30 Opsamling af hjemmearbejde Selvværd - tristhed 9.40-10.40 Den indre kritiker 10.50-11.50 Selvværdstræning 12.00-12.30 Opsamling på tanker og erfaringer fra dagen 2011 Lena Højgård Isager

Den evolutionære baggrund for tristhed Medfødt behov for omsorg og trøst Protest – kalden og gråd – påvirke andre Risiko for at vække uønsket opmærksomhed Fortvivlelse – beskyttelsesstrategi – nedtoning af positive følelser – inaktivering – kun fokus på alt det dårlige – ”Gå ind bagest i hulen og bliv der” Det føles forfærdeligt 2011 Lena Højgård Isager

Hjernediagram af stimulus-respons model for indre og ydre stimuli Rusmiddel Trussel/mobning Sex Sex Rusmiddel Trussel/mobning Måltid Medfølelse Måltid Venlighed, varme og omsorg Det limbiske system Rolig Tryg Mavesyre Spyt Ophidselse Trang Angst Deprimeret Fra P. Gilbert 2008/ L.H. Isager/Mørch

Rumination – at tygge drøv på fortiden Stemningsvedligeholdende sikkerhedsstrategi Bebrejdelser / ærgrelse "hvordan kunne jeg dog opføre mig så dumt” eller "hvorfor sker dette for mig, og ikke for andre?" Depressive tanker ”jeg tænker på, hvor deprimeret jeg er” Reflektioner – hvorfor gik det sådan, hvad skal jeg gøre en anden gang

Trøst Brug af rusmidler kan ses som et forsøg på at lindre fortvivlelsen Et forsøg på at lægge en dæmper på den negative tænkning – så den ikke trækker en helt ned Forsøg på at stoppe tanker og ruminationer

Håndtering af rumineringstendens Fokus på forståelsen af strategiens overlevelsesværdi Indsigt i hvordan rumineren forstærker de negative følelser af fortvivlelse, passivitet og tilbagetrækningstendens Fokus på hvad der kan aktivere og sætte i gang igen Fysisk aktivitet Afledning af tænkningen Socialt samvær

Hvad er selvværd? Selvværd er den værdi, vi tillægger os selv Der er to dimensioner Vores måde at opfatte os selv, refleksion over ”hvad er jeg” Vores opfattelse af, hvordan andre synes vi er Selvværdet er knyttet til den situation, vi befinder os i Selvværdet afhænger af, hvilket fokus vi har i situationen Selvtillid – den tillid vi har til, at vi kan præstere, det vi skal / vil 2011 Lena Højgård Isager

Lavt selvværd Aktiveres når vi bliver ”ramt” af os selv eller andre Selvkritik Andres kritik Udtalt Opfattet / forestillet Vedligeholdes af: erindringer om andre gange, hvor vi heller ikke har oplevet at være ok Negativ indre dialog – angreb af den indre kritiker 2011 Lena Højgård Isager

2011 Lena Højgård Isager

Identificering af kritiske stemmer ( Fra Lee i Gilbert 2005 / L. H Identificering af kritiske stemmer ( Fra Lee i Gilbert 2005 / L.H. Isager) Dato og situation Kritiske / selv-angribende tanker Følelser Tilslutning til kritiske tanker Kilden til selv-kritiske tanker Hvilken dag er det? hvilken tid på dagen? Hvad laver du? Skriv alle de selv-angribende tanker ned, som du kan opfange her og nu fx. jeg dur ikke til noget, ingen kan lide mig, andre mennesker er bedre end mig Skriv ned hvilke følelser du har nu, medens du har disse tanker. Fx. ked af det, angst, skamfuld, skyldig, bange Skriv ned hvor meget du tror på disse tanker (ud af 100%) 0............................100 Tror ikke Tror Overvej om dette er noget du tænker om dig selv eller om det er noget en anden har sagt om dig. Fx. dig selv, din mor, far, søster, bror, ven, lærer etc.. 2009 Lena Højgård Isager

Eksempel: Identificering af kritiske stemmer ( Fra Lee i Gilbert 2005 / L.H.Isager) Dato og situation Kritiske / selv-angribende tanker Følelser Tilslutning til kritiske tanker Kilden til selv-kritiske tanker Hvilken dag er det? hvilken tid på dagen? Hvad laver du? Skriv alle de selv-angribende tanker ned, som du kan opfange her og nu fx. jeg dur ikke til noget, ingen kan lide mig, andre mennesker er bedre end mig Skriv ned hvilke følelser du har nu, medens du har disse tanker. Fx. ked af det, angst, skamfuld, skyldig, bange Skriv ned hvor meget du tror på disse tanker (ud af 100%) 0............................100 Tror ikke Tror Overvej om dette er noget du tænker om dig selv eller om det er noget en anden har sagt om dig. Fx. din mor, far, søster, bror, ven, lærer etc.. Tirsdag 10.00 Tager tøj på Du er for fed Du er en skændsel sådan som du taler og klær dig Skam Skam, ydmygelse 75% 100% Mor 11.00 Går til butikken Du er en ulykkesfugl, du har fået en forbandelse til at ramme huset Bekymret 11.30 Hjemme, rydder op Du er en løgner Vrede 10% 11.45 Snakker i telefon Du er ondsindet og lusket Ked af det 25% 14.00 Prøver at arbejde Du er snæversynet, doven og dårlig Skam, bekymring 2009 Lena Højgård Isager

Øvelse i plenum: Identificering af kritiske stemmer Gennemgå de sidst dage i hovedet og se om du kan finde 1 eller flere situationer, hvor du ved, at du ikke har været tilfreds med dig selv / din måde at handle på. Prøv at sætte dem ind i skemaet - og se om du kan komme i tanke om, hvad du sagde til dig selv i situationerne. Skriv på hvilke følelser du får, når du siger sådan til dig selv. Hvor meget tilslutter du dig den kritiske tanke? Tænk tilbage og se om du kan identificere, hvem der måske tidligere i dit liv har sagt disse ting til dig 2009 Lena Højgård Isager

At bruge din medfølende figur til med venlighed og medfølelse at omformulere kritiske tanker ( Fra Lee i Gilbert 2005 / L.H. Isager) Selv-angribende tanker Kilden til kritisk tænkning og identiteten af kritikeren Medfølende omformulering I hvilken grad tilslutter du dig omformuleringen? (0-100) Skalering af stemning (1-100) Skriv alle de selv-angribende tanker ned, som du kan opfange nu og her fx. jeg dur ikke til noget, ingen kan lide mig, andre mennesker er bedre end mig Hvor kommer de kritiske tanker fra? Kan du identificere en kritiker? Forestil dig din medfølende figur, og når du føler dig beroliget, så bed figuren om at omformulere dine kritiske tanker Hvordan har du det nu, hvor du har omformuleret din kritik? 2009 Lena Højgård Isager

Selv-angribende tanker Eksempel: At bruge din medfølende figur til med venlighed og medfølelse at omformulere kritiske tanker Fra patient med ar over hele kroppen efter en voldsom brand ( Fra Lee i Gilbert 2005 / L.H. Isager) Selv-angribende tanker Kilden til kritisk tænkning og identiteten af kritikeren Medfølende omformulering I hvilken grad tilslutter du dig omformuleringen? (0-100) Skalering af stemning (1-100) Skriv alle de selv-angibende tanker ned, som du kan opfange nu og her fx. jeg dur ikke til noget, ingen kan lide mig, andre mennesker er bedre en mig Hvor kommer de kritiske tanker fra? Kan du identificere en kritiker? Forestil dig din medfølende figur og når du føler dig beroliget, så bed figuren om at omformulere dine kritiske tanker Hvordan har du det nu, hvor du har omformuleret din kritik? Gik ud uden halstørklæde. Mine ar er frastødende for andre og skulle være dækket, så de ikke ses. Min mor, som var besat af fysisk perfektion. HUN kunne ikke acceptere mine ar. HUN syntes, at de var afskyelige og prøvede at skjule min krop med latterligt tøj. Ægte skønhed er alle steder, bare lad dig selv se det. Dine ar er et tegn på din styrke og dit mod i et slag, der er kæmpet og vundet. Lad folk stirre på dig og vid at det ikke gør noget. Det, der betyder noget, er, at du lever dit liv for dig ikke for andre. 100% Fredfyld og rolig 100% 2009 Lena Højgård Isager

Øvelse i grupper: Medfølende omformulering Tag en af de kritiske tanker fra sidste øvelse - sæt den ind i skemaet Skriv kilden til kritikken på Terapeuten guider klienten i en kort øvelse med at bruge det beroligende åndedræt og komme i kontakt med den medfølende figur. Terapeuten guider klienten til at få hjælp fra den medfølende figur til at omformulere sin kritiske tænkning Undersøg i hvor høj grad klienten tilslutter sig sin omformulering Undersøg hvordan klientens stemning er efter omformuleringen Byt roller Evaluer med hinanden hvordan det var at være i begge roller 2009 Lena Højgård Isager

Lena Højgård Isager 2010

Hjemmearbejde: Vælg hvilket af dagens redskaber du vil anvende indtil næste gang. Skriv det ned Eget arbejde (hvornår): Bruger (hvem/hvornår) arbejde: 2011 Lena Højgård Isager